Permalänk

Tips på bra Dremel

Hej!

Söker tips på en vettig dremel för lite småjobb.
Finns det någon gammal mod-räv eller en svensk version av AvE som har något tips?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kolla in länken ovan, den är väldigt bra.

Jag själv har kört med flera kopior, så som Co-tech & Meec i flera år.
Och dom funkar jättebra om man ska använda dom lite då o då.

Sen köpte jag en Dremel 3000 och en Snabbchuck för 170Kr.

Och fördelen är att det går mycket fortare att byta tillbehör.

Gissa om mina kopior ligger o samlar damm.....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Kolla in länken ovan, den är väldigt bra.

Jag själv har kört med flera kopior, så som Co-tech & Meec i flera år.
Och dom funkar jättebra om man ska använda dom lite då o då.

Sen köpte jag en Dremel 3000 och en Snabbchuck för 170Kr.

Och fördelen är att det går mycket fortare att byta tillbehör.

Gissa om mina kopior ligger o samlar damm.....

Blev en 3000 här med, funkar prima! Fick tag i ett gammalt mac pro chassi som jag tänkte gå lös på (atx konvertering)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Nu är det väl försent för vissa, men köp för sjuttsingen varianten med feedback-kontroll på varvtalet - dvs. trots ställd ganska låg varvtal så tar 'den i' och behåller varvtalet hyfsat även när tex. slipskivan försöker bromsa ned varvtalet.

Jag hade först en 'vanlig' med enbart pådrag, men blev ganska rejält trött på denna då man var tvungen att dra upp väldigt högt varvtal för att tex. orka slipa med sliptrissan, och det där att polera med kunde man i stort sett glömma.

Men med 400 digital (med display) så var det en helt annan maskin och mer än väl extra priset som den kostade på sin tid och ställd 5000 rpm så var det fult möjligt att använda polertrissorna och ändå orka med dom.

---

Svårt att bedömma av CO:s beskrivning men jag gissar att Dremmel 4000 är efterföljaren till 400 digital och har feedback-kontroll, dock utan display. Dock var kitet av dremmel 4000 hos CO väldigt dyr och billigare men också mycket mindre med tillbehör och mjuk väska finns på tex Bauhaus (DREMEL® 4000 (4000-1/45)) för 1100:- och dom 300:- extra kronorna mer än CO:s dremmel 3000 är mer än väl värt det för att komma åt varvtals-feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kolla in länken ovan, den är väldigt bra.

Jag själv har kört med flera kopior, så som Co-tech & Meec i flera år.
Och dom funkar jättebra om man ska använda dom lite då o då.

Sen köpte jag en Dremel 3000 och en Snabbchuck för 170Kr.

Och fördelen är att det går mycket fortare att byta tillbehör.

Gissa om mina kopior ligger o samlar damm.....

Oherre min skapare. 170 kr för snabbchuck????

Har 5 st utav dessa, 3 dollar st på Ebay, exakt likadana!

Kör för övrigt en Dremelkopia från Biltema och köpt hundratals tillbehör för alla typer av jobb från Aliexpress. Arbeten i plast, trä, polering är inga problem. Även slipning i aluminium går bra. Att kapa aluminium går sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Oherre min skapare. 170 kr för snabbchuck????

Har 5 st utav dessa, 3 dollar st på Ebay, exakt likadana!

Kör för övrigt en Dremelkopia från Biltema och köpt hundratals tillbehör för alla typer av jobb från Aliexpress. Arbeten i plast, trä, polering är inga problem. Även slipning i aluminium går bra. Att kapa aluminium går sämre.

Har du en länk till kinasnabbchucken ?

Och varför har du 5st snabbchuckar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har du en länk till kinasnabbchucken ?

Och varför har du 5st snabbchuckar.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=dreme...

Reserv, brukar köpa dubbelt av allt just in case. Ge bort till polare eller för att ha i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=dreme...

Reserv, brukar köpa dubbelt av allt just in case. Ge bort till polare eller för att ha i framtiden

Rätta mig om jag har fel, du har en sådan här kinasnabbchuck? Kinaskit

Det min vän är ingen snabbis. Du måste ju ändå byta ut inälven för att rätt verktyg ska passa...

Jag menar en riktig, du vet en sådan chuk som sitter på riktiga borrmaskiner/skruvdragare.

Men griparmar och fjädrar d v s en riktig snabbis som öppnar o stänger sig, och anpassar sig till rätt verktyg -----> Dremel snabbis

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Rätta mig om jag har fel, du har en sådan här kinasnabbchuck? Kinaskit

Det min vän är ingen snabbis. Du måste ju ändå byta ut inälven för att rätt verktyg ska passa...

Jag menar en riktig, du vet en sådan chuk som sitter på riktiga borrmaskiner/skruvdragare.

Men griparmar och fjädrar d v s en riktig snabbis som öppnar o stänger sig, och anpassar sig till rätt verktyg -----> Dremel snabbis

Behöver ej byta ut någon inre del för att köra verktyg i olika storlekar

Förstår om du inte gillar saker från Kina, men jag är supernöjd och byter verktyg på ett ögonblick. Kommer dock i framtiden om det blir mer frekvent användande att köpa en Dremel 4000 då den är lite stabilare och bättre kvalité än den från Biltema.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på en Dremel 3000 och är riktigt nöjd. Ibland dyker de upp på amazon för en billig peng. Min gick på ca 500kr med snabbchuck i julas.

Permalänk

Proxxon Micromot FBS 240/E har jag, kan jobba på nätterna så tyst som den är

Permalänk
Proffsmobbare

Håller med föregående talare, har hört från flera håll att en Proxxon ska vara det bästa man kan hitta. Finns en rätt galen tillbehörskatalog som dessutom.

Värderar inte Dremel speciellt högt längre, tror jag kört slut på 4-5 stycken under åren och är tillbaka på en Biltema som verkar hålla.

Om det är plåtar och chassin du ska kapa så rekommenderar jag en sticksåg istället!

Permalänk
Medlem

Inget jag har testat själv än men som jag tänkt investera i är Bosch batteridrivna motsvarighet till Dremel. Mest för att jag redan har en uppsättning av deras små skruvdragare och ett massa batterier.

Bosch GRO
https://www.toolab.se/produkt/Bosch-GRO-108-V-LI-Universalver...

Notera att priset 1095kr är utan batterier dvs. naken.

Ska man kapa rakt i plåt kan även Bosch GWS komma väl till pass:
https://www.toolab.se/produkt/Bosch-GWS-108-76-V-EC-Vinkelsli...

Även denna naken.

Jämförelse mellan Bosch GRO och Dremel 8200:

Fördelen med Bosch är ju att det är ett system med flera små användbara maskiner som alla använder samma batteri så tar man startkostnaden med några maskiner inkl. batteri så blir ju maskinerna inte så kostsamma sen.

Ett urval av maskiner som finns i systemet:
https://www.toolab.se/search.php?search_string=Bosch+12v

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Avstängd

Har beställt en Dremel 4000 platinum pack från CDON så hoppas få den i veckan.
Många som skrivit att de nyare modellerna blivit sämre.
Kan återkomma efter jag testat lite med kort recension.

Har inga problem med en sladd till denna typ av maskin då det tyvärr är vanligt att battrievarianten inte klarar av att ge samma kraft, av förståliga skäl. Är nog mer en sladdkille helt enkelt när det gäller handverktyg. Endast på skruvdragare jag kör med batteri.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Bytade ut min Ferm mot en Dremel 3000, blev mycket besviken. Min Ferm hade både högre varvtal och var starkare. Menmen får duga för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Sen köpte jag en Dremel 3000 och en Snabbchuck för 170Kr.

Och fördelen är att det går mycket fortare att byta tillbehör.

Gissa om mina kopior ligger o samlar damm.....

Har du provat om den där snabb-chucken passar i ett Flex-Shaft - handtag?

Jag har en snabbchuck från en gammal Proxxon (Den andra jag köpt på rakten som gick sönder så fort som jag försökte använda den för metall...). Jag brukade alltid använda chucken förut i en billig kopia.
Den passar i min Dremel 3000 men inte i min Flex-Shaft - och det bara pga kragen på handtaget.

