Ta det lugnt – Microsoft Paint blir kvar

Permalänk
Melding Plague

Ta det lugnt – Microsoft Paint blir kvar

Hela världen samlades i kollektiv sorg efter nyheten om att ritprogrammet Paint når vägs ände. Nu lugnar Microsoft oroliga – Paint blir kvar, i alla fall tills vidare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra !

Först !

Personligen anser jag att paint har sina poänger i sin enkelhet för vissa situationer.

Man får inte glömma att less is more i många fall.

Behöver jag en skruvmejsel och hammare för att sätta upp en tavla är det inte meningsfullt att köpa en verktygsvagn med 2000 delar, även om den gör jobbet !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Tror du glömde ett o i Microsoft

För övrigt har alltid Deluxe Paint på amigan fått MS Paint och paintbrush att skämmas i jämförelse Minns jag och en kompis satt och ritade animationer i Deluxe Paint IV

Permalänk
Medlem

De skulle byta ut paint mot 3dsmax och se vad som händer, bara för att trolla folk.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Sist jag använde paint var nog på Windows 95 tiden...ritade väl en gubbe eller nått.

Permalänk
Medlem

Tramsigt när folk ska låtsas bry sig om nått gammalt program de inte använt på år och dagar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: använde det senast igår när jag körde en del printscreens

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Jonny Myran: använde det senast igår när jag körde en del printscreens

Ett bra alternativ är Snipping Tool

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem

Vore ju samtidigt lite väl motsägande att helt plötsligt ta bort ett program som man alldeles nyligen gav en enorm uppdatering till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Snacka om malplacerad sentimentalitet...

Bort med skiten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Ibland är det simpla bättre.

Photoshop är för stort för att jag ens ska vilja försöka lära mig. Paint använder jag relativt ofta. Man kan croppa, ändra upplösning och lägga in text. Enkla saker liksom, och lätt att använda. Varför ska det tas bort? Vill folk inte använda, låt blir att starta det.

Samtidigt envisa MS med att trycka in kalendrar, e-postklient, kartor, notiscenter och annat jag måste stänga av.

Permalänk
Medlem

Varför köper inte Microsoft upp Paint.Net och ersätta Paint ? Kan man slänga ut en massa pengar på meningslösa företagsköp t ex Nokia så är detta programköp ett kap. Ett programköp de har gjort är Skype. Eftersom jag inte använder programmet kan jag inte recensera det, om det är bra eller dålig.

Angående bildprogram så föredrar jag själv Photoshop Elements men det tror jag är en vanesak, av en gammal vana.

-Ha en fortsatt bra dag alla medlemmar !!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cresoll:

Ett programköp de har gjort är Skype. Eftersom jag inte använder programmet kan jag inte recensera det, om det är bra eller dålig.

Var bra innan MS blev dåligt efter MS

Permalänk
Medlem

Det måste ha gjorts miljarder illustrationer i Paint genom åren. I högst varierande kvalitet såklart.

Men MS Paint borde finnas där uppe på listan som ett av de enskilt största bidragen till konsthistorien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Jonny Myran: använde det senast igår när jag körde en del printscreens

Visst finns det individer som använder det då och då, men det blir bara löjligt när halva internet ska hänga på mobben och "rasa" mot beslutet trots att de egentligen inte bryr sig nämnvärt. Sedan finns det avsevärt bättre verktyg för att hantera print screens

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Ett bra alternativ är Snipping Tool

Absolut, men när man kör mouse over på en länk/bild för att få upp en miniatyr så försvinner den väldigt fort om jag ska föra bort musen för att använda snipping tools
Använder snipping tools kamske 9 gånger av 10. Men ibland måste man ha kvar muspekaren på ett speciellt ställe när capture ska tas

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: jag bryr mig inte nämnvärt, skulle den försvinna använder jag bara ett annat program. Men jo, folk är ju lite galna ibland

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Den ska bara flyttas in till Windows Store om man läser MS blogg.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/07/24/ms-pai...

men SVT kultur ville inte skriva sanningen utan de passade på skriva en Fake News Artikel som vanligt.
https://www.svt.se/kultur/konst/microsoft-skrotar-paint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bra !

Först !

Personligen anser jag att paint har sina poänger i sin enkelhet för vissa situationer.

Man får inte glömma att less is more i många fall.

