Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Till folket i tråden:

Jag tror inte ni läst vad TS skrivit.. Här är det TS försöker få sagt, och svar på.

TS frågar inte om hur han ska få sina lagstadgade pengar. Aldrig nämnts. Arvsrätten är väl ändå inte intressant när den ena parten inte vill ha något arv? Det är väl bara ett problem om en part känner sig snuvad på arv och ska kräva sin andel, och inte när denne respekterar den avlidnes önskan?
Först i led har nämnts då mormorn uppenbarligen anser att arv bör hanteras så, inget mer. Och TS verkar vilja respektera detta.

TS frågar hur han och mormorn ska få sinnesro över broderns framtida arv. Att det inte försvinner samma dag de kommer in. Utan istället är där för regninga dagar. Då det delvis går till brodern p g a att denne inte är ekonomiskt stabil, eller ansvarig.

God man vill de inte ha, för att dessa inte alltid går att förlita sig på. Själv läst en del artiklar om just dessa typer av fall. Om jag inte minns fel, även så illa att den gode mannen utnyttjar personen på andra sätt än ekonomiskt. Detta vill de försöka motverka!

Att själv förvalta skulle såklart vara ett alternativ. Men helt ärligt. Vem vill ha den relationen med sitt syskon?

Finns det andra alternativ? Det är vad TS vill veta!

De har läst vad han skrivit, problemet är att TS är luddig med information och slingrar sig kring de följdfrågor han får.

Vi är inne på 4:e sidan nu utan att han svarat på om det finns något testamente.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej på er har ett ganska stort problem en släkting till mig kommer att gå bort inom en snar framtid och hon har talat om detta för mig att hon inte orkar längre vilket är jätte tråkigt men att min äldre bror kommer att få ärva allt vilket är ett problem.
Min bror har väldigt dålig ekonomi, han har dåligt med pengar det finns risk för att han kommer att få en god man som tar hand om honom men vi vill inte att någon utomstående ska kunna få tillgång till dessa pengar då vi pratar om ett arv på 3 millar.

Hur gör man bäst för att få dessa pengar säkrade enligt min släktings önskan jag är rädd för att min bror ska satsa allt på rött sen är det bra med det.

Dessa pengar skall enbart gå till husköp och trygga familjens framtid.

Din släkting skulle kunna köpa en bostad för pengarna, som sedan går i arv till din bror.

Det finns även "fasträntekonton" där pengarna är låsta under given tid (5-10år) till en fast ränta, men jag är lite osäker på vad som händer om kontoägaren dör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det gäller ett arv så finns det lagar och regler. Ett arv är uppdelat lite olika beroende på fru/man egna barn osv.... det är inget man kan bestämma hur det ska delas ut. Om din släkting vill ge hela arvet till din storebror så måste väl hon/han skriva ett testamente. Men inte ens då kan han få allt.
Hade också lite strul när min far gick bort då han hade så kallade oäkta barn , vi ville att även dom skulle va med på arvet då då ändå var fars barn. Men det va min mor som bestämde och hon ville inte dom skulle ta del av arvet. Men om det är problem så kan ju en jurist hjälpa dig så att allt blir precis som det ska.
Skickar en länk som kanske klarar upp en del.
Lycka till.
Mvh / Mangee
http://www.begravningssidan.se/grunder-i-arvsratt-vem-arver-v...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

De har läst vad han skrivit, problemet är att TS är luddig med information och slingrar sig kring de följdfrågor han får.

Vi är inne på 4:e sidan nu utan att han svarat på om det finns något testamente.

Okej.. Känns inte riktigt så.. Men jaja. Då skulle jag uppskatta svar på frågorna jag ställde (egentligen frågan)
För jag kan inte riktigt begripa vem som ska driva ett ärende om arvsrätten, när alla parter är eniga. Hur går detta till? Kommer något grottmongo på eget bevåg och ska bråka? Lagen är väl där för att ingen ska bli utan? Inte för att alla ska bli tvingade att ärva. Trodde jag i alla fall.. Men de kan säkert ha snickrat ihop något helt skadat

Jag kan förvisso förstå er frustration. Men jag tror att TS är lika förbryllad som jag själv när det kommer till relevansen. I vilket fall så är det ju faktiskt inte detta som var frågeställningen ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Okej.. Känns inte riktigt så.. Men jaja. Då skulle jag uppskatta svar på frågorna jag ställde (egentligen frågan)
För jag kan inte riktigt begripa vem som ska driva ett ärende om arvsrätten, när alla parter är eniga. Hur går detta till? Kommer något grottmongo på eget bevåg och ska bråka? Lagen är väl där för att ingen ska bli utan? Inte för att alla ska bli tvingade att ärva. Trodde jag i alla fall.. Men de kan säkert ha snickrat ihop något helt skadat

Jag kan förvisso förstå er frustration. Men jag tror att TS är lika förbryllad som jag själv när det kommer till relevansen. I vilket fall så är det ju faktiskt inte detta som var frågeställningen ens.

Som alltid, du vet inte att alla är eniga. Du har hört en persons version, eller iallafall delar av den. Det finns två personer till som kan ha andra uppfattningar.

TS skriver att pengarna "skall enbart gå till husköp och trygga familjens framtid." Vet inte riktigt om husköp är lämpligt för någon med dålig ekonomi och dålig koll på pengar. Skulle tro att hyra en billigare lägenhet vore bättre, då räcker pengarna längre.

TS skriver också att "Min Bror kommer inte att bli gift tro mig", när någon kommenterar hur barn ärver. Vilket på mig låter som att brodern inte har barn och inte kommer få det heller. Så vilken familjs framtid skall tryggas?

Som sagt, lite mycket luckor och konstigheter, om det är av misstag eller med mening kan ju inte jag svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jag kan förvisso förstå er frustration. Men jag tror att TS är lika förbryllad som jag själv när det kommer till relevansen. I vilket fall så är det ju faktiskt inte detta som var frågeställningen ens.

Den infon som efterfrågas är väldigt relevant för att ge vidare tips utöver att gå och prata med en jurist som får hantera det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

@Gropenator: Tack. Nu förstår jag varför ni inte riktigt är sugna på att ge raka svar på vissa saker. Då ska jag sluta bråka

Permalänk
Medlem

Om man ärver pengar så får man väl göra vad man vill med dem, andra kan väl tycka vad de vill men ska väl inte bestämma vad den som ärver ska göra med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det finns även "fasträntekonton" där pengarna är låsta under given tid (5-10år) till en fast ränta, men jag är lite osäker på vad som händer om kontoägaren dör.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta skulle vara nånting om man kunde låsa dom en viss tid måste kolla det

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Detta skulle vara nånting om man kunde låsa dom en viss tid måste kolla det

Dock går det alltid att ta ut pengarna när man vill, man mister bara ett helt års ränta.
Vilket inte brukar vara det första en person med ekonomiska bekymmer bryr sig om.

Permalänk
Sötast

Du kan inte bestämma vad din bror gör med sina pengar i dagsläget och kan inte heller göra det under "morgondagen"

Din bror är ansvarig för sina egna handlingar och det finns inte ett dyft du kan göra åt det.

Se till att plocka till dig dina andelar genom de tips du fått i tråden och investera dem i något vettigt.

Det finns ingenting som hindrar mig som myndig att sätta 100% av min lön på lotto trots att jag har två barn. It would simply suck to be them.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Vilket led? Har ni någon form av kulturell arvsrätt som kräver en annan ordning än vad svensk lag anger? Att din bror är äldre än dig spelar ingen roll, förutsatt att ni båda är myndiga.

Exakt, när min far dog fick vi alla syskon dela på en summa, men mamma fick en liten större summa än oss avkommor.

Konstigt om det skulle vara köbaserat system

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag missade det men tack för din spydiga kommentar, har redigerat inlägget nu.

Du får skiva hen nästa gång så slipper det problemet, men du kanske får gnäll för att du använder det ordet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@crew seven:

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg men kan inte du bli god man till din bror om ni inte litar på någon annan?

Kan ju lätt tära på familjebanden dock.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@crew seven:

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg men kan inte du bli god man till din bror om ni inte litar på någon annan?

Kan ju lätt tära på familjebanden dock.

Jo den tanken finns och det vill min mormor också om det blir så.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Du får skiva hen nästa gång så slipper det problemet, men du kanske får gnäll för att du använder det ordet

Hen är ett meningslöst ord. Det går att ersätta med andra ord som redan existerade. Så som denne (i detta fall). Kanske kräver lite annorlunda meningsbyggnad och större ordföråd, men det är inte direkt hela världen. Tycker själv att det är lite småkul att försöka undvika orden man, han och hon, i sammanhang där de inte behövs. Hittills inte lyckats finna någon nytta utav hen. Däremot latar jag mig ganska ofta, speciellt med ordet man. På det sättet kan jag förstå suget efter hen. Men det fyller inte direkt någon nödvändig funktion. Då jag precis förklarat varför folk använder man och han i så stor utsträckning. Lathet och bristande kunskap. Så vad var poängen med att införa detta meningslösa ord? Enligt vissa för att männen söker dominans genom att nämna sig själva så ofta som möjligt.. Mhmm.. Stoppar nog där..
Stör mig inte på att folk använder det. Bara att det uppmuntras. Men ni kan ju nöja er åt att försöka hitta hur många platser i denna text jag undvek användningen av orden (9)

Sorry för off-topic. Känner mig bara tvungen när folk uppmuntrar till detta trams.. (10)

Permalänk
Medlem

En fråga gällande testamente. Ponera att min morfar har testamenterat något relativt värdelöst, typ ett svärt till mig. Allt annat går till hans barn, min mor. Hur får jag reda på detta? Kontaktar någon advokat mig som har hand om testamentet eller vad gäller? (om vi skulle säga att min mor inte skulle berätta).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Korrekt och då är ju frågan hur jag hindrar min bror att satsa allt på rött?

Är han han myndig kan du inget göra något alls med det som faller inom hans laglott (i detta fall 25% av totala arvet förutsatt att det bara är du och din bror som är arvstagare), skulle han omyndigförklaras (krävs mer än bara, "dålig med pengar") upphör hans egenhändiga kontroll över sina pengar. Förmyndaren som utses kommer ha insyn och viss kontroll men det är fortfarande din brors pengar och samt att få någon omyndigförklarad är inte någon snabb eller lätt historia.

De återstående 25% som ska tillfalla honom kan din mormor testamentera om och därmed styra inom vissa ramar även fast hon ger det till honom i någon form, detta bör dock göras genom att kontakta någon jurist med inriktning på just testamenten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

En fråga gällande testamente. Ponera att min morfar har testamenterat något relativt värdelöst, typ ett svärt till mig. Allt annat går till hans barn, min mor. Hur får jag reda på detta? Kontaktar någon advokat mig som har hand om testamentet eller vad gäller? (om vi skulle säga att min mor inte skulle berätta).

Det är förvaltaren/förvaltarna av dödsboet som har som uppgift att se till att fördelning sker som den ska, normalt är det arvingarna som är delägare i dödsboet och därmed blir de som ska förvalta det. Det är alltså inte direkt som på film att en gammal advokat ringer på din dörr om nu inte din morfar speciellt betalat för den tjänsten hos någon firma. Du kan ta del av bouppteckningsförrättningen eller begära att få se testamentet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Din släkting skulle kunna köpa en bostad för pengarna, som sedan går i arv till din bror.

Det finns även "fasträntekonton" där pengarna är låsta under given tid (5-10år) till en fast ränta, men jag är lite osäker på vad som händer om kontoägaren dör.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av crew seven:

Detta skulle vara nånting om man kunde låsa dom en viss tid måste kolla det

När jag extraknäckte på bank så är jag rätt säker på att man kunde ta ut från fasträntekonton mot en avgift.

Visa signatur

MSI 970 Gaming, I5 2500k @ 4,2ghz, 8gb @ 1600mhz corsaire RAM, MSI P67A-C45 REV B3, Samsung 840 EVO 250gb, 1tb seagate HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De har läst vad han skrivit, problemet är att TS är luddig med information och slingrar sig kring de följdfrågor han får.

Vi är inne på 4:e sidan nu utan att han svarat på om det finns något testamente.

