Kan ej få över 120hz i inställningar med DP

Permalänk

Kan ej få över 120hz i inställningar med DP

Hej!

Har precis köpte en AOC AG271QG, (G-sync, IPS, QHD, 165hz genom DP etc.)

Lyckas inte med att kunna ändra till över 120hz i inställningar och jag använder medföljande DP kabel.
Har googlat massvis men verkar vara kabeln som är fel för de flesta.

I Nvidias kontrollpanel kan jag även där bara få 120hz.

Någon som vet hur jag kan lyckas lösa detta?

Tacksam för hjälp,
Mvh

Permalänk
99:e percentilen

Du måste speca åtminstone grafikkort i en sådan här tråd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Har ett GTX 660TI, finns andra som använder det på t.ex. 144hz och det är fullt kompatibelt med G-sync.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ludwig.Jansson:

@Alling: Har ett GTX 660TI, finns andra som använder det på t.ex. 144hz och det är fullt kompatibelt med G-sync.

144 Hz i vilken upplösning? Tror inte ditt kort klarar den pixelklocka som krävs för 2560 × 1440 i mer än 120 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Har testat precis alla olika upplösningar nu som finns att välja mellan men alla visar 120hz som max i Nvidia kontrollpanel och på datorn.

Permalänk
Medlem

Testat ställa in det i skärmens meny? det fick jag gör på min.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ludwig.Jansson: Med äldre grafikkort kan man behöva stänga av skärmens överklockningsfunktion. Detta för att skärmen försöker köra 165 Hz vilket ditt grafikkort inte klarar av. Då blir nästa steg 120 Hz. Stänger du av överklockningen i skärmens menyer får du 144 Hz.

Nu borde det inte ha så stor skillnad i praktiken. Att med ett GTX660Ti få spel till 2560x1440 och nå 120 Hz är nog den svåra utmaningen här.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

@Ludwig.Jansson: Med äldre grafikkort kan man behöva stänga av skärmens överklockningsfunktion. Detta för att skärmen försöker köra 165 Hz vilket ditt grafikkort inte klarar av. Då blir nästa steg 120 Hz. Stänger du av överklockningen i skärmens menyer får du 144 Hz.

Nu borde det inte ha så stor skillnad i praktiken. Att med ett GTX660Ti få spel till 2560x1440 och nå 120 Hz är nog den svåra utmaningen här.

Klarar GTX 660 Ti så hög pixelklocka som 2 560 × 1 440 @ 144 Hz kräver? Satt en bra stund och försökte googla fram ett svar på den frågan igår utan framgång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vad ska du spela för något?

Spontant känns det väldigt klent med 660TI med en så väldigt fin skärm :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hittade någon gammal tråd någonstans där det stod att endast 900 serien och bättre klarar 144hz med Gsync monitors.

Kan ej svära på att det stämmer, men låter ju troligt, eftersom du inte kan ändra till det.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Kabeln kan mycket väl vara fel, fick returnera min senaste DP kabel då den strulade. Jag tänker fortsätta köra DVI så länge jag kan...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: Nvidia är inte direkt tydliga med den typen av information. Handböckerna till skärmarna nämner ofta lite diffust att överklockningen inte "garanteras". med äldre GPU-modeller. Och just 120 Hz-gränsen är något av en FAQ runt de här skärmarna.

Fast när du nämner det drar jag mig till minnes att det kan vara problem med 120 Hz+ för allt som är äldre än 780Ti-ungefär. Aahh! Så mycket detaljer och så mycket googlingar som leder fel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DozeN:

Kabeln kan mycket väl vara fel, fick returnera min senaste DP kabel då den strulade. Jag tänker fortsätta köra DVI så länge jag kan...

En dålig kabel hade i detta fall resulterat i att TS fortfarande kan välja högre frekvenser i Windows men aldrig aktivera dem. Bilden blir no-signal-svart eller får tydliga störningar. Ofta kliver grafikkortet ned till 60 Hz med en varningsruta om att den högre länkhastigheten (syftar då på HBR2 för 21 Gbit/s) inte gick att aktivera.

Nu ligger det en 120 Hz-gräns som meddelas av skärmen via metadata/EDID till Windows. EDID från skärmen meddelar egentligen:
165 Hz (*)
120 Hz
100 Hz
osv...

Fast då grafikkortet inte klarar mer än 144 Hz eller 120 Hz tas 165 Hz bort från listan i Windows.
(*) Detta ersätts av det man ställer in med överklockningsreglaget i skärmen, till exempel 155 Hz.

Stänger man däremot av överklockningen meddelar skärmen istället följande via EDID:
144 Hz
120 Hz
100 Hz
osv...

Klarar GTX660Ti av att köra 144 Hz dyker 144 Hz upp i Windows. Detta vet jag fungerar med en del kort i GTX7xx-serien.

Så allt @Ludwig.Jansson behöver göra är att stänga av skärmens överklockning. Då får vi svaret om GTX660Ti fortfarande är för klen för att köra 144 Hz eller inte.

Permalänk
Medlem

@Ludwig.Jansson: Vissa äldre grafikkort klarar inte högre hz.
Mitt R9 fury klarar inte mer än 120 hz på min benq skärm medans mitt 1080 klarar 240hz.

Vet inte varför det är så

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Surxx:

@Ludwig.Jansson: Vissa äldre grafikkort klarar inte högre hz.
Mitt R9 fury klarar inte mer än 120 hz på min benq skärm medans mitt 1080 klarar 240hz.

Vet inte varför det är så

I det fallet är det nog AMD som aldrig riktigt fått till stabila kretsuppsättningar för Displayport. Så de landar (med felmeddelande) på HBR-hastighet om 10 Gbit/s vilket räcker till 1920x1080/120 Hz. Ifall skärmen är en XL2540 kan man köra 240 Hz via HDMI problemfritt med nytt AMD-kort. Fast AMD var ju sena med moderna HDMI-kretsar, så även R9 Fury når bara halva vägen över HDMI.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det är den skärmen jag har XL2540
Kan köra de i samma hdmi port på samma grafikkort eller byta, får aldrig mitt fury att gå över 120 hz,har aldrig förstått varför.
Sitter med mitt GTX 1080 i 240 , fury't ligger i kartongen

Kommer aldrig gå tillbaks till 60 hz, fyf**n vad bekvämt med högre hz

la till extra
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig.Jansson:
Skrivet av Laxpudding:
Skrivet av Alling:

Klarar GTX 660 Ti så hög pixelklocka som 2 560 × 1 440 @ 144 Hz kräver? Satt en bra stund och försökte googla fram ett svar på den frågan igår utan framgång.

Enligt detta borde den kunna köra 240hz?
https://www.evga.com/Products/Specs/GPU.aspx?pn=5C293EC3-C729...

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Bildexpert 📺

@fAkkFejz: "240 Hz" i den specen är tagen ur sitt sammanhang. Det stämmer troligtvis om man talar om 1280x720 eller liknande nivåer. Jag har förklarar mer i detalj hur det hänger ihop i artikeln om pixelklocka, länkad i signaturen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Surxx: R9 Fury-kortet når alltså inte högre än 120 Hz över HDMI för HDMI-kretsen i det kortet är fast på 2006 års nivå med 10,2 Gbit/s (300 MHz pixelklocka i praktiken) som högsta bandbredd. Du ska kunna nå 240 Hz över Displayport, men även det kan vara en omöjlig utmaning. Jag lyckades aldrig när jag testade XL2540 och växlade mellan tre olika AMD-kort, varav ett R9 Fury.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ok då ska jag inte testa med det ^^

Permalänk
Bildexpert 📺

@Surxx: Fast gör gärna det. Vore intressant om fler får exakt samma problem med AMD-kort som jag fick under testet.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Kan göra det och skicka dig ett pm , får göra det senare eller i helgen. har Magkatarr och måste försöka greja innan jag kan göra något ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@fAkkFejz: "240 Hz" i den specen är tagen ur sitt sammanhang. Det stämmer troligtvis om man talar om 1280x720 eller liknande nivåer. Jag har förklarar mer i detalj hur det hänger ihop i artikeln om pixelklocka, länkad i signaturen.

okok jo är nog en lägre upplösning som är referens där.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Har testat att stänga av överklockningen men får fortfarande bara fram 120hz, jag antar att grafikkortet inte klarar mer men såg nu precis att det inte spelar någon roll för jag ligger mellan 100-120 fps i denna upplösningen nu.

Jag vet att det är en väldigt fin skärm mot grafikkortet. Hade tänkt att uppgradera hela burken nu egentligen men blev sugen på att vänta på nästa generation av Nvidia och nya Coffe lake som kommer så det fick bli en ny skärm för att få något nytt och blev faktiskt helt sjuukt mycket bättre flyt med G-sync. Känns som jag har en sprillans ny dator, kan verkligen rekommendera det till de som sitter på lite äldre graffe kort.

Tusen tack för alla svar! Var lite rädd först att nått var paj med skärmen också så jag inte sparar denna över ett halvvår nu och sen i nya burken visar den också endast 120hz.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ludwig.Jansson:

Har testat att stänga av överklockningen men får fortfarande bara fram 120hz, jag antar att grafikkortet inte klarar mer men såg nu precis att det inte spelar någon roll för jag ligger mellan 100-120 fps i denna upplösningen nu.

Jag vet att det är en väldigt fin skärm mot grafikkortet. Hade tänkt att uppgradera hela burken nu egentligen men blev sugen på att vänta på nästa generation av Nvidia och nya Coffe lake som kommer så det fick bli en ny skärm för att få något nytt och blev faktiskt helt sjuukt mycket bättre flyt med G-sync. Känns som jag har en sprillans ny dator, kan verkligen rekommendera det till de som sitter på lite äldre graffe kort.

Tusen tack för alla svar! Var lite rädd först att nått var paj med skärmen också så jag inte sparar denna över ett halvvår nu och sen i nya burken visar den också endast 120hz.

Vilken skärm uppgraderade du från?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Uppgraderade från en Asus VH242H. (24" full hd 60hz)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ludwig.Jansson:

@Alling: Uppgraderade från en Asus VH242H. (24" full hd 60hz)

Då är jag beredd att gå i god för att G‑Sync i stort sett är en piss i havet i sammanhanget. Det du upplever är skillnaden mellan 60 och 120 Hz, som hade varit i princip densamma även utan G‑Sync för dig som ligger mellan 100 och 120 fps.

G‑Sync innebär förvisso i regel en bättre upplevelse än samma framerate utan dynamisk synk, men det kan inte få 60 fps att kännas som 100–120 fps. Jag kan spela tunga spel som BF1 utan dynamisk synk, även om det inte är lika trevligt, men att spela på en 60 Hz-skärm är helt uteslutet. Då gör jag hellre något annat. (Har kört 144 Hz med G‑Sync i drygt två år och dessförinnan 110 Hz utan G‑Sync sedan mars 2013.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Hur kommer det då sig att det är så låångt ifrån samma flyt om jag stänger av G-sync men kör på 120fps och 120hz? Alla gånger jag testar att stänga av G-sync blir det samma resultat, då känns det inte alls långt ifrån som min andra skärm egentligen. Nån gång när jag startat datorn har G-sync varit av när jag startat nått spel och då märker jag dirket, går in och sätter på G-sync, reloadar skärmen och då är flytet tillbaks.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ludwig.Jansson:

@Alling: Hur kommer det då sig att det är så låångt ifrån samma flyt om jag stänger av G-sync men kör på 120fps och 120hz? Alla gånger jag testar att stänga av G-sync blir det samma resultat, då känns det inte alls långt ifrån som min andra skärm egentligen. Nån gång när jag startat datorn har G-sync varit av när jag startat nått spel och då märker jag dirket, går in och sätter på G-sync, reloadar skärmen och då är flytet tillbaks.

Vilket spel rör det sig om? Är du säker på att det inte av någon anledning är 60 Hz när du upplever oflyt? Kanske är V-sync igång då, vilket i princip låser spelet till 60 fps (eftersom du inte ligger över 120 konstant)?

G‑Sync ger som sagt bättre upplevt flyt vid samma framerate, men inte i närheten av lika stort som 120 Hz jämfört med 60 Hz imo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Frammförallt WoW, där är det på 120hz i inställningar, testat flera gånger nu att ta av och på G-sync. Märker att det är lite bättre än förut även utan G-sync men varje gång jag sätter på G-sync blir det sånt riktigt härligt flyt. Lirar även lite CS men är svårt att märka skillnaden där som man gör i WoW. Fps pendlar mellan 100-130 i CS och är mer stabilt i wow.

Ser fram emot min uppgradering 2018 om det funkar som bäst med ännu högre fps och hz