USB 3.2 är det senaste tillskottet i USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

USB 3.2 är det senaste tillskottet i USB Type-C

Mängden specifikationer för överföring via USB Type-C bara växer, och senaste tillskottet utlovar fördubblad bandbredd jämfört med föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre att kalla den nya för USB 3.2 Gen 2 och döpa om USB 3.1 Gen 2 till USB 3.2 Gen 1? Det hade ju löst förvirringen som uppstod med USB 3.1.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
99:e percentilen

Jag har förberett en lathund för framtida användning.

Generation

Hastighet

USB 3.2 Gen 1 Gen 1

5 Gbit/s

USB 3.2 Gen 1 Gen 2

10 Gbit/s

USB 3.2 Gen 2

20 Gbit/s

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hade det inte varit bättre att kalla den nya för USB 3.2 Gen 2 och döpa om USB 3.1 Gen 2 till USB 3.2 Gen 1? Det hade ju löst förvirringen som uppstod med USB 3.1.

Eller så hade dom ju bara helt logiskt kunnat öka numreringen, 3.0, 3.1, 3.2, 3.3 osv.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Eller så hade dom ju bara helt logiskt kunnat öka numreringen, 3.0, 3.1, 3.2, 3.3 osv.....

Exakt! Det var extremt korkat att byta namn på 3.0 till 3.1 Gen 1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jackbob:

Eller så hade dom ju bara helt logiskt kunnat öka numreringen, 3.0, 3.1, 3.2, 3.3 osv.....

Nja. USB‑IF har ju sina Language Usage Guidelines att följa:

Skrivet av USB‑IF:

USB-IF emphasizes the importance and value of consistent messaging on USB product packaging, marketing materials, and advertising. Inconsistent use of terminology creates confusion in the marketplace, can be misleading to consumers […].

[…]

NOTE: USB 3.1 Gen 1 and USB 3.0 terms are synonymous.

[…]

To avoid consumer confusion, USB-IF's recommended nomenclature for consumers is "SuperSpeed USB" for 5 Gbps products and "SuperSpeed USB 10 Gbps" for 10 Gbps products.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

""SuperSpeed USB" for 5 Gbps products and "SuperSpeed USB 10 Gbps" for 10 Gbps products."

Och sen SuperSuperSpeed för 20 Gbps och SuperDuperTrouperSpeed för 30 Gbps.

Min dator har blå USB-portar. Det är ungefär så mycket jag känner att jag vill fördjupa mig i denna röra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

""SuperSpeed USB" for 5 Gbps products and "SuperSpeed USB 10 Gbps" for 10 Gbps products."

Och sen SuperSuperSpeed för 20 Gbps och SuperDuperTrouperSpeed för 30 Gbps.

Min dator har blå USB-portar. Det är ungefär så mycket jag känner att jag vill fördjupa mig i denna röra.

Hmm... färger, ja det är bra om det följs slaviskt, vilket inte varit fallet.

Men en hel del utrustning genom åren har ju andvänt färger såsom:

vit USB 1.1
svart USB 2.0 (här har endel andvänt röd också, moderkort men även USB minnen från bla. SANDISK)
gul (även här har röd färg andvänts) USB 2.0 med mer ampere ex. ladda mobil utrustning.
blå USB 3.0
ljusblå USB 3.1 ?!?!?!

illgrön Razer har betalat lite extra för färg på connectorn.

Rörigt, ja jag håller med

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Tyckte det var igår USB 3.0 kom och USB 2.0 var standard.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker det är fantastiskt hur en sådan här universal kontakt lyckats bli såpass rörig. Det är omöjligt att hålla reda på vad som är vad. Vissa kontakter stödjer inte dittan och dattan och det är samma sak med kablarna.

Permalänk
Medlem

Så skaffar man thunderbolt idag så ligger man ca 5 år före USB standarden? Thunderbolt 2 lanserades med 20gbit 2013.... 20gbit känns lite lågt för produkter som inte ens lanserats än. Redan idag så finns det lagringsenheter som går fortare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bättre var det för med comporten, det enda man behövde veta var bitrate,data bits paritet, stopbit och det var bara att köra inget krångel alls. Visst visa protokoll som modbus kanske i sin tur kräver lite konfiguration, men det är extremt mycket lättare att felsöka detta än att felsöka usvporten.

Nå 115200bps och liknade hastigheter är inte mycket att hänga i granen.

Och jag ser fram emot de nya hastigheterna då usb hårddiskar en dag kan maxa denna hastighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Så skaffar man thunderbolt idag så ligger man ca 5 år före USB standarden? Thunderbolt 2 lanserades med 20gbit 2013.... 20gbit känns lite lågt för produkter som inte ens lanserats än. Redan idag så finns det lagringsenheter som går fortare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är att thunderbolt är låst till endast apple och intel, den kostar, drar en hel del ström och så vidare. Rent tekniskt är den ett bättre val men USB finns för att den är öppen, billig och fungerar någorlunda väl. Det var exakt samma grej med firewire som vad helt överlägsen USB men dödades av att Apple och intel är ett gäng giriga idioter.

Permalänk

USB 3.2.1.0.0.1.9 20 Gbit/s

USB 3.2.1.0.0.2.2 20 Gbit/s + support för överföring av BMP-bilder med högre upplösning

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon127948:

Skillnaden är att thunderbolt är låst till endast apple och intel, den kostar, drar en hel del ström och så vidare. Rent tekniskt är den ett bättre val men USB finns för att den är öppen, billig och fungerar någorlunda väl. Det var exakt samma grej med firewire som vad helt överlägsen USB men dödades av att Apple och intel är ett gäng giriga idioter.

Skulle bara vilja inflika ett förtydligande här.

Thunderbolt (3) finns idag på datorer av andra märken än Apple. Dessa är dock uteslutande* Intel-baserade. TB3 borde i teorin kunna användas på AMD-baserade datorer/moderkort, men licenskostnaden för att använda det är väldigt hög och det är ju Intels teknik. Således är kanske AMD och TB3 inte en särskilt sannolik kombination så länge TB3 är en proprietär standard, vilket det enligt uppgift ska bli ändring på nästa år.

* Det finns i skrivande stund två (2) AMD-datorer på Prisjakt som påstås ha Thunderbolt 3, men jag kan inte hitta någon som helst antydan om detta på Asus hemsida.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ska de ha generations förvirring på USB 3.2 också?

USB 3.2 Gen 1 = USB 3.0
USB 3.2 Gen 2 = USB 3.1 (Gen 2)
USB 3.2 Gen 3 = USB 3.2

Hoppas de skippar det.

Permalänk
Medlem

De måste sluta med point releases. Det börjar se ut som pissfesten som är GTK3 snart.

Semantisk versionnotering är inte bara det bästa som vi har idag, men alla vet via gammalt att 1.0 är den fördiga prdukten.

https://blogs.gnome.org/desrt/2016/06/13/gtk-4-0-is-not-gtk-4...

Man blir fan grinöga av den skiten som gnome gänget håller på med.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Skönt att läsa att det är flera än jag som totalt tappat vad de olika USB versioner tillför.
Ärligt intresserar det mig absout ingenting då jag inte har något som nyttjar något med högre överförings behov än knappt usb 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Skrivet av USB-IF:

USB-IF emphasizes the importance and value of Inconsistent terminology to creates confusion and be misleading to consumers.

Jag rättade uttalandet.

Skrivet av Fearnox:

Så skaffar man thunderbolt idag så ligger man ca 5 år före USB standarden? Thunderbolt 2 lanserades med 20gbit 2013.... 20gbit känns lite lågt för produkter som inte ens lanserats än. Redan idag så finns det lagringsenheter som går fortare.

USB är väl billigare. Både gällande licenser och kretsar?
Lite som när det var USB mot Firewire.

Firewire var grymt mycket snabbare än USB 1.x
Sen kom USB 2 och hade högre teoretisk bandbredd än Firewire, men Firewire var fortfarande ofta snabbare i praktiken.
Minns att jag gjorde tester på extern hårddisk som hade både USB 2 och Firewire 400.
Minns inte de exakta siffrorna, men att Firewire konsekvent presterade bättre.
Det var inte bara rena överföringshastigheter, utan även accesstider var bättre.

Dessutom var det lägre CPU load över Firewire än USB 2 (trotts bättre hastighet).
Visst, det kanske inte spelar så stor roll om man sitter med en Threadripper som har 16 kärnor och 32 trådar.
Men sitter man med en Pentium 4 som är antingen 1C/1T (1 Kärna / 1 Tråd) eller 1C/2T (1 Kärna / 2 Trådar) beroende på om man har en med Hyperthreading eller inte så gjorde det faktiskt skillnad om man ville göra något annat samtidigt som man använder hårddisken.

Backar vi tio år så var det 2007. Det var väl runt den tiden Dualcore processorer började bli vanliga.
Innan det fanns native dualcore processorer så har det gått att köpa datorer/moderkort med 2 eller fler processorsocklar och med en kärna per processor så får man i praktiken multicore om man installerar flera processorer. Så på det viset har man kunnat köra multicore i minst 15-20år.
Men backar vi mer än 10 år så var singelcore det vanligaste.
Då hade ändå både Firewire och USB 2 funnits ute ett tag.
Men USB 2 var klart vanligare än Firewire ändå.
Det var väl dels p.g.a. licenskostnader för Firewire och att själva kretsarna för Firewire var dyrare att tillverka också.

Det är väl liknande situation för USB vs Thunderbolt.
USB väljs inte för att det är bättre rent tekniskt. Det väljs för att det är billigare och mer tillgängligt.

Skrivet av anon159643:

Nå 115200bps och liknade hastigheter är inte mycket att hänga i granen.

Minns när jag fick köpa ett nytt I/O kort för att få högre UART för att komma upp i så höga hastigheter.
Jag kunde använda kortet som satt i från början, men då var serieporten långsammare än modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

""SuperSpeed USB" for 5 Gbps products and "SuperSpeed USB 10 Gbps" for 10 Gbps products."

Och sen SuperSuperSpeed för 20 Gbps och SuperDuperTrouperSpeed för 30 Gbps.

Min dator har blå USB-portar. Det är ungefär så mycket jag känner att jag vill fördjupa mig i denna röra.

Fick huvudvärk bara av att läsa detta!
Krångel krångel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skönt att läsa att det är flera än jag som totalt tappat vad de olika USB versioner tillför.
Ärligt intresserar det mig absout ingenting då jag inte har något som nyttjar något med högre överförings behov än knappt usb 3.

Om vi tar USB minnen, så om man har ett 16GB eller 32GB USB minne så hade egentligen även USB 2 kunnat räcka ganska bra om man inte tömmer och fyller hela minnet varje gång.
Säg om man hade haft 20-25MB/s skrivhastighet och 25-30MB/s läshastighet så tar det inte så lång tid att föra över några gigabyte.
(Under 4 minuter för 4GB vid 20MB/s)
Problemet där är att om man köper ett USB 3 minne så kanske man kommer upp i de hastigheterna eller kanske lite bättre.
Medan många USB 2 minnen ligger under 10MB/s i praktiken.
Vissa kommer inte ens upp i 5MB/s. Ganska långt under vad som är möjligt med USB 2.
Och USB 3 minnen som ligger på hastigheter som borde vara ett snabbt USB 2 minne.
Har inte köpt några nyligen så det kanske har blivit bättre?

USB hårddiskar brukar vara snabbare. Men där jobbar man ofta med större datamängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag rättade uttalandet.

USB är väl billigare. Både gällande licenser och kretsar?
Lite som när det var USB mot Firewire.

Firewire var grymt mycket snabbare än USB 1.x
Sen kom USB 2 och hade högre teoretisk bandbredd än Firewire, men Firewire var fortfarande ofta snabbare i praktiken.
Minns att jag gjorde tester på extern hårddisk som hade både USB 2 och Firewire 400.
Minns inte de exakta siffrorna, men att Firewire konsekvent presterade bättre.
Det var inte bara rena överföringshastigheter, utan även accesstider var bättre.

Dessutom var det lägre CPU load över Firewire än USB 2 (trotts bättre hastighet).
Visst, det kanske inte spelar så stor roll om man sitter med en Threadripper som har 16 kärnor och 32 trådar.
Men sitter man med en Pentium 4 som är antingen 1C/1T (1 Kärna / 1 Tråd) eller 1C/2T (1 Kärna / 2 Trådar) beroende på om man har en med Hyperthreading eller inte så gjorde det faktiskt skillnad om man ville göra något annat samtidigt som man använder hårddisken.

Backar vi tio år så var det 2007. Det var väl runt den tiden Dualcore processorer började bli vanliga.
Innan det fanns native dualcore processorer så har det gått att köpa datorer/moderkort med 2 eller fler processorsocklar och med en kärna per processor så får man i praktiken multicore om man installerar flera processorer. Så på det viset har man kunnat köra multicore i minst 15-20år.
Men backar vi mer än 10 år så var singelcore det vanligaste.
Då hade ändå både Firewire och USB 2 funnits ute ett tag.
Men USB 2 var klart vanligare än Firewire ändå.
Det var väl dels p.g.a. licenskostnader för Firewire och att själva kretsarna för Firewire var dyrare att tillverka också.

Det är väl liknande situation för USB vs Thunderbolt.
USB väljs inte för att det är bättre rent tekniskt. Det väljs för att det är billigare och mer tillgängligt.

Minns när jag fick köpa ett nytt I/O kort för att få högre UART för att komma upp i så höga hastigheter.
Jag kunde använda kortet som satt i från början, men då var serieporten långsammare än modemet.

Om jag inte missminner mig så gjorde Intel rätt nyligen Thunderbolt licensfritt, troligen just för att undvika just det problemet...

Permalänk
Inaktiv

Det lustiga är att folk förknippar just namnet "USB" med någonting enkelt, något man bara pluggar in & så fungerar det. Vi rör oss ju tyvärr bort från detta, verkar det som.

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Hmm... färger, ja det är bra om det följs slaviskt, vilket inte varit fallet.

Men en hel del utrustning genom åren har ju andvänt färger såsom:

vit USB 1.1
svart USB 2.0 (här har endel andvänt röd också, moderkort men även USB minnen från bla. SANDISK)
gul (även här har röd färg andvänts) USB 2.0 med mer ampere ex. ladda mobil utrustning.
blå USB 3.0
ljusblå USB 3.1 ?!?!?!

illgrön Razer har betalat lite extra för färg på connectorn.

Rörigt, ja jag håller med

Jag har blåa, röda och gula usb 3 på mitt moderkort. Yay?
(Gigabyte GA-AX370 Gaming K7)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hade det inte varit bättre att kalla den nya för USB 3.2 Gen 2 och döpa om USB 3.1 Gen 2 till USB 3.2 Gen 1? Det hade ju löst förvirringen som uppstod med USB 3.1.

Eller varför inte USB4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Eller varför inte USB4.

Jag hade varit nöjd med USB 3.0, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 ...
Men röran med Gen 1, 2 eller annat är bara jobbig som faaaaa...... !

Påminner mig faktiskt om en av dem rörigaste låtar jag vet (som jag faktiskt gillar)
Som tom heter "Istället för musik ... förvirring av Bob Hund

https://www.youtube.com/watch?v=iuzAfqR6f3w

"Istället för dataöverföring ... förvirring

Visa signatur

iMac "27" Late 2013