Dra strömkabel till skärm genom väggen?

Permalänk
Medlem

Dra strömkabel till skärm genom väggen?

Hej!

Ska snart göra om i mitt rum och vill dra kablarna till mina skärmar på ett snyggt sätt. Funderar då på att dra dom genom väggen för att få en riktigt clean look. Har förstått att det är helt ofarligt att dra lågvoltskablarna genom väggen ex. HDMI och usb, men hur är det med strömkabel? Finns det en risk för brandfara och hur stor är den isåfall?

Tack på förhand,
Max

Permalänk
Avstängd

Menar du borra ett storre hål rakt igenon väggen, peta igenom strömsladden och koppla in den i ett uttag på andra sidan? isf så kör på bara, ingen fara.

Menar du att dra kabel i väggen mellan gipsplattorna så nej nej nej

Permalänk
Medlem

Hur menar du dra strömkabeln genom väggen?
Lägga en kabel i väggen? Lägga in ett rör i väggen som du drar en strömkabel igenom? Lägga till ett vägguttag i samma höjd som skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Menar du borra ett storre hål rakt igenon väggen, peta igenom strömsladden och koppla in den i ett uttag på andra sidan? isf så kör på bara, ingen fara.

Menar du att dra kabel i väggen mellan gipsplattorna så nej nej nej

Vill borra två hål, ett bakom skärmarna och ett längre ned på samma vägg. Vill sedan dra peta in kablarna i det övre hålet och fiska ut dom i det nedre hålet så att jag kan koppla in strömkabeln i ett uttag bredvid det nedre hålet

@nikwad @klubba

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maxipaxo:

Vill borra två hål, ett bakom skärmarna och ett längre ned på samma vägg. Vill sedan dra peta in kablarna i det övre hålet och fiska ut dom i det nedre hålet så att jag kan koppla in strömkabeln i ett uttag bredvid det nedre hålet

@nikwad @klubba

Det får du inte göra för det blir en fast installation om du ska dra kabeln dolt i väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det får du inte göra för det blir en fast installation om du ska dra kabeln dolt i väggen.

Så jag får inte dra en strömkabel genom väggen själv, utan en elektriker måste göra det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxipaxo:

Så jag får inte dra en strömkabel genom väggen själv, utan en elektriker måste göra det?

Du får stoppa in kabeln i ett hål (eller 2) som går GENOM väggen. Du får inte lägga kabel INUTI väggen. så beror fortfarande på exact hur du menar vad är på andra sidan väggen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maxipaxo:

Så jag får inte dra en strömkabel genom väggen själv, utan en elektriker måste göra det?

Skrivet av Klubba:

Du får stoppa in kabeln i ett hål (eller 2) som går GENOM väggen. Du får inte lägga kabel INUTI väggen. så beror fortfarande på exact hur du menar vad är på andra sidan väggen?

Enligt vad som tidigare skrivits handlar det väl om att dra en sladd vertikalt dolt inuti väggen och att den ska in och ut på samma sida av väggen men på olika höjd och då är det nått som kräver behörighet och rätt (godkänt) material.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du får stoppa in kabeln i ett hål (eller 2) som går GENOM väggen. Du får inte lägga kabel INUTI väggen. så beror fortfarande på exact hur du menar vad är på andra sidan väggen?

På andra sidan väggen finns ett badrum så jag vill inte dra in kablarna där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxipaxo:

På andra sidan väggen finns ett badrum så jag vill inte dra in kablarna där

Dra kabel i väggen, nej det får du inte En elektriker får inte heller göra som du tänkt. Det du kan göra är att ta dit en elektriker som monterar ett uttag högre upp bakom TV'n, så kan du skaffa en kort TV-sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Dra kabel i väggen, nej det får du inte En elektriker får inte heller göra som du tänkt. Det du kan göra är att ta dit en elektriker som monterar ett uttag högre upp bakom TV'n, så kan du skaffa en kort TV-sladd

VP-rör?

Edit:
Inser att TS avsikt, inte var en fast anslutning...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Absolut, Vprör är helt okej, men inte dra lös kabel i väggen.. Det är bara tomtarna på andra sidan den stora pölen som tillåter detta.

Det är nog de bästa alternativet om du vill göra så lite jobb som möjligt, dock kräver detta större hål.
Borra hål uppe och nere sedan dra imellan en 32mm släng. Nackdelen är dock att du får rätt så stora hål i väggen då du aldrig kommer få ut en 32 slang genom ett 32 hål när du väl är i väggen

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

montera upp en skiva i snygg färg bakom skrivbordet kanske är en lösning? ha 5-10cm mellanrum mellan vägg och skivan.
Då slipper du skada väggen så mycket också

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DwarF:

@FatherOfThree: Absolut, Vprör är helt okej, men inte dra lös kabel i väggen.. Det är bara tomtarna på andra sidan den stora pölen som tillåter detta.

Det är nog de bästa alternativet om du vill göra så lite jobb som möjligt, dock kräver detta större hål.
Borra hål uppe och nere sedan dra imellan en 32mm släng. Nackdelen är dock att du får rätt så stora hål i väggen då du aldrig kommer få ut en 32 slang genom ett 32 hål när du väl är i väggen

EKLK och motsvarande nyare varianter får dras löst i vägg, men inte en TV-sladd

Ska du drar rör så får det vara stort nog så att kontakten på kabeln kommer igenom, så hela kabeln går att sätta dit eller ta bort utan att klippa den. Går inte sladden ta loss utan att klippa så räknas det som fast installation, och en felaktig sådan.

Tror ändå enklaste är att ta dit en elektriker som sätter ett uttag bakom TV'n, att fiska ner lite slang och koppla ihop tar inte så lång tid, skulle tippa max 2 timmars debiterad tid om det är en vanlig ihålig standardvägg utan konstigheter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DwarF:

@FatherOfThree: Absolut, Vprör är helt okej, men inte dra lös kabel i väggen.. Det är bara tomtarna på andra sidan den stora pölen som tillåter detta.

Det är nog de bästa alternativet om du vill göra så lite jobb som möjligt, dock kräver detta större hål.
Borra hål uppe och nere sedan dra imellan en 32mm släng. Nackdelen är dock att du får rätt så stora hål i väggen då du aldrig kommer få ut en 32 slang genom ett 32 hål när du väl är i väggen

Det finns material som är godkänt att dra utan rör i vägg här också men det går ju alltid att diskutera hur bra det är att spara några kronor på att skippa rören.
Nu handlar det väl hursomhelst om en vanlig apparatsladd och den är inte godkänd att ha i väggen oavsett vem som placerar den där

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som elektriker måste jag ju säga att om man nu gör 2st 50-hål och fiskar en en apparatkabel i mellan så kan det knappast räknas som en fast installation (så länge man inte sätter fast kabeln på något sätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Som elektriker måste jag ju säga att om man nu gör 2st 50-hål och fiskar en en apparatkabel i mellan så kan det knappast räknas som en fast installation (så länge man inte sätter fast kabeln på något sätt).

Så jag får dra kabeln genom väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxipaxo:

Så jag får dra kabeln genom väggen?

Så länge tillverkaren tillåter och kabel är intakt får den placeras i ett flexrör eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Maxipaxo:

Så jag får dra kabeln genom väggen?

Skulle jag ha gjort något liknande, hade jag kanske tagit lite 50-slang och ett par djupa senildosor (som man får demolera lite).
Det lär dock finnas problematik med att få ner slangen eftersom jag misstänker att det kanske bara handlar om en vägg med 70-reglar som säkert är isolerad också. (är väggen redan helt öppen kan man ju hoppa dosorna och bara använda sig av slangen)
Sen kan man ju även använda ett par duplex-lock för att snygga till finishen lite (men man hamnar farligt när en fast installation då...).

Det man bör säkerställa här är ju att kabeln ligger i ett "ventilerat" utrymme (slangen) och inte direkt i isoleringen i väggen, då det är en anslutningskabel med mindre kabelarea och utvecklar därmed mer värme än en kabel avsedd för fast installation.
Är bara slangen tillräckligt grov så att du inte behöver göra åverkan på kabeln för att föra igenom den så skulle i alla fall jag säga att det är OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Så länge tillverkaren tillåter och kabel är intakt får den placeras i ett flexrör eller liknande.

Så det är bara att placera kabeln i ett flexrör och dra kabeln genom väggen? Funkar detta även för skarvsladdskablar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maxipaxo:

Så det är bara att placera kabeln i ett flexrör och dra kabeln genom väggen? Funkar detta även för skarvsladdskablar?

Observera "så länge tillverkaren tillåter" du lär i praktiken ha svårt att hitta en apparatsladd som är godkänd, jag säger inte att det inte finns nånstans man jag har aldrig sett en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxipaxo:

Så det är bara att placera kabeln i ett flexrör och dra kabeln genom väggen? Funkar detta även för skarvsladdskablar?

Problemet är lite komplext. Det som styr hur och när man får använda vissa kablar är inte helt styrt av någon lag.
Utan det är tillverkare som intygar att vissa kablar är lämpade och godkända för vissa typer av applikationer så som fast installation, förläggning i marken, anslutningskabel för maskiner etc etc.

Så länge man använder det som är bakom pannbenet och inte hittar på en massa dumheter med att börja koppla ihop olika typer av kablar i diverse installationer i hemmet utan ha utbildning/kunskap så går en hel del saker bra.

I ditt fall skulle jag göra som @Nebudchanezzer säger, skaffa flexrör med åtminstone 40mm innerdiamter och två apparatdosor eller liknande, borra in det i väggen och dra en apparatkabel igenom det röret utan att göra åverkan på kabeln så will you be fine.

(ja e elektriker om någon undrar)

Permalänk

Och vill man krångla till det lite till. Om det nu är en fast installation som utförs och det inte finns jordfelsbrytare, så gäller det att klara minimikravet från väggytan i angränsande våtutrymme, till kabeln/röret inne i väggen. Om jordfelsbrytare saknas och kabeln inte kan förläggas med minimiavståndet inne i väggen, så krävs jordfelsbrytare på den grupp som förläggs i väggen.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Lägga en kabel i väggen?

Klockrent, men trångt och ohygieniskt.

Annars finns ju flera typer av kabelkanaler man kan använda för att dölja kablarna, såna man sätter utanpå väggen, inte riktigt lika dolt som TS tänkt, men man slipper både hängande kablar och kablar som sticker ut ur väggen, dessutom ur stora hål om man ska få igenom med kontakt och allt.

Permalänk
Medlem

@Maxipaxo: Det du funderar på har jag gjort i våra vardagsrum med en liten modifikation, bakom tv, förstärkare, tvbox är det ett hål för varje enhet, sedan vid golvet sitter det en servicelucka, inne i luckan sitter det monterade uttag, samt samlingspunkt för mindre flexrör med nätverkskabel som sedan går till ett större 50mm rör tlll serverrummet.
Jag anser att det är totalt ofarligt så länge som du har kolla på var kablarna är så du inte borrar i dom samt tar man ju bort kabeln den dagen man flyttar på tv eller andra enheter.

Ett tips för att göra hålen snyggare särskilt vid tvboxar och förstärkare där hålen syns är att montera så kallade genomförare med borst i väggens färg, i vårt fall blev det vit borst. (finns på ebay för en billig peng)

Edit: det finns även paneler att montera om du vill göra lösningen godkänd och permanent, (såg det när jag letade efter min lösning) Då sätter man en panel vid golv och en vid enheten med tex ström,rj45,usb,mm dock är den lösningen mycket dyrare,

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.