Failed to create kernel channel ,-22 (Ubuntu installation)

Permalänk
Medlem

Failed to create kernel channel ,-22 (Ubuntu installation)

hej, har ett problem när jag ska installera linux på min dator. (Ny dator = helt ren)

Specs lite kort

Xeon 6c
x99
16GB ram
GTX 1070
1TB HDD

Jag försöker installera ubuntu från USB sticka 8GB och har använt rufus för att skriva över .iso filen på stickan.

Jag kommer på datorn fram till en menu där jag kan välja på fyra olika alternativ.

-Installera Ubuntu
-Testa Ubuntu
-HDD check
-något mer som jag inte kommer ihåg.

Jag väljer "Install Ubuntu" och får två rader. Varav den nedersta är felmeddelandet: "Failed to create kernel channel ,-22"

Meddelandet försvinner och kommer igen några gånger tills det fryser och jag väljer att stänga av datorn manuellt.

Uppdaterar med bild snarast.

Tacksam för snabba svar

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Xeon 6c
GTX 1070

Lite snabb googling säger att det är NVIDIA Open Source-drivrutinen nouveau som ställer till det. Har du inbyggd grafik i din Xeon som du kan använda under installationen så att du kan byta till de proprietära drivrutinerna efteråt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Lite snabb googling säger att det är NVIDIA Open Source-drivrutinen nouveau som ställer till det. Har du inbyggd grafik i din Xeon som du kan använda under installationen så att du kan byta till de proprietära drivrutinerna efteråt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tyvärr har varken CPU eller moderkort inbyggd grafik, hur bär jag mig då åt?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Nej tyvärr har varken CPU eller moderkort inbyggd grafik, hur bär jag mig då åt?

Ingen egentlig aning hur man löser det på rätt sätt tyvärr.

Jag såg däremot att för andra med liknande felmeddelanden fungerade äldre kärnor. Så du skulle kunna testa att installera en äldre Ubuntu, t. ex 16.04LTS, installera proprietära drivrutiner och sedan om nödvändigt köra uppgradering (sudo apt-get dist-upgrade) till senare version.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

försökte installera Ubuntu på min server I 2 dagar från usb sticka. Gick inge vidare fick bara black screen efter installation. Brände en dvd skiva, installera och bootade direkt. Med USB så försöker den ibland skriva filen på stickan ist för hdd under installation blir inge bra då.

MVH MindRipper

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

försökte installera Ubuntu på min server I 2 dagar från usb sticka. Gick inge vidare fick bara black screen efter installation. Brände en dvd skiva, installera och bootade direkt. Med USB så försöker den ibland skriva filen på stickan ist för hdd under installation blir inge bra då.

MVH MindRipper

Okej, då testar jag först äldre version och sen dvd Återkommer med resultat

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@MindRipper

På 16.04.3 hände precis samma sak...

Får se om jag kan få tag i en oskriven dvd

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@MindRipper:

Med dvd blev det första gången ännu fler errors än med USB, jag plockade ut ett av grafikkorten.(och ja jag vet att jag glömde skriva det), och nu blev det bara helt svart istället. Med ett blinkande streck uppe i vänstra hörnet. Vad ska jag nu göra?

OBS version: 17.något

Bild: https://imgur.com/a/tBVzN

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

@MindRipper:

Med dvd blev det första gången ännu fler errors än med USB, jag plockade ut ett av grafikkorten.(och ja jag vet att jag glömde skriva det), och nu blev det bara helt svart istället. Med ett blinkande streck uppe i vänstra hörnet. Vad ska jag nu göra?

OBS version: 17.något

Bild: https://imgur.com/a/tBVzN

Fick det att fungera! Felet jag gjorde var att starta dvdn i EUFI, nu har jag fått det installerat! Har dock ett annat problem nu... kan inte ansluta till ett nätverk :/

EDIT: fuck detta jag kör windows istället

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]