Vad göra med dessa? DL360-G7 samt DL385-G6

Permalänk
Medlem

Vad göra med dessa? DL360-G7 samt DL385-G6

Hejsan. har sedan ca 1vecka haft min DL360-G7 snurrandes hemma med 3x146GB SAS diskar i RAID0 (Säkerhet är inget jag har brytt mig om i mitt testande) Men idag fick jag även tag på en DL385-G6 från en på jobbet som inte ville ha denna, den är utrustad med dubbla Opterons 6 kärniga saker, samt 64GB DDR2 (Han gissade på 64GB då den använts som SQL DB) det sitter även 8x72GB 15K SAS diskar i denna.

Prestandan i DL385an är ju inte likba bra som DL360in (360in har dubbla Xeon X5650 samt 112GB RAM) Skulle man kunna köra 385an som typ storage och ha VM-diskar på denna, och köra min DL360 som barebone Host, eller kommer man tappa för mycket i disk prestandan där imellan, tänkte om man typ kör med 2 nätverkskablar imellan dessa och kör NIC-Teaming på dessa? Har ju inte lagt några pengar på dessa servrar så vill ju inte springa och köpa en massa fiber grejer för att få det att funka.

Tänkte mig alltså då att det kanske kan funka att köra med iSCI i mellan dessa, eller är jag helt ute och snurrar då?

Tanken är ju att varje 72GB disk används till en varsin VM, så att inga VMs delar på en disk.

Hoppas någon med mer erfarenhet kan ge mig lite bra INFO

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hejsan. har sedan ca 1vecka haft min DL360-G7 snurrandes hemma med 3x146GB SAS diskar i RAID0 (Säkerhet är inget jag har brytt mig om i mitt testande) Men idag fick jag även tag på en DL385-G6 från en på jobbet som inte ville ha denna, den är utrustad med dubbla Opterons 6 kärniga saker, samt 64GB DDR2 (Han gissade på 64GB då den använts som SQL DB) det sitter även 8x72GB 15K SAS diskar i denna.

Prestandan i DL385an är ju inte likba bra som DL360in (360in har dubbla Xeon X5650 samt 112GB RAM) Skulle man kunna köra 385an som typ storage och ha VM-diskar på denna, och köra min DL360 som barebone Host, eller kommer man tappa för mycket i disk prestandan där imellan, tänkte om man typ kör med 2 nätverkskablar imellan dessa och kör NIC-Teaming på dessa? Har ju inte lagt några pengar på dessa servrar så vill ju inte springa och köpa en massa fiber grejer för att få det att funka.

Tänkte mig alltså då att det kanske kan funka att köra med iSCI i mellan dessa, eller är jag helt ute och snurrar då?

Tanken är ju att varje 72GB disk används till en varsin VM, så att inga VMs delar på en disk.

Hoppas någon med mer erfarenhet kan ge mig lite bra INFO

MVH

Ethernet är snabbare än vad diskarna är så eventuellt trixande med link aggregation är överflödigt. iSCSI (mellan servrar, går det ens?) blir dessutom ett ytterligare lager. Jag ser ingen anledning att använda DL385:an alls. Ta diskarna om dom passar och tryck in dem i DL360:an.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:

Okej. ja var lite det jag kanske misstänkte. ja diskarna passar då båda servrar använder sig utav 2.5" diskar.

Då är ju frågan, kan man köra T.ex någon typ av ESXI från USB-minne i servern så man slipper installera det på en av diskarna, sen bara sköta all managment från min vanliga stationära dator.

Har hållit på lite med esxi, men mera med Hyper-V och tycker det är så mkt jobba att styra en Hyper-V host utan att ansluta den till ett AD.

Vad gäller iSCI mellan servrar så skall det funka, körde lite på det i skolan förut, men frågade efter som att jag inte kände mig helt säker, dock använde vi inte våran iSCI lösning för att hosta VMdiskar bara utan som enbart storage för ISO´s osv.

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Då är ju frågan, kan man köra T.ex någon typ av ESXI från USB-minne i servern så man slipper installera det på en av diskarna, sen bara sköta all managment från min vanliga stationära dator.

Du har en SD-kort plats på moderkortet på G7an som du kan installera och boota ESXi ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

@Dr.Mabuse:

Okej. ja var lite det jag kanske misstänkte. ja diskarna passar då båda servrar använder sig utav 2.5" diskar.

Då är ju frågan, kan man köra T.ex någon typ av ESXI från USB-minne i servern så man slipper installera det på en av diskarna, sen bara sköta all managment från min vanliga stationära dator.

Har hållit på lite med esxi, men mera med Hyper-V och tycker det är så mkt jobba att styra en Hyper-V host utan att ansluta den till ett AD.

Vad gäller iSCI mellan servrar så skall det funka, körde lite på det i skolan förut, men frågade efter som att jag inte kände mig helt säker, dock använde vi inte våran iSCI lösning för att hosta VMdiskar bara utan som enbart storage för ISO´s osv.

MVH

ESXi kan startas från USB, ja. Om din server stödjer det vet jag inte (men troligen). Du får kolla specifikationerna.
Tror det t.o.m. går att starta Hyper-V om man vill.

För lab är det hugget som stucket om du väljer ESXi eller Hyper-V. Jag installerar alltid Hyper-V med GUI (men den kanske kostar?) och ansluter via RDP så då det är ingen större skillnad.

Ok, har bara anslutit iSCSI mot rena SAN/DAS/NAS-enheter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Har en massa licenser ligger från när jag pluggade som är från Dreamspark, samt dom flesta ISO för install, så kanske skulle prova med Hyper-V, men vet att sist jag bråkade med det så var det mycket krångel att adiministrera det från Hyper-V Manager om man inte var domän ansluten, men får forska vidare i det.

@Linus: Japp finns en sådan plats, finns även USB i själva servern och då jag har USB-minnen i överflöd så borde det vara smidigare att köra ifrån det

Tackarför svaren hitills iaf Glädjer att SweC alltid levererar vid frågor, är ju nyss färdig utbildad inom Server och virtualisering, men känner att den utbildningen faktiskt inte gav jätte mkt kött på benen vid frågor om detta, då det mest var korta kurser och inga direkt djupgående grejer vi fick lära oss

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

...sist jag bråkade med det så var det mycket krångel att adiministrera det från Hyper-V Manager om man inte var domän ansluten, men får forska vidare i det.

Fjärrstyr alltid via RDP så man slipper hela "domängrejjen".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fjärrstyr alltid via RDP så man slipper hela "domängrejjen".

Har nu slängt in diskarna i min DL360-G7 server, men måste man starta om servern och gå in i raid-kontrollern för att få igång dessa diskar tro? hade hoppats på att bara kunna kasta i dom och fixa detta via Windows, det sitter ett P410i kort i servern för hantering av diskar om det säger er något.

MVH

Kan ha hittat något, kan tydligen installera HP ACU och lösa detta ifrån Windows.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har nu slängt in diskarna i min DL360-G7 server, men måste man starta om servern och gå in i raid-kontrollern för att få igång dessa diskar tro? hade hoppats på att bara kunna kasta i dom och fixa detta via Windows, det sitter ett P410i kort i servern för hantering av diskar om det säger er något.

MVH

Kan ha hittat något, kan tydligen installera HP ACU och lösa detta ifrån Windows.

Har du redan installerat Windows på befintlig logisk disk så går det mycket riktigt att ladda ner HPEs ACU och skapa nya logiska diskar. En logisk disk kan bestå av flera fysiska diskar i olika RAID-konfigurationer som sedan OS:et kan identifiera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du redan installerat Windows på befintlig logisk disk så går det mycket riktigt att ladda ner HPEs ACU och skapa nya logiska diskar. En logisk disk kan bestå av flera fysiska diskar i olika RAID-konfigurationer som sedan OS:et kan identifiera.

exakt, märkte det igår, men lär gå ut till garaget med skärm och tangent bord, för jag installerade Drivare för raidkortet i Windows oxå igår och då ville den starta om (Skulle installera ACU efter omstart) men efter omstart så kommer jag inte in i servern igen via RDP. skulle gissa på att den har fastnat i post och vill att jag skall fixa något med kontrollkortet, så lär kolla på det senare idag efter jobbet. Jag tryckte i 4st 72GB SAS 15K diskar samt e 146GB SAS 15K disk, bara hoppas på att min beffintliga RAID inte gett sig, men det märks om inte annat så får man ju bara göra om allt och installera burken på nytt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.