Permalänk
Avstängd

@Ratatosk: nano verkar ha alla cores, undrar vilken klock den kommer ligga i.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Freesync har fungerat super för mig sedan jag köpte det första ggn våren 2015, så du får förtydliga vad du menar med hackig lansering för som helhet har det fungerat bra, möjligtvis därför det finns 150+ skärmar som stödjer Freesync idag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Ratatosk: nano verkar ha alla cores, undrar vilken klock den kommer ligga i.

Nano är ett spännande kort.
Om det presterar som ett gtx1070 med 150W så ser det väldigt bra ut och vega har då en bättre energikonsumtion än de flesta tror.
Jag väntar med spänning på den 14:de med riktiga tester och svar på massa funderingar.
Jag dömer inte ut vega än då det inte finns tillräckligt med information än.
Jag tycker att det känns bättre nu när det finns lite mer information.

Permalänk
Digital fyndjägare

Asus ROG Strix RX VEGA64 OC edition

https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/amds-rade...
https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RXVEGA64-O8G-GA...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller ser ROG kortet konstigt brett ut? Det där ser ju ut att vara farligt på gränsen för smala lådor eller såna med fläktar på sidan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@SeF.Typh00n: Freesync har fungerat super för mig sedan jag köpte det första ggn våren 2015, så du får förtydliga vad du menar med hackig lansering för som helhet har det fungerat bra, möjligtvis därför det finns 150+ skärmar som stödjer Freesync idag.

Mvh

Det gör det säkert, men jag kan inte ha varit den enda som märkte hur mycket problem det var med alla skärmar som hade superbegränsad Freesync-range, all flicker och LFC-problem.

Det fanns och finns alldeles för lösa implementationer av Freesync där det knappt är användbart. Vilket gör att valet av vettiga Freesync-skärmar är rätt begränsat.

Skrivet av Bl4ckIce:

@SeF.Typh00n: Nu lämnar jag dej till ditt öde... om priset inte är viktigt så spelar jue VEGA inkl. fsync ingen roll för dej alls. Ett enkelt råd... köp ett Ti eller vänta vidare...

Sluta säg att jag ska köpa ett 1080 Ti, för det har jag inga planer för. Det var antingen uppgradera till Vega eller vänta som var mitt orginalproblem. Att du måste flytta målstolpar hela tiden och aldrig förklarar vad ditt "RÄTT pris" förbryllar mig bara.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Digital fyndjägare

@SeF.Typh00n: Köp inte ett Ti kort... vänta o se själv vad som är "RÄTT pris" och prestanda för dej. Kanske blir ett Volta vad du anser är "rätt pris" eller ett senare AMD kort, väntan kan bli lång... ingen vet men att höra alla "de flesta" klaga o.s.v. så fort det kommer till AMD, ÄR något som förbryllar mej, att köpa AMD kort ihop med 1,2 eller 3+ FSYNC skärmar ÄR ett mycket billigare alternativ än att gå på Nvidias kort ihop med GSYNC.

Jag blev riktigt besviken när jag hörde rykten om att kortet skulle kosta $900 och med detta sagt så ÄR det svart på vitt nu att priset kommer ligga runt $499 efter vad AMD sagt under uppvisningen av RX VEGA. Jag kommer vänta till black friday och slå till då med ett VEGA kort jag anser har ett rätt pris. Det lutar mest åt ett RX VEGA Nano kort, man blev jue "typ kär" i det.

Jag ställer frågan till dej... Vad tycker du och anser är "RÄTT pris" vid en lansering? Det Nvidia gjorde när GTX 1080 släpptes eller det AMD gör nu? Kan nog lova dej att GTX 1080 kommer Nvidia lämna åt sitt öde (om de inte redan har gjort det ännu) medans AMD kommer finslipa deras teknologi och drivrutiner så gott det går för att uppnå maximal prestanda och kanske t.o.m. närma sej 1080Ti modellen, men för ett ca pris av ett 1070 vid lansering.

Ville jue även då påminna dej om att Nvidias mjölkning pågår än idag men kanske inte på 1080 fronten utan på 1070 fronten som sen lanseringen INTE har dragits ner i pris... Varför?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer, folk vill endast köpa AMD om dom får "OMG mer prestanda!111 än 1080" för billigare peng, såklart, vad annars, mycket vill ha mer ( utan att betala, om det inte är Nvidia förstås )

Dom som gnäller högst över lanseringen av RX Vega är, icke förvånande personer som inte äger eller någonsin skulle köpa ett AMD kort, Nvidia anhängare som endast vill trycka ner och förminska det AMD faktiskt har gjort bra.

AMDs budget totala budget för R&D på CPU, SOC, GPU är mindre än vad Nvidia ensamt lägger sina GPUer, och trots detta blir människor förvånande och "besvikna" när det "bara" når upp till GTX 1080 prestanda. Att det ÖHT är och nosar i övre prestandasegmentet som 1080 är del av är faktiskt fantastiskt, givet resurserna som AMD har, precis som dom har lyckats med Ryzen så är RX Vega i sig ett framsteg och framförallt ett steg i rätt riktning där dom ger den större massan bra prestanda i en fin helhetslösning med skärm och allt för en vettig peng.

Det bästa med RX Vega är inte 64 versionen, utan 56 versionen, precis som med Threadripper så är valet för 799 dollar det klokaste, eller Ryzen 7 och 5 möjligheter som inte fanns för priset tidigare.

Nu kommer AMD sälja RX Vega för samma pris som 1080, men "buhu, det är för dyrt", fast, varför då? Prestandan är likvärdig, skillnaderna är att RX Vega har nyare teknik i sig, inte mogna drivrutiner, mm, Nvidia 1080 har funnits ute ett år, dom optimeringar som finns att göra är sannolikt redan gjorda, och kortet kommer antagligen bara prestera sämre än Vega på nyare titlar, så varför köpa ett 1080 idag när Vega finns? Det är onödigt, särskilt med bundel priserna på skärmar som förhoppningsvis även kommer till Europa så småningom.

En Freesync skärm och ett Vega kommer kosta tusenlappar mindre än motsvarande på Nvidia, med eller utan bundling pga pålägget för Gsync, det AMD gör är precis vad dom gjorde med Ryzen, dom demokratiserar Freesync och bra prestanda för fler gamers än vad som tidigare var möjligt.

Vidare, varför ska AMD med en smal budget i jämförelse med Nvidia ha prestandakronan, var ligger logiken i det resonemanget från alla griniga Nvidia ägare, prestandakronan är dyr och har inte särskilt många köpare på den totala marknaden, få lägger mer än 5000 kr på ett grafikkort idag, det är ett orimligt antagande.

Slutligen, om Vega är så fruktansvärt klappkass, dålig lansering, bla bla bla, men köp då ett 1080Ti och var nöjd : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bl4ckIce:

@SeF.Typh00n: Köp inte ett Ti kort... vänta o se själv vad som är "RÄTT pris" och prestanda för dej. Kanske blir ett Volta vad du anser är "rätt pris" eller ett senare AMD kort, väntan kan bli lång... ingen vet men att höra alla "de flesta" klaga o.s.v. så fort det kommer till AMD, ÄR något som förbryllar mej, att köpa AMD kort ihop med 1,2 eller 3+ FSYNC skärmar ÄR ett mycket billigare alternativ än att gå på Nvidias kort ihop med GSYNC.

Jag blev riktigt besviken när jag hörde rykten om att kortet skulle kosta $900 och med detta sagt så ÄR det svart på vitt nu att priset kommer ligga runt $499 efter vad AMD sagt under uppvisningen av RX VEGA. Jag kommer vänta till black friday och slå till då med ett VEGA kort jag anser har ett rätt pris. Det lutar mest åt ett RX VEGA Nano kort, man blev jue "typ kär" i det.

Jag ställer frågan till dej... Vad tycker du och anser är "RÄTT pris" vid en lansering? Det Nvidia gjorde när GTX 1080 släpptes eller det AMD gör nu? Kan nog lova dej att GTX 1080 kommer Nvidia lämna åt sitt öde (om de inte redan har gjort det ännu) medans AMD kommer finslipa deras teknologi och drivrutiner så gott det går för att uppnå maximal prestanda och kanske t.o.m. närma sej 1080Ti modellen, men för ett ca pris av ett 1070 vid lansering.

Ville jue även då påminna dej om att Nvidias mjölkning pågår än idag men kanske inte på 1080 fronten utan på 1070 fronten som sen lanseringen INTE har dragits ner i pris... Varför?

Snälla, jag kan inte svara på din fråga om du inte förklarar vad "RÄTT pris" är? Jag vet ju inte ens vad du menar med det!?

Om du syftar på vad jag skulle vilja betala är inte det speciellt relevant, för det är det inte för mig. Jag kollar enbart på allt runtomkring. Sålänge kortet ryms inom en budget och helst under 10 lökar så köper jag det. Är det "RÄTT pris" för dig? Knappast.

Vega Nano är spännande, för jag sitter fortfarande med ett XFX R9 Nano i en minidator som fungerar bra om än mycket spoltjut.

AMD FineWine är något av en dålig ursäkt för AMDs ganska dåliga drivrutiner (Annars hade det aldrig varit FineWine från början). Men det är självklart något att ha med i beräkningen, att prestandan kan i efterhand gå åt helt olika håll.

Att lämna åt sitt "öde" är en myt som är helt fruktansvärt jobbig att folk skriver om. Jag har till dags datum aldrig sett några bevis på att korten "överges". Framförallt hela rabaldern om Kepler som folk inte fattade och som jag och flera andra förklarat otaliga gånger.

1070 kan jag svara på jättelätt. Mining. Går du in på prisjakt och kollar statistik så kommer du se en fin bump i April då alla AMD-kort började ta slut.

Skrivet av Aeig:

Mycket vill ha mer, folk vill endast köpa AMD om dom får "OMG mer prestanda!111 än 1080" för billigare peng, såklart, vad annars, mycket vill ha mer ( utan att betala, om det inte är Nvidia förstås )

Dom som gnäller högst över lanseringen av RX Vega är, icke förvånande personer som inte äger eller någonsin skulle köpa ett AMD kort, Nvidia anhängare som endast vill trycka ner och förminska det AMD faktiskt har gjort bra.

AMDs budget totala budget för R&D på CPU, SOC, GPU är mindre än vad Nvidia ensamt lägger sina GPUer, och trots detta blir människor förvånande och "besvikna" när det "bara" når upp till GTX 1080 prestanda. Att det ÖHT är och nosar i övre prestandasegmentet som 1080 är del av är faktiskt fantastiskt, givet resurserna som AMD har, precis som dom har lyckats med Ryzen så är RX Vega i sig ett framsteg och framförallt ett steg i rätt riktning där dom ger den större massan bra prestanda i en fin helhetslösning med skärm och allt för en vettig peng.

Det bästa med RX Vega är inte 64 versionen, utan 56 versionen, precis som med Threadripper så är valet för 799 dollar det klokaste, eller Ryzen 7 och 5 möjligheter som inte fanns för priset tidigare.

Nu kommer AMD sälja RX Vega för samma pris som 1080, men "buhu, det är för dyrt", fast, varför då? Prestandan är likvärdig, skillnaderna är att RX Vega har nyare teknik i sig, inte mogna drivrutiner, mm, Nvidia 1080 har funnits ute ett år, dom optimeringar som finns att göra är sannolikt redan gjorda, och kortet kommer antagligen bara prestera sämre än Vega på nyare titlar, så varför köpa ett 1080 idag när Vega finns? Det är onödigt, särskilt med bundel priserna på skärmar som förhoppningsvis även kommer till Europa så småningom.

En Freesync skärm och ett Vega kommer kosta tusenlappar mindre än motsvarande på Nvidia, med eller utan bundling pga pålägget för Gsync, det AMD gör är precis vad dom gjorde med Ryzen, dom demokratiserar Freesync och bra prestanda för fler gamers än vad som tidigare var möjligt.

Vidare, varför ska AMD med en smal budget i jämförelse med Nvidia ha prestandakronan, var ligger logiken i det resonemanget från alla griniga Nvidia ägare, prestandakronan är dyr och har inte särskilt många köpare på den totala marknaden, få lägger mer än 5000 kr på ett grafikkort idag, det är ett orimligt antagande.

Slutligen, om Vega är så fruktansvärt klappkass, dålig lansering, bla bla bla, men köp då ett 1080Ti och var nöjd : )

Mvh

De som gnäller högst, eller det känns så i denna tråden i alla fall är jag. Och det är verkligen inte för att jag skulle "hata" AMD, snarare tvärtom. Men jag inser att det företaget just nu tar konstiga beslut och lär inte sig av sina misstag. Det har inte med deras budget att göra.

Framförallt tycker jag det är tradigt att folk håller på att försvara AMDs beslut och lansering av en ganska medioker produkt, som säkerligen kommer bli ännu mer medioker av ett kraftigt höjt pris i Sverige. Då kommer direkt argumentet "Men det är inte AMDs fel", nej i grund och botten är det ju inte det men vem ska annars lösa problemen och ställa krav på sina underleverantörer? Sapphire? XFX? Hur ska man kunna påverka detta?

Självklart finns det positiva delar med lanseringen också och de har jag listat på förra sidan, men jag kan lägga in det här också.

+ Väldigt flexibel arkitektur. HPC, ML/AI, grafisk utveckling och spelande i samma kort.
+ Intressanta funktioner som HBCC, Rapid Packed Math och hela den högen.
+ Pushen för öppna standarder. GPUOpen, Vulkan etc (Dom har inte resurserna att stänga in folk)
+ Stort DirectX feature level stöd (12_1)
+ Async Compute
+ SR-IOV - förhoppningsvis på RX också
+ Mycket effektiva om inte AMD har pushat aritekturen till sin gräns.

- Outsourcade ingenjörer från Kina jobbade med en stor del i utvecklandet av Vega (och polaris). Med alla bieffekter det innebär.
- AMDs marknadsavdelning är katastrofalt dålig. Typexempel på vad man inte ska göra.
- Investering av HBM som ännu inte burit så mycket frukt för AMD, bara Nvidia.
- Skalningen av GCN verkar vara vid sin gräns. Vega FE kör samma 4096 kärnor och 64 ROPs som Fiji.
- Ofärdiga funktioner, den största av dom DSBR och AMD FineWine som inte är något positivt i grunden.
- Riktigt hög strömförbrukning
- Högt pris i Sverige

AMD måste ha något som kan fajtas med High-end korten från Nvidia, det behöver inte vara bättre men att inte ha något där skapar en sämre marknadsbild. Något företaget blev drabbat av med Polaris där alla börjar utgå ifrån att AMD endast kan göra midrange-produkter.

Men jag märker tydligt i tråden att det är fruktansvärt hemskt att ge AMD kritik, för det behöver dom inte. Dom tillverkar redan så bra produkter att det är bara att gå och köpa, klagar du är du Nvidia-fanboy. Köper du Nvidiaprodukter kan du dra härifrån, för det företaget är värre än Intel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Aeig: Detta fenomen baseras på att de folk som valt det kort som var vid tiden det "bästa", inte längre skulle vara bäst gör deras köp mindre värd, och därmed blir deras "investering" helt plötsligt sämre. För att motverka denna ångest av fråntagen lycka i form av herren på täppan så måste dessa folk hitta fel i allt som hotar deras trygga illusion om att deras investering fortfarande är bäst. Då kan dessa folk fortfarande njuta av att deras köp var jättebra och fortfarande är bra...bäst.
Det är också enklare att vara binär i resonemangen, alltså produkten är antingen bäst eller skräp. Att finna nyanser, att acceptera att det finns nyanser i valen skulle göra deras liv till ett helvete för då beror det på om man vill spela gamla spel i låg upplösning med överdrivet mängd geometri (+ för nvidia) eller spela nya spel baserad på nya api:er i hög upplösning med mer avancerad shaders (+ för amd).

Om Vega skulle prestera bättre, ha bättre och billigare funktioner som sync, bättre prestanda i vulkan/dx12 etc så tar det ifrån dem denna "möjlighet till lycka" av att fortfarande äga de bästa på marknaden. (kognitiv dissonans)

Idag har vi många val som vi kan göra i livet, många av dessa typer som du generellt adresserar har mycket ångest när valen blir många, viktiga, komplexa eller kostsamma.
När man har gjort de svåra valet så vill man få så mycket utdelning som möjligt från valet samt så länge som möjligt. Dessutom kan dessa gå långt, ibland för långt för att skydda sin osäkerhet och undvika ångest av att ev. ha gjort fel val eller att valet inte var så mycket bättre som de trodde först. Dessa vill avnjuta känslan av "great deals" länge och tar du ifrån dem detta så hatar dessa dig.

Dessa folk finns och är patetiska

Etymologi: Av grekiska πάϑος (páthos, ”lidelse”, ”affekt”)

haha!

Permalänk
Inaktiv

@murklor: Skulle tippa på 10-20% större på djupet. Om man tänker i relation till.. Metallbiten du skruvar fast.. Bracket kanske?

Permalänk
Medlem

Det här med att Vega 10 är så pass mycket större krets än GP 104, vet jag inte om det i praktiken spelar så stor roll, rent ekonomiskt alltså. Betänk följande: AMD torde vara den överlägset största kunden som GLOFO har, lägg också till deras deal om att lägga större delen av sin produktion på GLOFO. Någon sådan lär Nvidia knappast ha med TSMC då de bara är en i mängden av kunder där. Jämfört med tex Apple är dom småpotatis i sammanhanget. Antagligen har AMD ett betydligt bättre pris per wafer än vad Nvidia har.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n Du säger att AMD inte behöver fightas i topp-segmentet. Men ändå så duger inte 1080-prestanda? Då finns det ju bara 1080 Ti kvar att fighta mot. Sist jag kollade så är 1080 Ti i topp-segmentet. Nu är det ju som så att Vega 64 förmodligen tävlar mot 1080 och Vega 56 mot 1070. Om Vega då får liknande priser som nvidias motsvarigheter så är det ju inget att gnälla om, eller hur? Speciellt inte med tanke på AMD's relativt låga budget.

Jag såg en presentation där Vega (antagligen 64) jämfördes mot 1080 och 980 Ti i flera spel, Vega vann i nästan allt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oTiuZ:

@SeF.Typh00n Du säger att AMD inte behöver fightas i topp-segmentet. Men ändå så duger inte 1080-prestanda? Då finns det ju bara 1080 Ti kvar att fighta mot. Sist jag kollade så är 1080 Ti i topp-segmentet. Nu är det ju som så att Vega 64 förmodligen tävlar mot 1080 och Vega 56 mot 1070. Om Vega då får liknande priser som nvidias motsvarigheter så är det ju inget att gnälla om, eller hur? Speciellt inte med tanke på AMD's relativt låga budget.

Jag såg en presentation där Vega (antagligen 64) jämfördes mot 1080 och 980 Ti i flera spel, Vega vann i nästan allt.

Den behöver bara övertygande bättre än 1080. Inte bara vara i närheten eller sämre om vi kikar på Vega FE.

AMD behöver marknadsandelar, dom behöver inte vara ett alternativ med samma förusättningar.

Du menar att AMDs cherry-pickade benchmarks som har ifrågasatts stort? Bra att det kan slåss mot ett kort som är två år gammalt. Snälla, AMDs marknadsavdelning är i full rulle igen. Dom jämför ju inte ens med Nvidia-grafikkort på deras egna hemsida.

Dom väljer till och med att köra deras Battlefield 1 Benchmark i DX12, vilket ingen som faktiskt spelar spelet rör. Det har extremt stora problem med frame-pacing, oavsett vilken tillverkare du har.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den behöver bara övertygande bättre än 1080. Inte bara vara i närheten eller sämre om vi kikar på Vega FE.

Med tanke på att flera speltillverkare announcat att dom kan komma att köra på FP16 så finns det kanske en bit som Vega kommer vara förkrossande överlägsen på jämfört med GTX10xx serien... Dom har patetisk FP16 prestanda (även jämfört med tidigare GTX serier). Dom kommer ju inte vara sämre än dom är idag, men dom kommer aldrig bli bättre där. Vad de praktiska skillnaderna är i spel blir och vilka prestandaskillnader vi kanske ser vet jag inte, men det är nånting iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Med tanke på att flera speltillverkare announcat att dom kan komma att köra på FP16 så finns det kanske en bit som Vega kommer vara förkrossande överlägsen på jämfört med GTX10xx serien... Dom har patetisk FP16 prestanda (även jämfört med tidigare GTX serier). Dom kommer ju inte vara sämre än dom är idag, men dom kommer aldrig bli bättre där. Vad de praktiska skillnaderna är i spel blir och vilka prestandaskillnader vi kanske ser vet jag inte, men det är nånting iaf.

Där tror jag det kommer bli ganska bra skillnader, men frågan är bara hur mycket som kan köras på FP16. Är nog inte överdrivet många objekt man kan köra halvprecision på.

PS4 Pro kan ju köra FP16 på samma vis men det kan däremot inte Xbox One X. Lite synd, annars hade vi kanske fått lite brederade implementering av det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

När får vi benchmarks? Sölar AMD eller vad är det frågan om? Allt känns väldigt hysch hysch. Pris hade med varit trevligt att få reda på, de listade priserna på prisjakt (10k+) förutsätter jag är för super-ultra-deluxe versioner som brer mackor och stryker dina underbyxor samtidigt som de kastar pixlar, och således ej representativa.

Permalänk
Medlem

Om man undrar varför Vega inte presterar bättre i spel än vad det gör ska man kolla in denna video från siggraph: https://www.youtube.com/watch?v=nuFGUVg0U9U

Vega är i 1:a hand gjort för compute. Inte för spel. RX Vega är de chipsen som blir över efter Pro och serverversionerna har fått de bästa kislen.

Varför gör man då så? Det är där de stora pengarna finns. Om man har att välja på att sälja samma chip för 5 000:- eller 25 000:- blir ju valet enkelt.

AMD har för närvarande inte ekonomin att som Nvidia ha flera olika chip för olika marknader, de får helt enkelt göra en arkitektur som är bäst på något. Tyvärr för vår del som mest använder PC:en till att spela på, men företagsekonomiskt är det nog vettigt.

Förhoppningsvis ändras situationen med tiden när AMD får bättre ekonomi, (tack ZEN), men just nu får vi nog leva med den kalla ekonomiska situationen AMD har varit under de senaste 5-6 åren.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iDEOT:

När får vi benchmarks? Sölar AMD eller vad är det frågan om? Allt känns väldigt hysch hysch. Pris hade med varit trevligt att få reda på, de listade priserna på prisjakt (10k+) förutsätter jag är för super-ultra-deluxe versioner som brer mackor och stryker dina underbyxor samtidigt som de kastar pixlar, och således ej representativa.

14:e Augusti hoppas vi väl på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

När får vi benchmarks? Sölar AMD eller vad är det frågan om? Allt känns väldigt hysch hysch. Pris hade med varit trevligt att få reda på, de listade priserna på prisjakt (10k+) förutsätter jag är för super-ultra-deluxe versioner som brer mackor och stryker dina underbyxor samtidigt som de kastar pixlar, och således ej representativa.

Du får väl vänta till 14/8.
Det var ett pris för 10k som slank ut från en ÅF... knappast seriöst

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Benchmarks
Ahead Of Radeon RX Vega, AMDGPU+RadeonSI Is Offering The Most Competitive Performance Yet Against NVIDIA On Linux
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amdgpu-rad...

Dom ska testa vega när det är dags

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Om man undrar varför Vega inte presterar bättre i spel än vad det gör ska man kolla in denna video från siggraph: https://www.youtube.com/watch?v=nuFGUVg0U9U

Vega är i 1:a hand gjort för compute. Inte för spel. RX Vega är de chipsen som blir över efter Pro och serverversionerna har fått de bästa kislen.

Varför gör man då så? Det är där de stora pengarna finns. Om man har att välja på att sälja samma chip för 5 000:- eller 25 000:- blir ju valet enkelt.

AMD har för närvarande inte ekonomin att som Nvidia ha flera olika chip för olika marknader, de får helt enkelt göra en arkitektur som är bäst på något. Tyvärr för vår del som mest använder PC:en till att spela på, men företagsekonomiskt är det nog vettigt.

Förhoppningsvis ändras situationen med tiden när AMD får bättre ekonomi, (tack ZEN), men just nu får vi nog leva med den kalla ekonomiska situationen AMD har varit under de senaste 5-6 åren.

Notera däremot att segmentet "Gaming" är den största kassakon för både AMD och nVidia. För just nVidia så står GeForce-intäkterna för mer än alla andra segment ihopslagna, och det inkluderar Compute, Design, HPC, OEM, embedded, och datacenter i övrigt (inte bara HPC).

Du kanske vill helst sälja produkten för 25000 SEK (helt utan att räkna på egenkostnader för produkten), men räkna då på hur många potentiella exemplar du kan realistiskt sälja där kontra antalet PC-spelare världen över som är potentiella köpare. Det finns uppskattningsvist nästan 2 miljarder PC-spelare i världen, även om enbart 1% kommer köpa ett nytt grafikkort inom 2 år så är det fortfarande ungefär 20 miljoner personer. Säg att en tiondel av dem kommer köpa ett mellan eller hög-segmentskort, blir fortfarande cirka 1.2 miljarder dollar per år, vilket är i sikt med vad nVidia omsätter för "Gaming" per kvartal (om jag läser ovan rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Notera däremot att segmentet "Gaming" är den största kassakon för både AMD och nVidia. För just nVidia så står GeForce-intäkterna för mer än alla andra segment ihopslagna, och det inkluderar Compute, Design, HPC, embedded, och datacenter i övrigt (inte bara HPC).

http://i.imgur.com/6IOebYV.jpg

Jupp det är korrekt.
Men det är nu det.

Bägge företagen satsar ju hårt på AI och maskininlärning då man tror att den marknaden kommer öka exponentiellt i framtiden. PC-gamer-marknaden å andra sidan räknar man inte öka nämnvärt. Tänk på att GPU-arkitekturer tar minst 3-4 år att utveckla, så dom måste "chansa" lite på vad den största inkomstkällan kommer vara framöver, (åtminstone AMD), Nvidia däremot har cash nog att göra bägge.

Nvidia har ju tjatat om maskininlärning och självkörande bilar de senaste 3-4 åren, AMD är sent på bollen här men rent hårdvarumässigt är man iaf med med Vega (högre TFlops än p100). På mjukvarusidan har ju Nvidia ett jätteförsprång, men det verkar som AMD börjar närma sig där nu.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Själv tror jag om får gissa, å det får jag ju att AMD satsar de mesta av sina resurser på ZEN+Vega som paket för att konkurrera ut Intel + Nvidia inom Datacenter och också senare HPC-marknaden. Zen-arkitekturen är i första hand byggd för att det. Förhoppningsvis kommer Navi med liknande moduluppbyggnad som Zen. Först då kan vi få en motsvarande "disrupt" som Zen orsakat Intel.
Men där är vi ju inte än.

PC-gamermarknaden för grafikkort är en spottstyver jämfört med servermarknaden.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tyckte mig läsa någonstans att Global Foundry har mycket sämre tillverkningsprocess än TSMC vad gäller möjligheten till högre klockfrekvenser. Visst är Pascal bara överklockade Maxwell? Tyckte det visades när dom jämförde clock för clock. Sen verkar AMD vara låsta till GloFo Genom något avtal.

Undrar hur Vega skulle prestera om TSMC hade tillverkat det i sin process.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: Jag har inte sett någonting om just Vega och dess tillverkningsprocess, men med Zen har AMD medvetet valt en tillverkningsprocess som är mer energisnål på bekostnad av de allra högsta frekvenserna. Nu vet jag inte hur realistiskt det är, eller hur stor skillnad det skulle göra, men man kan ju leka med tanken att det går att höja frekvensen "bara man byter tillverkningsteknik"...

Vad gäller Vega så har jag däremot läst att den största ändringen de har gjort är att öka längden på deras pipelines, så att de kan höja klockfrekvensen, och det är ju ungefär det som Maxwell -> Pascal också gick ut på. Det handlar om lite mer än om att "bara" överklocka, det handlar om att gå in i arkitekturen och titta på exakt vilka beräkningssteg det är som får problem vid höga frekvenser och designa om dessa på kiselnivå för att inte vara så känsliga för högre klockfrekvenser.

Och sedan vad gäller att vara låsta till GloFo: Så länge Bulldozer inte sålde och AMD tappade marknadsandelar på GPU-sidan så var det så att AMD var låsta till att köpa ett visst (och ganska stort) antal waffers från GloFo varje år, men nu när AMD säljer varenda chip de kan producera så är det snarare tvärt om, att GloFo måste producera ett visst antal waffers till AMD är en styrka på en marknad där ingen av de stora producenterna av t.ex. mobiltelefonchip äger egna fabriker (fast Samsung kan vara ett undantag). Intel är den enda aktören med egen kontroll över egna fabriker. Så idag tillåter samma avtal AMD (som är en i sammanhanget ganska lite tillverkare) att ha en produktionskapacitet som är större än AMDs relativa storlek. Eller för att uttrycka det annorlunda: AMD behöver inte slåss mot Apple och Qualcomm för att få sina chips producerade.

Permalänk
Medlem

Vad som står klart är att vi kan vara tacksamma för Zen-arkitekturen.
Det är den som kommer möjliggöra vidare R&D för GPU till RTG.
Vega kommer förmodligen inte att inbringa några extra miljoner till utvecklingsbudgeten.
Zen är så fantastisk! Det är miraklet som AMD behövde för att styra upp båten.
Praise the silicone!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Vad som står klart är att vi kan vara tacksamma för Zen-arkitekturen.
Det är den som kommer möjliggöra vidare R&D för GPU till RTG.
Vega kommer förmodligen inte att inbringa några extra miljoner till utvecklingsbudgeten.
Zen är så fantastisk! Det är miraklet som AMD behövde för att styra upp båten.
Praise the silicone!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du menar silicon...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt