Asrock: Intel Coffee Lake är inte kompatibel med 200-seriens moderkort

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Miljön spar du ju när du säljer det gamla som begagnat.

Heh, mest spar man väl på miljön om man har en lång livslängd och slipper sälja?

I vanliga fall är jag inte mycket för att myndigheter ska blanda sig i marknaden med direktiv men här finns det onekligen ett utrymme. Bestäm ett minimum för en sockels livsläng i avseende på nya generationers CPU! Moderkortstillverkning/kassering är en riktig miljöbov! Aldrig gillat Intels fulspel vad gäller sockel/chipset. Seriöst, gå från 1155 -> 1150 -> 1151! med samma footprint! Skit i miljön, kläm ut pengar bara..!

Alltid gillat AMD för deras livslängd på sockel. (Y)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Trevligt med en uppgradering! Förstår inte varför folk förväntar sitta på samma ship år efter år!

År efter år? Det handlar snarare om att folk får byta moderkort som de köpte för någon månad sedan, kolla in vilka moderkort som säljs just nu idag. Köper man en ny moderkort från 200 serien idag, ja då fungerar den ej med processorn som snart släpps. https://www.inet.se/kategori/881/socket-1151

Sedan varför uppgradera saker utan det ger något? Nu kan det vara så att moderkorten ej klarar av att strömförse de 6 kärnorna, men det var då dåligt från Intel att ej ha tänkt på detta.

*edit*
Jag själv har hyfsat datorutrustning nu, men det beror på att den är ny. Jag är dock väldigt mycket emot att göra uppgraderingar som ej ger något att tala på, 0.1GHz högre cpu är irrelevant.
Att nya moderkorts raidkontroller som suger, suger lite mindre men ändå inte duger till användning kvittar. Nej en uppgradering ska ge något vettigt, den nya i7 8700K gav 2st extra kärnor och det är ett gränsfall, nu när man tvingas byta moderkort så uppnår ej förbättringen vad jag anser är värt kostnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av geforce60:

För förr eller senare går all elektronik sönder. Har du otur så slår psun ut datorn.

Ja om du har köpt en omärkt psu från Kina.

Permalänk

Fast en Cpu med samma TDP, borde logiskt fungera efter BIOS uppdatering!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Jag lider med de 18% som påverkas utav detta enligt: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1463511-hur-ofta-byter-...

Själv sitter jag på ett system länge nog att när det är dags för uppdatering så byts det mesta ut ändå. Säljer man så snabbt brukar ju inte värdet på moderkortet ha påverkats mycket heller om man kollar marknaden. Vill man ha ny CPU så borde man ju vilja ha nytt moderkort för de nya funktionerna ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av geforce60:

Varje dator jag byggt, har levt i minst 5 år. Så ser ingen vits i att spara på gamla moderkort.
Vid nybygge för min del blir det alltid nya komponenter.
AMD am4 ska hålla till 2020, är ca 3år från lansering vilket inte är någon längre tid.

Folk snackar om att man alltid ska byta psu, i mitt fall är ett moderkortsbyte lika självklart vid high end builds.

Man kan tolka ditt inlägg olika.
Att man byter både moderkort och psu vid dygnet runt tungt belastade maskiner var 5år är inget konstigt. PSU håller dock länge för många och troligen mer i 5år. Speciellt för oss som köper en "förstor psu" emot vårt behov, men den då i princip hela tiden kan arbeta utan att fläkten startar och vi får en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag var en av dom som trodde att även CL skulle vara supportat på äldre moderkort. Tji fick jag. Skulle plattformen bli lidande av att supporta äldre moderkort så är jag med på varför, men finns det ingenting så är det ett dumt beslut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Låt oss vara ärliga och medge att detta länge varit en del i Intels strategi för vinstmaximering, tillsammans med en fantastisk marknadssegmentering där samma kiselprodukt kan säljas som myriader av SKUs i olika prisklasser.
Och det fungerar för dem, konsumenterna betalar oavsett om de är privatpersoner eller företag.

Som konsument har man ju inte mycket val annat än att handla på den nästan-monopol marknad som råder. Vad som istället sker är ju att x86 marknaden långsamt krymper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Först cpuer som spottas ut oftare än man nästan hinner köpa det som ska vara "nytt"
cpuer som behöver plockas isär och på med kylpasta för att de blir så varma tack vare intel
Inga stöd för äldre cpuer när nya moderkort kommer.
Intel har visst börjat att gilla att skjuta sig själva i foten .

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Är ju ingen skillnad mot förra generationer.
z67 z77 z87 z97 Z170 Z270 etc

Sant, med den viktiga skillnaden att vid de tidigare bytena så har inte AMD haft något vettigt att komma med. Nu har AMD en plattform som är lika eller marginellt sämre på vissa områden, och mycket bättre på andra. Då hade det ju varit affärsmässigt smart av Intel att låta det handla om "bara" ett processorbyte. Men nu måste man ju köpa nytt moderkort och processor, vilket inte innebär någion skillnad alls mot om man skulle byta till AMD, så det är inte alls lika självklart att man väljer intel då längre.

Jag tror den här strategin kommer bita dem i arslet, men vi får se hur det blir. Dock tror jag intel kraftigt överskattar mängden folk som ska ha intel oavsett vad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Jag har då aldrig bara bytt cpu i någon av mina main-riggar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sant, med den viktiga skillnaden att vid de tidigare bytena så har inte AMD haft något vettigt att komma med. Nu har AMD en plattform som är lika eller marginellt sämre på vissa områden, och mycket bättre på andra. Då hade det ju varit affärsmässigt smart av Intel att låta det handla om "bara" ett processorbyte. Men nu måste man ju köpa nytt moderkort och processor, vilket inte innebär någion skillnad alls mot om man skulle byta till AMD, så det är inte alls lika självklart att man väljer intel då längre.

Jag tror den här strategin kommer bita dem i arslet, men vi får se hur det blir. Dock tror jag intel kraftigt överskattar mängden folk som ska ha intel oavsett vad.

Rättar: P67/Z68 (1155) --> z77/z75/(1155) --> z87/z97(1150) --> z170/z270(1151)
Sandy/Ivy Bridge --> Haswell/Haswell refresh/Broadwell --> Skylake/Kabylake

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sant, med den viktiga skillnaden att vid de tidigare bytena så har inte AMD haft något vettigt att komma med. Nu har AMD en plattform som är lika eller marginellt sämre på vissa områden, och mycket bättre på andra. Då hade det ju varit affärsmässigt smart av Intel att låta det handla om "bara" ett processorbyte. Men nu måste man ju köpa nytt moderkort och processor, vilket inte innebär någion skillnad alls mot om man skulle byta till AMD, så det är inte alls lika självklart att man väljer intel då längre.

Jag tror den här strategin kommer bita dem i arslet, men vi får se hur det blir. Dock tror jag intel kraftigt överskattar mängden folk som ska ha intel oavsett vad.

Hittills har den tjänat dem väl. Även om AMD tar lite marknadsandelar spelar de inom ramen för intels marknadssegmentering. Som helhet är det ingen anledning för intel att byta strategi, möjligen att göra små justeringar för att snabbt täcka in de luckor som AMD kan tänkas hitta som passar deras kiselbrickor särskilt bra.
Deras nya high-end sockels produktmix är ett exempel på en sådan (ganska dålig) fix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Haziza:

Trevligt med en uppgradering! Förstår inte varför folk förväntar sitta på samma ship år efter år!

Om uppgraderingen i fråga inte medför något av mervärde för en majoritet av användarbasen, då känns det som en föga aning onödigt kan jag tycka personligen. Inte bara för plånboken, men även ur ett miljöperspektiv.

