Irobot vill sälja användarnas kartdata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja och nej. Har varit rätt insatt sedan något år och hade en del planer sedan förra sommaren att bygga lite mjukvara som skulle underlätta övergången för småföretag till de nya lagarna. Fast ja det blev lagt i malpåse. Så en del koll har jag väl.
Samtidigt väldigt dålig koll på omfattningen egentligen här. Huruvida man kan få skydd likt det jag efterfrågat i tråden eller ej vet jag inte riktigt.
Det är lite snårigt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Transportskandalen och nu det här....

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Då behöver du inte fundera längre. Du ska köpa en Neato. Överlägsen i kvalité, teknik och framförallt resultat.

Du ska hålla dig borta från Samsung och sånt skräp, kvalitén och resultatet kommer att göra dig så besviken att den förr eller senare hamnar i förrådet.

Neato är ljusår ifrån konkurrenterna. Laser-scanning av rummen och sugkraft nära på en traditionell dammsugare.

Låter nästa som att jag jobbar på Neato eller är sponsrad 🙂 Men nej, jag har gått den hårda vägen och testat.

En annan häftig grej med Neato är att tillverkaren har släppt programvaran fritt och det finns communityn med entusiaster som moddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Törs jag fråga vad moddarna gör ? "Pimp my Duster 2.0"

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv

Foliehatt till roboten då? eller måste den på nått vänster vara uppkopplad till nånting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja och nej. Har varit rätt insatt sedan något år och hade en del planer sedan förra sommaren att bygga lite mjukvara som skulle underlätta övergången för småföretag till de nya lagarna. Fast ja det blev lagt i malpåse. Så en del koll har jag väl.
Samtidigt väldigt dålig koll på omfattningen egentligen här. Huruvida man kan få skydd likt det jag efterfrågat i tråden eller ej vet jag inte riktigt.
Det är lite snårigt

Med reservation att jag misstolkat nya dataskyddsreformen så framgår av GDPR att uppgiftslämnare måste bli informerad om att persondata lagras, vilken typ av data samt vad den ska användas till i klar och tydlig skrift, dvs, det räcker inte med att skriva in något i en EULA om detta utan det måste klart och tydligt framgå ihop med lite andra saker som kontakter till dataskyddsombud, information om hur man får ut vilka uppgifter som sparats samt hur man kontaktar företaget för att ändra eller avregistrera sina uppgifter.

Nu är ju inte all data persondata, dvs, att den kan kopplas till en person, så det är beroende på vad för typ av data som dessa dammsugare skickar.

Värt att notera är även att det inte spelar någon roll var den personuppgiftsansvariga (e.x. företag som samlar in uppgifter) är baserat utan det är att uppgiftslämnare (t.ex, du eller jag) är EU-medborgare som avgör om GDPR är gällande, så bryter iRobot mot GDPR kan de få dryga böter eller kanske t.o.m. bli handelsstoppade inom EU.

Nu är det i praktiken knappt ett år tills att GDPR börjar träda i kraft och det kommer nog dröja ytterligare några år innan det kommit prejudikat på hur den ska användas så det är nog enklare att svara på dessa frågor du, jag och andra har angående GDPR om 3-4 år.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd

Frågan är vad Google kommer att göra med informationen.. Integrera den med Maps Och Earth så att varenda människa kan utforska kundernas planlösningar i 3D etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Neato är ljusår ifrån konkurrenterna. Laser-scanning av rummen [...]

Och smyguppladdning av detta till Neato Robotics?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Frågan är vad Google kommer att göra med informationen.. Integrera den med Maps Och Earth så att varenda människa kan utforska kundernas planlösningar i 3D etc?

Är planlösning särskilt hemlig då? Och om nu någon är så extremt nyfiken på din planlösning kan de skaffa fram ritningar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är planlösning särskilt hemlig då? Och om nu någon är så extremt nyfiken på din planlösning kan de skaffa fram ritningar.

