Datateknik vs Informationsteknik på Universitetet.

Permalänk
Medlem

Datateknik vs Informationsteknik på Universitetet.

Jag har blivit accepterad till båda linjerna men vet inte vilken jag ska välja. Vad är skillnaderna mellan de båda linjerna och vad kan man arbeta med efter universitetet? Vilken linje erbjuder en bättre karriär?

Permalänk
Medlem

Datateknik är mer inriktat på programmering.
Informationsteknik är mer inriktat på infrastrukturen för IT.

Generellt skulle jag väl säga att datateknik skulle leda till arbete som utvecklare/programmerare.
Informationsteknik leder snarare till jobb som systemadministratör, nätverksarkitekt etc.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Datateknik är mer inriktat på programmering.
Informationsteknik är mer inriktat på infrastrukturen för IT.

Generellt skulle jag väl säga att datateknik skulle leda till arbete som utvecklare/programmerare.
Informationsteknik leder snarare till jobb som systemadministratör, nätverksarkitekt etc.

Det låter lite som att datateknik är lite av en återvändsgränd där programmering är det mesta man gör samtidigt som informationsteknik är mer varierat och kan erbjuda ett större arbetsområde? Har jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem

Andra tråden på två dagar om samma ämne , du kan nog finna en del svar i denna tråd:
#16915053

Vilket universitet pratar vi om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Det låter lite som att datateknik är lite av en återvändsgränd där programmering är det mesta man gör samtidigt som informationsteknik är mer varierat och kan erbjuda ett större arbetsområde? Har jag förstått det rätt?

Har själv läst systemvetenskap på 90-talet... Tusan vad tiden går... Mitt råd som 40-plussare(om det är värt något) är att att läsa det som är tekniskt mest komplext och avancerat. I ditt fall alltså datateknik. Informationsteknik angränsar "för" mycket till humaniora och samhälle. Viktiga områden men inte lika svåra att bemästra. Bättre att läsa det mest matematiskt inriktade programmet. Har skapat många dataprogram till olika företag men har aldrig upplevt att kunskap genom systemvetenskapliga programmet har varit till hjälp. Allt handlar om drivkraft och egen förkovran. Varför ta studielån till information som man lika gärna enkelt kan inhämta på fritiden? Skaffa rekorderliga betyg på papper men ladda hem valfri programmeringsbok, bemästra allt i den, och du kommer att mer vara attraktiv än "random" student från mångårig IT-utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Andra tråden på två dagar om samma ämne , du kan nog finna en del svar i denna tråd:
#16915053

Vilket universitet pratar vi om?

Haha det är studenttider nu så inte konstigt att folk undrar. Tack för tråden! Jag ska gå Chalmers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Har själv läst systemvetenskap på 90-talet... Tusan vad tiden går... Mitt råd som 40-plussare(om det är värt något) är att att läsa det som är tekniskt mest komplext och avancerat. I ditt fall alltså datateknik. Informationsteknik angränsar "för" mycket till humaniora och samhälle. Viktiga områden men inte lika svåra att bemästra. Bättre att läsa det mest matematiskt inriktade programmet. Har skapat många dataprogram till olika företag men har aldrig upplevt att kunskap genom systemvetenskapliga programmet har varit till hjälp. Allt handlar om drivkraft och egen förkovran. Varför ta studielån till information som man lika gärna enkelt kan inhämta på fritiden? Skaffa betyg på papper men ladda hem valfri programmeringsbok, bemästra allt i den, och du kommer att vara attraktiv än "random" student från mångårig IT-utbildning.

Som blivande systemvetare så håller jag med om datateknik är mer tekniskt men du missar hela "Enterprise" delen och jag har aldrig hört något om IT infrastrukturen på datateknik. Systemvetare blir ju så klart mer företagsinriktat och det är ju en fördel eller nackdel beroende på hur socialt arbete man vill ha.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Har själv läst systemvetenskap på 90-talet... Tusan vad tiden går... Mitt råd som 40-plussare(om det är värt något) är att att läsa det som är tekniskt mest komplext och avancerat. I ditt fall alltså datateknik. Informationsteknik angränsar "för" mycket till humaniora och samhälle. Viktiga områden men inte lika svåra att bemästra. Bättre att läsa det mest matematiskt inriktade programmet. Har skapat många dataprogram till olika företag men har aldrig upplevt att kunskap genom systemvetenskapliga programmet har varit till hjälp. Allt handlar om drivkraft och egen förkovran. Varför ta studielån till information som man lika gärna enkelt kan inhämta på fritiden? Skaffa betyg på papper men ladda hem valfri programmeringsbok, bemästra allt i den, och du kommer att vara attraktiv än "random" student från mångårig IT-utbildning.

Problemet är att jag inte vill bli en programmeringsapa utan vill nå högt i karriärern. (Haha jag vet, typisk ungdom med ambitioner om hög position utan erfarenhet av vad som egentligen krävs).
Du säger att det är bättre att läsa programmering på fritiden, men linjen datateknik har ju mer programmering än informationsteknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Som blivande systemvetare så håller jag med om datateknik är mer tekniskt men du missar hela "Enterprise" delen och jag har aldrig hört något om IT infrastrukturen på datateknik. Systemvetare blir ju så klart mer företagsinriktat och det är ju en fördel eller nackdel beroende på hur socialt arbete man vill ha.

Så du skulle säga att informationsteknik erbjuder en större chans för karriär samt ett bredare och mer socialt arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Som blivande systemvetare så håller jag med om datateknik är mer tekniskt men du missar hela "Enterprise" delen och jag har aldrig hört något om IT infrastrukturen på datateknik. Systemvetare blir ju så klart mer företagsinriktat och det är ju en fördel eller nackdel beroende på hur socialt arbete man vill ha.

Visst, det är nog så att vi har olika förväntningar. Förväntade mig mer kunskap inom konstruktion och utveckling av applikationer som systemvetare, men insåg med tiden att den mer tekniska kunskapen var jag tvungen att inhämta vid sidan om, vilket dock ska sägas var och är roligt. Extra bonus för egot är när man arbetar inom ett helt annat fält än IT och med programmeringskunskaper kan förbättra/effektivisera processer som arbetsgivaren uppskattar och ger en fria händer att utföra. Dock så handlar allt om pengar och att inrikta sig på att bli en duktig kodapa kan straffa sig längden. Mitt råd är att...göra som du vill. Se bara till att du blir ordentlig avlönad för det arbete du faktiskt utför. Rättvisa är en tankekonstruktion! Hehe...

Lycka till önskar en lite sargad och "duktig" svennebanan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Så du skulle säga att informationsteknik erbjuder en större chans för karriär samt ett bredare och mer socialt arbete?

Håller absolut inte med om detta. D-are är absolut mer attraktiva på arbetsmarknaden. Min kompis som precis tog examen inom infocom sökte jobb och när hon sa vad hon läst frågade de henne vad det är. Det är löjligt hur eftertraktade datatekniker är idag.

obs, jag säger inte att infocomare inte är eftertraktade men jag tror att datatekniker är mer eftertraktade och det ser man också på hur stora utbildningarna är i jämförelse.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Håller absolut inte med om detta. D-are är absolut mer attraktiva på arbetsmarknaden. Min kompis som precis tog examen inom infocom sökte jobb och när hon sa vad hon läst frågade de henne vad det är. Det är löjligt hur eftertraktade datatekniker är idag.

obs, jag säger inte att infocomare inte är eftertraktade men jag tror att datatekniker är mer eftertraktade och det ser man också på hur stora utbildningarna är i jämförelse.

Men på Chalmers är intagningspoängen för Datateknink 19 medan det är 21.5isch för Informationsteknik. Hur kommer det sig att Datateknik är så eftertraktat medan det är så få som vill bli det? (Det kanske förklarar sig självt egentligen, tillgång och efterfrågan haha). Men är verkligen programmeringskunskaper så eftertraktade i arbetsmarknaden? Jag vill nämligen inte bli en kodapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Men på Chalmers är intagningspoängen för Datateknink 19 medan det är 21.5isch för Informationsteknik. Hur kommer det sig att Datateknik är så eftertraktat medan det är så få som vill bli det? (Det kanske förklarar sig självt egentligen, tillgång och efterfrågan haha). Men är verkligen programmeringskunskaper så eftertraktade i arbetsmarknaden? Jag vill nämligen inte bli en kodapa.

Kan inte svara för Chalmers men på LTH var det i år 18.51 och Datateknik var 19.53. På Datateknik är det 144 antagna med 360 reserver och på infocom 65 antagna och 108 i reserver. Så det du säger stämmer inte.
EDIT:
Kollar på chalmers som du säger och där är det (för data) 90 antagna med 390 reserver och för infocom är det 72 antagna med 272 reserver. Dessutom är antagningspoängen för infocom 19.69, vet inte vart du fått 21.5 ifrån (källa).

Summa sumarum. Datateknik tar in fler människor = lägre antagnignspoäng. Det talar ej för hur eftertraktade de är på arbetsmarknaden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Men på Chalmers är intagningspoängen för Datateknink 19 medan det är 21.5isch för Informationsteknik. Hur kommer det sig att Datateknik är så eftertraktat medan det är så få som vill bli det? (Det kanske förklarar sig självt egentligen, tillgång och efterfrågan haha). Men är verkligen programmeringskunskaper så eftertraktade i arbetsmarknaden? Jag vill nämligen inte bli en kodapa.

Precis som du säger...tillgång och efterfrågan. Tips! Skaffa programmeringskunskaper på en djupare nivå för att förstå dess begränsningar och möjligheter och du kommer att vara en eftertraktad tillgång på arbetsmarknaden, oavsett roll inom IT-världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Så du skulle säga att informationsteknik erbjuder en större chans för karriär samt ett bredare och mer socialt arbete?

Min uppfattning är att det är precis tvärt om. Dels för att om du går någon av de mer teoretiskt tunga linjerna på civ. ing såsom teknisk fysik, datateknik eller liknande så får du djupare råkunskaper och bättre känsla inom området, och dels för att det kan vara en fördel att faktiskt kunna någonting för att vara lite extra konkurrenskraftig i framtiden. Det utexamineras ju en hel del studenter från mer moderna hybridlinjer. Ett målande exempel är Energi Miljö Management i Linköping, eller klassikern Industriell ekonomi (som jag själv gick...). Jag säger inte att studenter från dessa linjer inte kan någonting (alls), men när man på Indek sitter och reflekterar kring briljansen i att Ikea ställer fram billiga diskborstar precis vid kassorna för att folk ska köpa utan att egentligen reflektera över sitt behov så har jag känslan av att fysikerna eller datalogerna får ett litet intellektuellt försprång. Och de sitter inte alls bara i datorsalarna och luktar pommes utan även dataloger får sin beskärda del social interaktion i olika kurser, i kandidat- eller masteruppdrag på företag, genom jobb på somrarna och tacka vet jag valbara kurser på mastern! Beror alltså lite på hur du själv prioriterar.

Vet flera från datalinjen som jobbar med helt andra prylar än vad man kanske spontant tänker sig att en datalog ägnar sig åt. Vissa med kodfria uppgifter på t.ex. bank eller inom management, och andra stannar kvar inom området data men söker sig till en mer social yrkesroll. Det här är självklart inte unikt för data utan så ser det ut på alla linjer. Och just eftersom det är så, dvs att man som civ. ing kan hålla på med lite av varje oberoende av linje därför att man på papper är lösningsorienterad och åtminstone lite halvt analytisk, gör väl att alla gedigna färdigheter man lyckas skaffa sig under sin studietid är en fördel när agnarna ska skiljas från vetet senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kan inte svara för Chalmers men på LTH var det i år 18.51 och Datateknik var 19.53. På Datateknik är det 144 antagna med 360 reserver och på infocom 65 antagna och 108 i reserver. Så det du säger stämmer inte.
EDIT:
Kollar på chalmers som du säger och där är det (för data) 90 antagna med 390 reserver och för infocom är det 72 antagna med 272 reserver. Dessutom är antagningspoängen för infocom 19.69, vet inte vart du fått 21.5 ifrån (källa).

Summa sumarum. Datateknik tar in fler människor = lägre antagnignspoäng. Det talar ej för hur eftertraktade de är på arbetsmarknaden.

https://www.chalmers.se/sv/utbildning/sa-soker-du-till-chalme...
Här är Datateknik 19.00 medan Informationsteknik är 20.57

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

https://www.chalmers.se/sv/utbildning/sa-soker-du-till-chalme...
Här är Datateknik 19.00 medan Informationsteknik är 20.57

Det där är för 2016. Kolla på min länk så kan du se 2017.

Edit: för övrigt spännande att det droppar ett helt poäng på ett år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Så du skulle säga att informationsteknik erbjuder en större chans för karriär samt ett bredare och mer socialt arbete?

Säger inte att du kommer ha en bättre karriär men kanske lite annorlunda. Jag ska inte säga allt för mycket då jag inte har så mycket erfarnhet men som jag ser det.

Systemvetare= Utvecklar system som människor använder.
Datateknik= Utvecklar system som robotar/maskiner använder.

Med den grova bilden så är det enkelt att förstå hur systemvetare har en större social bild i det hela då man har kundkrav att uppfylla som kan vara etiska och designmässiga.

Sen är utbildningen precis vad du gör den till. Du kan om du vill bara försöka få G i allt och sen vara nöjd eller så lär du dig mer på fritiden.

Jag går systemvetare och har ett år kvar men ska redan släppa en applikation som är gjord i PHP och hanterar betalningar, för dialoger med företag och hela den biten. Så även om vissa systemvetar program är mindre kodning i så finns det chans att göra rejäla grejer OM du vill.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, hur kan du få välja mellan 2 utbildningar? När jag sökte in 2014 så fick man inte välja utan du antogs till ditt översta val och alla andra ströks. Skulle vara märkligt om det fortfarande inte är så.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Snabb fråga, hur kan du få välja mellan 2 utbildningar? När jag sökte in 2014 så fick man inte välja utan du antogs till ditt översta val och alla andra ströks. Skulle vara märkligt om det fortfarande inte är så.

Tekniskt sett så har jag inte fått två utbildningar, men jag är en hög reserv på informationsteknik och antagen på datateknik så chansen att komma in är mycket hög

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Surpuppa:

Haha det är studenttider nu så inte konstigt att folk undrar. Tack för tråden! Jag ska gå Chalmers

Jag är partisk i frågan.

Men jag kan säga att om du väljer IT ska du inte missa att välja till kursen Funktionell programmering. Den och ämnet i sig är det som haft enskilt störst inverkan på min utveckling som programmerare.

Och om jag ska försöka säga någonting om Data vs IT skulle det kanske vara att du blir en mer generell programmerare (flera språk, olika paradigmer, kedjan hårdvara–mjukvara) på Data och en mer praktisk dito (mobilappar, projekt, GUI) på IT.

For the record: Data och IT är mer tvärtom relativt varandra på vissa universitet jämfört med Chalmers.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tänk på att Chalmers likt de flesta andra tekniska högskolorna i Sverige tillämpar överintag så det är inte alls säkert att du blir antagen i urval 2 som reserv även om du är reservnummer 1. Fördelen med datateknik är att du blir behörig till även hårdvarunära masterprogam. Vill du ha dörren öppen att jobba med hårdvara bör du alltså välja Datateknik tycker jag. Jag valde Datateknik på LiTH av just den anledningen att jag om jag skulle bli intresserad av hårdvara mina tre första år kan jag gå en hårdvarumaster.

Informationsteknik på Chalmers är "Software Engineering" (SE)
Datateknik är "Computer science and engineering", alltså en hybrid mellan computer science(CS) och computer engineering(CE). (CSE)

Sammanfattat: En person som läst Datateknik skulle kunna jobba med både Hårdvara och Mjukvara medans en person som läst Informationsteknik endast skulle kunna jobba med mjukvara typ.

Tycker denna bild förklarar det hela väldigt bra http://www.teach21.us/uploads/1/3/0/5/13053428/5430623.png?81...

Permalänk
Medlem

När det gäller Data kontra IT på Chalmers är det lätt att glömma att det huvudsakligen är grundprogrammet (d.v.s. de tre första åren) som skiljer dem åt. Går du IT är nämligen sannolikheten stor att du hamnar på Datas masterprogram, såtillvida du inte är i synnerhet intresserad av management-sidan av mjukvaruprojekt (då är IT att rekommendera). Jag vet detta eftersom jag själv går på Datas masterprogram och har varit inblandad i studienämnden.

Mellan Data och ITs grundprogram på Chalmers är det dock ingen väsentlig skillnad på varken mängden matematik eller matematiskt innehåll. Som en liten jämförelse ger jag här några konkreta skiljepunkter mellan grundprogrammens obligatoriska moment:

  • I linje med vad @Kcce säger är Datas grundprogram betydligt mer inriktad mot elektronik och datorarkitektur - att förstå maskinen man programmerar.

  • IT har å andra sidan två obligatoriska kurser i kommunikation och ingenjörskompetens, något som helt saknas på Data.

  • IT har två obligatoriska mjukvaruprojekt. Data har endast en obligatorisk projektkurs, men den blandar både mjuk- och hårdvara.

Även om du inte vill bli renodlad programmerare efter studierna kommer du troligtvis programmera lika mycket på IT som du gör på Data, fast på olika sätt (mer hårdvarunära programmering på Data, men mer programmering i projekt på IT).