Flyttade på tv´n o nu fungerar inte tv10

Permalänk
Medlem

Flyttade på tv´n o nu fungerar inte tv10

Nån som varit med om liknande eller som har något relevant lösningsförslag?

Jag skulle montera tv´n på en tv-bänk på hjul så jag kopplade ur strömmen och antennkabeln.
När jag sen kopplade in allt (exakt samma sladdar/kablar) på ungefär samma ställe i lägenheten så får jag "ingen signal" på tv10.
Alla andra kanaler fungerar.
Jag har digitalkortet i tv´n i en sån här CI+ modul.

Comhem vill att jag provar köpa en ny antennkabel o koppla in.
Det tycker jag inte alls är rimligt eftersom den är i kanon skick och har inga skador. Sladden är 10m lång så den skall inte vara "för lång".
Har gjort en ny kanalsökning men det hjälpte inte.

Suck....vad mer? Fabriksåterställning?

Permalänk
Medlem

Det låter ju jättekonstigt, men min erfarenhet av tv-strul är att det faktiskt oftast är i kablar eller kontakter så tipset är inte sådär jättedåligt faktiskt. Jag hade testat att ta ur och sätta tillbaks kontakterna många gånger eller vrida fram och tillbaks, ifall det har kommit typ fett, ärgat, etc och sedan testat igen. Kanske även kollat med närmsta grannen. Mycket skumt fel iaf

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem och det är garanterat kabeln. En 10 år gammal "monster cable" i nyskick som är väldigt tjock och bastant och har guldplätering får jag knappt någon signal till på TV10 och SVT1 HD. SVT2 HD fungerar hyfsat men något hopp var 15-50:e sekund och TV4 HD funkar inte alls. Kör jag med en 50 år gammal tunn gulnad f.d. vit kabel med oxiderade kontakter som sitter hur löst som helst funkar allt perfekt. Detta gäller direkt till uttaget. Jag har även en aktiv signaldelare för att kunna använda flera TV-apparater, tyvärr så sänker den också kanalerna så som jag beskrivit. Ibland blir det lite mindre dåligt efter att ha hittat exakt rätt läge på sladdarna och vridit lite på kontakterna. Så problemet är att det blir galet med impedansen nånstans på vägen som släcker vissa frekvenser. Vet inte om det skulle hjälpa att byta kontakten i väggen. Har trixat en hel del men inte bemödat mig med att verkligen gå till botten med det hela och lösa det då jag inte blir riktigt klok på det.

10 meter lång koaxialkabel är definitivt väldigt långt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian