Klara man sig med ett HBA kort eller behöver man flera?

Permalänk
Avstängd

Klara man sig med ett HBA kort eller behöver man flera?

Tja,

Håller på att bygga upp mitt SAN och försöker få den så bra som det går jag kollar på deras hemsida och uppfyller deras krav för att få så bra SAN som det går.

Men ska köpa HBA kort nästa månad och behöver då kolla hur många som jag behöver.

HBA kortet som jag har tänkte att köpa. http://mullet.se/product.html?product_id=335877 och har denna chassis https://www.supermicro.com/products/chassis/4U/846/SC846BE16-... jag hoppas att det är rätt chassis som jag länka till.

Då till min fråga då det är 2 portar på HBA kortet och det verka vara 4 portar på backplane så blir jag lite osäker om jag måste skaffa två HBA kort och sen så har jag köpte till HDD Kit så att jag ska kunna sätt två SSD där bak där jag ska installera FreeNAS?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@superegg: Du behöver bara ett HBA kort så länge du håller dig under det antal diskar den logiskt kan addressera (vilket jag gissar är 1024 för det kortet), däremot kan du eventuellt behöva en expander beroende på vad som sitter i det chassie du köpt, alternativt några olika kablar med sff i namnet

ah, hittade det till slut, appendix C i manualen till chassiet listar de olika alternativen du har

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjälpsam:

@superegg: Du behöver bara ett HBA kort så länge du håller dig under det antal diskar den logiskt kan addressera (vilket jag gissar är 1024 för det kortet), däremot kan du eventuellt behöva en expander beroende på vad som sitter i det chassie du köpt, alternativt några olika kablar med sff i namnet

ah, hittade det till slut, appendix C i manualen till chassiet listar de olika alternativen du har

Jo har själv kollat där men är ändå osäker då HBA har 2 portar och backplane verka ha 2 eller 4 portar så skulle man behöva ha kabel som delar på sig och hur ska man då ha två kablar till dom andra SSD.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jo har själv kollat där men är ändå osäker då HBA har 2 portar och backplane verka ha 2 eller 4 portar så skulle man behöva ha kabel som delar på sig och hur ska man då ha två kablar till dom andra SSD.

När det gäller dina SSD antar jag att du ansluter dom direkt till moderkortets sata portar.

Anledningen till att backplanen(egentligen heter det port expanders, backplane brukar det kretskortet där själva diskarna ansluts till kallas) har fyra anslutningar är för att man ska kunna köra dubbla kanaler med redundans(dubbla hba). sidan C-11 i manualen typ. Eller länka ihop flera expanders i en kedja för att ansluta ännu fler diskar.

Så vad jag antar att du ska göra är att sätta båda kablarna från ditt HBA i J50 och har du flera expanderkort länkar du ihop dom som manualen visar längst upp på sidan C-9.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjälpsam:

När det gäller dina SSD antar jag att du ansluter dom direkt till moderkortets sata portar.

Anledningen till att backplanen(egentligen heter det port expanders, backplane brukar det kretskortet där själva diskarna ansluts till kallas) har fyra anslutningar är för att man ska kunna köra dubbla kanaler med redundans(dubbla hba). sidan C-11 i manualen typ. Eller länka ihop flera expanders i en kedja för att ansluta ännu fler diskar.

Så vad jag antar att du ska göra är att sätta båda kablarna från ditt HBA i J50 och har du flera expanderkort länkar du ihop dom som manualen visar längst upp på sidan C-9.

Får kolla på hur den ser ut när jag kommer hem då jag är osäker om det är samma som på bilden.

FreeNAS ogillar att koppla in den på SATA på moderkort då den inte har HBA stöd därför så tänkte jag att ha den på ett HBA kort som jag tänkte köpa nästa månad.

Men om bilden stämmer överens det som jag har hemma så är det totalt har jag 8 portar på expanders?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

FreeNAS ogillar att koppla in den på SATA på moderkort då den inte har HBA stöd därför så tänkte jag att ha den på ett HBA kort som jag tänkte köpa nästa månad.

Nja, det där låter tokigt, nu vet jag iofs inte vilket moderkort du valt men så länge det inte är nån skum kontrollerkrets till sata borde det funka. Kan man bara köra sata-portarna i AHCI-läge ska det funka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjälpsam:

Nja, det där låter tokigt, nu vet jag iofs inte vilket moderkort du valt men så länge det inte är nån skum kontrollerkrets till sata borde det funka. Kan man bara köra sata-portarna i AHCI-läge ska det funka.

Jag har denna moderkort https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C600/X9D... går det att flasha om den till IT mode eller JBOD så skulle det vara toppen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@superegg: enligt den specen så ska det finnas sex sata portar AHCI, det borde inte vara något problem att koppla diskarna där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjälpsam:

@superegg: enligt den specen så ska det finnas sex sata portar AHCI, det borde inte vara något problem att koppla diskarna där.

FreeNAS vill kontrollera diskar utan att någon kontrollchip kommer före.

Det jag undra över om man skulle kunna flasha om den till IT mode eller JBOD då skulle det funka bra?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

FreeNAS vill kontrollera diskar utan att någon kontrollchip kommer före.

Det jag undra över om man skulle kunna flasha om den till IT mode eller JBOD då skulle det funka bra?

Det där har bara med raidkort att göra har jag för mig. Då raid kortet inte presenterar(brist på bättre ord) disken till os:et kan inte freenas styra över den som det vill. Med satakontrollern kommer freenas åt disken som det vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av superegg:

FreeNAS vill kontrollera diskar utan att någon kontrollchip kommer före.

Det jag undra över om man skulle kunna flasha om den till IT mode eller JBOD då skulle det funka bra?

Nej, det som FreeNAS kräver är att komma åt diskarna utan att de är i en raidkonfiguration. AHCI från satakontrollern är just det (vilket ungefär motsvarar en M1015 flashad till IT-mode).

JBOD är något annat, likheten är väl att det inte heller är raid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theailer:

Det där har bara med raidkort att göra har jag för mig. Då raid kortet inte presenterar(brist på bättre ord) disken till os:et kan inte freenas styra över den som det vill. Med satakontrollern kommer freenas åt disken som det vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Då mitt moderkort har Broadcom 2208 då den har inbyggt Raidkort isig.

Får kolla på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Då mitt moderkort har Broadcom 2208 då den har inbyggt Raidkort isig.

Får kolla på det.

Tveksamt att Broadcom 2208 skulle använda SATA-portar, det är nog Intels C602 som står för dom.

Enligt spec så verkar Broadcom 2208 endast gå via SAS-kontakterna på moderkortet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjälpsam:

Nej, det som FreeNAS kräver är att komma åt diskarna utan att de är i en raidkonfiguration. AHCI från satakontrollern är just det (vilket ungefär motsvarar en M1015 flashad till IT-mode).

JBOD är något annat, likheten är väl att det inte heller är raid.

Då vet jag det blir att testa det när jag kommer hem en liten sund i morgon.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Så fort jag har svarat en så kommer det ett nytt inlägg så fort jag blir klar med ett inlägg.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Tveksamt att Broadcom 2208 skulle använda SATA-portar, det är nog Intels C602 som står för dom.

Enligt spec så verkar Broadcom 2208 endast gå via SAS-kontakterna på moderkortet.

Det stämmer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Läste lite i manualen och tolkar det som att du endast skall ansluta en SFF-8643 kabel mellan SAS kortet och bakplanet, den andra porten i bakplanet är för vidarekoppling till ytterligare bakplan/expanders.

Det gör att du i den än så länge oanvända SAS kontakten på kontrollern, kan ansluta en fanout kabel (SFF-8643-> 4st SATA) och med denna ansluta upp till 4st SATA enheter till SAS kortet. Exempel på lämplig FAN-out kabel för SFF-8643 kontakter: http://mullet.se/product.html?product_id=340536 (3:e gången gillt, denna länk stämmer)

Så har du maximalt 4st enheter du behöver ansluta med SATA så kan du utan problem ansluta dessa direkt till SAS kortet och skippa användningen av moderkortets intergrerade SATA portar.

Som det redan sagts så bör HBAn köra IT firmware, så passa på att flasha upp den till senaste IT firmware när du ändå skall flasha.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

JBOD = Just a Bunch of Disks.
Ingen raid, alla diskar som läggs med i en JBOD bildar en stor yta utan redundans, går en disk sönder så försvinner den ytan och datan från denna stora yta och riskerar dessutom att filsystemet inte går att reparera.

Det du vill uppnå är att använda HBA kortet som ett dumt kontroller kort, som endast presenterar vidare alla individuella diskar (ingen raid, ingen JBOD) till FreeNAS operativet, sedan skapar man i FreeNAS en mjukvaru raid på alla de anslutna diskarna.
Det är detta IT firmwaren gör, då kortets RAID funktioner stängs av och kortet blir ett dumt "kontrollerkort" istället.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

I moderkortets manual så framgår det att SAS2 portarna på moderkortet är kopplade på Intel 602 kretsen, så om denna stödjs av FreeNAS (Jag har inte koll på FreeNAS tyvärr) så behöver du inte använda något SAS kort i maskinen, kan vara värt att testa innan du köper ett sådant, men om Intel 602 kretsen inte stöds så är lösningen att använda SAS kortet.

Update: googlade lite snabbt på C602 och hittade:
C602 boards commonly have 8087 ports, but they're connected to the SCU and aren't SAS. Pretty prevalent on Supermicro ones for example.

Oavsett om FreeNAS lirar med C602 så innebär detta att du inte kommer kunna använda moderkortets SAS portar för att driva bakplanet, endast för att ansluta fan-out kablar och direktansluta SATA enheter till dessa portar.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

@zector:

Ett tips annars är att kolla på Open Media Vault, där slipper du krånglet med att visa varje disk för OS. Där kan man istället köra en riktig hårdvaru-RAID om man vill. Baserat på debian, så väldigt lätt och smidigt att hantera. Bra uppdaterat osv.

Själv har jag helt gått över till OMV nu efter att ha testat det ett bra tag. Tycker själv att det är väldigt mycket smidigare med en linux kärna i botten. Samt att jag kan använda RAID-kort med batteribackup.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

@Mayth:
Tack för tipset, skall kolla upp OMV men just nu så har jag inget behöv av att köra det själv.

Edit: Kollade upp OMV lite snabbt, hade jag byggt NAS så hade OMV absolut varit en av de NAS mjukvaror jag skulle testat innan jag bestämde mig

Jag kör personligen ubuntu med mjukvaru raid och är nöjd, har 2st 16 portars HBA:er (en SAS2 och en SAS3) med Fan-out kablar för att driva mina diskar och skippar därmed expandrar, detta eftersom jag hade för mycket strul med kompatibiliteten mellan olika leverantörer av SAS produkter för min smak.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Avstängd

@zector:

Så om jag fattar det rätt så behöver det bara en kabel från ett HBA kort till bakplan?

Och dom SAS som är på moderkort ska man flasha om till IT mode hur fixar man det?

Eller skulle man köra på dom SATA portarna till dom två SSD till för os?

Har jag missat något?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:

Får säga samma sak till dig som jag sagt till zector, ta en titt på Open Meda Vault om du vill, du slipper alla problem med att flasha till IT-mode osv. Kanske inte är rätt för alla, men det fungerar väldigt bra för min del.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

@superegg:
Enligt moderkortets manual så styr Intel C602 kretsen SAS portarna på moderkortet och dessa stödjer inte SAS enheter, vilket får mig att misstänka att moderkortet endast kan bestyckas med fan-out kablar som ger dig 4st SATA kontakter från en SAS kontakt.
Vidare så känner jag inte till om C602 kretsen stödjs av FreeNAS, så om du kan använda dessa moderkorts portar till någonting vet jag helt enkelt inte.

IT firmware är en LSI / Broadcom firmware och denna fungerar troligen endast på det SAS kort du tänkt köpa, inte på moderkortets inbyggda broadcom kontroller och definitivt inte på den inbyggda Intel kontrollern.

Jag föreslår därför följande konfiguration:
Köp det moderkort/chassi och SAS HBA du listade i din första post.
Anslut inga lagringsenheter till moderkortet direkt, koppla alla dessa till SAS HBAn du köpt.
Om en lämplig SAS kabel inte medföljer i ovan hårdvarukartonger så behöver du köpa en sådan och koppla SAS HBAn till chassits bakplan.
Vidare så köper du en fan-out kabel från SAS till 4st SATA kontakter, denna kopplar du till den andra porten på SAS HBAn och ansluter
sedan upp till 4st SATA enheter i chassit (t.ex OS diskar etc)
Boota upp servern med lämplig iso/bootmedia/os och flasha sedan bios och firmware på SAS HBAn till senaste IT firmware.
(Om du inte flashar med IT firmware så kommer du att behöva skapa hårdvaru raid för alla enheter du anslutit till HBAn innan dessa kan ses och användas av ett operativsystem på servern)
Nu kan du installera FreeNAS eller annat lämplig NAS OS och konfigurera lämplig disksäkerhet/raid/zfs etc för din lagring, då alla enheter hanteras som individuella diskar pga IT firmwaren.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Kör själv 2st M1015 med IT-firmware. Går som en klocka. Fantastiskt.