Exempelvis om jag skulle gå från min 6700k+z170 till en 7700k+z270 kombo - Vad är det jag skulle tjäna på det, mer än att jag får ut kanske 0.4Ghz högre OC på CPU'n än jag har idag (förutsatt att z270 brädan är i samma prisklass som den jag har)?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Saken är väl den att bytena är ett icke-problem för nästintill alla konsumenter. Den skara som ser en fördel i att byta vid ny generation är antagligen så pass liten att det inte är värt att ta hänsyn till. OEM lär knappast bry sig heller.

Något som hade varit intressant är varför chippen inte är kompatibla. Rör det sig enbart om pin-layout eller är det ny funktionalitet där det saknas stöd i gamla chip?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

7700K blir nog den sista och första Intel cpun som jag har köpt löst och monterat i en dator efter detta. ...
Min tanke var att bara slänga ut 7700K emot en bättre, men nu blev det visst moderkort också.

Du köper den snabbaste CPU som går att få tag på till moderkortet, och räknar med att ha stöd för en betydligt bättre om tre-fyra år?
Har det varit möjligt med någon generation av Intels processorer?

Skrivet av Yatagarasu:

... Men jag måste ge AMD lite cred på denna fronten, speciellt nu med Ryzen då de kommer använda AM4 sockeln hela vägen till 2020, vilket möjliggör uppgradering av endast CPU...

Skrivet av Garderoben:

... Dock kan jag tycka det är konstigt att dom behöll 1151 namnet?

LGA 1151 är väl exakt samma socket nu som när den först lanserades? Det är ju chipseten som kommit i nya modeller. Rent fysisk bör en Coffee Lake passa på äldsta LGA 1151 moderkort.

Samma sak väcker en fråga för mig gällande AM4. Frågan är om nuvarande chipset kommer att ge stöd för de processorer som släpps om tre år.

Skrivet av geforce60:

Varje dator jag byggt, har levt i minst 5 år. Så ser ingen vits i att spara på gamla moderkort.
Vid nybygge för min del blir det alltid nya komponenter.
AMD am4 ska hålla till 2020, är ca 3år från lansering vilket inte är någon längre tid.

Med ett undantag (omnämnt nedan) gäller detta även för mig. En ny processor i min dator ska i normalfallet ha minst dubbla prestandan men ungefär samma pris som den gamla som ersätts. Med den stagnerande utveckling som varit de senaste ganska många åren går det många generationer chipset från en processor till nästa som blir köpvärd...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast du tänker att de flesta har typ 6700k eller 7700k då antar jag? För har du en pentium, i5, i3 eller någon annan budget cpu så hade det varit bra att kunna uppgradera till Coffee lake.

Sitter man med en äldre generation och vill uppgradera till nyare generation har det i princip alltid varit tvingande att även byta moderkort och RAM. Den enda CPU-uppgradering man kan hoppas på är från "långsam" till "snabb" i samma generation, och då bör man göra uppgraderingen inom ett år. I bästa fall kan man uppgradera CPU med en generation utan att byta moderkort.
Själv har jag snarare råkat ut för att uppgraderingar utan moderkortsbyte är helt meningslösa:
* Hade Pentium III, 800MHz. Moderkortet stödde Pentium III upp till 866 MHz. Bytte CPU, moderort och RAM till...
* Athlon XP 1800+ (Barton), moderkortet stödde upp till Athlon XP 2700+ (Thoroughbread).
När min XP inte längre var tillräcklig skulle det bli någon Athlon 64, men här fick jag lite problem:
1) Bytet av moderkort innebar i praktiken även ett tvång att byta grafikkort, från ett med AGP till ett för PCIe. Detta drog upp kostnaden för operationen så jag bestämde mig för att börja med en enkelkärnig CPU med avsikt att byta till dubbelkärnig efter 12-18 månader.
2) Athlon 64 fanns då för socket 939 och den precis släppta AM2. Med 939 hade det initialt varit en del strulande chipset, men det var inte längre något problem. AM2 kunde ju visa sig ha samma barnsjukdomar. AMD hade förvarnat om att antingen 939 eller den äldre 754 skulle fasas ut, men garanterade fortsatt stöd med nya CPUer i 18 månader.
Jag valde att satsa på socket 939, och några veckor senare meddelade AMD att det var denna som skulle fasas ut.
Det kändes i alla fall lugnt, eftersom det skulle finnas fortsatt stöd.
Efter ungefär ett halvår upptäckte jag så att processorer för socket 939 började försvinna från marknaden! Det blev till att hektiskt panikköpa vad som nog var en av de sista Athlon64X2 4600+ som såldes i svensk butik (med undantag för överprissatta hyllvärmare).

Skrivet av geforce60:

Folk snackar om att man alltid ska byta psu, i mitt fall är ett moderkortsbyte lika självklart vid high end builds.

Jag har aldrig hört rekommendationen att "alltid byta PSU".

Skrivet av loefet:

Det är därför man köper ett kvallitetsaggregat från början och inte ett budget skräp som fallerar efter 1-2 år.
Då behöver man ju inte byta så ofta.

Detta argument har jag hört, men förstår inte.
* Visst ska man undvika det absoluta bottenskrapet, för det är rent farligt. Dessa nätaggregat finns i praktiken inte längre att köpa i Sverige.
* Betalar man runt 500kr för ett nätaggregat får man fullt acceptabel kvalitet och en teknisk livslängd på 10-15 år, eventuellt med fläktbyte halvvägs.
* Jag köpte för drygt fem år sedan ett nätaggregat för runt 1000kr för att på den tiden få betydligt lägre ljudnivå.
Det är klassat för 850W, komponenter och konstruktion mer anpassade för 1500W, jag nyttjar <400W. Räknar med att det inte ska gå sönder de närmsta tjugo åren om jag byter fläkt var tionde år.
* Jag är på mitt femte nätaggregat, och inte något av de tidigare har blivit kasserat på grund av att det varit trasigt.
- Det första var för klent att driva en andra hårddisk.
- Nummer två var nog rätt okej, men nummer tre var nominellt kraftfullare och följde med när jag köpte ny datorlåda.
- Nummer tre lät alldeles för mycket.
- Nummer fyra visade sig, så småningom, vara av en modell som i tester uppförde sig helt perfekt upp till ca 75% av nominell belastning. Vid närmare 100% last kunde det bli elakt! Jag belastade det aldrig så hårt att jag var i farozonen, men bytte ändå av försiktighetsskäl.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Sitter man med en äldre generation och vill uppgradera till nyare generation har det i princip alltid varit tvingande att även byta moderkort och RAM. Den enda CPU-uppgradering man kan hoppas på är från "långsam" till "snabb" i samma generation, och då bör man göra uppgraderingen inom ett år. I bästa fall kan man uppgradera CPU med en generation utan att byta moderkort.
Själv har jag snarare råkat ut för att uppgraderingar utan moderkortsbyte är helt meningslösa:
* Hade Pentium III, 800MHz. Moderkortet stödde Pentium III upp till 866 MHz. Bytte CPU, moderort och RAM till...
* Athlon XP 1800+ (Barton), moderkortet stödde upp till Athlon XP 2700+ (Thoroughbread).
När min XP inte längre var tillräcklig skulle det bli någon Athlon 64, men här fick jag lite problem:
1) Bytet av moderkort innebar i praktiken även ett tvång att byta grafikkort, från ett med AGP till ett för PCIe. Detta drog upp kostnaden för operationen så jag bestämde mig för att börja med en enkelkärnig CPU med avsikt att byta till dubbelkärnig efter 12-18 månader.
2) Athlon 64 fanns då för socket 939 och den precis släppta AM2. Med 939 hade det initialt varit en del strulande chipset, men det var inte längre något problem. AM2 kunde ju visa sig ha samma barnsjukdomar. AMD hade förvarnat om att antingen 939 eller den äldre 754 skulle fasas ut, men garanterade fortsatt stöd med nya CPUer i 18 månader.
Jag valde att satsa på socket 939, och några veckor senare meddelade AMD att det var denna som skulle fasas ut.
Det kändes i alla fall lugnt, eftersom det skulle finnas fortsatt stöd.
Efter ungefär ett halvår upptäckte jag så att processorer för socket 939 började försvinna från marknaden! Det blev till att hektiskt panikköpa vad som nog var en av de sista Athlon64X2 4600+ som såldes i svensk butik (med undantag för överprissatta hyllvärmare).

