Plex Server / Upgrade?

Permalänk
Medlem

Plex Server / Upgrade?

Hej kära medlemmar!

Jag behöver lite hjälp, här hemma har jag min gamla gamingburk som på senare tid har fått agera Plex / filserver. Jag går i tankarna att uppgradera lagringen till något mer pålitligt då diskarna som nu sitter i är lite plock från äldre byggen och jag har en känsla att dom kan ge med sig när som.

Specifikationer:
Samsung 830 SSD (OS)
1TB Samsung HDD (lagring)
Intel i5 4670k
MSI Z87-S02
8gb ram

Då jag är hyfsat novis när det kommer till raid-konfigurationer och "serverhårdvara" i allmänhet så vänder jag mig till er. Jag kommer enbart lagra film så det är inte en jättekatastrof ifall något skulle fallera och jag förlorar all data men någon form av redundans är något jag vill ha. I dagsläget behöver jag inte mer än 3tb lagring men ifall jag någon gång i framtiden skulle vilja utöka kapaciteten skulle det vara bra om det finns möjlighet till det på ett smidigt sätt utan att behöva installera om hela maskinen.

Idag så kör jag ubuntu-server med samba och tycker det funkar felfritt till det lilla jag använder det för, men det kanske finns något bättre smidigare OS att köra?

Nyligen så införskaffa jag mig en 4k TV och transcoding i 4k kan vara något av intresse, tror ni att min processor kommer orka det? Jag testade med ett 4K demoklipp som jag hittade, den stannade och buffrade ibland men kan inte säga om det berodde på att jag körde med en wifi uppkoppling någorlunda långt ifrån accesspunkten eller om det var att den slog i taket och inte orka mer, när det inte buffra så flöt det på fint, får kolla imorgon med kabelanslutning.

Så det jag behöver ha svar på är:

*pålitliga diskar*
*vilken typ av raid*
*vad skulle ni rekommendera att uppgradera utöver lagring*
*typ av OS*

/mabo

Permalänk
Medlem

Vilken prisklass pratar vi i uppgraderingen?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Jag vill inte lägga allt för mycket men säg max 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av mabo:

@Lodisen: Jag vill inte lägga allt för mycket men säg max 5k

Din i5 är inte i närheten av snabb nog för att transcoda "riktiga" 4K filmer. Dessa filmer ligger dock på 60GB+ i ren storlek och kabel hade varit att rekommendera över wifi för 4k.

När det gäller lagring så kommer du inte vidare långt med 5k i budget. RAID5 är nämligen inte att rekommendera med diskar större en 2TB.

2st Seagate Ironwolf 6TB / WD RED 6TB i RAID1 för 6TB lagringsutrymme kostar runt 5k och du har där lagt din budget på enbart diskar.

Jag skulle rekommendera rekommendera att du kastar in Proxmox på din burk och sedan passar igenom diskarna till ett virtuellt NAS OS typ freenas, nas4free, openmediavault eller vad du nu känner för sedan kör plex i en ubuntu LXC. Använd separata diskar för virtuella maskiner och kör backuper på dina virtuella maskiner till NAS Share.

När det kommer till den virtuella NAS maskinen kör backuper på maskinen till annan lagring och välj bort dina 6TB diskar ur backupen.
Med annan lagring menar jag USB disk eller annan dator alternativt en annan disk på servern.
Pajar din server kan du då restora din virtuella NAS på ny maskin och bara passa in diskarna igen.

https://www.proxmox.com/en/

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Inaktiv

Transcoda 4K ska du undvika som pesten och det finns heller ingen anledning att göra det. Flexibel och expanderbar RAID sköter du med mdadm eller typ en Synology.

Permalänk
Medlem

WD red diskar om ekonomin håller
Sen skulle jag rekommendera att inte köra raid alls, det finns ingen fördel om man varken speglar eller stripar diskar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

WD red diskar om ekonomin håller
Sen skulle jag rekommendera att inte köra raid alls, det finns ingen fördel om man varken speglar eller stripar diskar.

?

I raid så speglar eller stripar du alltid diskar, antingen stripar du dem med paritetsberäkning (RAID5, RAID6) eller utan (RAID0) eller så speglar du dem (RAID1) eller en blandning av spegling och stipe (RAID01 eller RAID10)

ZFS fungerar på typ samma sätt.

Striped Vdev’s är RAID0
Mirrored Vdev’s är RAID1
Striped Mirrored Vdev’s är RAID10
RAIDZ är RAID5
RAIDZ2 är RAID6
RAIDZ3 har 3 paritetsdiskar, RAID5 1, RAID6 2.

Att inte köra raid alls är en dålig idé.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

WD red diskar om ekonomin håller
Sen skulle jag rekommendera att inte köra raid alls, det finns ingen fördel om man varken speglar eller stripar diskar.

Eeeeh what?!

TS ignorera detta inlägg ovan!

Jobbar med lagring på den högsta nivån som existerar, och jag kan med säkerhet säga att om inte RAID funnits hade INGET i vårt samhälle fungerat.
Tåg, vägar, banker, restauranger, apotek, sjukhus ja i stort sett hela infrastrukturen hade kraschat dagligen.
RAID kanske inte är lika viktigt i en hemmamiljö men det är rätt skönt att veta att du kan tappa 1-2 diskar och fortfarande ha alla dina filmer, foton etc kvar.
Kan tipsa om Unraid eller FreeNAS, Frenas är lite mer invecklat Unraid är enklare och något som jag föredrar i en hemmiljö.
Fördelen med UNraid är att du kan blanda diskar av olika storlek och bibehålla "RAID" skyddet med hjälp av paritet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

OS FreeNas/Nas4Free eller Unraid. Jag kör Unraid då jag gillar möjligheten blanda olika diskar. Man får även tillgång till VM och Docker i ett enkelt gränssnitt.

Citat:

Depends what you want to do.

unRAID is, well, not RAID - this allows individual drives to spin down and stay spun down while you read data off of other drives. Performance is low (single-drive equivalent). But it'll also make maximum effective use of disk capacity if you mix and match sizes of drives in the future (although all you're mentioning ATM is 2TB drives.) Need more space? Add another drive!

Preferable behaviour for a media server, IMO.

ZFS will provide much better performance across the board, and much less disk flexibility. (All the drives have to be the same size, stay spun up together, can't add drives to an existing RAID, etc.)

FreeNAS and unRAID both rely on plugins - user-created and preconfigured containers not unlike a Docker container. (But not a Docker container - I'm not being exactingly specific here, don't send the technically-correct police after me!) unRAID (at least in version 5.x) also had (has?) interface plugins that make the WebUI and NAS featureset extensible

https://forums.anandtech.com/threads/unraid-or-freenas.246458...
Finns mycket om Unraid vs FreeNas/NAS4Free om du googlar lite.

Diskar skulle jag köra på 3st 3TB Segate IronWolf eller WD RED i raid 5 liknande uppsättning, dvs 1 disk kan fallera utan att du förlorar data.

3 diskar kommer kosta dig runt 3000 kr, med resterade 2000 skulle jag köpa en Nvidia Shield TV för att spela upp 4K material. Med NSTV är det väldigt sällan man behöver transcoda för att spela upp något. Ifall du tänker spela upp 4K rekommenderar jag starkt att du även sparar en 1080p variant för enheter som behöver transcoda, min Xenon(E3-1241 V3@3,5GHz) orkar inte transcoda 4K.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Eeeeh what?!

TS ignorera detta inlägg ovan!

Jobbar med lagring på den högsta nivån som existerar, och jag kan med säkerhet säga att om inte RAID funnits hade INGET i vårt samhälle fungerat.
Tåg, vägar, banker, restauranger, apotek, sjukhus ja i stort sett hela infrastrukturen hade kraschat dagligen.
RAID kanske inte är lika viktigt i en hemmamiljö men det är rätt skönt att veta att du kan tappa 1-2 diskar och fortfarande ha alla dina filmer, foton etc kvar.
Kan tipsa om Unraid eller FreeNAS, Frenas är lite mer invecklat Unraid är enklare och något som jag föredrar i en hemmiljö.
Fördelen med UNraid är att du kan blanda diskar av olika storlek och bibehålla "RAID" skyddet med hjälp av paritet.

Jag tror att du missuppfattar det tidigare inlägget. Han menar nog att WD Red inte är en bättre disk om INTE man använder RAID. Fördelen med WD Red är att den har en uppsättning av styrkod som bara används i RAID sammanhang. Jag är övertygad att han aldrig menade att RAID i sig inte är användbart.

OT: Kör själv en QNAP av värre sort som sköter mina saker hemma men har tittat på UNRAID OS och det kan nog passa TS krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

?

I raid så speglar eller stripar du alltid diskar, antingen stripar du dem med paritetsberäkning (RAID5, RAID6) eller utan (RAID0) eller så speglar du dem (RAID1) eller en blandning av spegling och stipe (RAID01 eller RAID10)

ZFS fungerar på typ samma sätt.

Striped Vdev’s är RAID0
Mirrored Vdev’s är RAID1
Striped Mirrored Vdev’s är RAID10
RAIDZ är RAID5
RAIDZ2 är RAID6
RAIDZ3 har 3 paritetsdiskar, RAID5 1, RAID6 2.

Att inte köra raid alls är en dålig idé.

Vem säkerhetskopierar filmer ? ska man inte spegla dom så är fördelen minimal, precis som jag skrev

Skrivet av Minisulan:

Eeeeh what?!

TS ignorera detta inlägg ovan!

Jobbar med lagring på den högsta nivån som existerar, och jag kan med säkerhet säga att om inte RAID funnits hade INGET i vårt samhälle fungerat.
Tåg, vägar, banker, restauranger, apotek, sjukhus ja i stort sett hela infrastrukturen hade kraschat dagligen.
RAID kanske inte är lika viktigt i en hemmamiljö men det är rätt skönt att veta att du kan tappa 1-2 diskar och fortfarande ha alla dina filmer, foton etc kvar.
Kan tipsa om Unraid eller FreeNAS, Frenas är lite mer invecklat Unraid är enklare och något som jag föredrar i en hemmiljö.
Fördelen med UNraid är att du kan blanda diskar av olika storlek och bibehålla "RAID" skyddet med hjälp av paritet.

"RAID kanske inte är lika viktigt i en hemmamiljö"
Du krossar dina egna argument, vem gör backup på filmer ?

För en plexserver som inte ska speglas så är det inga direkta fördelar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Eeeeh what?!
TS ignorera detta inlägg ovan!

Citat:

Sen skulle jag rekommendera att inte köra raid alls, det finns INGEN FÖRDEL om man VARKEN speglar eller stripar diskar.

Tror nog att ts ska ignorera dig om du inte kan läsa en annans inlägg ordentligt först...
Just saying.

Ontopic:
Allt jag säger till dig TS, kör inte på FreeNAS för dina behov utan håll dig till något lättare system så som OpenMediaVault med snapraid eller liknande.

Permalänk
Medlem

Är det ens någon som kör Plex av er som svarar?

Nåja, här kommer mina rekommendationer och mina streams flyter på jävligt bra.

1. Se till att ha lagringsdisk någon som är anpassat för det te.x WD Red.
Jag har delat upp mina diskar en för TV och en för Filmer för att avlasta R/W på diskarna.
Kör inte RAID pga. att det inte fungerar av div olika anledningar för mig, annars är RAID 5 alt 6 att föredra.

2. Se till att ha en CPU som är snabb på singel thread för det är där som Plex använder för transcoding.
Plex har en beta som använder GPU i transcoding men det projektet verkar inte vara prio för plex och det går sakta framåt så inget att bry sig om.

3. Se till att du har plex på en SSD disk så att det går att navigera snabbt och bra med all metadata m.m det blir en del efter ett tag.
Jag har OS + plex på en SSD disk.

4. Du verkar Transcoda filmerna, då kan jag rekommendera att du har en SSD som "dump" disk för Transcoding, dvs din HDD där du har te.x filmen transcodar om den till SSD disken och sedan streamar användaren den från SSD disken.
Detta gör faktist skillnad.
Går att ställa in i user interface på plex vart du skall transcoda till, default är system disken.

Plex använder knappt någon RAM alls, så 4-6GB räcker bra för plex.
Men sen kanske du vill köra annat med på servern då får du anpassa efter det.

Edit:
Gällande OS så spelar det mindre roll för just plex då det presterar lika bra i Windows som i *nix.
Men jag skulle rekommendera Ubuntu LTS dist för att där finns det mycket att hitta på internet om du stöter på problem.
Annars har du ju Windows Server 2012 r2 alt 2016.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort precis som jag gör.
Hyr oändligt med lagringsutrymme av google för 8eur i månaden.
Kryptera allt som ligger på grive så att google inte får för sig att rensa dina filmer.
Byt container på alla dina mkv filer till mp4 så kommer du inte att ha behovet av att transcoda och din i5 räcker till nästan oändligt antal streams, förmodligen sätter ditt bredband stopp här. Dessutom förlorar du ingen kvalitet på att byta container och det går så snabbt som din hdd har i skrivhastighet.

Kör ubuntu rts med rclone och plexdrive så löser det sig och du märker ingen skillnad.
Google garanterar att din data inte försvinner dvs det är deras problem att ta backup osv.

För 80:- i månaden i 5år är nästan 5000:- dvs det du vill lägga på diskar. Tänk att diskar har en livslängd på 5år så efter 5år bör du ändå byta, och på gdrive har du oändligt med utrymme.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vem säkerhetskopierar filmer ? ska man inte spegla dom så är fördelen minimal, precis som jag skrev

"RAID kanske inte är lika viktigt i en hemmamiljö"
Du krossar dina egna argument, vem gör backup på filmer ?

För en plexserver som inte ska speglas så är det inga direkta fördelar.

RAID är ingen backup utan enbart redundans för upptid. Det är roligare att byta en disk när den pajar än att installera en ny server installera om dina tjänster, och sedan börja fylla på med media/återpopulera databasen, efter det att man fått en ny disk dvs.

Nertiden går från 0 sec till 2-3dagar och arbetstiden går från 15min till 2-3h.

Har man plexbiblioteken på en filserver så används inte lagringsytan enbart till film utan även för saker man är betydligt mer mån om att spara.

Skrivet av Calby:

Är det ens någon som kör Plex av er som svarar?

Nåja, här kommer mina rekommendationer och mina streams flyter på jävligt bra.

1. Se till att ha lagringsdisk någon som är anpassat för det te.x WD Red.
Jag har delat upp mina diskar en för TV och en för Filmer för att avlasta R/W på diskarna.
Kör inte RAID pga. att det inte fungerar av div olika anledningar för mig, annars är RAID 5 alt 6 att föredra.

2. Se till att ha en CPU som är snabb på singel thread för det är där som Plex använder för transcoding.
Plex har en beta som använder GPU i transcoding men det projektet verkar inte vara prio för plex och det går sakta framåt så inget att bry sig om.

3. Se till att du har plex på en SSD disk så att det går att navigera snabbt och bra med all metadata m.m det blir en del efter ett tag.
Jag har OS + plex på en SSD disk.

4. Du verkar Transcoda filmerna, då kan jag rekommendera att du har en SSD som "dump" disk för Transcoding, dvs din HDD där du har te.x filmen transcodar om den till SSD disken och sedan streamar användaren den från SSD disken.
Detta gör faktist skillnad.
Går att ställa in i user interface på plex vart du skall transcoda till, default är system disken.

Plex använder knappt någon RAM alls, så 4-6GB räcker bra för plex.
Men sen kanske du vill köra annat med på servern då får du anpassa efter det.

Edit:
Gällande OS så spelar det mindre roll för just plex då det presterar lika bra i Windows som i *nix.
Men jag skulle rekommendera Ubuntu LTS dist för att där finns det mycket att hitta på internet om du stöter på problem.
Annars har du ju Windows Server 2012 r2 alt 2016.

1. RAID är i all serverlagring att föredra, RAID5 är aldrig att föredra när man använder diskar större än 2TB och är sedan länge "dött" i det flesta sammanhang. I RAID6 försvinner en del av prestandavinsterna i paritetsberäkningar. Att R/W för film/serier övergår de 125 MB/S som är teoretisk maxhastighet för 1Gb/s ethernet och som i stort sätt alla dagens mekaniska hårddiskar klarar ser jag inte som vidare troligt. Det krävs långt mycket fler användare än TS får på sin i5, som klarar 3, kanske med nöd och näppe 4 1080P strömmar innan IO blir ett problem.

2. Har du något som stödjer detta påstående gällande singelthread? All information jag hittat är att plex använder multithreading väldigt väl.

3. För databaser är flashlagring och RAID10 att föredra ur IOPS sammanhang, detta är dock inte ekonomiskt försvarbart på en plexserver för hemmabruk där lagringen kommer stanna under 12TB. Kanske om han planerar att fylla dem med riktigt sunkiga xvids.