När jag köpte min Dremel 3000 på Clas Olson för några år sedan så frågade jag speciellt om den hade riktig varvtals-kontroll, fick t.om prata på en kille centralt på Clas Olson och fick svaret att den hade det... Men han sade tydligen inte hela sanningen.
Den funkar bättre än de billiga kopiorna jag hade haft tidigare i alla fall - de var man nästan tvungen att alltid köra på hög hastighet - som sedan saktar ner när den börjar bita i det man arbetar i.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wurpan:

Inget jag har testat själv än men som jag tänkt investera i är Bosch batteridrivna motsvarighet till Dremel. Mest för att jag redan har en uppsättning av deras små skruvdragare och ett massa batterier.

Bosch GRO
https://www.toolab.se/produkt/Bosch-GRO-108-V-LI-Universalver...

https://www.toolab.se/uploads/thumbnails/cecf16b9f6ebe8f4dc286360b901d8e47809c623_800x800.gif

Notera att priset 1095kr är utan batterier dvs. naken.

Ska man kapa rakt i plåt kan även Bosch GWS komma väl till pass:
https://www.toolab.se/produkt/Bosch-GWS-108-76-V-EC-Vinkelsli...

https://www.toolab.se/uploads/thumbnails/9fae4b0dcc1057a41d6f93cbe7cdc6b2358997a5_800x800.gif

Även denna naken.

Jämförelse mellan Bosch GRO och Dremel 8200:
https://www.youtube.com/watch?v=7WQoSgZJjLk

Fördelen med Bosch är ju att det är ett system med flera små användbara maskiner som alla använder samma batteri så tar man startkostnaden med några maskiner inkl. batteri så blir ju maskinerna inte så kostsamma sen.

Ett urval av maskiner som finns i systemet:
https://www.toolab.se/search.php?search_string=Bosch+12v

Tackar för tipset! Lite trött på min nätanslutna Dremel och kom på att jag har en Bosch fjutt-slagdragare med passande batteri o laddare som bara ligger och skräpar. 990:- alt. 900:- inkl. frakt på Amazon.de är ju inte så farligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Samma här, har en Dremel-kopia som sjunger på sista versen nu också och med tanke på kommande datorbygge så blir det nog att beställa i alla fall en GRO och kanske en även GWS också beroende på vad planerat för bygget slutar i. Alltid kul att fylla på samlingen med blå maskiner om inte annat

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Har beställt en Dremel 4000 platinum pack från CDON så hoppas få den i veckan.
Många som skrivit att de nyare modellerna blivit sämre.
Kan återkomma efter jag testat lite med kort recension.

Har inga problem med en sladd till denna typ av maskin då det tyvärr är vanligt att battrievarianten inte klarar av att ge samma kraft, av förståliga skäl. Är nog mer en sladdkille helt enkelt när det gäller handverktyg. Endast på skruvdragare jag kör med batteri.

Nu har jag testat min Dremel 4000 och kan bara säga att det som gjorts med den har den funkat kalas. Den har inställbar hastighet från 5 000 - 35 000 varv, låter lite mycket på högsta men det finns öronproppar.
Vad har jag testat:
Kapat lite kakel - Gick hur fint som helst.
Kapat en rätt tjock plåtbit ca 6 mm med vinkelslipskiva - Funkade utan problem
Slipat till samma plåtbit med sliptrissor - Blev slätt och fint.
Kapat laminat att sätta på sidan av bänkskiva med en annan skiva (vette tusan vad de kallade den) - Funkade kalas.
Slipat laminaten med sliptrissor - Funkade som det var tänkt.

Jag har renoverat en tvättstuga och då man nu äger en Dremel så har jag lyckats hitta en hel del användningsområden till den iallafall. Jag har absolut haft nytta av den och den kommer garanterat användas fler gånger när man ska göra små reparationer eller andra småjobb där man behöver komma åt och behöver en liten enkel maskin.

Har inte märkt några kvalitetsproblem med varken Dremel eller tillbehör. Allt sitter som gjutet när man väl monterat tillbehören.
Kan tilläggas att jag aldrig provat någon billigare kopia.

Jag är klart nöjd med mitt köp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10