I början när PCIE kom fanns det moderkort med både PCIE och AGP så det var inget större problem om man ville köra vidare på sitt gamla grafikort en stund exempelvis. Har inte haft AMD processorer innan 2007 så har dålig koll. Men när AM2 + processorer kom släpptes det ofta bios uppdateringar till gamla AM2 moderkort så att de kunde ta am2+ processorer.

Jag hade själv ett Asrock n68-s där jag körde en AM2 processor (Athlon x2 6000+) uppgraderade till en AM2+ processor (Phenom X3 8750) som jag sedan uppgraderade till en AM3 processor (Athlon II 630) Alltså körde jag 3 olika generationer på ett och samma moderkort. Moderkortet fick även stöd för Phenom II x6 i senaste bioset vilket man nästan kan räkna som en egen generation jämfört med de äldre phenom II.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Finns säkert en del som hade hoppats på att bara kunna kasta i en 6-kärnig CPU i sitt nuvarande system någon gång framöver och utöka livslängden, så surt för dem.

Steget till AMD blir som sagt också mindre. Om man ändå måste byta moderkort för att uppgradera från 4 till 6 kärnor kan man ju lika gärna köra på ett AM4-moderkot med en Ryzen, som dessutom troligen kommer fungera med nästa generation Ryzen också i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Du köper den snabbaste CPU som går att få tag på till moderkortet, och räknar med att ha stöd för en betydligt bättre om tre-fyra år?
Har det varit möjligt med någon generation av Intels processorer?

Kommer inte Coffe Lake till hösten? Då blir det för mig och många att byta moderkort efter någon månad om vi vill uppgradera cpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loodee:

Skulle gissa på att gamla 1151 kan ha problem med strömförsörjning eller något liknande i och med hopp från 4 till 6 kärnor som max på plattformen. Är en gissning dock, kanske är ett problem som kan lösas på andra sätt, eller inte ens är ett problem alls.

Jag tror inte det är problemet för även billigaste z87/z97 och framåt har klarat rejält klockade i7 så strömmatningen bör duga även om man kanske på budget modeller av moderkort skulle kunna få en lite sämre oc med många cores och senare moderkort av bättre modell bör spännings mässigt kunna hantera mer kärnor utan större problem när även så gamla kort klarar av rejält med spänning och z modellerna bör lätt kunna hantera dom

tror mer dom satt det i system att medvetet sälja mer moderkort och försöker mjölka marknaden lite extra än att det är begränsningar som stoppar dom och kommer bita dom i arslet när sån här strategi inte funkar med ryzen på marknaden och skulle det finnas 6core intel till mitt moderkort så hade det kunnat vara intressant men måste man köpa allt så köper jag lätt amd kitt och tror många tänker så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det var bättre förr då man kunde köra AMD och Intel på samma kort (Socket 7)

De var tider då

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

varför måste man köpa nästa nya cpu när det skiljer ytterst lite mellan olika generationer ändå... en bra cpu går på över 3k medan ett moderkort får man för runt 1k...

Om man bara lirar spel så är en ominstallation av OS en enkel sak men om man har någon slags productionsplattform så är det inte kul att köpa nytt moderkort och installera om speciellt om man har ett med NVME, USB C osv och inte vinner nått nytt i I/O.

Sen så går bättre moderkort med bra NIC osv på ca 2500 kr snarare än 1000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I början när PCIE kom fanns det moderkort med både PCIE och AGP så det var inget större problem...

Jag tittade på den lösningen, men det smakade mer än det kostade i form av dyrare moderkort med i övrigt för mig vissa felprioriteringar.

Skrivet av anon159643:

Kommer inte Coffe Lake till hösten? Då blir det för mig och många att byta moderkort efter någon månad om vi vill uppgradera cpun.

Köper du en (Kaby Lake) Pentium eller Core i3 nu så kommer du att kunna uppgradera till (Kaby Lake) Core i5 eller i7 under betydligt längre tid än en månad! Alltså inga problem att uppgradera.
Det finns ju till och med fortfarande Skylake-processorer att köpa i butikerna!
Dessutom tror jag inte det är särskilt många som tycker att en budget-CPU från Intel måste köpas nu i avsikt att bytas mot något bättre i brådrasket.

(Köper du en Core i7 nu finns ju ingen som helst anledning att byta processor bara för att en ny modell råkar komma ut på marknaden någon månad senare.)

Permalänk
Medlem

Det som skulle behövs är att vi får tillbaka den konkurrens som var med alla VIA och SIS chipsets för i tiden. Då ville Intel också får större incitament till att alltid ha senaste teknologin tillgängligt i de chipsets de lanserar.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är därför man köper ett kvallitetsaggregat från början och inte ett budget skräp som fallerar efter 1-2 år.
Då behöver man ju inte byta så ofta.

Jag har alltid haft Corsair dyrare serier och nu senaste åren Seasonic.
Köper alltid kvalitetskomponenter. Som sagt lever mina datorer i minst 5 år. (Klockade)
Och att inte byta efter 5 år känns minst sagt riskabelt och onödigt.

Min grannes moderkort började brinna för några veckor sedan vilket orsakade utryckning och brandmän utanför som borrade upp hans balkongdörr.
Så man ska aldrig vara säker och har alltid fungerande brandvarnare, i detta fallet var han inte hemma och grannar ringde SOS, vilket kanske räddade en storbrand i ett bostadshus.

Men visst. Era liv, era val.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HenrikM:

Jo, men du är inte så värst representativ på hur mycket en genomsnits sweclockers är villiga att lägga på ett system.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä men jag har datorer från 4-5k till många tusenlappar så jag är helt med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yatagarasu:

Det känns en föga aning onödigt kan jag själv tycka. Kan förstå ett byte när USB-C kom eller M.2, men har du en bräda med det idag så ser jag inget direkt som skulle locka ett byte för gemene konsument (knappt för en entusiast)

"onödigt" är hela min hobby kan jag säga.
Min vattenkylning är dyrare än min hårdvara.
Det är en hobby och inget annat.
Ser jag ett mobo jag vill ha så byter jag direkt för det är just kul hålla på pilla byta saker montera om vattenkylning etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

(Köper du en Core i7 nu finns ju ingen som helst anledning att byta processor bara för att en ny modell råkar komma ut på marknaden någon månad senare.)

Argumentet giltligt om det ej är någon märkbar prestandaskillnad, men nu har de nya 2 extra cores.
Det innebär att ens dator nu klarar av att köra lösningar som den tidigare ej klarade av.
Sedan håller jag med om att man kanske ändå borde byta plattform till i9 eller Ryzen. Så på sätt och vis kanske det är bra ändå att man byter plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Damnit!

Kanske mitt tillkortakommande, men hade verkligen planer på en uppgradering ifrån 6700Ktill 8700K men vet inte om jag vill lägga ner pengar på ett moderkort och tiden på att byta ut saker. Lite surt sa räven. Men kåt som man är på nya skinande saker, köper man det väl ändå

Permalänk
Medlem

ASRock har nu tagit bort tweeten.
Man kan ju hoppas på att det är på grund av att det varit felaktig information, men dessvärre tror jag inte att det är så.
Det är nog snarare Intel som gett dem ett piskrapp för att de gått ut med uppgifter som inte är officiella ännu.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3