Behöver jag en skruvmejsel och hammare för att sätta upp en tavla är det inte meningsfullt att köpa en verktygsvagn med 2000 delar, även om den gör jobbet !

lol dom kunde ju lika gärna köpa in Dabbler som var budget version av Painter från 1990-talet. Skulle iaf vara bättre

Permalänk
Skrivet av cresoll:

Varför köper inte Microsoft upp Paint.Net och ersätta Paint ? Kan man slänga ut en massa pengar på meningslösa företagsköp t ex Nokia så är detta programköp ett kap. Ett programköp de har gjort är Skype. Eftersom jag inte använder programmet kan jag inte recensera det, om det är bra eller dålig.

Angående bildprogram så föredrar jag själv Photoshop Elements men det tror jag är en vanesak, av en gammal vana.

-Ha en fortsatt bra dag alla medlemmar !!!

Det skulle nog inte tillåtas av utvecklarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av issue:

Absolut, men när man kör mouse over på en länk/bild för att få upp en miniatyr så försvinner den väldigt fort om jag ska föra bort musen för att använda snipping tools
Använder snipping tools kamske 9 gånger av 10. Men ibland måste man ha kvar muspekaren på ett speciellt ställe när capture ska tas

Tycker ShareX är mycket bättre än snipping tool för att ta skärmdumpar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag använde paint mer förr i tiden men idag kör jag oftast gimp om jag grejar med något även i windows men tycker paint är ok med så är bra att det blir kvar att få tag i och även om det är basic så är det något dom flesta har erfarenhet av och gösta 73 kan hantera

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag är säkert n00b men jag kör paint för att croppa screenshots från skrivbordsmiljö.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Ett bra alternativ är Snipping Tool

Dock måste du exakt få rätt på det du klipper där... och du kan inte justera kanterna lite enkelt utan att sen ta in den i något program som paint. Det är ett bra verktyg, utan tvekan, men ett enkelt program som paint som kan göra mindre ändringar också är också en fördel... samt om du tar printscrn så kan du alltid klistra in den igen, om du skulle göra fel... och bara börja om (så länge du inte kopierar/klistrar så klart).

Tycker att samtliga verktyg de tar in i den förbenade store:n blir sämre. Miniräknaren som är seg att öppna, och inte har de omvandlingsfunktioner som vanliga calc har. Om de vill göra en version i store, okej... men låt gamla enkla verktyg vara kvar, så att desktop fortfarande kan ha sin fördel med dessa. De tar inte många MB i storlek direkt, och vill de göra det så man måste lägga till dem i tillbehör så är det okej också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tyvärr tar ju GIMP en kvart att starta även på en modern dator med PCIe-SSD. Ibland är det bra med något som startar omedelbart och klarar av simpla beskärningar av bilder man ändå inte kommer spara.

Permalänk
Medlem

Ni som säger bort med skiten. Vad gör det om det faktiskt ligger kvar? Inte ett smack...
Jag använder det också fortfarande för att spara skärmdumpar haha. Det är riktigt smidigt när man vill centrera en viss del och sedan beskära ut den till en mindre skärmdump, finns inget annat program som gör detta snabbare.
Ibland händer det att man skissar ihop nån ful ritning eller beskrivning om man vill visa någon hur man tänker vid ett speciellt tillfälle. Paint är utmärkt för detta då det är snabbt och smidigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag brukar sparna ner skärmdumpar i paint efter printscreen, samt beskära bilder.

Duger utmärkt för det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

@Wh1spY:
Greenshot, sådär! Fanns visst ett program! Även mycket bättre, går att censurera och allt mycket simplare!

Visa signatur

Intel i5 2500K | GeForce GTX 580 | 8GB DDR3 1866MHz

Permalänk
Medlem

Näe! Fy Microsoft! Kommer inte använda Windows 10 förrän de återinför Paint!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

@Jonny Myran: använde det senast igår när jag körde en del printscreens

Skrivet av Hamno:

Ett bra alternativ är Snipping Tool

Skrivet av Patrik356b:

Tycker ShareX är mycket bättre än snipping tool för att ta skärmdumpar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Xverminator:

Jag brukar sparna ner skärmdumpar i paint efter printscreen, samt beskära bilder.

Duger utmärkt för det!

Skrivet av St00r:

@Wh1spY:
Greenshot, sådär! Fanns visst ett program! Även mycket bättre, går att censurera och allt mycket simplare!

Varför inte bara trycka "Windows Key+Print Screen"? Eller Print Screen och sedan Ctrl+V på imgur om man vill dela den?