Permalänk

Stödjer denna kabel 144hz?

hejsan

kort fråga

stödjer denna kabel 144hz på 1080p?

https://www.inet.se/produkt/8906039/displayport-ha-dvi-d-ha-s...

har kollat google, men tänkte fråga här så man är helt 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är endast single link, du måste ha dual link för 144Hz. Då krävs en aktiv kabel och de kostar runt 1100kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, det gör den inte. Den bygger på Dual-mode DisplayPort, vilket bara ger en enkel TMDS-länk och DVI klarar inte högre pixelklocka än 165 MHz, motsvarande 1920x1200@60 Hz, utan dubbellänk.

1080→1200
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, det är endast single link, du måste ha dual link för 144Hz. Då krävs en aktiv kabel och de kostar runt 1100kr.

Skickades från m.sweclockers.com

1100kr för en kabel som driver 144hz på 1080p? you have my interrest.

DVI-D -> DVI-D kostar runt 150kr, vet inte precis vad det är TS behöver hjälp med, om han/hon kunde beskriva mer bara.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kokefa:

1100kr för en kabel som driver 144hz på 1080p? you have my interrest.

DVI-D -> DVI-D kostar runt 150kr, vet inte precis vad det är TS behöver hjälp med, om han/hon kunde beskriva mer bara.

En enkel kabel räcker inte, för dual link-DVI -> DP krävs en aktiv signalomvandlare och dessa är svindyra. Det är ett problem för många som köpt bl.a. BenQ XL2411 som saknar DP-input samtidigt som allt fler nya grafikkort saknar DVI-output. Jag kan inte det tekniska men @Laxpudding kanske har ett färdigt svar att bara kopiera in här vid det här laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Japp: denna sida har jag väl länkat till en 30 ggr eller så sedan den skrevs.

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Vill man ha den tekniska förklaringen, läs också de föregående två avsnitten, 10 och 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

En enkel kabel räcker inte, för dual link-DVI -> DP krävs en aktiv signalomvandlare och dessa är svindyra. Det är ett problem för många som köpt bl.a. BenQ XL2411 som saknar DP-input samtidigt som allt fler nya grafikkort saknar DVI-output. Jag kan inte det tekniska men @Laxpudding kanske har ett färdigt svar att bara kopiera in här vid det här laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är jag med, tänkte själv att DVI-D -> DVI-D kabel räcker för 1080p @ 144Hz, men om nu en DVI-D input saknas i skärmen så lär en omvandlare kosta lite mer än vanligt, låter som det är billigare att köpa en ny skärm för TS i så fall.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Japp: denna sida har jag väl länkat till en 30 ggr eller så sedan den skrevs.

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Vill man ha den tekniska förklaringen, läs också de föregående två avsnitten, 10 och 11.

Ok tack då vet jag

Tänkte mest att kabel dragningen blev lättare då man kan göra mindre hål i bordet.
DVI "huvudet" är ju ganska stort så därav fråga jag.

Men tack får bli DVI - DVI.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kokefa:

Då är jag med, tänkte själv att DVI-D -> DVI-D kabel räcker för 1080p @ 144Hz, men om nu en DVI-D input saknas i skärmen så lär en omvandlare kosta lite mer än vanligt, låter som det är billigare att köpa en ny skärm för TS i så fall.

DVI‑D betyder inte Dual Link. Det finns DVI‑D Single Link och DVI‑D Dual Link.

D står för Digital och betyder att kabeln/porten bara stöder digital signal. Det finns även DVI‑A, som är samma analoga signal som VGA, och DVI‑I, som är A och D i samma kabel/port.

TS problem verkar ju för övrigt vara att skärmen har DVI‑D Dual Link, men inte DisplayPort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers