Rekommendera en ersättare till min Dell U3011.

Permalänk
Medlem

Rekommendera en ersättare till min Dell U3011.

I september så blir min Dell U3011 5 år. Skärmen är fortfarande helt underbar med otroligt bra färger , 16:10 osv. Den här revisionen har dessutom ett väldigt milt antireflexfilter som gör att bilden blir väldigt skarp och fin tillskillnad från tidigare revisioner som hade ett alldeles för aggressivt filter.

Kan någon rekommendera en värdig uppföljare till denna skärmen. Jag vill inte gå ner i storlek och färgerna måste va riktigt bra minst lika bra som jag har nu. Det behöver inte tvunget va free eller g sync eller mer än 60 hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Nyfiken: varför vill du byta skärmen om du är så pass nöjd med den?

Permalänk
Medlem

Varför vill du uppgradera om du är jättenöjd med monitorn och inte heller vill ha/behöver några ytterligare funktioner? Det är lättare att komma med tips och förslag om vi vet vad du är ute efter men baserat på trådstarten så är väl en identisk skärm i så fall det bästa tipset.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Varför vill du uppgradera om du är jättenöjd med monitorn och inte heller vill ha/behöver några ytterligare funktioner? Det är lättare att komma med tips och förslag om vi vet vad du är ute efter men baserat på trådstarten så är väl en identisk skärm i så fall det bästa tipset.

Skärmen är 5 år gammal så det skulle va roligt med en ny skärm.

Permalänk
Medlem

Skärmar jag testat som är riktigt bra om du sysslar med digital konst eller fotografi är ASUS PA328Q eller BenQ PD3200U, dock är dessa båda 32" och har 4K upplösning och 16:9, så om du prompt vill ha 16:10 så kanske dessa inte är vad du är ute efter. Men jag gillar dom iaf, så tänkte att jag lika gärna kunde tipsa iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Skärmar jag testat som är riktigt bra om du sysslar med digital konst eller fotografi är ASUS PA328Q eller BenQ PD3200U, dock är dessa båda 32" och har 4K upplösning och 16:9, så om du prompt vill ha 16:10 så kanske dessa inte är vad du är ute efter. Men jag gillar dom iaf, så tänkte att jag lika gärna kunde tipsa iaf

Jag kollade några omdömen på Prisjakt om
ASUS PA328Q och det lät inte bra så jag blir osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kollade några omdömen på Prisjakt om
ASUS PA328Q och det lät inte bra så jag blir osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Du gör som du vill, personligen så gillar jag båda som jag tipsa om. BenQ skärmen är nyare än ASUS skärmen dock, lite bättre färger på BenQ skärmen.

Permalänk
Medlem

Enkelt, UP3017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Enkelt, UP3017.

Jag har kollat på den men frågan är om den är värd priset?

Jag funderar även på denna ---> UP3216Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har kollat på den men frågan är om den är värd priset?

Jag funderar även på denna ---> UP3216Q

Hade inte köpt 4k varianten. Dels är 32 för litet för native 4k och ska du skala ner bilden kommer du ha mindre yta än nuvarande.

Alltså om du letar efter en 30" skärm vet jag inte varför du frågar om det är värt det. Alla bra skärmar kostar ungefär så. Vill du ha något billigare får du gå ner till 27". Jag har en 27" dell, men hade absolut velat ha deras 3017.

Permalänk
Medlem

För vad det är värt, jag har 2 x Dell U3014 och uppgraderade från u3011 ppå grund av att u3014 är nättare och drar hälften så mycket ström. Dock tycker jag att min u3011 hade jämnare belysning och bättre färger. För mig finns det ett par saker jag saknar och jag kommer att byta till 2 x 27" inom en snar framtid. Detta på grund av:

- Borderless
- 144Hz+
- 2 x 30" är svårt att använda effektivt utan att vrida på huvudet konstant.

Om du bara vill ha en skärm hade jag tittat på en 38" wide screen. Men här finns ingent med 144hz ännu (kommer i höst). Om du inte behöver 144Hz så skulle Dell U3818DW vara en rejäl uppgradering för dig.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

42.5"
------
1x: 3840 x 2160 [pixels], 94.09 x 52.92 [cm], A=4979.24 [cm^2]

37.5"
------
1x: 3840 x 1600 [pixels], 87.55 x 37.52 [cm], A=3284.88 [cm^2]

30"
-----
1x: 2560 x 1600 [pixels], 64.62 x 40.38 [cm]
2x: 5120 x 1600 [pixels], 129.4 x 40.38 [cm], A=5225.17 [cm^2]

27"
-----
1x: 2560 x 1440 [pixels], 59.77 x 33.62 [cm]
2x: 5120 x 1440 [pixels], 119.54 x 33.62 [cm], A=4018.93 [cm^2]

Gjorde denna sammanställning framförallt för att jämföra 2x27" mot 37.5". Som du kan se ger 37.5" minst arbetsyta av alla lösningar men är större på höjden än 2x27" vilket är en fördel för programmering etc.

Kan tillägga att en 37.5" har så gott identiskt PPI som en 27", så förvänta dig mindre text än på en 30".

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Vänta tills OLED skärmar kommer till vettiga priser. Det är väldig skillnad i bildkvalitet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Phillips 40" UHD. Kanonskärm. Har en gammal Dell 30" oxo och de går inte att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Phillips 40" UHD. Kanonskärm. Har en gammal Dell 30" oxo och de går inte att jämföra.

Vad har blivit bättre förutom storleken?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Vänta tills OLED skärmar kommer till vettiga priser. Det är väldig skillnad i bildkvalitet.

Det finns inga Oled monitorer till salu vad jag vet. Dell släppte en för ett tag sedan som inte säljs längre.

Jag har testat Philips 40 tummare men den har en massa problem som ghosting mm. Dessutom tycker jag att färgerna på min U3011 är bättre än Philips. Att det ska vara så svårt att hitta en bra skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunefred:

Vad har blivit bättre förutom storleken?

Skrivet av landahl:

Det finns inga Oled monitorer till salu vad jag vet. Dell släppte en för ett tag sedan som inte säljs längre.

Jag har testat Philips 40 tummare men den har en massa problem som ghosting mm. Dessutom tycker jag att färgerna på min U3011 är bättre än Philips. Att det ska vara så svårt att hitta en bra skärm.

Ser inga problem med ghostning eller eftersläpningar. En skärm som är helt kanon i mina ögon. Klara färger, bra svärta och en härlig lyster.
Nackdel 1:
Lite plastig i konstruktionen, men samtidigt så är det ju inget jag bär omkring på dagligen.
Nackdel 2:
Min fru säger att det vore owerkill med två i bredd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ser inga problem med ghostning eller eftersläpningar. En skärm som är helt kanon i mina ögon. Klara färger, bra svärta och en härlig lyster.
Nackdel 1:
Lite plastig i konstruktionen, men samtidigt så är det ju inget jag bär omkring på dagligen.
Nackdel 2:
Min fru säger att det vore owerkill med två i bredd...

Sweclockers recenserade 40 tummaren för ett tag sedan och sa att det var stora problem med eftersläpningar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det finns inga Oled monitorer till salu vad jag vet. Dell släppte en för ett tag sedan som inte säljs längre.

Är du inte i snabbt behov av ny skärm skulle jag vänta till OLED. Finns inga ute nu, men Dell's 3011 är ju rätt ok (har samma, fast 24"). Inte riktigt värt att byta till en annan lcd.
Drar jag över en film från monitorn till oled-tv:n...det är stor skillnad i bild trots den kanske bra IPS skärmen. halv-grått som på alla lcd-displayer till superfärger och svärta på oled.
*my two cents*

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Sweclockers recenserade 40 tummaren för ett tag sedan och sa att det var stora problem med eftersläpningar mm.

Ja det kan jag inte uttala mig om mer än att det inte gäller de 5 olika skärmar jag sett. Vi har dem på jobbet i olika konfigurationer och ännu inga problem.
Måndagsexemplar som testats eller förserie? Min skärm som jag har privat efter att ha sett dessa på jobbet är helt OK och likaså de som finns på jobbet! Rekomenderas. Orolig? ta den på öppet köp.

Permalänk
Medlem

Frågan är när Oled monitorer börjar komma? Dell släppte en för ett tag sedan men den säljs inte längre. Dem hade kommit på ett sätt att bota inbränningar på oled med något som kallades för pixelshift om jag minns rätt. Vad jag har sett av Oled så är svart verkligen svart och vitt är vitt som ett papper. På Ips är vitt mer åt det gula när man jämför med ett vitt papper.

Intressant om Oled och varför det tar tid för att komma till dator monitorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Frågan är när Oled monitorer börjar komma? Dell släppte en för ett tag sedan men den säljs inte längre. Dem hade kommit på ett sätt att bota inbränningar på oled med något som kallades för pixelshift om jag minns rätt. Vad jag har sett av Oled så är svart verkligen svart och vitt är vitt som ett papper. På Ips är vitt mer åt det gula när man jämför med ett vitt papper.

Intressant om Oled och varför det tar tid för att komma till dator monitorer.

OLED har det varit snack om ändå sen jag jobbade på Komplett och det va så tidigt som 2007, så jag skulle inte vänta på det om jag vore dig. Men varför gör du inte så att du bara går in till typ Inet/Dustin/Webhallen och kollar med dom om du kan få testa någon monitor som kan passa dina behov. Med tanke på att är det en professionel monitor som du är ute efter så kostar dom generellt mer pengar än en gaming skärm.