Permalänk
Medlem

HP 27es, värt pengarna?

Hallå där! Eftersom att jag inte har mycket koll när det kommer till monitorer så tänkte jag fråga om där finns någon här som vet mer än vad jag gör (väldigt troligt) och kan ge tips på vilken monitor jag borde skaffa istället för den i rubriken.

https://www.komplett.se/product/912209/datorutrustning/kringu...

Jag är ute efter en ersättare till min gamla TN panel och eftrersom att jag är smålänning i botten så vill jag ha det bästa jag kan få i varje enskild prisklass.

Usecase:
*Jag älskar att spela spel och gör det väldigt ofta.
*Spelen jag lirar varierar mycket och det enda kravet jag har är att jag inte får någon otrolig screen-tear eller typ 200ms lagg.
*Jag älskar också att leka runt i blender och vill därför prioritera korrekt färgåtergivning över 144hz tex. Blender och fotoredigering är inte min primära syssla men det väger tyngre än nästan allt annat.

Så, till frågorna: Är monitorn bra? Finns där bättre skärmar för +- 300kr när det kommer till slö-spelning och 3D arbete?
Jag vet att man kan spela och reigera bilder etc på nästan vilken skärm som helst men om jag slipper extrema blå eller gröna toner, samsung-amoled extremt mättade färger etc så är jag väldigt glad!

Vad är era tips på färgkalibrering btw? Ska jag köpa en dedikerad enhet för det eller finns där något annat sätt att lösa det på för en amatör?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Såg att priset på 1990kr tydligen ligger där pga rea, har ni några åsikter om skärmar på runt 2600 istället?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pan.Pan: Problemet med den här kategorin skärmar är att det finns väldigt många IPS:er med 1920x1080 pixlar. 259 stycken ifall man kollar prisjakt och slår ett tak på 2600 kronor. Talar vi om 1920x1080 generellt finns det över 1700 olika skärmar på svenska marknaden.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s327599030&o=produkt_p...

Men även 259 st är väldigt många skärmar och hela kategorin är ett budgetsegment. De testas väldigt sällan, vi som testar hinner inte testa och tillverkarna är inte värst intresserade av att någon testar dem eftersom de vet med sig att det är produkter som helt enkelt inte är särskilt spännande. Ingen bildskärm lär vara fantastisk men det finns garanterat rätt många ruttna lökar bland de 259.

Så för att svara på frågan måste någon enskild individ ha kört just HP 27es och matcha sitt omdöme om skärmen baserat på ungefär dina behov. Många som köper den här kategorin skärmar har ganska låga krav och för dem duger i princip allt som är nytt eftersom i princip allt är bättre än den sju år gamla bugdetskärmen de körde innan.

Vill du säkra kvaliteten på det du köper måste du köpa en produkt som är testad, allra helst testad av flera olika parter. Då blir det ofta att kliva upp i budget. Särskilt som du har önskemål om pålitlig färgåtergivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Pan.Pan: Problemet med den här kategorin skärmar är att det finns väldigt många IPS:er med 1920x1080 pixlar. 259 stycken ifall man kollar prisjakt och slår ett tak på 2600 kronor. Talar vi om 1920x1080 generellt finns det över 1700 olika skärmar på svenska marknaden.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s327599030&o=produkt_p...

Men även 259 st är väldigt många skärmar och hela kategorin är ett budgetsegment. De testas väldigt sällan, vi som testar hinner inte testa och tillverkarna är inte värst intresserade av att någon testar dem eftersom de vet med sig att det är produkter som helt enkelt inte är särskilt spännande. Ingen bildskärm lär vara fantastisk men det finns garanterat rätt många ruttna lökar bland de 259.

Så för att svara på frågan måste någon enskild individ ha kört just HP 27es och matcha sitt omdöme om skärmen baserat på ungefär dina behov. Många som köper den här kategorin skärmar har ganska låga krav och för dem duger i princip allt som är nytt eftersom i princip allt är bättre än den sju år gamla bugdetskärmen de körde innan.

Vill du säkra kvaliteten på det du köper måste du köpa en produkt som är testad, allra helst testad av flera olika parter. Då blir det ofta att kliva upp i budget. Särskilt som du har önskemål om pålitlig färgåtergivning.

Najs svar, tack så mycket! Jag vet ju att det är en budgetskärm iom priset (har kollat på betydligt dyrare skärmar för några år sedan, lägg på en nolla) men jag tänkte att jag skulle fråga här då jag inte har hittat någon vettig recension på något annat ställe.

Vad har du för rekommendationer när det kommer till skärmar med bra färgåtergivning? Vilken % i NTSC skalan ska man sikta mot eller ha som absolut minimum? Jag är precis lika intresserad av generella tips som jag är av resensioner av just den här skärmen.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Har inte haft skärmen själv, men jag brukar söka på youtube om det är någon skärm som få använder. Här är en som verkar relativt professionell.
https://www.youtube.com/watch?v=EFS8Ikn1Os0

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pan.Pan:

Vad har du för rekommendationer när det kommer till skärmar med bra färgåtergivning? Vilken % i NTSC skalan ska man sikta mot eller ha som absolut minimum? Jag är precis lika intresserad av generella tips som jag är av resensioner av just den här skärmen.

Generellt kommer du att säkra färgkvaliteten genom att välja en 2560x1440-skärm med IPS/PLS/AHVA. Den typen av paneler är fortfarande i en mellan- till hög klass. Därför finns det ännu inte mycket av den osäkerhet som utmärker budgetskärmar. En 1920x1080-IPS kan vara en väldigt dålig skärm. Man har ingen aning innan man tittat närmare.

Procent av NTSC säger i stort sett ingenting. Inga specar säger något som den faktiska kvaliteten.