AMD Radeon RX Vega får färska prisuppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Prestationen lär ligga kring Nvidias 1000 serie? NVIDIA visar säkert upp 2000 serien snart, också blir det sänkt pris på nvidias 1000 serie.

Det är som vanligt. AMD måste ta ett rejält steg framåt om dom ska tävla med nutiden.

Deras nästa serie kommer nog heta 1160, 1170, 1180.

Men ja, det är som du säger. Känns som att AMD har en del motvind på grafikkortsfronten. Ska bli sjukt intressant att se om dom hållit undan något som kommer ge RX väldigt bra prestanda. Snart vet vi.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

Och effektförbrukningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Och överklocknings möjligheter, pascal klockar ju väldigt bra.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Sen ska ju ÅF ha sin avgift, så 499USD blir enkelt 8999:- i Sverige.

Här i Sverige så tävlar ÅF om vem som kan ta högst pris utan att få skam, eller bli tillsagda. Only businesses.

När det gäller komponenter har både åf:ar och distar extremt låga marginaler. 5% får räknas som högt. Tillverkarna styr prissättningen med järnhand genom marknadsbidrag som sedan återinvesteras i olika kampanjer för att driva försäljningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Deras nästa serie kommer nog heta 1160, 1170, 1180.

Men ja, det är som du säger. Känns som att AMD har en del motvind på grafikkortsfronten. Ska bli sjukt intressant att se om dom hållit undan något som kommer ge RX väldigt bra prestanda. Snart vet vi.

AMD har motvind lite här o var tycker jag

Har bara hört spekulationer kring "2000 serien", men ja, man vet ju aldrig. Kanske går tillbaka o heter 8800GTX2k eller nåt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Håller helt med och samma sak med dom som klagar att Vega "bara" når upp till GTX 1080 prestanda som är ett "helt" år gammalt. Spelar väl ingen roll alls hur gammalt 1080 är, finns den någon 2080 på marknaden ännu som jag missat eller? Om AMD kan klå 1080 prestanda till samma eller lägre pris så har de ju vunnit eller vadå? För mig är det tydligt att AMD försöker ta över mellansegmentet där de stora pengarna är, Nvidia får vara prestandakungar hur mycket de än vill men det är nog inte där de största inkomsterna är. Sen kan jag förstå att vissa entusiastbyggare tycker att det är lite tråkigt med bara ett enda val när det gäller top of the line segmentet.

Permalänk
Medlem

Jag skiter egentligen om det kommer upp i 1080ti prestanda eller ej, har ej användning av den prestandan. Utan är bara priset som är avgörande, återstår att se hur den svenska översättningen blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Köp det från Tyskland eller UK, billigast så, om det skiljer en del vilket det normalt gör.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Heja AMD, mer konkurrens åt folket! Ska bli intressant att se hur väl dessa presterar och vilka priser vi får här i Sverige!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Bruce Wayne: Köp det från Tyskland eller UK, billigast så, om det skiljer en del vilket det normalt gör.

Mvh

Är min tanke, tänker använda mig av prisjämförelse-sajten du tipsade mig om tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vi har lärt oss efter 7900x lanseringen att ingen bryr sig om effektåtgång

Skickades från m.sweclockers.com

Visst gör man det.
Är det bara det snabbaste chipset på marknaden så får man helt enkelt ta det på köpet.
Finns det lika eller snabbare chip som gör det med mindre effekt och kanske mer klockmarginal så är det en helt annan dans.

Permalänk
Skrivet av addman:

@Ozzed: Håller helt med och samma sak med dom som klagar att Vega "bara" når upp till GTX 1080 prestanda som är ett "helt" år gammalt. Spelar väl ingen roll alls hur gammalt 1080 är, finns den någon 2080 på marknaden ännu som jag missat eller? Om AMD kan klå 1080 prestanda till samma eller lägre pris så har de ju vunnit eller vadå? För mig är det tydligt att AMD försöker ta över mellansegmentet där de stora pengarna är, Nvidia får vara prestandakungar hur mycket de än vill men det är nog inte där de största inkomsterna är. Sen kan jag förstå att vissa entusiastbyggare tycker att det är lite tråkigt med bara ett enda val när det gäller top of the line segmentet.

Nja, inte riktigt. Matchar de 1080 men billigare så kan de plocka en del försäljning nu. Problemet är bara att då har NVIDIA haft ett helt år på sig att sälja sina 1080 till fullpris och kan nu sänka priset för att matcha AMD.
På detta sätt kommer den totala vinstmarginalen för 1080s hela försäljningstid i slutändan ha varit mycket högre än för AMD som på grund av att de är senare tvingas starta med ett lägre pris(vilket ger sämre marginal).

Priset droppar ganska fort på ny elektronik, därför är det viktigt att vara först/tidigt ute.

Personligen är jag något av en NVIDIA fanboy men jag hoppas naturligtvis på bra konkurrens från AMD då detta innebär bättre priser för oss konsumenter.
De fanboys(från bägge sidor) som sitter och önskar olycka till konkurrenten är blåsta, det gynnar verkligen inte oss konsumenter med minskad konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Man får också räkna med import kostnader som tull och skatt.

Import kostnader? Korten tillverkas ju inte i USA blir import kostnad för US precis som EU.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

@Ozzed: Håller helt med och samma sak med dom som klagar att Vega "bara" når upp till GTX 1080 prestanda som är ett "helt" år gammalt. Spelar väl ingen roll alls hur gammalt 1080 är, finns den någon 2080 på marknaden ännu som jag missat eller? Om AMD kan klå 1080 prestanda till samma eller lägre pris så har de ju vunnit eller vadå? För mig är det tydligt att AMD försöker ta över mellansegmentet där de stora pengarna är, Nvidia får vara prestandakungar hur mycket de än vill men det är nog inte där de största inkomsterna är. Sen kan jag förstå att vissa entusiastbyggare tycker att det är lite tråkigt med bara ett enda val när det gäller top of the line segmentet.

Exakt. 1080 och 1080TI ligger ändå inte i en prisklass som gör att de flesta kommer köpa så om AMD kan prestera lika till ett lägre pris är det ju kanon.

1080 är "ett helt år" gammalt så det är "katastrof", men Windows 7 som är nästan 8 år gammalt, det hyllar folk som om det vore deras eget barn eller något. Ingen logik där inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas varken på flipp eller flopp från AMD, är inte riktigt på jakt efter nytt grafikkort i dagsläget. Däremot skulle jag aldrig köpa ett kort som drar 300-375W och presterar som ett från konkurrenten som drar 160W. Men, men, jag har inte läst några tester ännu så den som lever får se.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Exakt. 1080 och 1080TI ligger ändå inte i en prisklass som gör att de flesta kommer köpa så om AMD kan prestera lika till ett lägre pris är det ju kanon.

1080 är "ett helt år" gammalt så det är "katastrof", men Windows 7 som är nästan 8 år gammalt, det hyllar folk som om det vore deras eget barn eller något. Ingen logik där inte.

Problemet med Vega blir dock större.
De får sätt på kraftig kylning & spääningsreglering som tar från deras marginal. HMB2 minnen är knappast billigare än ggddr5x som också kommer kosta dem. De måste alltså sänka sina marginaler ytterligare på en produkt som redan levt ett bra tag.
Allt som allt blir det ganska mycket pengar de kommer torska.
Pengar som idag sitter på Nvidias konto och med tiden att utveckla volta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid kul när alla ni som bara löst antog att Vega skulle kosta 9000kr hade fel. Fel-fel-fel.

Finns till och med flera i denna tråd som fortfarande antar att 700 dollar magiskt blir 9000kr när det är närmare 7100kr inkl. moms (699 USD = ~5700 SEK, 5700*1,25=7125 ). Sen är detta den absolut dyraste varianten och den för 5100kr kommer att vara samma kort med annan kylning. Sen vet man så klart inte riktigt var 3e part och återförsäljare hamnar men ofta brukar det ligga något under riktpriserna för de billigaste modellerna.

Billigaste 1080 går just nu för 5500kr enl. Prisjakt (Dyraste 9100kr).

Fortfarande är prestandan obekräftad men om den presterar bättre än 1080 så är dessa lanseringspriser väldigt konkurrenskraftiga. Än mer intressant är VEGA 56 om man ser till pris/prestanda som tar sikte mot 1070 som den sannolikt kommer att slå i prestanda.

Vi får väl se var det hela hamnar i praktiken men några fantasipriser om 9000kr som vissa ryktade kommer vi inte att se. Säger väl lite sig själv att AMD inte skulle vara så dumma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Sen ska ju ÅF ha sin avgift, så 499USD blir enkelt 8999:- i Sverige.

Här i Sverige så tävlar ÅF om vem som kan ta högst pris utan att få skam, eller bli tillsagda. Only businesses.

??
De har ju ÅF i USA också. Det är inte fler försäljningsled i Sverige än USA. Priser i USA anges utan ev moms. Priserna i Sverige är ofta bra i internationell jämförelse om jämför utan moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

14 av 30 nyheter på sida ett i nyhetsforumet är om AMD. Deras PR-avdelning kanske inte är så dålig som folk brukar säga?

Nyhetstorka i övrigt ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Priserna bör förhoppningsvis börja sjunka en del när AMD och Nvidia börjar priskriga.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta här är ju!
Radeon RX Vega 56 på Luft 399 USD ~4 000 kr!
som troligtvis kommer prestera runt gtx 1070.
Och
Radeon RX Vega 64 Luft 499 USD ~5 100 kr
Som kommer prestera runt gtx 1080!
Sen får man ju också ha i åtanke att detta är lanserings priser, som förmodligen kommer sjunka inom några månader!
Tycker att det hela ser riktigt bra ut, vi får veta mer efter lanseringen och recensioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte en chans.

Har upprepat sig generation efter generation - varför skulle det inte upprepas igen? Kika bara på 7970 ett år senare, 290x ett år senare osv.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Alarmet inställd på 03.30. Hoppas på en recension. Om det blir en stream... ZZZZ ett tag till.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@wounds: kul att du säger hur det är 👍 antar att du med är i branschen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

1080 är "ett helt år" gammalt så det är "katastrof", men Windows 7 som är nästan 8 år gammalt, det hyllar folk som om det vore deras eget barn eller något. Ingen logik där inte.

Fel jämförelse, win 7 fungerade tills nyligen med dom flesta spel, däremot ett nästan åtta år gammalt grafikkort i entusiastklassen når inte ens till lägre mellanklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kostar den bästa runt 5k och den ska utmana GTX 1080 då är frågan vad den kommer ha för TDP om den har mycket högre så är det nog bättre att köpa GTX 1080 då den dra mycket mindre ström.

Du glömde.

TDP [?]

Skrivet av Vasa1:

Och effektförbrukningen.

Vad är det för lufttrams jag hör?
Who the hell cares, ett grafikkort får gärna suga åt sig 5-6-700w för min del så länge det presterar!

Ska ju ändå vattenblock på skiten så temps är inget att oroa sig för direkt...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lowngcawt:

Vad är det för lufttrams jag hör?
Who the hell cares, ett grafikkort får gärna suga åt sig 5-6-700w för min del så länge det presterar!

Ska ju ändå vattenblock på skiten så temps är inget att oroa sig för direkt...

Men vad skulle Grön Ungdom säga om något sådant?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men vad skulle Grön Ungdom säga om något sådant?

Grön el?

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Men vad skulle Grön Ungdom säga om något sådant?

De leker väl tafatt ute i skogen hoppas jag? De lär ju inte förstöra jorden genom att använda elektronik som förbrukar energi och sedan blir elektronikskrot i något fattigt land. Så tror inte de läser dessa forum

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

14 av 30 nyheter på sida ett i nyhetsforumet är om AMD. Deras PR-avdelning kanske inte är så dålig som folk brukar säga?

Måste faktiskt säga att AMD gått upp sig en hel del sedan de fick en ny VD som förstår att deras produkter även ska säljas till konsumenter.