Permalänk
Medlem

Studielaptop

Hallå!
Jag börjar gymnasiet nu till hösten, och som på dem flesta gymnasierna nuförtiden kommer mycket att lämnas in och göras på datorer. Tyvvär verkar det som att skolan jag ska börja på inte delar ut laptops, utan använder datasalar istället. Jag tänkte då ta tilfället i akt och skaffa en laptop så jag kan anteckna och göra arbeten on the go, samtidigt som jag vill kunna använda datorn till lite lätt fotoredigering och mediakonsumerande. Jag har inga planer att spela spel på den, även om det inte vore helt fel.
Så vad är mina krav då? Jo, jag tänker mig;
Ca 13 tum
Lätt, helst under 1,5 kg
Bra skärm
Bra batteritid (ska räcka en dag)
Bra tangentbord
Minst 8 gb minne, som helst i sånna fall kan uppgraderas i framtiden
Minst en i5
Minst 250 gb ssd
Bra kvalite då den ska hålla i ca 3 år minst
Och allt detta under 9k
Det låter omöjligt, och jag vet att mina krav är svåra att möta för priset. Så nu behöver jag er hjälp!
Jag har hittat denna på webhallen:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/264831-...
Som jag tycker verkar ha allt som jag ber om. Det som är är väl att jag skulle vilja komma ner i pris, och även om det finns billigare modeller har dessa oftast pålött ram som är på 8 gig, och då känns det lite dumt om man behöver mer i framtiden.
Så kasta era förslag på mig, överrös mig med termer och hjälp mig hitta den perfelta studiedatorn!
Mvh
Eribo01

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Inaktiv

Hade jag varit i din situation så hade jag beställt en System76 Lemur eller letat efter något liknande.
https://system76.com/laptops/lemur

Att spela på bärbar tycker jag är värdelöst, så satsa hellre på något som uppfyller de sakerna som du listat upp, som liten, lätt, smidig, bra batteritid, bra skärm, bra tangentbord, bra kvalitet och så vidare. Dessa egenskaper är så mycket viktigare än att ha möjligheten att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hade jag varit i din situation så hade jag beställt en System76 Lemur eller letat efter något liknande.
https://system76.com/laptops/lemur

Att spela på bärbar tycker jag är värdelöst, så satsa hellre på något som uppfyller de sakerna som du listat upp, som liten, lätt, smidig, bra batteritid, bra skärm, bra tangentbord, bra kvalitet och så vidare. Dessa egenskaper är så mycket viktigare än att ha möjligheten att spela.

Tack för din input!
Angående spelandet är det inget jag tänkt lägga fonus på, har en speldator till det hemma. Datorerna du länkade har jag inte hört talas om, men de kan ju vara ett alternativ. Men då blir det väll med amerikanskt tangentbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Kan också passa på att nämna att jag har studentkortet, och rabatt på bland annat hp och dustin!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Jag har börjat fundera lite kring den laptop jag hittat. Är det kanske overkill med en så stor ssd och så mycket ram? Jag menar, det kanske aldrig kommer behövas för mina önskemål? Jag kan gå ner till ca 7k om jag offrar lite minne, så frågan är vad som är nest värt. Vidare hittar jag inga som helst rescensioner på modellen från webhallen, och på lenovos hemsida verkar modellen baa gå upp til 8gb ram och 256 gb ssd-storlek. Är det något lurt mån tro, eller är det en br dator jag hittat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Jag har börjat fundera lite kring den laptop jag hittat. Är det kanske overkill med en så stor ssd och så mycket ram? Jag menar, det kanske aldrig kommer behövas för mina önskemål? Jag kan gå ner till ca 7k om jag offrar lite minne, så frågan är vad som är nest värt. Vidare hittar jag inga som helst rescensioner på modellen från webhallen, och på lenovos hemsida verkar modellen baa gå upp til 8gb ram och 256 gb ssd-storlek. Är det något lurt mån tro, eller är det en br dator jag hittat?

Skickades från m.sweclockers.com

Denna med studentrabatt, rekommenderar alltid denna laptop.

http://store.hp.com/swedenStore/Merch/Product.aspx?id=Z6J27EA...

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Denna med studentrabatt, rekommenderar alltid denna laptop.

http://store.hp.com/swedenStore/Merch/Product.aspx?id=Z6J27EA...

Den verkar fin, fast med studentrabatt får jag bara ner den 1000 kr, vilket gör att den hamnar en bra bit ovanför min budget tyvvär. Dessutom är den sämre speccad än lenovon, så jag antar att det man betalar för är själva chassit, och även om den är välbyggd så känns det som att man ändå kan få mer för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hade jag varit i din situation så hade jag beställt en System76 Lemur eller letat efter något liknande.
https://system76.com/laptops/lemur

Därför att?

Skrivet av anon78208:

Att spela på bärbar tycker jag är värdelöst, så satsa hellre på något som uppfyller de sakerna som du listat upp, som liten, lätt, smidig, bra batteritid, bra skärm, bra tangentbord, bra kvalitet och så vidare. Dessa egenskaper är så mycket viktigare än att ha möjligheten att spela.

Respekterar så klart din åsikt men den gamla sanningen att det är så mkt bättre att spela på stationärt har ändrats iom Pascal, tidigare var skillnaden klart större. Dock är det så klart så att man kan få något bättre prestanda på en station och till ett klart lägre pris.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4160656
Eller liknande är ganska sjysst!
Har en själv stabil, bra lätt, tunn & bra batteritid.

End nackdelen tycker jag är microhdmi + att Powerknappen sitter där delete ska sitta

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Därför att?

Respekterar så klart din åsikt men den gamla sanningen att det är så mkt bättre att spela på stationärt har ändrats iom Pascal, tidigare var skillnaden klart större. Dock är det så klart så att man kan få något bättre prestanda på en station och till ett klart lägre pris.

Jag bör kanske ha uttryckt mig annorlunda, självklart ska jag inte ha laptopen att dpela på då den skall vara till studier, så teoretiskt är det bara bra att jag inte kan spela och tappa koncentrationen. uttrycket blev då för att lägga ribban från vilka komponenter jag vill ha på ett ungefär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4160656
Eller liknande är ganska sjysst!
Har en själv stabil, bra lätt, tunn & bra batteritid.

End nackdelen tycker jag är microhdmi + att Powerknappen sitter där delete ska sitta

Den ser värdig ut. Det enda jag stället mig frågan till är att det är "bara" 8gb pålött ram, vilket gör att den inte kan uppgraderas. Efteron datorn kommer användas dagligen i princip 3 år så vore det trevligt att kunna uppgradera om behovet uppstår. Hur tror ni för övrigt att 256gb räcker, antagligen kommer jag använda mycket på drive men tror ni att de fylls snabbt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb