Rykte: AMD Radeon RX Vega 64 erbjuder bra prestanda för "mining"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Miners får väl förboka som alla andra, eller gå in i samma butik som alla andra och plocka sitt kort från samma hylla som alla andra. Inte så att de har en egen expresskassa dit alla kort ligger och väntar på dem ;), men vill man ha tag i ett Vega ska man nog vara på hugget på releasedagen.

Är ju bra för AMD iaf att korten säljer, oavsett anledning. Lär ju inte bli så mycket prissänkningar för oss gamers dock

Jag kan inte hålla med. man kanske har en kortsiktigt vinst i pengar men på längden gör det mer skada än nytta.
Delvis för all RMA miners gör när dem slita sönder korten.
Men framförallt på marknaden själva. Nvidia fanklubben gillar ju och dra in bl.a. steam hardware survey för indiktion på hur marknaden se ut och där kommer ju garanterat inte dessa kort dyka upp i och så börja man förklara Vega till en flopp. Sen att steam hardware survey kanske inte är en sån jätte bra indikation byr man sig inte om.
Du har också problemet att de som är i akut behov av en GPU och som SKULLE har köpt ett AMD kort inte kan göra så och sen troligen köpa ett Nvidia kort istället för att vänta in nästa leveransen. Och har man då ett Nivida kort så köpa man troligen en G-Sync skärm nästa gång det är dags för en ny skärm.
Och oavsett om du nu gillar AMD eller Nvidia så kan vi någ alla samtycka att om man har kommit dit så blir det jävligt svårt att motivera ett byte till det andra laget.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Jag kan inte hålla med. man kanske har en kortsiktigt vinst i pengar men på längden gör det mer skada än nytta.
Delvis för all RMA miners gör när dem slita sönder korten.
Men framförallt på marknaden själva. Nvidia fanklubben gillar ju och dra in bl.a. steam hardware survey för indiktion på hur marknaden se ut och där kommer ju garanterat inte dessa kort dyka upp i och så börja man förklara Vega till en flopp. Sen att steam hardware survey kanske inte är en sån jätte bra indikation byr man sig inte om.
Du har också problemet att de som är i akut behov av en GPU och som SKULLE har köpt ett AMD kort inte kan göra så och sen troligen köpa ett Nvidia kort istället för att vänta in nästa leveransen. Och har man då ett Nivida kort så köpa man troligen en G-Sync skärm nästa gång det är dags för en ny skärm.
Och oavsett om du nu gillar AMD eller Nvidia så kan vi någ alla samtycka att om man har kommit dit så blir det jävligt svårt att motivera ett byte till det andra laget.

Akut behov av senaste grafikkortet 😀 Jag är i akut behov av att vinna på lotto😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Akut behov av senaste grafikkortet 😀 Jag är i akut behov av att vinna på lotto😀

Skickades från m.sweclockers.com

Altså sist jag byggde en dator eller i fall min nuvarande skulle plötsligt gå sönder så skulle jag i alla fall välja ett kort of det senasta generationen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@jazon
Exakt! Ibland borde folk bara lära sig att hålla tyst och inte blanda sig i vad alla andra gör
Det är inget fel med mining, och de som klagar är oftast avundsjuka på att folk lyckas tjäna pengar på ett "lätt" sätt (finns inget som säger att man faktiskt kommer tjäna nått på det då hårdvaran ska köpas in och sen lyckas mine'a med vinst)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Miners får väl förboka som alla andra, eller gå in i samma butik som alla andra och plocka sitt kort från samma hylla som alla andra. Inte så att de har en egen expresskassa dit alla kort ligger och väntar på dem ;), men vill man ha tag i ett Vega ska man nog vara på hugget på releasedagen.

Är ju bra för AMD iaf att korten säljer, oavsett anledning. Lär ju inte bli så mycket prissänkningar för oss gamers dock

Tror inte problemet är hobbyminers som handlar på El-giganten, dom har inte ens råd att handla många kort.
Problemet är dom proffesionella som chartrar flygplan och hämtar vid fabriken http://www.altcointoday.com/ethereum-miners-rent-entire-jumbo-jet-to-ship-gpus/ , dessa suger upp korten innan dom ser en normal affär.

Permalänk
Medlem

Jag tror mining skadar amd/nvidia i längden. Ta alla dem som köper kort och inte sitter på swec. De har aldrig hört talas om mining, det ända de vet är att det inte går att köpa kort. Och det drabbar ju även oss som har koll. Byggde ny dator i förra månaden först kollade jag på AMD för att freesync skärmarna är billigare. Det fanns ju inga kort,okej tänkte jag får ta nvidia då. Fanns inga 1060 aja då får jag väll ta ett 1070, fanns inga av dem heller. Så det slutade med att jag blev förbannad och gick o köpte ett 1080Ti!

Ha det gött (om du inte är minare förstås)

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Jag tror inte Facebooks serverhallar använder ens i närheten av det, bara Bitcoin gör av med över 15TWh (http://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption) lägger man till andra kryptovalutor så är det strömförbrukning i paritet med Nigera, världens 7:e största land räknat till befolkning.

Har inte en aning hur många servrar facebook har, men vi kan göra en uppskattning att de har 100000 servrar som drar i snitt 400 watt (inklusive kyla och annan datacenter-utrustning), i så fall så använder de 100000servers*400w*24h*365d ~ 3.5TWh/y

Bara facebooks serverhallen i luleå drar 1 TWh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Jag tror mining skadar amd/nvidia i längden. Ta alla dem som köper kort och inte sitter på swec. De har aldrig hört talas om mining, det ända de vet är att det inte går att köpa kort. Och det drabbar ju även oss som har koll. Byggde ny dator i förra månaden först kollade jag på AMD för att freesync skärmarna är billigare. Det fanns ju inga kort,okej tänkte jag får ta nvidia då. Fanns inga 1060 aja då får jag väll ta ett 1070, fanns inga av dem heller. Så det slutade med att jag blev förbannad och gick o köpte ett 1080Ti!

Ha det gött (om du inte är minare förstås)

Jag tror gamjng skadar amd/nvidia i längden. Ta alla dem som inte sitter på bitcointalk. De har aldriv hört talas om gaming, det enda de vet är att det inte går att köpa kort o.s.v.

Jag fick köpa ett 1060 och ett 1070 att mina med eftersom det inte fanns några RX570 eller RX580 att köpa.
Förstår inte varför gamers tycker de ska ha förköpsrätt på alla grafikkort.

Skämt åsido. Alla har rätt att använda grafikkorten de köper till vad de vill. Vissa vill gamea, andra rendera, videoredigera eller mina. Först till kvarn får dem. Jättebra för grafikkortstillverkarna att folk vill köoa och ser de efterfrågan för mining så är det inte konstigt att de utvecklar kort för sådant.

Permalänk
Medlem

Borde de inte kunna gimpa miningprestandan på gamingkorten och erbjuda speciella miningvarianter för dyra priser?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

AMD Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 väntas landa i butikerna den 14:e augusti. De angivna priserna uppgår till 399 samt 499 USD, mostsvarande cirka 4 100 respektive 5 000 kronor inklusive moms.
Läs hela artikeln här

Med tanke på vad Thread Ripper landade på kommer Vega 56 nog kosta 4500-4600 kr.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Men är mining verkligen så populärt fortfarande? Trodde folk lade av med det när svårigheten fördubblades. Man får ju inte ut i närheten så mycket som man fick för några månader sedan.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulayo:

Men är mining verkligen så populärt fortfarande? Trodde folk lade av med det när svårigheten fördubblades. Man får ju inte ut i närheten så mycket som man fick för några månader sedan.

Det som hände var att de släppte en ny valuta kallad Ethereum vilket lämpar sig bättre att mineas på GPUer. Samtidigt sköt värdet på Bitcoin till helt galna nivåer. Under förra mining-hysterin med Litecoin så nådde Bitcoin ett värde på ca 1000 USD innan den krashade. Nu har kursen varit uppe och nosat vid 3000 USD nivån.
Det kommer krasha precis som sist, men som vanligt vet ingen när. Det kan hända nästa månad eller om ett år. Då kommer marknaden översvämmas av begagnade GPUer och nyförsäljningen kommer nå riktiga bottennivåer.

EDIT: Ser att du pratade om närmsta tiden. Med tanke på priset på Bitcoin så gissar jag att det fortfarande är väldigt lönsamt trots ökningen i svårighetsgrad.

Permalänk
Medlem

Bra, då kanske minarna håller sig ifrån gamingkort från NVIDIA. Blev lite lagom tilt(förbannad) på att jag betalade 350kr mer för ett 1060 så fort NetOnNet fick in ett på lagret och när det fanns många 1060 igen så låg korten för 2999kr istället för 3349kr. Usch för er som förstör GPU marknaden på gamingkort.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så det är inte säkert dessa blir uppköpta av miners.

Med tanke på hur effektförbrukningen/frekvens skalar på vega med sänkt spänning så kommer Vega vara det överlägset bästa miningkortet om det ger 60MH/s vid stock när det kommer till MH/W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Usch för er som förstör GPU marknaden på gamingkort.

Gamers som har vägrat köpa AMD även när dom haft bättre produkter än Nvidia är dom som förstört grafikkortsmarknaden. Se bara på hur AMD fick tokdumpa Fury priserna under 2016, ett tag kunde man köpa ett fury för mindre än GTX 1060 men folk fortsatte att köpa Nvidia.

Jag misstänker nästan att Polaris hade varit en flopp om det inte varit för mining, är inte direkt så att rx 480/470 skjöt i höjden på steam survey trots att det fanns sjukt bra deals månaderna innan 500 serien släpptes.

Permalänk
Medlem

Det finns en sak som säkerställer att detta enbart är falska rykten: MSBR är för alldeles för lågt. Om detta skulle visa sig vara sant skulle de sälja slut även med dubbla priset.

Skrivet av ronnylov:

Jag tror gamjng skadar amd/nvidia i längden. Ta alla dem som inte sitter på bitcointalk. De har aldriv hört talas om gaming, det enda de vet är att det inte går att köpa kort o.s.v.

Tvärtom. Varför skulle en ny marknad skada tillverkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Jag tror mining skadar amd/nvidia i längden. Ta alla dem som köper kort och inte sitter på swec. De har aldrig hört talas om mining, det ända de vet är att det inte går att köpa kort. Och det drabbar ju även oss som har koll. Byggde ny dator i förra månaden först kollade jag på AMD för att freesync skärmarna är billigare. Det fanns ju inga kort,okej tänkte jag får ta nvidia då. Fanns inga 1060 aja då får jag väll ta ett 1070, fanns inga av dem heller. Så det slutade med att jag blev förbannad och gick o köpte ett 1080Ti!

Ha det gött (om du inte är minare förstås)

Så alltså hade AMD lyckats sälja slut på alla sina kort, nvidia hade sålt slut på alla 1060 och 1070 och fick ett till 1080Ti sålt. Hur förlorade AMD/nvidia på det här?

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tvärtom. Varför skulle en ny marknad skada tillverkaren?

Precis, jag köper inte att mining skadar AMD då ingen köpte korten ändå till att börja med förutom när AMD prisdumpade. I slutändan så måste AMD sälja kort annars kommer dom inte att ha råd att ta fram framtida grafikkortserier. Priserna för varje nod ökar exponentiellt och AMDs marknadsandelar har fortsatt dalat på en marknad som krympt, inte direkt en ekvation som går ihop i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Så alltså hade AMD lyckats sälja slut på alla sina kort, nvidia hade sålt slut på alla 1060 och 1070 och fick ett till 1080Ti sålt. Hur förlorade AMD/nvidia på det här?

Jag tror du förstå inte riktig vad som är hälsosamt för marknaden och bara tänka att allt såld/slut såld är automatisk bra. Det är det nämligen inte. Igentligen vill du alltid had lite få stycken kvar innan du fyller på lagret och inte när det är redan slut. Leveranserna tar ju oftast flera veckor. Plus om alla AMD är slut och folk köper Nvidia istället så förlora ju AMD både inkomst och kunder.
Och det skada ju även oss kunder i längden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Fast vad som sagts från Skatteverkets sida gäller det bara om du köper sedan säljer dvs. valutahandel. När du bryter valutan själv ska du inte behöva skatta vid försäljningen.
Infon finns att hitta, men orkar tyvärr inte leta efter länken på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Precis, jag köper inte att mining skadar AMD då ingen köpte korten ändå till att börja med förutom när AMD prisdumpade. I slutändan så måste AMD sälja kort annars kommer dom inte att ha råd att ta fram framtida grafikkortserier. Priserna för varje nod ökar exponentiellt och AMDs marknadsandelar har fortsatt dalat på en marknad som krympt, inte direkt en ekvation som går ihop i längden.

Du köper inte att kunder som är AMD/Radeon-lojala står utan kort/får betala multum för korten till förmån för att folk utan någon som helst lojalitet ska kunna köpa kort, köra dem dygnet runt tills fläktarna skär och sedan få dessa utbytta på garanti; skulle skada företaget?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Avstängd

Kommer köpa 2 vega64 när dom släpps och då för att ha dom i min gaming rig för just spel, bara för att jag minar en del betyder inte att jag inte uppskattar bra kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Musikälskare

Noob fråga när det kommer till mining, är det värt det att köpa kort för dom här pengarna? Får man tillbaka det eller mer? Har inte förstått grejen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Noob fråga när det kommer till mining, är det värt det att köpa kort för dom här pengarna? Får man tillbaka det eller mer? Har inte förstått grejen

http://whattomine.com/

Permalänk
Medlem

Någonstans läste jag ordet förhandsbokning, vart kan man förhandsboka?

Permalänk
Medlem

Har ett skript som tuggar och håller koll på när de blir tillgängliga för förbokning - Planerar att köpa 10 totalt och 2 per butik så det inte blir massa gnäll och avbokningar när de inser att folk klagar på oss miners.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Så alltså hade AMD lyckats sälja slut på alla sina kort, nvidia hade sålt slut på alla 1060 och 1070 och fick ett till 1080Ti sålt. Hur förlorade AMD/nvidia på det här?

I längden skrev jag..

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som tycker att det borde förbjudas att använda grafikkort till Mining, spel, filmredigering och liknande? Enbart vi som använder det till matematiska simuleringar borde få ha grafikkort och med min utopi skulle ha lett till att folk satt med kort som presterade som typ S3 Virge 2MB idag.

Nej all konsumtion av grafikkort leder till att de utvecklas mer för oss vanliga, även de som köper grafikkort för att spela på bidrar.

Sedan kan jag hålla med om att Mining som är konstgjord användning av datorkraft till inget vettigt är dumt, men ställ er samtidigt frågan hur mycket el förbrukar inte alla gamers?

Permalänk
Medlem

I längden kanske gamers inte behöver köpa grafikkort för miners kan sälja "gpu-kraft" och streama till gamers
Jag tror det är bra att AMD och nVidia har en till marknad sälja grafikkort till. En marknad som antagligen kommer att blomstra om kryptovalutor revolutionerar världen på samma sätt som internet har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

RIP lagersaldo

F5 är bästa "uppfinningen" som gjorts haha

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt