Permalänk

Ryzen fläkt låter

Hej,

Har precis byggt ihop min nya dator med en Ryzen 1600 processor och dess stock cooler, allt fungerar förutom att CPU fläkten har ett irriterande ljud (även låga varv).. Har jag rätt till en ny eller är det bara att gilla läget / köpa en ny??

Har provat att lätt sätta fingret på fläkten så att den i princip stannar för att bekräfta att det är just den som låter, även kollat att inte någon kabel slår emot.

Permalänk
Medlem

Ett susande ljud får man ta men tickande/knäppande ska det inte finnas något. Hör med försäljaren!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Mejla/ring till butiken du köpte av.
Borde inte vara några problem att byta

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

@Aldric T: Det är mer av ett surrande ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor360:

@Aldric T: Det är mer av ett surrande ljud

Då hade jag kontaktat säljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Update : Komplett ersätter ej kylaren, måste köpa en ny vilket jag ville slippa....
Tips på bra kylare AM4-socket till rimligt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor360:

Update : Komplett ersätter ej kylaren, måste köpa en ny vilket jag ville slippa....
Tips på bra kylare AM4-socket till rimligt pris?

Kör själv Noctua till allt, kostar lite mer men extremt bra

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Om fläkten var trasig vid leverans så är komplett skyldiga att reparera eller byta ut den förutsatt att dom sålt processorn till dig boxad med kylaren. Har dom monterat grejerna åt dig är det ännu större anledning för dom att ta sitt ansvar som säljare. Komplett kan vara rätt besvärliga att ha och göra med vid rma hantering men man ska absolut inte godta trasiga produkter, bara att stå på dig, tyvärr kan det vara så att du får bli arg på dom innan dom byter tonläge...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

@tellus82: Kylaren är inte trasig, den fungerar men det låter som en fluga sitter fast inne i datorn eller en moped som åker väldigt långt bort. Inget överdrivet men extremt jobbigt surrande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor360:

@tellus82: Kylaren är inte trasig, den fungerar men det låter som en fluga sitter fast inne i datorn eller en moped som åker väldigt långt bort. Inget överdrivet men extremt jobbigt surrande..

Om kylaren/fläkten har missljud redan ur kartong så är den per definition trasig även om den flyttar luft och flänsen är ok, oddsen är att ljudet kommer enbart bli värre med tiden, är det ett dåligt lager kommer det inte laga sig självt. Absolut inget man ska acceptera som kund och du ska under inga omständigheter tvingas köpa en ny kylare för att komplett inte vill ta sitt ansvar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Om inte Komplett vill ersätta dig som dom rimligen bör göra om kylaren inte fungerar som den ska per definition....så kör på ex Cooler Master Hyper 212 EVO

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Du kan få den som följde med min r7 1700 mot fraktkostnad aldrig använd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av victor360:

Tips på bra kylare AM4-socket till rimligt pris?

Beror på hur mycket plats du har i chassit. Denna har fått bra betyg av sweclockers:
https://www.inet.se/produkt/6308900/be-quiet-shadow-rock-lp#s...

Permalänk
Avstängd

Ryzen-kylaren är tydligen mycket bättre än Cryorig C7:

Permalänk
Medlem

Har du tänkt klocka din cpu? Annars behöver du inte lägga ut extra pengar i onödan så att säga. Men

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alla fläktar ger ljud ifrån sig, det går inte att undkomma. Frågan här är huruvida det är något fel på kylaren eller om den bara låter mer än vad du förväntade dig. I tester som gjorts redovisas att Wraith Spire har ungefär samma ljudnivå som en CM hyper 212 EVO, som anses ha en bra/acceptabelt ljudnivå. Har du installerat kylaren korrekt för det första? Det kan du kontrollera genom att jämföra din processorns temperatur vid idle och vid load och med t.ex dessa siffror. Du bör ungefär få samma om allt är ok. (Tänk på att det inte går att jämföra om du överklockat din, då den självklart blir mycket varmare av det och ger högre fläktljud.)

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

@vikham: Jag har installerat den enligt instruktion, den sitter som den ska inte lös eller så.
Jag provade att köra Overwatch nyss på maxat, då gick processorn upp i 79C max temp enligt HWMonitor :/
Den är ej klockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor360:

@tellus82: Kylaren är inte trasig, den fungerar men det låter som en fluga sitter fast inne i datorn eller en moped som åker väldigt långt bort. Inget överdrivet men extremt jobbigt surrande..

Svårt att säga. Jag skulle rekommendera att försöka hitta någon youtuber som gjort ett bra ljudtest med vettiga mikrofoner och sedan jämföra hur det låter. Annars tycker jag detta inte låter helt orimligt för en standardkylare.

Okej alternativ: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162
Bra alternativ: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4182043

Permalänk
Medlem

@victor360:

Det kanske är "coil whine" (spoltjut)? (ett surrande/pipande högfrekvent ljud)
Hur skulle du beskriva ljudet? Är det från själva fläkten eller kommer det mer från kylaren?

Hade själv en Cryorig-kylare som hade coil whine i min förra dator, trodde inte att CPU-kylare kunde få det problemet men tydligen..
Bytte kylare (till en Noctua) och ljudet var borta.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rick69:

Ryzen-kylaren är tydligen mycket bättre än Cryorig C7:

https://youtu.be/dNULaYlBFKY

Om han fick ner tempen med 35 grader genom det där så vågar jag nästan sätta min högra kula på att han gjort nåt fel från första början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Om han fick ner tempen med 35 grader genom det där så vågar jag nästan sätta min högra kula på att han gjort nåt fel från första början...

Personen i videon svarar en tveksam tittare "+sassuki I would have been skeptical as well, but Kyle from bitwit saw very similar temps in his Ryzen/Node 202/C7 video" Så kan ju vara så att Cryorig c7 är kass helt enkelt, läst en del om varierande kvalitet på dom därför valde jag själv en Nh-L9i till mitt node 202 bygge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Personen i videon svarar en tveksam tittare "+sassuki I would have been skeptical as well, but Kyle from bitwit saw very similar temps in his Ryzen/Node 202/C7 video" Så kan ju vara så att Cryorig c7 är kass helt enkelt, läst en del om varierande kvalitet på dom därför valde jag själv en Nh-L9i till mitt node 202 bygge.

Ja är det fler som lyckats så... låter dock helt bisarrt. Man är så van att många på youtube är självutnämnda experter och ger tokiga utlåtanden

Permalänk
Medlem

Wraith Spire är ju ganska mycket mer än en klump aluminium:

http://imgur.com/3j41aNp

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

@D-ryd: Nja det är mer av ett surrande, låter ungefär som en fluga eller en moped som hörs långt borta.
Och ljudet kommer ifrån själva fläkten då jag testat att lätt sätta fingret i mitten för att "stanna" fläkten.

Permalänk
Medlem

Okej, 79c för en stock 1600 på enbart 65 TDP låter ganska högt, med tanke på att du inte ens belastade processorn till fullt när du mätte temps (Overwatch kan inte utnyttja alla 6 kärnorna/12 trådar). Detta är med högsta sannolikhet ditt problemet, vilket är varför din kylare behöver jobba arslet av sig och låter så högt. Du behöver ladda ner prime95 och köra cpu stress test för att få se dina riktiga load temps, men det är inget jag rekommenderar i det här läget eftersom den förmodligen kommer överhettas rätt snabbt vilket kan få konsekvenser, så det gör du i så fall på egen risk. Har för mig 95c är absolut max vad amd har för gräns.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det satt kvar kylpasta på cpu-blocket när du installerade det? Är cpu fläktsladden inkopplad till ingången på moderkortet som heter "CPUFAN"?

Fast om fläkten låter konstigt (Inte bara högt) som du påstår kan den ju faktiskt vara paj som du säger, vilket såklart skulle påverka temps på detta sätt också. Jämför ljudet med den i videon, låter dem lika?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

79c med en 1600 @ stock är på tok för högt, har redan hunnit sätta ihop sex stycken R5 1600 system där samtliga använder stockkylaren, med AIDA64's FPU test stannar dom alla runt 60 grader efter någon timmes stressande. Hade kanske gissat på att du monterat den fel, men med tanke på att den surrar (dom fläktar jag varit i kontakt med har varit mer eller mindre knäpptysta vid idle, med "vanligt" fläktljud vid belastning) är det nog snarare så att fläkten inte spinner som den ska. Motstånd bränner motorn väldigt fort också, och då stannar ju fläkten helt. Komplett ska helt klart ge dig en ny, stå på dig.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor360:

Update : Komplett ersätter ej kylaren, måste köpa en ny vilket jag ville slippa....
Tips på bra kylare AM4-socket till rimligt pris?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

tyst och kall, notera dock att det inte går att vända fläkten utan att den blåser uppåt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vikham:

Är du säker på att det satt kvar kylpasta på cpu-blocket när du installerade det? Är cpu fläktsladden inkopplad till ingången på moderkortet som heter "CPUFAN"?

Fast om fläkten låter konstigt (Inte bara högt) som du påstår kan den ju faktiskt vara paj som du säger, vilket såklart skulle påverka temps på detta sätt också. Jämför ljudet med den i videon, låter dem lika?

https://youtu.be/IqMychnXSrw?t=1m55s

Det är inte den kylaren, det är denna:

Permalänk
Skrivet av hakd:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

tyst och kall, notera dock att det inte går att vända fläkten utan att den blåser uppåt

nån som testat vilka temperaturer man får med ryzen cpu i 100% load och be quiet pure rock kylaren?

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W