Det är ju jättebra med planlösningar, då slipper ju tjuven leta.
Om det är så lätt att ta fram planlösningar så borde väl deras affärside vara helt värdelös?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är ju jättebra med planlösningar, då slipper ju tjuven leta.
Om det är så lätt att ta fram planlösningar så borde väl deras affärside vara helt värdelös?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte minns fel är det offentliga handlingar så du kan gå till kommunen och hämta ut det mot en liten avgift (finns där pga Byggloven osv ) Sedan är kanske inte deras affärside främst riktad till Sverige utan andra länder där det inte är så enkelt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag har funderat på att skaffa en robotdammsugare hem, men inte varit säker på vilket märke man ska ha.
Nu vet jag i alla fall vilken jag inte ska ha

Kan tala gott om Neato, päronen har haft 2 genom årens lopp med den nuvarande inräknad. Fungerat ypperligt och jag upplever att den dammsuger mer efter "raka libjer" eller hur man ska säga, dvs den kör inte i cirklar och håller på. Sen är ett plus i kanten att den kommer åt hörn också pga dess design.

Edit. Finns wifi varianter som nån säkerligen lyckats hacka sig in i
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är planlösning särskilt hemlig då? Och om nu någon är så extremt nyfiken på din planlösning kan de skaffa fram ritningar.

Det går att få tag på, ja. Vilket jag kan tycka är fel. Men det är lite skillnad på göra det tillgängligt för hela världen med ett par musklick, och som idag - när andra än extrema nördar, stalkers etc, ej orkar med att lägga energin på att ta fram dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Det går att få tag på, ja. Vilket jag kan tycka är fel. Men det är lite skillnad på göra det tillgängligt för hela världen med ett par musklick, och som idag - när andra än extrema nördar, stalkers etc, ej orkar med att lägga energin på att ta fram dem.

Men vill du lura de extrema nördarna kan du ju alltid bygga upp en vägg i ett rum så att deras info ej stämmer, se bara till att inte köpa en Irobot sugare så den registrerar väggen bara.
Edit Nej jag tycker inte det är bra att Irobot tvingar användare till att dela med sig av datan men ser heller ingen större fara med det. Så länge det inte är foton osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Precis som flera varit inne på så vore det intressant att få något bra exempel på en användbar tillämpning av kartdatan, annat än att dammsuga effektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det som citeras handlar bara om att data kan flyttas då företaget själv genomgår någon sorts försäljning eller liknande. Den ger inte tillåtelse till att sälja data till andra företag. Betyder inte att denna ändring inte kommer senare eller att de skiter i EULA då dess laglighet har aldrig bevisats i domstol.

Sedan är jag säker på att de har rätt. Folk är redo att sälja ut sig och sina närmaste för minsta lilla sak då ingen av oss som lever idag har behövt blöda för att få tag på rättigheter vi slänger bort.

EULA har ingen legal grund att stå på, detta är endast företagets egen policy.
Överlag att tvinga en användare till att gå med på ett avtal, Efter att produkten har köpts, är förkastligt och skulle aldrig godkännas i domstol.

Permalänk
Medlem

Tyvärr inget ovanligt när det gäller "smarta" produkter och IoT. Är det inte urusel säkerhet som gör att hackare kan ta sig in och samla data och sälja vidare, så är det företagen själva som gör det.

Konsumentskyddet måste förstärkas här. Oftast måste man ju godkänna denna typ av avtal för att enheten man köpt ska fungera, eller åtminstone för att få ut full funktionalitet. Det kommer kanske bara upp någon liten ruta där det står "Jag accepterar villkoren" och sedan måste man trycka sig vidare och läsa 27 sidor på byråkratiska för att få reda på vad man egentligen går med på. Detta är något man borde informeras om på klarspråk redan vid köpetillfället.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är skamligt hur vissa företag ser på sina kunder.
Vem förutom inbrottstjuvar kan ha ett intresse in denna information?

Livstidsbojkott för allt som har med Irbot att göra för min del.
De förtjänar inte min uppmärsamhet eller mitt näts bandbredd.

Allt du gör spåras på nätet. Sweclockers använder t.ex Google Analytics. Inloggad från samma ip till din gmail eller någon annan google tjänst? Grattis, de vet nu dina tankar om hur företag bör se på sina kunder och lägger till 0.00000000000001% på sin enorma lobbyingbudget. Etc etc. Ärligt talat tycker jag din kommentar är lite naiv, det här beteendet är standard. Folk fortsätter att använda dessa gratistjänster eller använda företag som Apple och förväntar sig att det här inte ska förvärras avsevärt. Inte oväntat sover ju politikerna också iaf de svenska, och de i Usa får ju bra betalt från lobbyverksamheten och ser allmännheten som plånböcker mer eller mindre.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Tänkte precis skriva att det bara är en tidsfråga innan till ex ens kylskåp är uppkopplat, tills jag kom på att det redan existerat i typ 3 år eller nåt. Är väl Samsung?
Har dock inte en blekaste aning vad exakt det skulle vara bra för, inte det minsta lilla...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte dammsugarinformationen som sparas kopplat till dig personligen utan anonymt så nån risk för att "buset" ska ha nån nytta av det är ju obefintlig.

Vad en avancerad AI (se bara vad deep learning kan åstadkomma redan nu) kan göra med allt data vi mjölkas på från alla håll om några år är desto intressantare.
Den statistiska informationen man kommer att kunna få ut kommer att verka som magi för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Allt du gör spåras på nätet. Sweclockers använder t.ex Google Analytics. Inloggad från samma ip till din gmail eller någon annan google tjänst? Grattis, de vet nu dina tankar om hur företag bör se på sina kunder och lägger till 0.00000000000001% på sin enorma lobbyingbudget. Etc etc. Ärligt talat tycker jag din kommentar är lite naiv, det här beteendet är standard. Folk fortsätter att använda dessa gratistjänster eller använda företag som Apple och förväntar sig att det här inte ska förvärras avsevärt. Inte oväntat sover ju politikerna också iaf de svenska, och de i Usa får ju bra betalt från lobbyverksamheten och ser allmännheten som plånböcker mer eller mindre.

No-Scrips... no Google-analytics.
Done.

Du har reserch-int.com också... den också blockad.
Swclockers är en av de få sidor jag ens tillåter annonser på, annars hade det varit helt blockat här med.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är skamligt hur vissa företag ser på sina kunder.
Vem förutom inbrottstjuvar kan ha ett intresse in denna information?

Livstidsbojkott för allt som har med Irbot att göra för min del.
De förtjänar inte min uppmärsamhet eller mitt näts bandbredd.

Den här typen av företag säljer bara en produkt, en gång. Sedan har de redan gjort slut på en kund.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

No-Scrips... no Google-analytics.
Done.

Du har reserch-int.com också... den också blockad.
Swclockers är en av de få sidor jag ens tillåter annonser på, annars hade det varit helt blockat här med.

Jo, det är en helt ok addon. Umatrix är bättre då den tillåter en mer finmaskig konfigurering. Dessutom så finns det tusentals sidor som trackar, inte bara google-analytics, även om Google slår alla med ett par miljoner hästlängder. Finns ganska många addons som skyddar ens integritet men om man ska vara lite noga behöver man vpn, blockera webrtc (finns i ublock eller umatrix), etc etc. Jag tillåter också bara kakor till visa sidor, de andra får sätta kakor per session men raderas när jag stänger webbläsaren. Klart, kör man chrome utan att brandvägga goggleadresser är det meningslöst. Allt som allt är det en del pyssel, men när man väl har gjort det har man ju det, och det är lätt att flytta till andra maskiner och webbläsare.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det som citeras handlar bara om att data kan flyttas då företaget själv genomgår någon sorts försäljning eller liknande. Den ger inte tillåtelse till att sälja data till andra företag. Betyder inte att denna ändring inte kommer senare eller att de skiter i EULA då dess laglighet har aldrig bevisats i domstol.

Sedan är jag säker på att de har rätt. Folk är redo att sälja ut sig och sina närmaste för minsta lilla sak då ingen av oss som lever idag har behövt blöda för att få tag på rättigheter vi slänger bort.

I slutet står det ju innan delen om bankrutt "or third party"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter som ett bra tillfälle för EU att reglera lite i den här typen av frågor.
Om användaren inte gör ett aktivt val och tillåter delning av data så ska man inte få dela denna.

Håller med. Fasiken vad jag kräks på denna oönskade datainsamling som tycks blivit vardag!

Skrivet av Söderbäck:

Nej det räcker inte!
Det här ska inte kunna förhandlas bort i EULAn så att produkten blir oanvändbar eller att det inte går att komma vidare i uppsättningen om man inte samtycker.
Det här behövs ju för mängder av produkter dessutom. Det här med vem som äger all "tyst" data som genereas i ens hem är något som behöver hanteras. Verkligen alltså.

Det, och det faktum att dessa svårbegripliga EULA som man nu för tiden måste läsa till varje app borde skrotas. Kan ens en utbildad jurist förstå till fullo vad man som konsument egentligen "samtycker" till genom att installera mjukvaran? Standardisera grunden som att "jag förbinder mig till att inte använda produkten till något olagligt" och låt övrigt skräp vara aktiva val i mjukvaran, som "ja, jag vill jättegärna dela med mig av mitt privatliv och integritetskränkande information utan någon som helst kontroll eller ersättning (rekommenderas INTE)".

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Tyvärr inget ovanligt när det gäller "smarta" produkter och IoT. Är det inte urusel säkerhet som gör att hackare kan ta sig in och samla data och sälja vidare, så är det företagen själva som gör det.

Konsumentskyddet måste förstärkas här. Oftast måste man ju godkänna denna typ av avtal för att enheten man köpt ska fungera, eller åtminstone för att få ut full funktionalitet. Det kommer kanske bara upp någon liten ruta där det står "Jag accepterar villkoren" och sedan måste man trycka sig vidare och läsa 27 sidor på byråkratiska för att få reda på vad man egentligen går med på. Detta är något man borde informeras om på klarspråk redan vid köpetillfället.

Fungerar för MS. Windows 10 är säkraste OS någonsin hävdar de. Själva OSet är redan spyware så det sjunger om det, alltså finns det inget att oroa sig om då mera spyware knappast kommer ändra hur mycket man blir övervakad. Otroligt vad de gör för att man inte ska oroa sig. Mer sådant kräver vi!

Permalänk
Medlem

MÅSTE man ha damsugardjäveln online? Ska den streama live till din SamsungTV (Som också skickar användardata om program mm till Samsung) eller förvarna kylskåpet om att den kommer?

Varför vill folk ens ha den online även om det går? För att i nån fancy app se hur full av skit den är?

Om du inte WPSar den till ditt trådlösa nätverk kommer det ju inte hända ett dugg. Och OM den MÅSTE vara ansluten för att prata med kylskåpet så lägg in ett förbud i brandväggen för den att passera.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

I slutet står det ju innan delen om bankrutt "or third party"

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste läsa hela meningen. Som det är citerat i artikeln betyder det att de blir uppköpta av annat företag eller tredje part (vad riktigt skillnaden mot företag är vet jag inte, kanske om de blir uppköpta av en privatperson eller liknande).

Permalänk
Medlem

@AcMi-24
Ok, då missförstod jag lite.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Precis som flera varit inne på så vore det intressant att få något bra exempel på en användbar tillämpning av kartdatan, annat än att dammsuga effektivare.

How 'bout analys av möblering, och identifiering av fria ytor varpå möbelaffärer köper datan för att kunna rikta reklam om en ny soffa?

How' bout om en försäljare/butik vet att du bor i en fyrrummare på Östermalm. Det går lätt att pussla ihop om du bor ensam för det finns vanligtvis bara en mobiltelefon i lägenheten. Sådan kunskap kan jag tänka mig är mumma för många affärsidkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

How 'bout analys av möblering, och identifiering av fria ytor varpå möbelaffärer köper datan för att kunna rikta reklam om en ny soffa?

Oj, nej, det låter väldigt långsökt.

Skrivet av guermantes:

How' bout om en försäljare/butik vet att du bor i en fyrrummare på Östermalm. Det går lätt att pussla ihop om du bor ensam för det finns vanligtvis bara en mobiltelefon i lägenheten. Sådan kunskap kan jag tänka mig är mumma för många affärsidkare.

Tja, kanske... vinsten med sådan kunskap är att riktad reklam har en högre konverteringsfaktor, dvs man slipper lägga energi på reklam till sådana som ändå inte är intresserade. Det betyder dock att man dels vill ha bra täckning av sin grupp (hur stor andel har roomba?) och dels att man inte vill betala mer för information än det skulle kosta att göra oriktad reklam, eller reklam riktad med andra metoder (tex alla i viss stadsdel som uppfyller vissa kriterier hämtade från andra källor).

Jag tror att informationen att hushållet öht har en robotdammsugare är enklare och mer användbar än kartdatan.