Vilken billig mobil till 3åring/6åring, ny honor 7 alt beg iphone 4-6 eller annat förslag?

Permalänk

Vilken billig mobil till 3åring/6åring, ny honor 7 alt beg iphone 4-6 eller annat förslag?

Tjena, mina kids är elektronik nördar precis som mig och deras mor!

tösen är 3år
pågen är 6år

dom använder just nu varsin iPad (gen 1)
en normal å en mini.

dom använder sina paddor tidig morgon/kväll innan läggdags och i bilen.

dom ska ha telefonerna istället för paddorna, båda föredrar telefoner över plattor..
alltid ett jävla gnäll om att låna våra telefoner istället för använda sina egna paddor.

bortskämda småglin, absolut vårt fel.

dom föredrar ios..

ska man köpa varsin Honor 7 för ca 1700kr till dom (android) eller nån annan billig?
eller köpa dom varsin beg iphone 4-6?
jag vill helst köpa någon lur som har eftermarknadsskal/skärmskydd.
föredragit att köpa nytt, garanti osv..

pris: max 2000kr per telefon
den äldsta vill kunna spela pokemon go (med internet delning ifrån oss)
annars är d mest youtube/barnkanalen å massa free games

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Livsnjutare 😎

Inte iPhone 4/4S, de har börjat fasas ut utav Apple själva iom iOS inte går att uppdatera till högre än en viss version.

Kolla beg 5'or (minst) eller 5S.
Finns även många företag som säljer refurbished telefoner och paddor, alltså beg produkter men med garanti - dock en mycket lägre prislapp.
Vi köper mycket begagnat till jobbet till exempel, och det är från Inrego Direkt - de har även telefoner! Check it...

Så köp en enhet som håller några år framöver iaf, 5'orna är på G att halka efter också snart så som sagt, försök att tänka lite mer långsiktigt och lägg hellre 500kr extra för det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera Moto (Lenovo), absolut ingen bloatware och de fungerar riktigt bra.
Är själv inte en mobil älskare, men hade vissa krav på nätverk osv. Kör med en Moto X Style och det enda jag inte gillar är storleken på skärmen och att den inte är Oled, men fick 802.11ac wave 2 och Cat 6 4g.

Med det i grunden och en mobil som klarar Pokémon Go så känner jag mig bekväm med att rekommendera Moto G5.
Jag vet att Moto G4 fungerade mycket bra med Pokémon Go.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4191675,3679809
Mer ram på G5an, dock lite svagare CPU, men verkar inte vara så stor skillnad?
Jag gillar även skärmstorleken på G5 mer, men det är ju individuellt.

Edit: Kan inget alls om iPhones, vet att systerdottern hade en äldre iPhone, 4 tror jag, som inte klarade Pokémon GO iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Alla försök att ge dem en icke ios device kommer nog bestraffas hårt av ungarna

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Inte iPhone 4/4S, de har börjat fasas ut utav Apple själva iom iOS inte går att uppdatera till högre än en viss version.

Kolla beg 5'or (minst) eller 5S.
Finns även många företag som säljer refurbished telefoner och paddor, alltså beg produkter men med garanti - dock en mycket lägre prislapp.
Vi köper mycket begagnat till jobbet till exempel, och det är från Inrego Direkt - de har även telefoner! Check it...

Så köp en enhet som håller några år framöver iaf, 5'orna är på G att halka efter också snart så som sagt, försök att tänka lite mer långsiktigt och lägg hellre 500kr extra för det.

okej, ska kika på det!

Skrivet av Purrfected:

Kan verkligen rekommendera Moto (Lenovo), absolut ingen bloatware och de fungerar riktigt bra.
Är själv inte en mobil älskare, men hade vissa krav på nätverk osv. Kör med en Moto X Style och det enda jag inte gillar är storleken på skärmen och att den inte är Oled, men fick 802.11ac wave 2 och Cat 6 4g.

Med det i grunden och en mobil som klarar Pokémon Go så känner jag mig bekväm med att rekommendera Moto G5.
Jag vet att Moto G4 fungerade mycket bra med Pokémon Go.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4191675,3679809
Mer ram på G5an, dock lite svagare CPU, men verkar inte vara så stor skillnad?
Jag gillar även skärmstorleken på G5 mer, men det är ju individuellt.

Edit: Kan inget alls om iPhones, vet att systerdottern hade en äldre iPhone, 4 tror jag, som inte klarade Pokémon GO iaf.

ska kolla in dom! tack!

Skrivet av Spiffman:

Alla försök att ge dem en icke ios device kommer nog bestraffas hårt av ungarna

hehe kidsen är bortskämda men dom får vara nöjd med vad dom får annars kan dom glo på bolibompa tills den e slut å då blir det myronaskrig 🤣

Ska checka in dessa i högen också
https://www.dustinhome.se/group/hardvara/telefoner-gps/smartp...

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Administrativ avgift

@H4ppy0137: Begagnade iphones 6-6S är det som gäller , ev så lär du dig byta skärmar o inhandlar 2st med spräckta skärmar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94: Håller med, minst 6 eller 6s! Kan även vara värt att kolla på iPhone SE som har spec motsvarande iPhone 6/6s.

En aspekt att tänka på utöver att iOS kan sluta uppdateras för äldre modeller är att om ungarna är vana vid snabbare telefoner och de får nya men segare att de kan bli en del skrik och bråk när sakerna laggar, går för segt etc. Min syrra har delvis haft det problemet med att hennes ungar klagar på att saker är för sega när de använt hennes nyare iPhone. Så det slutar allt som oftast att det är den som används och hon får klara sig utan mobil för stunden.

Men visst, sedan handlar det givetvis om hur mycket man ger efter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

@andra94: Håller med, minst 6 eller 6s! Kan även vara värt att kolla på iPhone SE som har spec motsvarande iPhone 6/6s.

En aspekt att tänka på utöver att iOS kan sluta uppdateras för äldre modeller är att om ungarna är vana vid snabbare telefoner och de får nya men segare att de kan bli en del skrik och bråk när sakerna laggar, går för segt etc. Min syrra har delvis haft det problemet med att hennes ungar klagar på att saker är för sega när de använt hennes nyare iPhone. Så det slutar allt som oftast att det är den som används och hon får klara sig utan mobil för stunden.

Men visst, sedan handlar det givetvis om hur mycket man ger efter!

Haha ursäkta, men jag kan se framför mig en tre-åring "FARSAN DE LAGGAR"

När mina barn vara små fick man en mobil vid typ 12-13 år. Tiderna förändras.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

@H4ppy0137

Håll utkik på www.inrego.se

Där brukar det dyka upp bra lurar för småslantar som oftast är lätt begagnade och omfattas av garanti.

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Lowfatmilk: Begagnade iphones 6-6S är det som gäller , ev så lär du dig byta skärmar o inhandlar 2st med spräckta skärmar

absolut ett alternativ, tack!

Skrivet av Cr0wN:

@andra94: Håller med, minst 6 eller 6s! Kan även vara värt att kolla på iPhone SE som har spec motsvarande iPhone 6/6s.

En aspekt att tänka på utöver att iOS kan sluta uppdateras för äldre modeller är att om ungarna är vana vid snabbare telefoner och de får nya men segare att de kan bli en del skrik och bråk när sakerna laggar, går för segt etc. Min syrra har delvis haft det problemet med att hennes ungar klagar på att saker är för sega när de använt hennes nyare iPhone. Så det slutar allt som oftast att det är den som används och hon får klara sig utan mobil för stunden.

Men visst, sedan handlar det givetvis om hur mycket man ger efter!

det känner jag igen! usch!

Skrivet av NidoKing:

Haha ursäkta, men jag kan se framför mig en tre-åring "FARSAN DE LAGGAR"

När mina barn vara små fick man en mobil vid typ 12-13 år. Tiderna förändras.

tiderna förändras, bara att hänga med i svängen! men nu är det inte för att ringa, utan som sagt youtube/barnkanalen/pokemon go/andra spel.

Det är en leksak som håller intressetet betydligt längre än en docka som är rolig i 4 dagar å sen hamnar i en låda.

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

iPhone SE eller 5S hade jag röstat på. Är i EXAKT samma sits som dig @H4ppy0137

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Köp Motorola Moto g4 plus, har en själv. Fungerar väldigt bra! Hyfsad kamera också. Kolla recensioner! Full HD skärm mm. Köpte min för 1500kr.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

iPhone SE eller 5S hade jag röstat på. Är i EXAKT samma sits som dig @Lowfatmilk

Ett tips ifall du överväger iPhone SE är att Webhallen har en deal på iPhone 6 i samma prisklass, priset gäller dock endast idag:
https://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/268380-apple_iphone_6-...

Permalänk
Medlem

När jag var i den åldern lekte jag med kottar och tandpetare, vilken evolution inom teknik och ålder. På både gott och ont I guess.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Mina barn får fan ingen mobil förrän de fyller 20!

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk

Helt sjukt hur beroendeframkallande dessa skärmar är. Kidsen här hemma får vansinnesutbrott om man oannonserat tvingar dom ifrån skärmarna.
Här kör vi skärmfritt mellan 10-19 om dagarna för att inte skärmarna ska ta över helt. Det gillas INTE
Barnen är 9 och 12 btw.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

@H4ppy0137: Jag skulle undvika att ge så unga barn en sådan leksak. Lär dom först att röra på sig och att använda en platta / telefon som ett hjälpmedel och inte som en livsstil. Annars blir det som när man ger en hund en leksak för att den ska vara tyst. I det fallet så kommer hunden lära sig att skälla för att den vill ha en leksak / uppmärksamhet. Samma gäller för barn.

Att använda en platta / telefon i bilen är också korkat då man hela tiden tittar på samma sak och kan senare i livet ge problem med balanssinnet / yrsel etc. Detta eftersom kroppen hamnar i ett låst / monotont läge.

Observera att jag inte påstår att datorn som sådan är farlig, utan det är ensidigheten och den monotona rörelsen som gör den farlig. Allt du gör som en monoton arbetsuppgift är farlig i längden. Oavsett vad du jobbar med. Det är här man ska se upp och försöka hitta metoder så all form av utrustning blir ett hjälpmedel för att avlasta, parallellisera eller ta över överdrivet monotona / tunga arbetsuppgifter.

All form av upprepningar är på sätt och vis monotont. Däremot är det viktigt att göra rörelser som korsar X-linjen i kroppen för att undvika monotona rörelser. Idén här att sträcker du ut höger arm så sträcker du även ut vänster ben och vice versa. Det är därför vissa former av träningar ger så mycket mer än andra som exempelvis cykling och simning. Rörelsen son sådan är monoton. Men på grund av annat du måste ha uppsikt på och vattnets rörelser så blir det ändå unikt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

I mitt hushåll får mina kids använda platta ungefär som @holetaker sa. 7-10/19-21.
varesig ni tycker det är dålig uppfostran eller dylikt. det är din syn på saken.
Medan jag satt å åt kritor å maskar i den åldern så håller mina barn på att lära sig engelska, räkna, bygga 3D lego å rita betydligt mer advancerat än många på deras dagis/0:an.

jag ser det som en positivt sak inom rinliga tider.

nej dom ska inte ha telefonen för ringa sina bäbis kompisar på dagis å planera in blöjhäng vid sandlådan. Utan spela/titta filmklipp/rita/sjunga med till osv.

hur som helst har ni gått HELT OFF-TOPIC..
har ni ingen telefon att rekommendera som klarar pokemon go för ca 2k så keep scrolling.
vill ni ta upp en diskution ang uppfostran med elektronik så skapa en egen tråd.

tack för svaren, blir nog en moto g4.

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

@H4ppy0137: Innan det blir en moto g4 ta en omtanke. Iphone 5s/SE är nog enklast för kidsen, båda har support för 64bit(Apple droppar app support för 32bits i ios11).

Dessa lurar är fruktansvärt prisvärda gällande mjukvara support som man får från Apple och kvalitén håller sjukt bra på dessa. iOS kan man verkligen inte hata på.

Permalänk
Avstängd

Min 3 åring har min gamla LG-G2 som är en vek telefon men skulle säga det är helt oviktigt vad man väljer för en medium telefon klarar allt idag och det viktigaste är att ha nått rejält jävla skal för ungar tappar mobilen och på den sitter nått ebay 50kr skal modell traktordäck och den lever fortfarande även fast den gått i golvet rätt många gånger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Haha ursäkta, men jag kan se framför mig en tre-åring "FARSAN DE LAGGAR"

När mina barn vara små fick man en mobil vid typ 12-13 år. Tiderna förändras.

När jag läste detta så kom jag att tänka på att jag fick min första telefon som 9 åring och det var en HTC wildfire s som var begagnad med en kanstskada då var jag jävligt nöjd och nu ska barn i typ 3-4 år ålder ha nyare iPhones mm helt sjukt

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Skrivet av Ligtningshaadow:

När jag läste detta så kom jag att tänka på att jag fick min första telefon som 9 åring och det var en HTC wildfire s som var begagnad med en kanstskada då var jag jävligt nöjd och nu ska barn i typ 3-4 år ålder ha nyare iPhones mm helt sjukt

Har väl alltid varit så att alla ungar vill ha värsting mobiler. Kommer själv ihåg att när man själv var runt 10 års åldern skulle alla ha mobil med kamera och färg skärm. Helst skulle det vara en Sony Ericsson också.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|