Jag gillar hur han uttalar sig att folk är "spydiga" för att ha folk ställer relevanta frågor.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Hej på er har ett ganska stort problem en släkting till mig kommer att gå bort inom en snar framtid och hon har talat om detta för mig att hon inte orkar längre vilket är jätte tråkigt men att min äldre bror kommer att få ärva allt vilket är ett problem.
Min bror har väldigt dålig ekonomi, han har dåligt med pengar det finns risk för att han kommer att få en god man som tar hand om honom men vi vill inte att någon utomstående ska kunna få tillgång till dessa pengar då vi pratar om ett arv på 3 millar.

Hur gör man bäst för att få dessa pengar säkrade enligt min släktings önskan jag är rädd för att min bror ska satsa allt på rött sen är det bra med det.

Dessa pengar skall enbart gå till husköp och trygga familjens framtid.

Orkar inte läsa igenom om det har tagits upp. Men om det är likvider eller tillgångar som lätt kan likvideras så skulle ni nog kunna upprätta ett kapitalförsäkringskonto och ange dig som förmånstagare på kapitalförsäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Detta skulle vara nånting om man kunde låsa dom en viss tid måste kolla det

Pengar på ett fasträntekonto går alltid att komma åt, men mot en avgift om du gör ett förtida uttag.

Skrivet av crew seven:

Jo den tanken finns och det vill min mormor också om det blir så.

En god man ska endast hjälpa till att sköta den vardagliga ekonomin, de ska inte och kan inte hindra en person från att själv göra vad man vill med sina pengar.

Permalänk
Medlem

Lösningen är enkel, mormodern testamerar allt till TS och sen får TS och TS bror hälften av den andra hälften var om brodern kräver jämkning, annars får TS allt. Brodern kan då max göra sig av med 750.000, och TS kan sedan portionera ut de resterande pengarna till brodern när brodern skulle behöva pengar.

Men av någon ogrundlig anledning så går inte det. Utan TS utgår alltid från att hans bror ärver det mesta och att han skall på något sätt skall kunna få kontroll över broderns tillgångar och bestämma vad de skall användas till. För att enligt TS så är det det som mormodern vill.

Hur jag än vänder på det så kan jag bara se en förklaring för att få detta att hänga ihop, och det är att vad TS säger att mormodern vill inte är vad mormodern vill...

Permalänk
Proffsmobbare

Jag är ingen roulettespelare, men det låter som du borde satsa allt på svart.

Antingen har du eller din bror rätt och någon går därifrån med pengarna. Landar det på grönt så är balansen återställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Hen är ett meningslöst ord. Det går att ersätta med andra ord som redan existerade. Så som denne (i detta fall). Kanske kräver lite annorlunda meningsbyggnad och större ordföråd, men det är inte direkt hela världen. Tycker själv att det är lite småkul att försöka undvika orden man, han och hon, i sammanhang där de inte behövs. Hittills inte lyckats finna någon nytta utav hen. Däremot latar jag mig ganska ofta, speciellt med ordet man. På det sättet kan jag förstå suget efter hen. Men det fyller inte direkt någon nödvändig funktion. Då jag precis förklarat varför folk använder man och han i så stor utsträckning. Lathet och bristande kunskap. Så vad var poängen med att införa detta meningslösa ord? Enligt vissa för att männen söker dominans genom att nämna sig själva så ofta som möjligt.. Mhmm.. Stoppar nog där..
Stör mig inte på att folk använder det. Bara att det uppmuntras. Men ni kan ju nöja er åt att försöka hitta hur många platser i denna text jag undvek användningen av orden (9)

Sorry för off-topic. Känner mig bara tvungen när folk uppmuntrar till detta trams.. (10)

Helt off-topic, men "denne" är maskulinum..?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seriously:

Helt off-topic, men "denne" är maskulinum..?

Masukulinum.. Jisses.. Visste faktiskt inte att vi hade hittat på något sådant för svenskan. Jag förstår det i språk där du talar/skriver olika beroende på om du är man eller kvinna. Men vad är poängen där det bara finns ett uttal? Att kategorisera bara för att?
Wikipedia håller dock inte med dig.. Edit: Lite mer specifik grupp som de påstår ordet tillhöra.. Var intressant läsning, men helt onödig

Permalänk
Medlem

crew seven, är ni båda de enda arvingarna?
Dvs.
Din mormor har inte sambo/man?
Din mormor har inga barn i livet?
Ni båda är de enda barnbarnen i livet?
Din morfar har inte andra barn, barnbarn etc?

Då borde första arvsklassen gälla.
http://www.sjolund.net/arvsordning.htm
Dvs att ni delar arvet 50/50, om inte din mormor testamenterar allt till din bror?

Hur du och din bror ska göra med eventuell god man etc.
Det kan jag inte svara på.
Det finns bra god man och det finns de som är värdelösa.

Skrivet av anon186252:

Till folket i tråden:

Jag tror inte ni läst vad TS skrivit.. Här är det TS försöker få sagt, och svar på.

TS frågar inte om hur han ska få sina lagstadgade pengar. Aldrig nämnts. Arvsrätten är väl ändå inte intressant när den ena parten inte vill ha något arv? Det är väl bara ett problem om en part känner sig snuvad på arv och ska kräva sin andel, och inte när denne respekterar den avlidnes önskan?
Först i led har nämnts då mormorn uppenbarligen anser att arv bör hanteras så, inget mer. Och TS verkar vilja respektera detta.

TS frågar hur han och mormorn ska få sinnesro över broderns framtida arv. Att det inte försvinner samma dag de kommer in. Utan istället är där för regninga dagar. Då det delvis går till brodern p g a att denne inte är ekonomiskt stabil, eller ansvarig.

God man vill de inte ha, för att dessa inte alltid går att förlita sig på. Själv läst en del artiklar om just dessa typer av fall. Om jag inte minns fel, även så illa att den gode mannen utnyttjar personen på andra sätt än ekonomiskt. Detta vill de försöka motverka!

Att själv förvalta skulle såklart vara ett alternativ. Men helt ärligt. Vem vill ha den relationen med sitt syskon?

Finns det andra alternativ? Det är vad TS vill veta!

Stämmer det som wille93 skrev?
För i trådstarten skriver TS "äldre bror kommer att få ärva allt".

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Masukulinum.. Jisses.. Visste faktiskt inte att vi hade hittat på något sådant för svenskan. Jag förstår det i språk där du talar/skriver olika beroende på om du är man eller kvinna. Men vad är poängen där det bara finns ett uttal? Att kategorisera bara för att?
Wikipedia håller dock inte med dig.. Edit: Lite mer specifik grupp som de påstår ordet tillhöra.. Var intressant läsning, men helt onödig

Nu blir det OT.

Du har fel.

Denne är ett bestämmande demonstrativt adjektivistiskt maskulint pronomen.

Och nej det finns inte bara ett uttal.

Det skall vara denne pojken och inte denna pojken. Denna flickan och inte denne flickan. Denne mannen och inte denna mannen. Denna kvinnan och inte denne kvinnan.

Säger du eller skriver denna pojken så talar eller skriver du inte korrekt svenska. Samma sak gäller om du säger eller skriver denne flickan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gropenator:

Nu blir det OT.

Du har fel.

Denne är ett bestämmande demonstrativt adjektivistiskt maskulint pronomen.

Och nej det finns inte bara ett uttal.

Det skall vara denne pojken och inte denna pojken. Denna flickan och inte denne flickan. Denne mannen och inte denna mannen. Denna kvinnan och inte denne kvinnan.

Säger du eller skriver denna pojken så talar eller skriver du inte korrekt svenska. Samma sak gäller om du säger eller skriver denne flickan.

Ofan, tackar. Jag är dock tveksam i sammanhanget som jag föreslog ordet. Men skulle väl kunna köpa att det hade varit mer lämpligt med personen/personen i fråga, eller denna (flyter dock sämre med sistnämda). Jag skriver och talar ofta rakt av efter gissning. Vad låter vettigt och inte? Det är ungefär så jag utvecklat det hela. Denna pojken låter betydligt mer rimligt än denne flickan. Så att göra sig av med denne kanske hade varit en smidig lösning..

Vi kan dock ta det via PM framöver. Om någon vill fortsätta dessa typer av diskussioner

Edit:

Skrivet av D_River:

Stämmer det som wille93 skrev?
För i trådstarten skriver TS "äldre bror kommer att få ärva allt".

Precis. Det nämns aldrig att han invänder mot detta. Därför anser jag att det är rimligare att anta TS som bekväm med det beslutet.