4. Kan inte uttala mig här riktigt då jag aldrig använt denna funktion. Teoretiskt limit för 1Gb/s ethernet är fortfarande dock lägre än vad mekaniska hårddiskar klarar. Accesstiderna lär bli bättre, men är det värt kostnaden för en SSD?`

Skulle definitivt rekommendera att köra plex på en Ubuntuserver, licenskostnad för en windowsserver är mer en hela ditt plexbygge, kräver mer av din hårvara och lider av windowsupdate.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@lasseTM

vart hittar du oändligt med utrymme för 8EUR?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh: https://gsuite.google.se/pricing.html?tab_activeEl=tabset-com...
Du behöver inte vara 5 användare för att få oändligt det funkar med en också.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@Calby:
Ang *3 så tror jag att han menar PlexData foldern, alltså all thumbnails, metadata och videopreviews etc etc.
Lägger man plexdata på en ssd så laddas alla menyer snabbare.
Det man måste tänka på dock är att om man har ett större mediabibliotek så kan plexdata mappen ligger på över 200GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

RAID är ingen backup utan enbart redundans för upptid. Det är roligare att byta en disk när den pajar än att installera en ny server installera om dina tjänster, och sedan börja fylla på med media/återpopulera databasen, efter det att man fått en ny disk dvs.

Nertiden går från 0 sec till 2-3dagar och arbetstiden går från 15min till 2-3h.

Har man plexbiblioteken på en filserver så används inte lagringsytan enbart till film utan även för saker man är betydligt mer mån om att spara.

1. RAID är i all serverlagring att föredra, RAID5 är aldrig att föredra när man använder diskar större än 2TB och är sedan länge "dött" i det flesta sammanhang. I RAID6 försvinner en del av prestandavinsterna i paritetsberäkningar. Att R/W för film/serier övergår de 125 MB/S som är teoretisk maxhastighet för 1Gb/s ethernet och som i stort sätt alla dagens mekaniska hårddiskar klarar ser jag inte som vidare troligt. Det krävs långt mycket fler användare än TS får på sin i5, som klarar 3, kanske med nöd och näppe 4 1080P strömmar innan IO blir ett problem.

2. Har du något som stödjer detta påstående gällande singelthread? All information jag hittat är att plex använder multithreading väldigt väl.

3. För databaser är flashlagring och RAID10 att föredra ur IOPS sammanhang, detta är dock inte ekonomiskt försvarbart på en plexserver för hemmabruk där lagringen kommer stanna under 12TB. Kanske om han planerar att fylla dem med riktigt sunkiga xvids.

4. Kan inte uttala mig här riktigt då jag aldrig använt denna funktion. Teoretiskt limit för 1Gb/s ethernet är fortfarande dock lägre än vad mekaniska hårddiskar klarar. Accesstiderna lär bli bättre, men är det värt kostnaden för en SSD?`

Skulle definitivt rekommendera att köra plex på en Ubuntuserver, licenskostnad för en windowsserver är mer en hela ditt plexbygge, kräver mer av din hårvara och lider av windowsupdate.

4. Om han kör te.x Transcoding från 3 olika HDD's då är SSD att föredra som Transcoding.
Jag kan bara säga att jag har själv upplevt skillnaden men återigen, så får han göra som han vill såklart men det är bara mina rekommendationer från en "live" Plex media server.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Är det ens någon som kör Plex av er som svarar?

2. Se till att ha en CPU som är snabb på singel thread för det är där som Plex använder för transcoding.
Plex har en beta som använder GPU i transcoding men det projektet verkar inte vara prio för plex och det går sakta framåt så inget att bry sig om.

3. Se till att du har plex på en SSD disk så att det går att navigera snabbt och bra med all metadata m.m det blir en del efter ett tag.
Jag har OS + plex på en SSD disk.

2. Plex är väldigt bra på att multitråda flesta codec.
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/472hsb/plexs_transcode...

3. Håller med, jag har 9TB och har aktiverat "thumbnails" för allt, 54gig med thumbnails har genererats. Man ser verkligen skillnaden när man scrollar.

Skrivet av mini-ryttge:

2. Har du något som stödjer detta påstående gällande singelthread? All information jag hittat är att plex använder multithreading väldigt väl.

3. För databaser är flashlagring och RAID10 att föredra ur IOPS sammanhang, detta är dock inte ekonomiskt försvarbart på en plexserver för hemmabruk där lagringen kommer stanna under 12TB. Kanske om han planerar att fylla dem med riktigt sunkiga xvids.

2. Det ser ut som att vissa codec inte kan utnyttja alla trådar
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/472hsb/plexs_transcode...

