Permalänk
Medlem

Ny Burk - AMD

Tankarna går runt ett nytt bygge som är AMD inspirerat för processor iaf synnerhet för Ryzen.
Jag har själv inte varit uppdaterad med nya komponenter på ett bra tag sista bygget var runt Sandy Bridge.

Intresset ligger väl åt SLI, 4K baserat antar jag med ett fulltower samt ATX, men inget är skrivit i sten ännu.
Budgeten ligger runt 30.000:- då med operativsystemet men utan chassi.

Alla idéer och förslag är välkommna

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer behöva ett moderkort med X370-chipset om du ska köra SLI.

Ryzen 5 1600 är den mest prisvärda processorn just nu, men med tanke på att du verkar vilja dra på de stora växlarna med ett system utöver det vanliga kanske det snarare är en Ryzen 7 1800X du vill stoppa in istället? Eftersom jag antar att det är rå prestanda som är viktigare än pris/prestanda.

Threadripper är ett alternativ, men jag har svårt att tro att du kan räkna hem någon större prestandavinst i spel med de extra kärnorna. Bättre att lägga pengarna på en finare GPU.

Det mesta av pengarna lär gå åt till dina grafikkort. SLI är fortfarande lite hit&miss, det är fortfarande inte så att alla spel magiskt blir bättre i SLI, det gäller bara för vissa spel. Kan vara bättre att köpa ett enda Nvidia Titan Xp istället för att köra SLI med två mindre kort. Det ryms ju ändå i din budget.

AMD har ett nytt grafikkort som heter RX Vega som är släppt. Det är dock i princip otänkbart att det kommer kunna leverera prestanda i toppklass i de ramar du satt upp, även om vi inte sett några riktiga benchmarks än.

Till slut - se till att välja en monitor som matchar ditt grafikkort, d.v.s. med FreeSync-stöd om du ska köra AMD-grafik (osannolikt idag inom de ramar du målar upp) eller med G-Sync-stöd. Vet inte om det är en del av budgeten.

Permalänk
Medlem

Skärm och os, ska det ingå i burken?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tanken är som du sa rå prestanda är det viktigare del momentet.
Budgeten som angavs är endast datorn. Bildskärmen kommer efteråt när kraven är satta av konfigurationen det var tanken.
Threadripper har väl inte fått något sälj datum ännu?

Permalänk
Medlem

Threadripper kommer om drygt en vecka, flera återförsäljare anger 10 augusti som inkommande datum. Dock känns det aningen overkill om du ska spela...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

En bra utgångspunkt är det här uppgraderingspaketet från inet: https://www.inet.se/produkt/v100739/uppgraderingspaket-amd-ry... - Där får du CPU (Ryzen 7 1800X), RAM (16 GB, Corsair 2x8GB CL16 Dominator Platinum), moderkort (ASUS CROSSHAIR VI HERO) och kylare (be quiet! Pure Rock) för 10 299 kronor.

Lägg sedan till ett Nvidia Titan Xp som du beställer direkt från Nvidia för facila 12 999 kronor: https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/titan-xp/

Då har du lagt 23 298 kronor. Återstående 6 702 kronor i din budget ska då täcka lagring (SSD/HDD), chassi, PSU, och lite annat småkrafs som chassifläktar etc, vilket borde vara väl uppnåbart!

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte utesluta Threadripper om det handlar om att maxa prestandan för en såpass stor budget som 30 papp. 1900X kostar inte mycket mer än 1800X, kommer "bara" med 8 kärnor och samma maxade frekvenser som 1800X men ger tillträde till X399 och 4-kanaligt minne. Den kommer dock lite senare, slutet av augusti eller kanske september.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag har en snarlik plan att skaffa en AMD-burk jag också. Men är inte heller helt 100 % uppdaterad, har börjat läsa på lite nu i veckan. Hoppas i alla fall att du kan få lite idéer från det här. Har tänkt något enligt nedan:

Processor AMD Ryzen Threadripper 1900X 5999 (?)
Ram Corsair Vengeance LPX 32GB (4x8GB) 3600MHz / DDR4 / CL16 - Röd (CMK32GX4M4B3600C16R) 4190
Kylning Noctua något 1000 (?)
Låda Fractal Design Define R5 1069
Nätagg EVGA SuperNOVA G2 850W 1390
Moderkort ASRock X399 Taichi 3899
Grafikkort RX Vega 64 5500 (?)
Hårddisk SSD Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU) 1490
Hårddisk SATA WD Intern Hårddisk Black 1TB (7200RPM / 64MB Cache / WD1003FZEX) 815

Operativsystem Windows 10 Pro 64-bit DVD Swedish OEM 1589

Totalt 26 941:- (ta det med en nypa salt eftersom alla priser inte är släppta än)

Jag snålar på SSD och SATA-hårddisk, nätagg vet jag inte speciellt mycket om men jag hoppas att det duger för den här setupen. Jag har sen tidigare en Freesync skärm, därav valet av Vega 64-kortet. Håller tummarna för att Vega 64 kommer bli så pass bra att det lägger sig mellan 1080 och 1080 TI. Tror också att det kan bli så med tanke på Vega 56 siffrorna som nyss skrevs om här på Sweclockers. Beroende på hur det ser ut för dig och vad som händer kan du ju köra 1080TI / 1080SLI.

Tar gärna emot feedback om jag har tänkt helt fel någonstans.

Permalänk
Medlem

@Noilet: Tycker det ser väldigt bra ut,men om du kan få tag i två Vega 64 ser det ut som du kan köra en miningrigg motsvarade 6 1080 Ti utöver vad du ska använda den till annars

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noilet:

Jag har en snarlik plan att skaffa en AMD-burk jag också. Men är inte heller helt 100 % uppdaterad, har börjat läsa på lite nu i veckan. Hoppas i alla fall att du kan få lite idéer från det här. Har tänkt något enligt nedan:

Processor AMD Ryzen Threadripper 1900X 5999 (?)
Ram Corsair Vengeance LPX 32GB (4x8GB) 3600MHz / DDR4 / CL16 - Röd (CMK32GX4M4B3600C16R) 4190
Kylning Noctua något 1000 (?)
Låda Fractal Design Define R5 1069
Nätagg EVGA SuperNOVA G2 850W 1390
Moderkort ASRock X399 Taichi 3899
Grafikkort RX Vega 64 5500 (?)
Hårddisk SSD Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU) 1490
Hårddisk SATA WD Intern Hårddisk Black 1TB (7200RPM / 64MB Cache / WD1003FZEX) 815

Operativsystem Windows 10 Pro 64-bit DVD Swedish OEM 1589

Totalt 26 941:- (ta det med en nypa salt eftersom alla priser inte är släppta än)

Jag snålar på SSD och SATA-hårddisk, nätagg vet jag inte speciellt mycket om men jag hoppas att det duger för den här setupen. Jag har sen tidigare en Freesync skärm, därav valet av Vega 64-kortet. Håller tummarna för att Vega 64 kommer bli så pass bra att det lägger sig mellan 1080 och 1080 TI. Tror också att det kan bli så med tanke på Vega 56 siffrorna som nyss skrevs om här på Sweclockers. Beroende på hur det ser ut för dig och vad som händer kan du ju köra 1080TI / 1080SLI.

Tar gärna emot feedback om jag har tänkt helt fel någonstans.

Ser najs ut. Jag hade dock tagit G.Skill Ripjaw istället för att vara säker på minnet.

Om nätagg kan jag en del Vill du gå budget så är Bitfenix Whisper M ett bra val. Men till ett sådant här förstklassigt bygge hade jag definitivt rekommenderat att gå på creme de la creme a la Seasonic. Deras PRIME-serie är det absolut bästa som finns och har 12 års garanti. Du behöver bara välja hur high end du ska gå i form av guld, platina eller titan som är den absoluta regenten. Seasonic är inget dagssländeföretag, de har funnits sedan 1975 och var först ut med att bygga ett 80 plus-nätagg år 2006 och först med 80 plus guld år 2009. De bygger sina egna nätagg och säljer även under andra varumärken som Fractal design (Edison M) och alla XFX-nätagg (verkar inte finnas kvar i Sverige tyvärr).

Tänkte du stoppa in mer än ett Vega efterhand? Då kanske du ska gå upp ett effektsteg till 1000W.

Med dessa förändringar har du mitt drömbygge

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ser najs ut. Jag hade dock tagit G.Skill Ripjaw istället för att vara säker på minnet.

Om nätagg kan jag en del Vill du gå budget så är Bitfenix Whisper M ett bra val. Men till ett sådant här förstklassigt bygge hade jag definitivt rekommenderat att gå på creme de la creme a la Seasonic. Deras PRIME-serie är det absolut bästa som finns och har 12 års garanti. Du behöver bara välja hur high end du ska gå i form av guld, platina eller titan som är den absoluta regenten. Seasonic är inget dagssländeföretag, de har funnits sedan 1975 och var först ut med att bygga ett 80 plus-nätagg år 2006 och först med 80 plus guld år 2009. De bygger sina egna nätagg och säljer även under andra varumärken som Fractal design (Edison M) och alla XFX-nätagg (verkar inte finnas kvar i Sverige tyvärr).

Tänkte du stoppa in mer än ett Vega efterhand? Då kanske du ska gå upp ett effektsteg till 1000W.

Med dessa förändringar har du mitt drömbygge

Visst är seasonic en av mina favoriter med tex rmx 850w eller evga g2/3 Är mer prisvärda då det det är det byggt på en bra plattform samt har kvalitets fläktar och kvalitets kondensatorer från japan precis som seasonic nätagg har. Har enbart seasonic oem agg själv tex Corsair vx 450 Antec hcg.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Seasonic agg är verkligen creme’de’la’creme, men tyvärr är ju prislapparna oftast skyhöga. prime kostar väl dubbelt så mycket som ex supernova a’la g2 serierna som är dom just nu mest prisvärda aggen, i alla fall i min mening.
Så...seasonic om man har råd att lyxa till det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ser najs ut. Jag hade dock tagit G.Skill Ripjaw istället för att vara säker på minnet.

Om nätagg kan jag en del Vill du gå budget så är Bitfenix Whisper M ett bra val. Men till ett sådant här förstklassigt bygge hade jag definitivt rekommenderat att gå på creme de la creme a la Seasonic. Deras PRIME-serie är det absolut bästa som finns och har 12 års garanti. Du behöver bara välja hur high end du ska gå i form av guld, platina eller titan som är den absoluta regenten. Seasonic är inget dagssländeföretag, de har funnits sedan 1975 och var först ut med att bygga ett 80 plus-nätagg år 2006 och först med 80 plus guld år 2009. De bygger sina egna nätagg och säljer även under andra varumärken som Fractal design (Edison M) och alla XFX-nätagg (verkar inte finnas kvar i Sverige tyvärr).

Tänkte du stoppa in mer än ett Vega efterhand? Då kanske du ska gå upp ett effektsteg till 1000W.

Med dessa förändringar har du mitt drömbygge

Tack för inputen! Ska kika runt lite till på nätagg och kolla mer på minnen, letar efter 3600MHZ och 4x8gb. Seasonic verkar nice, men samtidigt dyrt - blir lite svårt att hamna inom budget... Tänkte avvakta till iaf mitten på september så har en stund på mig att hitta den "perfekta" kombinationen.

Permalänk
Hedersmedlem

@Noilet: Känner du till att Fractal Design Edison M-nätdelarna är tillverkade av Seasonic? De verkar inte så fasligt dyra tycker inte jag iaf, inte inom din budget... går att få fram en 750W-del för 1199 kr på Inet.

https://www.inet.se/produkt/6910022/fractal-design-edison-m-7...