Molntjänst istället för server

Permalänk
Medlem

Molntjänst istället för server

Jobbar på ett "litet" företag, vi är 7 anställda på olika platser i världen.
Vi har idag en fysisk server på vårt kontor i Stockholm som lagrar alla våra filer(blandade saker, excel-filer, bilder, pdfer, osv...). Problemet som vi upplever med den här lösningen är främst tillgängligheten. Vi kommer endast åt filer från en dator(2017 vill man gärna komma åt saker från en telefon), och när vi inte befinner oss på kontoret i Stockholm så måste vi koppla upp oss med hjälp av en VPN-programvara, vilket alltid är väääldigt långsamt.

Måste ju finnas en molnlösning som tillgodoser de behoven vi har idag? Gärna något där vi i princip bara skulle kunna flytta över hela mappstrukturen från vår nuvarande server.

Har kollat lite på Googles lösning för detta, samt Microsofts.

Någon som har en bra idé på vad för lösning som skulle kunna passa oss?

Tack tack

Permalänk
Medlem

Beror ju en del på hur mycket utrymme ni behöver. Men många cloud tjänster går ju även montera som nätverksdiskar på ett eller annat sätt så går den att nå som en vanlig disk. Utöver det så är det bara copy pasta sakerna in i deras tjänst och köra på.

Men beror ju på hur ni använder filerna också. Hur mycket ni behöver och vilken typ av lösning ni vill ha.

Du kan ju alltid pröva gdrive/one drive I hemmet så får du själv se om en sådan lösning är duglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Är inte på kontoret just nu, och via vår VPN orkar den inte beräkna storleken av filerna på vår server(...), men kan tänka mig att vi idag använder ca 1 TB. Vore kanske bra att ha en lösning där vi åtminstone har 5TB tillgängligt.

Något annat som jag tänker vore bra är om flera personer kan jobba samtidigt med samma fil(tex en word eller excel-fil). Som det är nu så måste vi spara ner filerna lokalt om flera ska kunna jobba med samma. Och då försvinner ju lite hela tanken med att flera jobbar med filer samtidigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av patsch1:

Är inte på kontoret just nu, och via vår VPN orkar den inte beräkna storleken av filerna på vår server(...), men kan tänka mig att vi idag använder ca 1 TB. Vore kanske bra att ha en lösning där vi åtminstone har 5TB tillgängligt.

Något annat som jag tänker vore bra är om flera personer kan jobba samtidigt med samma fil(tex en word eller excel-fil). Som det är nu så måste vi spara ner filerna lokalt om flera ska kunna jobba med samma. Och då försvinner ju lite hela tanken med att flera jobbar med filer samtidigt...

Ni borde anställa någon eller anlita någon som kollar över er server, en VPN idag ska inte vara sådär seg (beror på er uppkoppling iofs) men man ska kunna maxa VPN hastigheten.

Du kan komma åt dina filer via smb från din telefon de är inga problem.

Så du behöver inte byta tjänst utom de du behöver göra är att se över den tjänst du har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Till mitt gamla företag byggde jag en molntjänst på den servern vi hade ståendes där med hjälp av owncloud( https://owncloud.org/ ).

kan vara värt att kolla över om någon på företaget har kunskap att sätta upp den, i grunden är den rätt lätt att sätta upp, körde min på en linux dist.

vi kunde komma åt den via nätet, finns både simpla gratis appar till android, och deras egna officiella app som kostar några tior till både android och till iOS, annars har man en hemsida man får logga in på.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

Vi kör Office 365 på företaget och det fungerar mycket smidigt. Att gå tillbaka till fileshares är inte aktuellt.

Vi har ett gemensamt lagringsutrymme för alla företagets filer som vi delar upp på gemensamma webbplatser (tänks shares) i SharePoint som ingår i 365.

H: dvs våra tidigare hemmamappar det personliga utrymmet har ersatts av OneDrive där varje användare har 1TB utrymme (ingår i kostnaden).

Vi har möjlighet att synka filer på våra datorer PC/MAC samt komma åt dem på plattor och mobiler.

Det som också blev smidigt var möjligheten att kunna dela ut filer till personer utanför företaget med extern delning.

Gällande samredigering av filer så får du detta i samtliga Officefiler så länge de sparas i 365. Ni kan redigera samtidigt via både webben och vanliga officepaketet på PC/MAC. Vi har inte haft några låsta filer sedan vi bytte.

Google har med G-Suite liknande funktionalitet men det märks att tjänsten är mer begränsad än Office 365 om du räknar i hop all funktionalitet. Men som jag sa båda lösningarna fungerar för de behov du beskriver.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

@flummster:

Fantastiskt, tack! Office 365 blir något att kolla närmare på då!

Permalänk
Skrivet av patsch1:

@flummster:

Fantastiskt, tack! Office 365 blir något att kolla närmare på då!

https://support.office.com/en-us/article/Office-365-productiv...

Ovan har du guider och filmer kring hur man kommer igång med de olika delarna. Kan vara bra att kika på inför ett köp för att närmare förstå funktionerna men även att ge till användare.

Visa signatur

-

Permalänk
Hedersmedlem

Fundera på Dropbox istället för Office 365. Betydligt enklare att använda. Själv upplever jag att själva Sharepoint-delen i Office 365 som alldeles för jobbig att hålla på med.

Ett annat alternativ (inte testat bara läst om) är Resilio Sync. Det är en peer-to-peer-mjukvara med Dropbox-liknande funktionalitet som inte kräver en central server.