Byte från MBP till MB 12" och en mindre gamingdator

Permalänk
Medlem

Byte från MBP till MB 12" och en mindre gamingdator

Hej hej,
Jag tänker att jag frågar experterna (som alla andra som sitter i köpråds delen)..

Sitter idag på en MBP 15" late 2016 med TB. Ska sälja datorn och istället köpa en liten MB som används för studier och därtill en riktigt bra gamingburk för ca 20.000kr.
Det som gör detta lite svårt är att datorn ska kunna stå i ett String Skåp. http://www.lannamobler.se/sv/hyllor-och-vagghyllor/string-hyl...
Skåpet är tvådelat i mitten och de faktiska måtten är:
Bredd: 36 cm
Djup: 26 cm
Höjd: 38 cm

Till datorn önskar jag att det gick med ett GTX 1080 Ti men jag ser en del svårigheter med det då måtten är så specifika...
Kan ni hjälpa mig att plocka fram förslag på en dator som passar in på denna spec? Intel eller AMD spelar ingen större roll för mig. Jag kör Dota, PUBG och lite annat (kanske kommer streama något i framtiden). Jag behöver endast SSD på ca 500gb (har en NAS på sidan).
Om jag får in datorn i detta skåp, måste jag såga ut på sidan som är utåt för att det inte ska bli för varmt i skåpet? Kanske undertill också?
Räcker det om jag kör med öppen lucka väl när jag gamear?

Kom gärna med andra idéer eller tankar, allt uppskattas!

Permalänk
Medlem

Det kan bli väldigt svårt att hitta ett chassi som ska få plats i ditt skåp samt kunna ha ett 1080 TI i sig.
Ett 1080 TI är i runda slängar som kortast 265-270 mm lång vilket kan bli väldigt tajt i ditt skåp.
Du har inga andra ställen att att ha datorn på?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@MrAero: Tack för ditt svar
Tyvärr så behöver nog datorn vara där då det är en "design" fråga med min sambo.
Jag har tittat på denna setup, vad tror du/ni om det?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10573803/adam

Permalänk
Medlem

@qreenify: Då är jag helt med på noterna varför det måste vara i skåp
Den datorn ser bra ut dock så skulle jag rekommendera att du byter PSU till en Corsair RM eller ett EVGA G2.

Det skulle eventuellt funka att bara öppna dörren när du ska lira lite, ha dock koll på temps så märker du ifall du skulle behöva borra lite hål i skåpet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@MrAero:
Hittade detta chassi i någon annan tråd https://www.coolerkit.se/shop/jonsbo-w2-black-4563p.html?sent...
Det var tydligen OK att det stod framme men fortfarande något gömt. Var kan man hitta bra/fler chassin än inet och komplett, webbhallen?
Finns det någon sida som jag missat?

Permalänk
Medlem

@qreenify: Du kan alltid gå in på prisjakt och söka på chassin. Då får du upp alla du kan få tag på i Sverige. Ungefär..
Jonsbo w2 är dock ett väldigt fint chassi

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@MrAero: Ja det är det verkligen, hittar inga som är lika fina tyvärr..
Har du några åsikter kring Ryzen vs Intel?
16gb eller 32gb?
1080 vs 1080 Ti, jag vet att det finns massa comparisons men hör gärna dina synpunkter!

Permalänk
Medlem

@qreenify: Jag är nog inte rätt person att säga varken Ryzen eller Intel.
Är inte så insatt i det hela om vilken som är bäst för vad och så.
Förhoppningsvis är det någon annan som kan svara på den frågan.

Gällande 16gb vs 32gb så skulle jag säga att om du har pengarna så varför inte köra på 32gb?
Det är mer "framtidssäkert". Se bara till att den hastigheten du väljer på minnena funkar med det moderkort du har valt.
Samt om du ska streama i framtiden så tror jag det är bättre.

Samma gäller 1080 vs 1080 Ti, har du pengarna så får du något som är bättre samt "håller" längre i tiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Måste datorn stå på ett speciellt sätt i skåpet? Ncase M1 skulle utan problem få plats om man ställer den i sidled då den är lite för lång på djupet, inga större problem att trycka in ett GTX 1080 Ti.

Om chassit måste stå "på rätt sätt" måste man hitta ett chassi som är kortare på djupet och då går väldigt många fullängdsgrafikkort bort. Zotac har Mini-varianter av både GTX 1080 Ti och GTX 1080 som är på 211mm. Dessa grafikkort skulle kunna passa ganska bra med exempelvis Lian Li Q34, möjligtvis att det blir lite för tajt med 250mm på djupet med utstickande kablar på baksidan.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt såga ut baksidan av skåpet? Glöm inte bort ventilation

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.