OpenVPN AS via annan VPN?

Permalänk
Medlem

OpenVPN AS via annan VPN?

Hej!

Jag har idag en unRaid Server som bland annat agerar openVPN acess server. När jag sitter på mobila anslutningar eller öppna wifi brukar jag ansluta via denna för mer säkerhet och att lätt kunna komma åt mina filer som server delar i nätverket.

Detta skyddar ju min anslutning från folk som sniffar på till exempel öppna wifi men det skyddar ju inte mig från min ISP.
Jag har därför en VPN jag betalar för, PIA.
Som det är nu måste jag välja om jag vill ha åtkomst till mina filer mm på serven hemma eller om jag ska vara skyddad från ISP och allt vad det innebär.

Så vad jag skulle vilja är att jag ansluter till min openVPN AS hemma som i sin tur ansluter till PIA och sen ut på på internet.
är detta möjligt?

Mvh
Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

@Sweex:
Enda sättet jag kommer på såhär på rak arm som kan funka, är om du anslutar till PIA/openvpn på hemmaroutern, dvs alltid uppkopplad. Sedan skapar du routingregler i brandväggen. Ex om trafik via din ovpn access in mot lanet routas ut mot PIA/interna lanet beroende på vilken typ av trafik det är. HTTP(s) filsharing etc. Kräver en mer avancerad router dock.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Sweex:
Enda sättet jag kommer på såhär på rak arm som kan funka, är om du anslutar till PIA/openvpn på hemmaroutern, dvs alltid uppkopplad. Sedan skapar du routingregler i brandväggen. Ex om trafik via din ovpn access in mot lanet routas ut mot PIA/interna lanet beroende på vilken typ av trafik det är. HTTP(s) filsharing etc. Kräver en mer avancerad router dock.

Har idag en netgear r7000. Skulle denna klara av detta?
Nackdelar blir ju att plex mm som även de ligger på serven hamnar bakom PIA VPN och då blir det strul med åtkomst till den :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Har idag en netgear r7000. Skulle denna klara av detta?
Nackdelar blir ju att plex mm som även de ligger på serven hamnar bakom PIA VPN och då blir det strul med åtkomst till den :/

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom du skulle använda VPN på mobilen så är det väl bara surfen du är ute efter? Så du kan skicka den vidare via PIA. Sedan resten av trafiken på mobilen går internt som "vanligt". Samma med trafiken inne i LANet. All lantrafik går som vanligt också. Så det enda undantaget är surfen via mobilensvpn.
Gällande netgearen så kolla här: https://kb.netgear.com/24226/What-are-static-routes-and-how-d...

Visa signatur

.