Permalänk
Medlem

Nas till plex bla

OBS Vet inte alls om jag lägger denna tråd rätt, mod får gärna flytta på den

Hej! Det har nu blivit dags för en nas till bla plex så har lite frågor

1. Just nu så har vi bara adsl 10/1 (fiber kommer nästa sommar) o undrar kommer det ha någon betydelse när vi kommer strema film inom "lokala internetet"?

2. Går det o hitta en nas som har stöd för bla plex för MAX 2000? Har tittat lite på antigen WD My Cloud eller Seagate Personal Cloud, är det rena skiten eller skulle det funka?

/Mvh Kevin

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

1. Just nu så har vi bara adsl 10/1 (fiber kommer nästa sommar) o undrar kommer det ha någon betydelse när vi kommer strema film inom "lokala internetet"?

Antar att du syftar på LAN och där är svaret nej, det spelar ingen roll vad ni har för anslutning till omvärlden. Det som spelar roll är vad ni har för anslutning inom ert nätverk.

Skrivet av buskevin:

2. Går det o hitta en nas som har stöd för bla plex för MAX 2000? Har tittat lite på antigen WD My Cloud eller Seagate Personal Cloud, är det rena skiten eller skulle det funka?

Två viktiga saker som behövs tänkas på givet att det inte är några tyngre saker vi pratar om.
Ska saker transcode'as? Om svaret är ja så behövs en någorlunda CPU.
Inkluderas lagringsutrymme i det priset? Hur mycket lagringsutrymme vill du ha?

Skulle personligen inte kört på varken My Cloud eller Personal Cloud då, utan att kolla, så har jag svårt att tro att de kan transcode'a med någorlunda acceptabla resultat. Har transcode'at en hel del med en Intel G3220 vilket jag kan nästan garantera, åter igen utan att kolla upp, är hästlängder starkare än My Cloud och Personal Cloud enheterna. Den klarade ganska precis en enskild bluray video. Vet däremot inte om du behöver kunna transcode'a, om det inte är fallet så kanske en WD My Cloud eller dylikt fungerar utmärkt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Antar att du syftar på LAN och där är svaret nej, det spelar ingen roll vad ni har för anslutning till omvärlden. Det som spelar roll är vad ni har för router samt kabeldragning hemma.

Två viktiga saker som behövs tänkas på givet att det inte är några tyngre saker vi pratar om.
Ska saker transcode'as? Om svaret är ja så behövs en någorlunda CPU.
Inkluderas lagringsutrymme i det priset? Hur mycket lagringsutrymme vill du ha?

Skulle personligen inte kört på varken My Cloud eller Personal Cloud då, utan att kolla, så har jag svårt att tro att de kan transcode'a med någorlunda acceptabla resultat. Har transcode'at en hel del med en Intel G3220 vilket jag kan nästan garantera, åter igen utan att kolla upp, är hästlängder starkare än My Cloud och Personal Cloud enheterna. Den klarade ganska precis en enskild bluray video. Vet däremot inte om du behöver kunna transcode'a, om det inte är fallet så kanske en WD My Cloud eller dylikt fungerar utmärkt.

Hej! Okay, mycket bra!

Med tanke på att jag kör chromecast så har jag läst till mig att man behöver transcode'a (rätta mig gärna om jag har fel) Tänkte 2k med diskar, men har läst på lite o tycker nog att det är bättre o skaffa något som funkar istället för att de skall buffra mm, så säg max 2k utan diskar

Okay då hoppar vi nog My cloud

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk

Något att tänka på när det gäller lokal transkodning är att med Plex så måste du ha deras betallicens även fast det är lokalt... Konkurrenten Emby kräver inte detta utan du kan transcoda 'gratis' lokalt. Dessutom så finns det en grym embyplugin till Kodi som använder sig av Embys sql databas.

Jag har provkört båda i omgångar och även fast Emby har långsammare mediascanner så vinner den i längden på features enligt mig. Dessutom är Emby open source..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Något att tänka på när det gäller lokal transkodning är att med Plex så måste du ha deras betallicens även fast det är lokalt... Konkurrenten Emby kräver inte detta utan du kan transcoda 'gratis' lokalt. Dessutom så finns det en grym embyplugin till Kodi som använder sig av Embys sql databas.

Jag har provkört båda i omgångar och även fast Emby har långsammare mediascanner så vinner den i längden på features enligt mig. Dessutom är Emby open source..

Ehhh, nej. Du behöver ingen licens för lokal transkoding.

Jag har kört Plex i nästan 4 år ny, på alla möjliga enheter i hemmet. Det kostar inget alls.
Det är om du ska sitta och glutta på specifikt en telefon, som dom vill ha betalt. MEN du får använda telefon appen som fjärr utan licensen.

Så allt gratis förutom just om du vill streama direkt till telefon appen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Något att tänka på när det gäller lokal transkodning är att med Plex så måste du ha deras betallicens även fast det är lokalt...

Detta måste vara väldigt nytt, ingen av mina vänner betalar och transcodea fungerar utmärkt för dom både lokalt och remote från dom. Var har du hittat den informationen?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag undrar också vart den informationen om att transcoding kräver betallicens kommer ifrån?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För Mobil enhet (app) krävs engångslicens för ca 50 spänn.
Webbläsare går bra att använda fritt.

TS: räkna med ca 2000 passmark för varje FullHD-ström,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Något att tänka på när det gäller lokal transkodning är att med Plex så måste du ha deras betallicens även fast det är lokalt... Konkurrenten Emby kräver inte detta utan du kan transcoda 'gratis' lokalt. Dessutom så finns det en grym embyplugin till Kodi som använder sig av Embys sql databas.

Jag har provkört båda i omgångar och även fast Emby har långsammare mediascanner så vinner den i längden på features enligt mig. Dessutom är Emby open source..

Det kostar inget.
Plex premium är typ extra trailers och synk med mobil mm, alltså inget "vitalt" för vanlig streaming.

Jag har själv: Asustor 3102T- https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3449864
Mycket nöjd och plex rullar galant, dock kör jag ingen trancecode utan originalfiler direkt till mina Raspberry pi.

>30GB x264 filmer med DTS ljud rullar galant

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Ehhh, nej. Du behöver ingen licens för lokal transkoding.

Jag har kört Plex i nästan 4 år ny, på alla möjliga enheter i hemmet. Det kostar inget alls.
Det är om du ska sitta och glutta på specifikt en telefon, som dom vill ha betalt. MEN du får använda telefon appen som fjärr utan licensen.

Så allt gratis förutom just om du vill streama direkt till telefon appen.

Skrivet av Teval:

Detta måste vara väldigt nytt, ingen av mina vänner betalar och transcodea fungerar utmärkt för dom både lokalt och remote från dom. Var har du hittat den informationen?

Skrivet av INCSlayer:

Jag undrar också vart den informationen om att transcoding kräver betallicens kommer ifrån?

Skrivet av tcntad:

För Mobil enhet (app) krävs engångslicens för ca 50 spänn.
Webbläsare går bra att använda fritt.

TS: räkna med ca 2000 passmark för varje FullHD-ström,

Skrivet av hakd:

Det kostar inget.
Plex premium är typ extra trailers och synk med mobil mm, alltså inget "vitalt" för vanlig streaming.

Jag har själv: Asustor 3102T- https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3449864
Mycket nöjd och plex rullar galant, dock kör jag ingen trancecode utan originalfiler direkt till mina Raspberry pi.

>30GB x264 filmer med DTS ljud rullar galant

Hmm, ni verkar ha rätt. Det verkar ha hänt en del sedan jag sist lekte med detta. Det var en del gnäll just på detta beteende med Plex för några år sedan men jag hittar inget om det längre.. Sitter precis och bygger upp ny server och i skrivandes stund lägger sista handen på det så det var nyttigt att läsa på igen om det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Clint Eastwood:

Hmm, ni verkar ha rätt. Det verkar ha hänt en del sedan jag sist lekte med detta. Det var en del gnäll just på detta beteende med Plex för några år sedan men jag hittar inget om det längre.. Sitter precis och bygger upp ny server och i skrivandes stund lägger sista handen på det så det var nyttigt att läsa på igen om det.

Plex är under konstant konstruktion och förbättras hela tiden, we like it:)
Min behöver dock lite kraftigare CPU istället för en i3-6x00 ..

Permalänk
Medlem

Jag använder QNAP NAS och kör Plex (bla.) direkt på NASet. Det fungerar hur fint som helst och skulle du gå till att köra Plex till din telefon eller dylikt utanför hemmet (på semestern t.ex.) så behöver du nog betala. Jag skaffade lifetime hos Plex för länge sedan.
Den QNAP som jag använder är dock inte rimlig för de flesta men har även kört Plex på äldre Qnap tidigare (TS-509 som kör en Celeron CPU)
Kolla in här
https://www.qnap.com/solution/plex-best-nas/en-us/

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Denna är det ju bra pris på 199,99Euro för 8TB och har plex https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified/my-cloud-ex2-ultra.html#RWDBVBZ0080JCH-EESN

Vet dock inte om den är bra eller inte. Du får ändra pris till euro.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Plex är under konstant konstruktion och förbättras hela tiden, we like it:)
Min behöver dock lite kraftigare CPU istället för en i3-6x00 ..

Ja, det blir inte många streams på den.

Jag går lite mer "all-in" och har dubbla Xeon E5-2670 v1'or + 128GB RAM. Lagt upp en RAM-disk på 96GB som jag kör transcodningen i, blir riktigt bra. Håller mig dock till Emby då Kodi pluginen för Emby är överlägsen Plex motsvarigheten. Vi är några familjemedlemmar som streamar från servern så lika bra göra det ordentligt på en gång tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag använder QNAP NAS och kör Plex (bla.) direkt på NASet. Det fungerar hur fint som helst och skulle du gå till att köra Plex till din telefon eller dylikt utanför hemmet (på semestern t.ex.) så behöver du nog betala. Jag skaffade lifetime hos Plex för länge sedan.
Den QNAP som jag använder är dock inte rimlig för de flesta men har även kört Plex på äldre Qnap tidigare (TS-509 som kör en Celeron CPU)
Kolla in här
https://www.qnap.com/solution/plex-best-nas/en-us/

Heey, tack för svar!

Har suttit o tittat lite på QNAP o ser ut o fungera riktigt bra, men tyvärr säger ekonomin nej.

Men tack iaf!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre72:

Denna är det ju bra pris på 199,99Euro för 8TB och har plex https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified/my-cloud-ex2-ultra.html#RWDBVBZ0080JCH-EESN

Vet dock inte om den är bra eller inte. Du får ändra pris till euro.

Har suttit o tittat på den, men tyvärr skall inte den vara någon hödjare till transcode'a.

Men tack för svar!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det som (om jag förstår det rätt) att det är svårt o hitta en bra nas till plex under 2000.
Så undrar om det finns något bra alternativ till plex?
Samt en nas som skulle fungera bra till det?

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Har suttit o tittat på den, men tyvärr skall inte den vara någon hödjare till transcode'a.

Men tack för svar!

Aha, ok.
Varsegod

Permalänk
Medlem

@buskevin: Om du kan nöja dig med ett allt i allo som inte är bäst på något men funkar okej och har stöd för det mesta så finns Shield TV Pro V2 500GB ~3k på elgiganten kan transcoda utrymmet utökas via USB disk, samt klarar även att köra det mesta native som mediaspelare, chromecast inbyggd för casting sen klarar den ju lite annat också då det är android tv.

Vill du köra den som en begränsad nas går det att slänga igång fildening via nätverket (smb) så man kommer åt enhetens interna disk

https://www.plex.tv/apps/tvs-consoles/nvidia-shield/

Permalänk
Medlem

Om du kommer att transcoda filmerna så kommer du få problem med NAS, iaf dom i konsument sektionerna.
Då lär du upp i betydligt högre summor.

Så min rekommendation är att du kör en HPe microserver gen8 dom är billiga och dom är även billiga att byta ut diskar i.
Billigare NAS / Server kan du inte hitta.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@buskevin: Om du kan nöja dig med ett allt i allo som inte är bäst på något men funkar okej och har stöd för det mesta så finns Shield TV Pro V2 500GB ~3k på elgiganten kan transcoda utrymmet utökas via USB disk, samt klarar även att köra det mesta native som mediaspelare, chromecast inbyggd för casting sen klarar den ju lite annat också då det är android tv.

Vill du köra den som en begränsad nas går det att slänga igång fildening via nätverket (smb) så man kommer åt enhetens interna disk

https://www.plex.tv/apps/tvs-consoles/nvidia-shield/

Tanken är o dela filer från dator telefon mm, så vet inte om det är någon jätte bra ide!

Men tack ändå!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Om du kommer att transcoda filmerna så kommer du få problem med NAS, iaf dom i konsument sektionerna.
Då lär du upp i betydligt högre summor.

Så min rekommendation är att du kör en HPe microserver gen8 dom är billiga och dom är även billiga att byta ut diskar i.
Billigare NAS / Server kan du inte hitta.

Okaay, tänker du på den här? https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...
Den ligger lite över budget men möjligt att det går. Dock så har den enbart 2322 Passmark "poäng"
Vet du om det finns någon hemsida som säljer dem beg?

/Mvh Kevin

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Okaay, tänker du på den här? https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...
Den ligger lite över budget men möjligt att det går. Dock så har den enbart 2322 Passmark "poäng"
Vet du om det finns någon hemsida som säljer dem beg?

/Mvh Kevin

Ja, precis men du kan byta ut CPU:n på dom.
En CPU får du billigt från eBay (Kina osv).
Men fram tills du har råd med en CPU som är bättre så är denna bättre än alla ev billigare NAS.

+ att du kan växa i den dvs du kan köra allt på servern osv som du förmodligen kommer vilja i framtiden jag kör allt möjligt på min.

Jag har en xeon e3-1265l v2 vilket ger 8500 i passmark.

Edit:
Dom brukar rea ut dessa lite titt som tätt för omkring 2000kr Dustinhome dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ja, precis men du kan byta ut CPU:n på dom.
En CPU får du billigt från eBay (Kina osv).
Men fram tills du har råd med en CPU som är bättre så är denna bättre än alla ev billigare NAS.

+ att du kan växa i den dvs du kan köra allt på servern osv som du förmodligen kommer vilja i framtiden jag kör allt möjligt på min.

Jag har en xeon e3-1265l v2 vilket ger 8500 i passmark.

Edit:
Dom brukar rea ut dessa lite titt som tätt för omkring 2000kr Dustinhome dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Okay det låter toppen!

Fick syn på en annons på blocket tror du den kan fungera? Dem vill ha 900 för den, eller är de bättre o vänta o köpa hp´s?
Intel Core i5-2500k 3.3 Ghz 4 kärnor
Modekort MSI
2st 4GB DDR3 minnen
Grafik: ATI Radeon HD4350 Gigabyte
DVD-brännare
Chassi: Antec Design

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Okay det låter toppen!

Fick syn på en annons på blocket tror du den kan fungera? Dem vill ha 900 för den, eller är de bättre o vänta o köpa hp´s?
Intel Core i5-2500k 3.3 Ghz 4 kärnor
Modekort MSI
2st 4GB DDR3 minnen
Grafik: ATI Radeon HD4350 Gigabyte
DVD-brännare
Chassi: Antec Design

Plex rekommenderar att du har 2000 i passmark per 1080p stream om den skall transcoda.
Vet inte vad den där har.

Gällande grafikkort så spelar de ingen roll då plex bara använder sig av cpu.
Finns en beta med GPU transcoding med men det fungerar SI sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Plex rekommenderar att du har 2000 i passmark per 1080p stream om den skall transcoda.
Vet inte vad den där har.

Gällande grafikkort så spelar de ingen roll då plex bara använder sig av cpu.
Finns en beta med GPU transcoding med men det fungerar SI sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick tyvärr mail om att det var någon som skulle var före mig så jag hoppar den.

Fick syn på att hp´n bara stödjer 16 gb ram, har lite funderingar på att dra igång någon spel server mm när jag bytt cpu:n.
Vad tror du om den här? Vet du om det finns möjlighet o stoppa in en xeon e3-1265l v2?

https://www.dustinhome.se/product/5011028303/primergy-tx1310-...

Tack för all hjälp!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Fick tyvärr mail om att det var någon som skulle var före mig så jag hoppar den.

Fick syn på att hp´n bara stödjer 16 gb ram, har lite funderingar på att dra igång någon spel server mm när jag bytt cpu:n.
Vad tror du om den här? Vet du om det finns möjlighet o stoppa in en xeon e3-1265l v2?

https://www.dustinhome.se/product/5011028303/primergy-tx1310-...

Tack för all hjälp!

Jag kör e31265l v2 inga problem.

P.s här är en billig gen8
https://eshop.atea.com/senew/product/hpe-proliant-microserver...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Ja, det blir inte många streams på den.

Jag går lite mer "all-in" och har dubbla Xeon E5-2670 v1'or + 128GB RAM. Lagt upp en RAM-disk på 96GB som jag kör transcodningen i, blir riktigt bra. Håller mig dock till Emby då Kodi pluginen för Emby är överlägsen Plex motsvarigheten. Vi är några familjemedlemmar som streamar från servern så lika bra göra det ordentligt på en gång tänkte jag.

Tagit en titt på plexkodiconnect? Funkar bra med kodi!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kickboxer85:

Tagit en titt på plexkodiconnect? Funkar bra med kodi!

Skickades från m.sweclockers.com

Aha! Det är ju en clone av just Emby for Kodi med samma fördel att den duplicerar Plex databas direkt! Bra där!

Gamla Plexbmc sög ju kaskelottballar men plexikodiconnect verkar ju helt klart vettig.

Permalänk
Inaktiv

Jag försökte under lång tid rigga upp plex med min Synology som till och med har "native" stöd för Plex. Har aldrig fungerat bra eftersom Plex envisas med att transcoda filer utan att det behövs. Skaffa vilken Nas du vill och kör Kodi på en Shield istället.