AMD Radeon RX Vega i första bilder

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att referenskylaren ser lite medioker ut? Det ser ut som om någon moddat kylaren och slängt på borstat aluminium. Men"R:et" i ena hörnet på kylaren, why? Hade det varit en modd så hade jag inte gnällt, så sett är hela paketet lite stiligt faktiskt. Men man förväntar sig perfektion när det handlar om AMD's egna kylare från fabrik?

Notera "R'et" på bilderna som NordicHardware tagit. Det ser ärligt talat inte bra ut alls i min mening. Ghetto-mod, är jag elak då?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Troliga priser:
AMD Radeon RX Vega: $499
AMD Radeon RX Vega Limited Edition Model: $549
AMD Radeon RX Vega Liquid Cooler Model: $599
AMD Radeon RX Vega Liquid Cooler Limited Edition Model: $649

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt klart bättre än 1080ti priserna som det först ryktades om.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som vanligt får vi väl lägga på en sisådär 20-30% då de väl landar i Europa om inte miners hinner kapa lastfartyget som för korten hit förstås. Annars, hyggligt pris vid facevalue men produkttesterna får alltid sista ordet.

Permalänk
Medlem

Bara invänta tester nu då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dollarn har ju dippat lite nu också, 8.11 ligger den på. Så det kanske blir hyfsat pris på dessa i svensk handel om man har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Dollarn har ju dippat lite nu också, 8.11 ligger den på. Så det kanske blir hyfsat pris på dessa i svensk handel om man har tur.

Tror nog återförsäljarna justerar upp just tack vare den svaga dollarn. De flesta har ju ändå inte koll på sånt när de köper grafikkort, tyvärr. Mjölka mjölka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Tror nog återförsäljarna justerar upp just tack vare den svaga dollarn. De flesta har ju ändå inte koll på sånt när de köper grafikkort, tyvärr. Mjölka mjölka!

de justera väl uppåt oberoende på vad kursen gå dollarn blir svag, våra priser gå upp. dolarn belir star, priset gå också upp. miners vill köpa upp alla kort, priserna gå upp. lagerhyllerna är fullt av GPU:er pga ingen köpa, priserna gå ändå inte ner för ÅF vill inge släppa i sin fullt mjölkat vinst.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Finns det nån stream ?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av YamahaDGX630:

Bara jag som tycker att referenskylaren ser lite medioker ut? Det ser ut som om någon moddat kylaren och slängt på borstat aluminium. Men"R:et" i ena hörnet på kylaren, why? Hade det varit en modd så hade jag inte gnällt, så sett är hela paketet lite stiligt faktiskt. Men man förväntar sig perfektion när det handlar om AMD's egna kylare från fabrik?

Notera "R'et" på bilderna som NordicHardware tagit. Det ser ärligt talat inte bra ut alls i min mening. Ghetto-mod, är jag elak då?

https://s4.postimg.org/m6r5vrum5/Vega_Threadripper_pics_06.jpg

https://s4.postimg.org/4lhguzqf1/Vega_Threadripper_pics_09.jpg

Fy vad elak du är!
Håller med, den hade varit snyggare utan plasthörnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

Finns det nån stream ?

Såg en tweet från AMD igår och enligt den skulle det inte livestreamas.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@Orisons:
Du kommer nog bli överraskad.
Om det är i positiv bemärkelse är en annan femma 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Troliga priser:
AMD Radeon RX Vega: $499
AMD Radeon RX Vega Limited Edition Model: $549
AMD Radeon RX Vega Liquid Cooler Model: $599
AMD Radeon RX Vega Liquid Cooler Limited Edition Model: $649

Skickades från m.sweclockers.com

Läckta från Newegg tydligen så förhoppningsvis pålitliga. Ser ju åtminstone bättre ut än $1000+ som det pratades om för ett tag sedan.
Risken är väl ändå att den billigaste modellen landar på närmare 7000:- i Sverige eftersom AMD-kort i allmänhet brukar kosta mer än GeForde här av någon anledning.

Hoppas jag har fel dock. Vore faktiskt "kul" att få ångra att jag köpte mitt GTX 1070 för ~3900:- för et halvår sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

De borde göra som Nvidia och utveckla en avskalad krets endast för spel. GP104 som används i GTX 1080 är bara 314mm² medan fullständiga Pascal ligger på 610 mm². RX Vega ligger på 484 mm² så närmare ett fullständigt beräkningskort än något man spelar på, eftersom all kapacitet för beräkning o.s.v. finns kvar trots att det inte används i spel.

Det är väl det som är problemet, de har inte pengar till det antar jag.

Skrivet av Fjaman:

Om detta stämmer så har de gått över till hbm2 alldeles för tidigt. I stort inga prestandavinster för spel tillsammans med en hög kostnad gör att de måste ta ut en saftig summa för korten trots att prestandan e sisådär...
Nästa generation från amd kan bli intressant då deras nya tekniker förfinats, som hbc, och priset på minnena gått ner.

Samtidigt är de i en utsatt position och kan inte spela säkert, för då förlorar de säkert. De måste ta risker för att ha en chans att vinna något.

Skrivet av Herr Kantarell:

Ja det här med aktiemarknad är ju svårt. Tycker man det är bra att AMD släpper en fullstor-GPU som antagligen är lite sämre än nVidias fullstora GPU eller skulle det vara bättre att de inte släpper något alls?

Ryzen får man ändå se som en fantastisk produkt även om de inte är i fatt intel än.

Med Polaris erbjöd man prisvärda spelkort. Tyvärr var dessa lite "meh". Man skulle sett till att RX480 hade varit starkare än 1070. Men samtidigt så kanske detta är Vegas uppgift? (Att konkurrera med 1070, 1080)

IMO så låg AMD före nVidia med 48xx och 58xx serierna. Efter Fermi (GTX480) så har de legat en generation efter hela tiden.

Skulle jag vara AMD skulle jag nog skita i högprestandakort och bara göra "bang for the buck" kort som man kan sälja i stora volymer. Jag är ingen ekonom, men man måste kunna sälja sina produkter och göra en OK vinst på dem.

Och nej AMD, jag kommer inte köpa ett Vega kort för att spela Doom.

Inte långt kvar till lansering nu, ska vi spekulera om värme och prestanda eller helt enkelt vänta några timmar?

Tja, folk i allmänhet köper ju inte Radeon-kort oavsett hur de presterar, så AMD stängd utvecklingskranen för att det inte lönade sig.

Skita i high end är väl ungefär vad AMD gjort nu ett litet tag.

Och vafalls, har du bytt avatar? Trodde du var någon random först.

Skrivet av catamaran:

@Orisons:
Du kommer nog bli överraskad.
Om det är i positiv bemärkelse är en annan femma 😁

Protip: om du svarar på ett inlägg som inte är inom 2-3 poster, helst bara 1, så använd citat-funktionen. Ingen, kanske inte ens personen du svarar, orkar bry sig om ditt inlägg annars.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Såg en tweet från AMD igår och enligt den skulle det inte livestreamas.

Tack för infon, då finns det ingen anledning att vara uppe med andra ord för detta. Jag hoppas AMD har ett äss i rockärmen som ger Nvidia en match i topsegmentet men allt pekar på att så troligen inte är fallet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Tack för infon, då finns det ingen anledning att vara uppe med andra ord för detta. Jag hoppas AMD har ett äss i rockärmen som ger Nvidia en match i topsegmentet men allt pekar på att så troligen inte är fallet.

https://twitter.com/radeon

Citat:

Make sure to check http://Radeon.com at 7:30PM PDT tomorrow for @AMD Capsaicin #SIGGRAPH2017 news. #AMDSIGG 1/2

Look for the Capsaicin video replay within 24 hours of the show end on @AMD's YouTube channel: https://www.youtube.com/user/AMD #AMDSIGG 2/2

Det verkar som att man kommer kunna se eventet men inte direktsänt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Triton242: Recensioner kommer vid ett senare datum (NDA på när det är), i kväll amerikansk tid får jag publicera en genomgång av den generella informationen som presenterats om RX Vega, djupare tekniska detaljer kommer också vid senare datum.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Hatar PR-nissar. För det kan bara vara en PR-nisse som är idiot nog att tro det är coolt att kalla dessa presentationer för Capsaicin - det ämne som ger styrkan i chilipeppar - istället för att kalla det hela för vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Och vafalls, har du bytt avatar? Trodde du var någon random först.

Precis! Kollade lite på LTT unboxing och råkade pausa videon vid ett roligt ögonblick (ca 5:28). Han såg så lidande ut av att behöva säga positiva saker om AMD. Lite dåligt copy paste för att få det till en kvadratisk bild. Oroa dig inte jag byter till något annat snart.

image upload

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Dollarn har ju dippat lite nu också, 8.11 ligger den på. Så det kanske blir hyfsat pris på dessa i svensk handel om man har tur.

Kemikalieskatten äter nog upp mellanskillnaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Hatar PR-nissar. För det kan bara vara en PR-nisse som är idiot nog att tro det är coolt att kalla dessa presentationer för Capsaicin - det ämne som ger styrkan i chilipeppar - istället för att kalla det hela för vad det är.

Fast hade ju varit lite tråkigt om de kallade det "A presentation where we talk about RX Vega for a while".
I så fall borde väl GeForce heta "A series of GPUs by Nvidia" också....

Vet inte varför de valt just Capsaicin dock, det har ju inget med orden Radeon eller Vega att göra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Det kommer du inte behöva göra, 1070 är ett riktigt fint kort, nog min favorit generellt då det är galet prisvärt för prestandan du får, bra produkt av Nvidia.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED