Permalänk

Bygga en NAS

Hej,

Jag köpte en dator med utvalda delar, tanken var att vänta med grafikkort till hösten men blir inte av då jag ändå aldrig lirar längre. Så nu vill jag bygga en NAS Plexserver.

Detta har jag idag:

ASUS PRIME X370-PRO
Samsung 850-Series PRO 256GB
AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz 20MB
Fractal Design Node 605 Svart
Fractal Design Edison M 750W
Windows 10 HOME Licens för produktionWindows 10 ICPC DVD H/PNordic Home & PRO
UEFICorsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeancebe quiet! Shadow Rock
LPASUS GeForce GT 710 2GB LP

Så jag ska köpa dessa produkter:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10554607/

Jag tänkte också kolla om någon vet någon bra montör i Gbg då jag är ganska osäker på sånt.

Permalänk

Snabba puckar, köpte nytt chassi nyligen, såhär ser det ut nu:

Fractal Design Node 804
Samsung 850-Series PRO 256GB
AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz 20MB
Fractal Design Edison M 750W
Windows 10 HOME Licens för produktion
Windows 10 ICPC DVD H/PNordic Home & PRO UEFI
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance
be quiet! Shadow Rock LP
ASUS GeForce GT 710 2GB LP

Plus totalt of 8st WD Red 8TB, kan någon rek Moderkort och HBA med 8st Sata? skrev samma fråga i Plexforumet.

Pratade med TechTrooperssom erbjöd sig att montera, någon med erfarenhet av dem?

Permalänk

Varför en Ryzen 1800X i en NAS?

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Varför en Ryzen 1800X i en NAS?

Kräm! För att streama Plex krävs det lite processorkraft, jag ville ha lite extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det någon som vet en bra inställning på datorn om man vill ha på den dygnet runt? Typ standby-läge som startar så fort Plex startar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tänkt köra 7 transcodes i FHD samtidigt?
Låt den stå på bara. Se till att PMS startar som tjänst bara så slipper du logga in för att ha Plex igång.

Permalänk

@tcntad: Japp, 4 iaf som redan bokat upp

Permalänk
Skrivet av Robocop86:

Plus totalt of 8st WD Red 8TB, kan någon rek Moderkort och HBA med 8st Sata? skrev samma fråga i Plexforumet.

http://www.ebay.com/itm/LSI-9240-8i-8-port-SAS-SATA-LSI00200-...
Kan behövas flashas till HBA, men ett pålitligt och billigt kort.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Robocop86:

@tcntad: Japp, 4 iaf som redan bokat upp

Visst är det bra med prestanda men man behöver ju inte strömma i FHD alla gånger;)
Såvida det inte är lokalt iaf.

Stabilt kort för fler hårddiskar och https://forums.plex.tv/discussion/93994/pms-as-a-service

Kör Plex sen tidigare och har allt bra sorterat?

Permalänk

@tcntad:

Japp, kör Plex på en Nvidia just nu med en Qnap NAS med 4 diskar. Men efter att ha velat fram o tillbaka nu och returnerat har jag nu köpt mina prylar, allt utom SATA-kort. Tanken är att köra en FreeNas setup med ZFS.

Fractal Design R5 Blackout
•ASUS PRIME X370-PRO
•Fractal Design Edison M 750W
•Samsung 850-Series PRO 256GB
•AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz 20MB
•Kingston ValueRam DDR4 2133MHz ECC 8GB CL15 DIMM 2Rx8
•be quiet! Shadow Rock LP
•ASUS GeForce GT 710 2GB LP
•+ 8 WD Reds 8tb

Någon som har bra tips på ett kort med minst 2 SATA? Enligt folk på FreeNas forum o Youtube gillar inte systemet Raidkort, behöver även tips på någon som kan montera och förstår FreeNas i Gbg.

Permalänk

@Robocop86: angående satakort så oavsett vilket du väljer så kolla noga på freenas forum innan du handlar. Finns det indikationer på att det kan vara problem med det kortet eller den kretsen så köp något annat. Det är mitt råd.

Personliga erfarenheter :

Highpoint RocketRaid 2720SGL. Underbart prisvärt kort. Funkar utmärkt i windows men katastrof i FreeNAS/FreeBSD. Minsta störning och kortet droppar disken helt, alternativt droppar den alla diskar som är kopplade till den och en omstart krävs för att få in dom igen. Bekräftas på många ställen på forumet men eftersom jag redan hade ett liggande ville jag prova.

HP B120i, sitter på moderkortet i min ML10, vet inget om den förutom att den har fungerat utan problem i över ett år nu.

IBM M1015 - LSI SAS9211 HBA flashat till it-mode. Är ett av de korten som alla rekommenderar om man vill köra FreeNAS. Prisvärt på ebay (och ibland även hos butiker som ggsp.se eller tradera) men kräver en om-flashning. (vilket iofs inte är så svårt, det finns bra guider).

Permalänk

@hjälpsam:

Finns det kort man inte behöver flasha?

Permalänk

Annars kanske det är billigare med ett nytt moderkort med 10 portar http://www.tradera.com/item/344519/282129729/asrock-x370-taic...

Permalänk

@Robocop86: Jag vet inget om något av de moderkorten du angett så tänker inte kommentera de alls förutom en sak,
om du väljer FreeNAS så ska du vara medveten om att operativet som det bygger på är BSD i grunden, ett operativ mest använt på servrar. Därför finns det bäst stöd för serverkomponenter. Lite så enkelt är det ;).

Jag kan bara rekommendera IBM M1015 / LSI SAS9211 för det är det enda jag själv testat och som är prisvärt.