Hur gör ni med dammfilter på er server?

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med dammfilter på er server?

Hej,
Som ni alla vet så finns det damm överallt, och självfallet sugs detta in i servern med (om man har luftkyld).
Det är inte alltid man har möjlighet att placera servern bra, som min - den står i hallen på en bänk.
Damm kommer in i servern, visst än så länge är det inga problem men med tiden så blir det problem då det "sluggar igen" tillslut.
För damm kommer det in i servern, det är fakta.

Ni kanske inte har detta problem? jag funderar på att klippa sönder frugans strumpbyxor och tejpa fast på insuget utanpå chassit för det kan knappast anses ESD farligt som att det är på utsidan av chassit eller?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Köp ett Chassi som har dammfilter som lätt kan dammsugas av.
När jag flyttade gick jag över från rack till tower på min server och då skaffade jag ett Fractal Design R2 XL, där öppnar man enkelt luckan på framsidan och dammsuger av filtren bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Köp ett Chassi som har dammfilter som lätt kan dammsugas av.
När jag flyttade gick jag över från rack till tower på min server och då skaffade jag ett Fractal Design R2 XL, där öppnar man enkelt luckan på framsidan och dammsuger av filtren bara.

Lättare sagt än gjort har en HPe Microserver gen8 som är "special" på hårdvaran så det blir lite svårt, men den suger endast in luft i fronten så jag kan tejpa fast strumbyxor utanpå fronten, men som sagt ur ESD synpunkt är det något problem?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Lättare sagt än gjort har en HPe Microserver gen8 som är "special" på hårdvaran så det blir lite svårt, men den suger endast in luft i fronten så jag kan tejpa fast strumbyxor utanpå fronten, men som sagt ur ESD synpunkt är det något problem?

Haha, måste säga att det låter som en klockren idé! Aldrig tänkt på innan!
Kanske funkar att trä en strumpbyxa över hela servern isåfall?
Tror inte att ESD lär vara något problem, så länge det är utanpå finns ju ingen risk för kontakt med de inteerna komponenterna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60260330/ Detta har då använts flitigt av medlemmar på SC förut.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Haha, måste säga att det låter som en klockren idé! Aldrig tänkt på innan!
Kanske funkar att trä en strumpbyxa över hela servern isåfall?
Tror inte att ESD lär vara något problem, så länge det är utanpå finns ju ingen risk för kontakt med de inteerna komponenterna.

Lite så jag tänkte med, är ju "långt" ifrån komponenterna tänkte mer (vet kanske långsökt) men att det laddas upp partiklar (ESD laddning) som går igenom tyget med in i servern. Men nu kanske man bara är paranoid =P

Ja, man tager vad man haver ;P

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60260330/ Detta har då använts flitigt av medlemmar på SC förut.

Säljs desvärre inte i min stad =/

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Säljs desvärre inte i min stad =/

Jag har en massa hemma. Kan trycka ned lite i ett kuvert och skicka om du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ni kanske inte har detta problem? jag funderar på att klippa sönder frugans strumpbyxor och tejpa fast på insuget utanpå chassit för det kan knappast anses ESD farligt som att det är på utsidan av chassit eller?

Hade ett liknande problem och en lösning som faktiskt innehåller just damstrumpor. Se nedre halvan av byggbeskrivningen. Samma sorts material som i dammfilter...

Permalänk
Medlem

Finns ju vissa filter man kan köpa, t.ex.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190992-silve...

Själv gör jag rent min server med jämna mellanrum, plockar ner den och blåser försiktigt med tryckluft. Har dock ett bra chassi med dammfilter i front, botten och topp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Haha, måste säga att det låter som en klockren idé! Aldrig tänkt på innan!
Kanske funkar att trä en strumpbyxa över hela servern isåfall?
Tror inte att ESD lär vara något problem, så länge det är utanpå finns ju ingen risk för kontakt med de inteerna komponenterna.

En på jobbet berättade att han gör det med sin dator, byter ut den en gång i veckan, fungerar klockers tydligen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Finns ju vissa filter man kan köpa, t.ex.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190992-silve...

Själv gör jag rent min server med jämna mellanrum, plockar ner den och blåser försiktigt med tryckluft. Har dock ett bra chassi med dammfilter i front, botten och topp.

Problemet med den aktuella servern är ju att hela fronten fungerar som insug för luft. Snyggt och med ett mönster som ser till att fördela luftflödet effektivt men förfärligt ur dammsynpunkt.
Kom på att engelska Overclockers har en massa material för dammfilter. I det här fallet kan man nog bygga egna med någon av dessa två:
https://www.overclockers.co.uk/dustend-g3-dust-filter-extra-f...
eller
https://www.overclockers.co.uk/dustend-g2-dust-filter-extra-d...
beroende på om man vill att det ska lysa svart eller vitt genom hålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Lite så jag tänkte med, är ju "långt" ifrån komponenterna tänkte mer (vet kanske långsökt) men att det laddas upp partiklar (ESD laddning) som går igenom tyget med in i servern. Men nu kanske man bara är paranoid =P

Ja, man tager vad man haver ;P

Skrivet av Purrfected:

En på jobbet berättade att han gör det med sin dator, byter ut den en gång i veckan, fungerar klockers tydligen.

Haha, helt underbart ju! Det är historier och kul förslag som dessa som gör min dag här på Swec
Formfaktorn på en HP Microserver lär ju vara perfekt i det sammanhanget!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Problemet med den aktuella servern är ju att hela fronten fungerar som insug för luft. Snyggt och med ett mönster som ser till att fördela luftflödet effektivt men förfärligt ur dammsynpunkt.
Kom på att engelska Overclockers har en massa material för dammfilter. I det här fallet kan man nog bygga egna med någon av dessa två:
https://www.overclockers.co.uk/dustend-g3-dust-filter-extra-f...
eller
https://www.overclockers.co.uk/dustend-g2-dust-filter-extra-d...
beroende på om man vill att det ska lysa svart eller vitt genom hålen.

Nice, kostar dock ca 320kr från england men vad ska man göra, kanske är ända alternativet.

Just nu har jag löst det på detta sätt:

Jag vågade inte sätta strumpbyxorna på insidan då jag var rädd att trådar m.m skulle lossna och åka in i datorn då dom fransade sig lite.
Man tager vad man haver, eller hur brukar man säga =P

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Sålänge temperaturen är rimlig så who cares tänker jag, finns massvis medäldre företagsdatorersom rullar dygnet runt fyllda med damm, kan dom kan jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Stämmer ju inte riktigt, ett företag har oftast sina servrar stående i ett rum som inte så mycket folk springer runt i eller vistas i.
Detta innebär att det knappt bildas något damm.

Men förstår ändå lite hur du tänker.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Vi uppgraderade 2st servrar på jobbet som hade rullat 24/7 i 3år. Till min förvåning så var det knappt något damm alls i dem

Skrivet av sleepyoh:

Sålänge temperaturen är rimlig så who cares tänker jag, finns massvis medäldre företagsdatorersom rullar dygnet runt fyllda med damm, kan dom kan jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk

Tja jag har ett rack står i min tvättstuga där det är riktigt dammigt. Jag klädde in alla öppningar i ventilationsfilter.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

@Joulester:

Hur ser den ut innuti? Det borde ju komma in en del damm ändå dvs?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

@Calby: Hur tänker du nu?
Jag har gjort en lösning där jag suger ut varm luft ifrån racket med en fläkt och där jag tar in luft sitter det hela tiden ett luftfilter som samlar upp dammet utifrån.
Så länge jag inte har något damm i racket sen innan eller att det kommer in för mycket när jag öppnar det så skall det inte finnas något

Jag ska snart göra ett uppdaterat inlägg i "Visa oss din server!"

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

En hel del damm på microservern fastnar ju i frontluckan och "gallret" runt diskarna. Avlägsnar det vid behov.

Brukar vid midsommar och jul plocka isär NASar, Microserver och övriga stationära och blåsa rent dem från damm. Dammfilterna på spelburken (som skyfflar klart mest luft) dammsugs varje vecka samtidigt som jag dammsuger golven.

Försöker också undvika att ha maskiner stående direkt på golvet vilket verkar minska dammansamlingen inuti en del.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Hur gör ni med dammfilter på er server?

Silvertejp på precis varje litet hål utom en liten bit på fronten och sedan fruns nylonstrumpa, klippt i lämplig storlek och tejpad på fronten. Snyggt är det då inte, men vem bryr sig.

Permalänk
Medlem

@Joulester:
haha tänkte inte att du täckte alla hålen, vet inte hur jag tänkte

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Tja jag har ett rack står i min tvättstuga där det är riktigt dammigt. Jag klädde in alla öppningar i ventilationsfilter.

Vilket filter är de du har köpt av alla där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

@Calby: G2 heter filtret skillnaden är bara storleken på rullarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk

till hps lilla g8 finns det anpassade filterinsatser till frontluckan.
Tror till och med att det är nämt i den tråden.
https://www.aliexpress.com/item/Caddy-Tray-Carrier-Stainless-...

inte helt gratis men lite snyggare än fruns avlagda strumpbyxor.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

till hps lilla g8 finns det anpassade filterinsatser till frontluckan.
Tror till och med att det är nämt i den tråden.
https://www.aliexpress.com/item/Caddy-Tray-Carrier-Stainless-...

inte helt gratis men lite snyggare än fruns avlagda strumpbyxor.

mvh

Har redan för luckan m.m blir så jävls dammigt ändå.
Har beställt luftfiltret ovan (ventilfiltret) ska sätta de framför som skydd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Hemma-servrarna (Gen8) stängs av emellanåt och rengörs på balkongen med luft på burk.
På jobbet är det så rent i datorhallarna att vi slipper rengöra servrarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hemma-servrarna (Gen8) stängs av emellanåt och rengörs på balkongen med luft på burk.
På jobbet är det så rent i datorhallarna att vi slipper rengöra servrarna

De har vi med på jobbet. Värre hemma
Gen8 verkar dra åt sig extremt med damm, hur vet jag inte ;P

Mycket samlas upp av gallret vid hdd facken men inte allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V