Låg prestanda. Ny burk eller uppgraderingspaket?

Permalänk

Låg prestanda. Ny burk eller uppgraderingspaket?

Hej,

Anledningen till att jag gör en ny tråd är för att jag egentligen har en dator som fungerar hyffsat (4 år gammal) och jag kan säkerligen använda några delar från den, men jag vet inte riktigt vilka. Jag kommer att använda datorn till spel, främst CS:GO.

Min dator idag har:
Moderkort: ASRock Z87 Pro4 ATX
HDD: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
HDD: Samsung SSD 850 EVO (helt ny)
RAM: ADATA 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600MHz XPG Svart
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr GAMING
Nätagg: Corsair CX 500W 80+ Bronze
Chassi: Corsair Carbide 200R Svart
OS finns.

Problemet jag har idag är att jag ligger väldigt lågt prestandamässigt på datorn och överväger därför om jag behöver köpa en helt ny burk eller om det räcker med uppgraderingspaket? Jag har testat formatera och diverse andra lösningar som finns online men ingenting fungerar och mitt tålamod börjar tryta.

Väl mött

Permalänk
Medlem

@Zkaningen: Vad får du för FPS? Att uppgradera till en helt ny dator ger inte så mycket i prestanda vinst i CSGO bättre att köpa en CPU kylare och överklocka CPU samt ett nytt grafikkort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Ett nytt grafikkort skulle nog göra susen.

Permalänk
Medlem

Dubbla upp till 16 gb ram, ett gtx 1060 6gb eller bättre (beroende på budget) och tillräckligt med ssd utrymme så du har att installera dina spel på. Då har du en dator som klarar av alla spel i dagsläge samt några år frammåt.

Permalänk
Medlem

som andra säga med den budgeten få du knappt nån prestansökning om du ska uppgradera. Bästa du kan göra är uppgradera ram minnen till 2x8 GB av anting 1600 eller 1866 MHz och antingen leta en Haswell i7 på begagnade marknaden eller i värsta fall kålla om någon butik fortfarande har några och sen ösa på men ett nytt GPU för resten av pengarna.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

@Zkaningen: Vad får du för FPS? Att uppgradera till en helt ny dator ger inte så mycket i prestanda vinst i CSGO bättre att köpa en CPU kylare och överklocka CPU samt ett nytt grafikkort.

Tack för svaret Anders!
Jag får runt 200 men droppar ner under 100. Jag har kollat så datorn inte överhettas men verkar inte finnas något sånt problem öht.
Ligger runt 60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zkaningen:

Tack för svaret Anders!
Jag får runt 200 men droppar ner under 100. Jag har kollat så datorn inte överhettas men verkar inte finnas något sånt problem öht.
Ligger runt 60

Du borde få mycket mer. Har för mig att CS:GO har någon bugg just nu som droppar Fps jättelågt. Har du testat verifiera game cache?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Skulle detta grafikkort fungera?
https://www.inet.se/produkt/5402819/asus-geforce-gtx-1060-6gb...

Det verkar finnas inne på lager.

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Du borde få mycket mer. Har för mig att CS:GO har någon bugg just nu som droppar Fps jättelågt. Har du testat verifiera game cache?

Ja, jag har testat det flera gånger tillsammans med andra "fix" som kommit upp lite här och var.
Detta började dock långt innan updaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zkaningen:

Ja, jag har testat det flera gånger tillsammans med andra "fix" som kommit upp lite här och var.
Detta började dock långt innan updaten.

Okay. Testat göra en fräsch ominstallation av windows? Jag menar.. Du har lägre fps än mig och du ser min dator i min signatur. :/

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Jag har i princip exakt samma dator fast annat moderkort och 16 gb ram har klockat processorn till 4,2 och ligger mellan 250-300 fps beroende på bana i cs-go. Skräm upp processorn (om moderkortet tillåter klockning) och släng in 8 gb ram till så skall det flyta på bra. Jag har dessutom 8 gb cl9 1600MHz ram till salu om du är intresserad (skriv pm isf)

Permalänk

Tack till alla för hjälp. Det blev ett 1060 GTX och 8 GB ram till. Får se hur långt det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zkaningen:

Tack till alla för hjälp. Det blev ett 1060 GTX och 8 GB ram till. Får se hur långt det räcker.

Ska du bara montera sakerna och köra eller kommer du installera om också? Eller har du testat en ren installation redan innan mer minne och nytt grafikkort?

Gör inte båda sakerna samtidigt bara, då vet du inte vad som hjälpte att lösa problemet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men game dvr har väl inte aktiverats i windows? ( Xbox appen )

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W