3. Man har datalagringen på hårddiskar och Plex installationen på SSD. Plex databasen kan bli väldigt stort, speciellt om man har aktiverat "thumbnails". Min Plex databas är på 54gig och jag såg en stor förbättring när jag flyttade över allt till SSD.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hakd:

Vem säkerhetskopierar filmer ? ska man inte spegla dom så är fördelen minimal, precis som jag skrev

"RAID kanske inte är lika viktigt i en hemmamiljö"
Du krossar dina egna argument, vem gör backup på filmer ?

För en plexserver som inte ska speglas så är det inga direkta fördelar.

Jag gör, vill inte förlora xTB filmer.. Självklart på personliga fiiler samt Plex's DB.

Permalänk
Medlem

Kör en en Qnap NAS med raid 5 och en egen server/dator som har plex biblioteket
Funkar bra!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

4. Om han kör te.x Transcoding från 3 olika HDD's då är SSD att föredra som Transcoding.
Jag kan bara säga att jag har själv upplevt skillnaden men återigen, så får han göra som han vill såklart men det är bara mina rekommendationer från en "live" Plex media server.

En SSD är givetvis snabbare än en HDD det är inget jag tvivlar eller bestrider. Dock så bör hårddisken vara snabb nog att ethernet blir flaskhals snarare än hårddisken. Jag kan givetvis ha fel här. Största skillnaden bör vara i uppstart av filmen?

I mitt fall ligger bilbioteken på en NAS och hårddisken min virtuella plex hårddisk ligger på är en 2.5 5400 RPM disk, jag klarar i alla fall 4 strömmar utan att några problem med "flytet" av rullen uppenbarar sig.

Skrivet av zarnexx:

2. Plex är väldigt bra på att multitråda flesta codec.
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/472hsb/plexs_transcode...

3. Håller med, jag har 9TB och har aktiverat "thumbnails" för allt, 54gig med thumbnails har genererats. Man ser verkligen skillnaden när man scrollar.

2. Det ser ut som att vissa codec inte kan utnyttja alla trådar
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/472hsb/plexs_transcode...

3. Man har datalagringen på hårddiskar och Plex installationen på SSD. Plex databasen kan bli väldigt stort, speciellt om man har aktiverat "thumbnails". Min Plex databas är på 54gig och jag såg en stor förbättring när jag flyttade över allt till SSD.

2. Tack för informationen med väsentliga länkar.

3. Ser ut att vara i linje med vad min plex använder i gig/databas per TB/media.
Använder själv inte själva menyerna vidare mycket då vad jag vill se nästan alltid ligger under nyligen tillagt men jag är säker på att du har rätt. IOPS är grundsten för en databas. Frågan är om det är värt att klämma in en SSD i hans budget eller snarare gå på mer utrymme?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vem säkerhetskopierar filmer ? ska man inte spegla dom så är fördelen minimal, precis som jag skrev

"RAID kanske inte är lika viktigt i en hemmamiljö"
Du krossar dina egna argument, vem gör backup på filmer ?

För en plexserver som inte ska speglas så är det inga direkta fördelar.

Du kanske ska läsa klart meningen där jag förklarar mitt argument
Ber om ursäkt om jag missförstod ditt inlägg.

Skrivet av nikwad:

Tror nog att ts ska ignorera dig om du inte kan läsa en annans inlägg ordentligt först...
Just saying.

Ontopic:
Allt jag säger till dig TS, kör inte på FreeNAS för dina behov utan håll dig till något lättare system så som OpenMediaVault med snapraid eller liknande.

Du kanske ska sluta vara dryg, alla kan läsa fel, jag var nyvaken "JUST SAYING"

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Offtopic:
@Minisulan: På vilket sätt är mitt inlägg något mer drygt än ditt? Använde i princip samma ordval som dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Gilgamesh: https://gsuite.google.se/pricing.html?tab_activeEl=tabset-com...
Du behöver inte vara 5 användare för att få oändligt det funkar med en också.

Du menar att "(1TB per user if fewer than 5 users)" är att ignorera?

Permalänk
Medlem

@TheNoNa: yes du får oändligt ändå även om du är ensam.
Se till att kryptera bara Google säger att dom tar bort filmer osv även om du äger den själv.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av mabo:

Hej kära medlemmar!

