Permalänk
Medlem

Är det CAD jag söker?

Visste inte hur jag skulle formulera min rubrik så det fick bli så här och nu till frågan.

Jag har en bild på min tomt/uppfart som en kompis tagit med sin DJI drönare och det jag vill nu är att kunna importera bilden (.JPG) i ett program och kunna mäta avstånd. Jag har mätt en del av bilden IRL så jag vet hur lång just den delen är och vill kunna lägga in en skala som matchar detta och sen kunna använda ett inbyggt mätverktyg för att kunna mäta andra avstånd. Håller på och ska planera markarbete (stenläggning,asfalt, rabatter osv) och vill enkelt kunna få mått i stället för att ränna omkringa och mäta med måttband.

Vad är det jag behöver för program? Gratis OCH enkelt vore önskvärt då jag inte kan ett dugg om CAD.

Tack på förhand.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Skall tydligen gå att lösa med Sketchup.
Titta på denna guiden: http://www.instructables.com/id/Measure-distances-on-a-photo-...

Sketchup är gratis vad jag vet och enligt guiden verkar det enkelt.

Permalänk
Proffsmobbare

Rita ut måttet/måtten du har sedan innan i 3D-rymden, sedan importerar och skalar bilden så att måttet stämmer överens visuellt. Därefter kan du dra nya linjer och mäta dessa utefter bilden.

Du bör däremot känna till eventuell förvrängning genom objektivet, det är ofta extrem vidvinkel på objektiven till drönarkameror vilket gör att måttsättning inte kommer stämma överens med verkligheten innan du korrigerat den i ett bildbehandlingsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Rita ut måttet/måtten du har sedan innan i 3D-rymden, sedan importerar och skalar bilden så att måttet stämmer överens visuellt. Därefter kan du dra nya linjer och mäta dessa utefter bilden.

Du bör däremot känna till eventuell förvrängning genom objektivet, det är ofta extrem vidvinkel på objektiven till drönarkameror vilket gör att måttsättning inte kommer stämma överens med verkligheten innan du korrigerat den i ett bildbehandlingsprogram.

Är medveten att det är en viss felmarginal pga objektivet men jag vill få en fingervisning på ca hur många kvm en viss yta blir och tänkte ta hjälp av datorn för detta. Man kan ju alltid bara skriva ut bilden och mäta känd sträcka och sen bara omvandla men det är smidigare att göra via datorn.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skall tydligen gå att lösa med Sketchup.
Titta på denna guiden: http://www.instructables.com/id/Measure-distances-on-a-photo-...

Sketchup är gratis vad jag vet och enligt guiden verkar det enkelt.

Tack för tipset, jag tror jag har fått ordning på det nu.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