Jag behöver lite hjälp, här hemma har jag min gamla gamingburk som på senare tid har fått agera Plex / filserver. Jag går i tankarna att uppgradera lagringen till något mer pålitligt då diskarna som nu sitter i är lite plock från äldre byggen och jag har en känsla att dom kan ge med sig när som.

Specifikationer:
Samsung 830 SSD (OS)
1TB Samsung HDD (lagring)
Intel i5 4670k
MSI Z87-S02
8gb ram

Då jag är hyfsat novis när det kommer till raid-konfigurationer och "serverhårdvara" i allmänhet så vänder jag mig till er. Jag kommer enbart lagra film så det är inte en jättekatastrof ifall något skulle fallera och jag förlorar all data men någon form av redundans är något jag vill ha. I dagsläget behöver jag inte mer än 3tb lagring men ifall jag någon gång i framtiden skulle vilja utöka kapaciteten skulle det vara bra om det finns möjlighet till det på ett smidigt sätt utan att behöva installera om hela maskinen.

Idag så kör jag ubuntu-server med samba och tycker det funkar felfritt till det lilla jag använder det för, men det kanske finns något bättre smidigare OS att köra?

Nyligen så införskaffa jag mig en 4k TV och transcoding i 4k kan vara något av intresse, tror ni att min processor kommer orka det? Jag testade med ett 4K demoklipp som jag hittade, den stannade och buffrade ibland men kan inte säga om det berodde på att jag körde med en wifi uppkoppling någorlunda långt ifrån accesspunkten eller om det var att den slog i taket och inte orka mer, när det inte buffra så flöt det på fint, får kolla imorgon med kabelanslutning.

Så det jag behöver ha svar på är:

*pålitliga diskar*
*vilken typ av raid*
*vad skulle ni rekommendera att uppgradera utöver lagring*
*typ av OS*

/mabo

Hej!

Har en server som jag dedikerat inprincip enbart till Plex. Jag började med att köra ubuntu-server vilket fungerade ypperligt och gav möjlighet till att göra precis vad som helst med servern. Dock tröttnade jag på att hela tiden behöva använda terminalen så fort det var någonting som skulle kollas alternativt lösas. Detta gjorde att jag gick över till Xpenology (Synology DSM 5.2) vilket för mig har fungerat helt underbart bra, ett fint och användarvänligt UI via webbläsaren och även här mycket möjligheter att köra mer saker än bara Plex.

Xpenology installeras på ett USB minne och sköts därifrån, detta gör att du kan använda din SSD som cache disk om så önskas. Jag har satt upp 3st 3TB WD Red i RAID5, tanken är att utöka denna inom tid till en RAID6 för större redundans, dock kommer detta även med tradeoff's som med alla typer av RAID och därför rekommenderar jag dig att kolla upp vilken typ som du tycker passar dig och dina behov bäst.

Dina specifikationer är helt klart dugliga till en 3 1080p streams samtidigt och jag ser inga större uppgraderingsbehov utav dina komponenter dock skall transcoding av 4K ska nog undvikas till största mån.

/Coenic

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

En SSD är givetvis snabbare än en HDD det är inget jag tvivlar eller bestrider. Dock så bör hårddisken vara snabb nog att ethernet blir flaskhals snarare än hårddisken. Jag kan givetvis ha fel här. Största skillnaden bör vara i uppstart av filmen?

I mitt fall ligger bilbioteken på en NAS och hårddisken min virtuella plex hårddisk ligger på är en 2.5 5400 RPM disk, jag klarar i alla fall 4 strömmar utan att några problem med "flytet" av rullen uppenbarar sig.

Den där SSD:n har inget med bandbredd att göra nästan, utom när plex Transcodar så görs det med CPU självfallet. Men när den transcodar så R/W plex till lagringsmedia eller hur?
Detta i sig belastar lagringsmedians totala R/W.

Så i mitt fall om en stream transcodas så R = från HDD -> W = SSD -> Klient read = SSD.
Och sker detta från flera olika lagringsmedier (läs hdd) samtidigt så kommer en vanlig HDD slöas ner före innan din belastning på nätverket ger upp.
Förstår du? Precis samma princip som att det går snabbare att unrara filer på en SSD än på en HDD.
Man har mer R/W speed att ta av i SSD:n.

Detta om du har live transcoding vilket jag antar att du har?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@TheNoNa: yes du får oändligt ändå även om du är ensam.
Se till att kryptera bara Google säger att dom tar bort filmer osv även om du äger den själv.

Vad använder du för kryptering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021