10 GBPS up/down dedikerad server - företag, bästa priser?

Permalänk

10 GBPS up/down dedikerad server - företag, bästa priser?

Hej, ny här

Man kan ju skaffa 1 GBPS för ca 500 kr som privat person, men hur är det när man behöver mer, säg 10GBPS ?

Google suger när man söker på detta och får inte fram något vettigt, men tänkte att ni här troligen vet mer än google om detta

Bra priser är preferable. Server not nödvändigt men kan tänkas. Företagspaket kan också vara av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterWislander:

Hej, ny här

Man kan ju skaffa 1 GBPS för ca 500 kr som privat person, men hur är det när man behöver mer, säg 10GBPS ?

Google suger när man söker på detta och får inte fram något vettigt, men tänkte att ni här troligen vet mer än google om detta

Bra priser är preferable. Server not nödvändigt men kan tänkas. Företagspaket kan också vara av intresse.

Vad är syftet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterWislander:

Hej, ny här

Man kan ju skaffa 1 GBPS för ca 500 kr som privat person, men hur är det när man behöver mer, säg 10GBPS ?

Google suger när man söker på detta och får inte fram något vettigt, men tänkte att ni här troligen vet mer än google om detta

Bra priser är preferable. Server not nödvändigt men kan tänkas. Företagspaket kan också vara av intresse.

Från (ca) 10.000 kr/mån + moms här i Stockholm

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

@Belzer: streama video

Permalänk

@Chrisj: dyrt och begransat

Permalänk

@BrusE: nagra direkt lankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterWislander:

@BrusE: nagra direkt lankar?

Inte direkt, men jag känner till prissättningen här i Stockholm.
Ska man streama video så är det ett oftast ett content distribution network (CDN) som man är ute efter.

EDIT:
Hittade denna på google
https://www.obenetwork.com/bredband/10g

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

1 GBPS -> 3600 kr / man .... jag undrar vad 10 gbps kommer kosta

Permalänk
Medlem

@PeterWislander: Vi kan leverera 10 Gbps i STHLM över dedikerad fiber och tänkte se om någon har köpte den tjänsten men hittar inget och inte heller något pris. Gissar runt 8.000 till 10.000 (?) men det beror helt på förutsättningarna geografisk och infrastrukturmässigt.

Precis som Bruse skulle jag vända mig till en tjänsteleverantör som t.ex. Ericsson då man behöver mer än fiber för att leverera en tjänst.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vi spånade på jobbet och om du lyckas få någon provider att lämna av 10Gb så borde du komma undan med runt 5k i månaden.
Det finns mååånga faktorer.
Man åker nog på en svartfiber till någon lirare för ingen kommer vilja koppla en internet lina till dig som privatperson

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse Bahnhof?

Edit får inte @ eller # att rocka

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Sätt citattecken runt användarnamnet. @ "Dr.Mabuse"

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Som privatperson kan du fete glömma allt som går utanför standard ramarna.
Det har jag fått erfara när man efterfrågar vissa saker, det är stopp direkt. Och jag har talat med flertal ISPer.

Men lycka till

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, du tänker dig en port i ett datacenter där du antingen stoppar dit en egen maskin eller hyr en dedikerad server?

Kikar du på valfritt datacenter i t.ex. Amsterdam så landar du under 8 000 SEK/mån inkl. en Xeon/32GB RAM/SSD/HDD.

Sedan beror det lite på om du vill ha Unmetered eller inte. Sätter du tak på 100-200TB/mån så blir det billigare, Unmetered brukar bli ett gäng tusenlappar extra.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Som privatperson kan du fete glömma allt som går utanför standard ramarna.
Det har jag fått erfara när man efterfrågar vissa saker, det är stopp direkt. Och jag har talat med flertal ISPer.

Men lycka till

Kan du lista några exempel på det du efterfrågade som var utanför standard ramarna?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Permalänk

@rpha: hell yeah, now we talkin' ... har inte last igenom det fin stilta än dock

Permalänk

ser bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Kan du lista några exempel på det du efterfrågade som var utanför standard ramarna?

Publika fasta IP-adresser är en sak.
En annan är port 25 som är blockerad.
Samt samma hastighet upp som ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Publika fasta IP-adresser är en sak.
En annan är port 25 som är blockerad.
Samt samma hastighet upp som ner.

Jag missförstod dig. Jag trodde att vi pratade om företagsabonnemang.
Det är dock inte så konstigt att det inte går att ha specialare på konsumentanslutningar.
Många kör med färdiga mallar vilket gör att man ogärna vill göra ändringar.

Sedan är det så att kostnaden på din anslutning är baserad på att du inte använder mer än 1Mbit/månad i snitt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag missförstod dig. Jag trodde att vi pratade om företagsabonnemang.
Det är dock inte så konstigt att det inte går att ha specialare på konsumentanslutningar.
Många kör med färdiga mallar vilket gör att man ogärna vill göra ändringar.

Sedan är det så att kostnaden på din anslutning är baserad på att du inte använder mer än 1Mbit/månad i snitt.

Jag trodde att tråden var om privatabbonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag trodde att tråden var om privatabbonnemang?

Rubriken lyder

10 GBPS up/down dedikerad server - företag, bästa priser?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Rubriken lyder

10 GBPS up/down dedikerad server - företag, bästa priser?

Fast det avser nog vilket företag man ska vända sig till för att köpa tjänsten....?

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Fast det avser nog vilket företag man ska vända sig till för att köpa tjänsten....?

Jag förklarade varför det blev ett missförstånd från min sida.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag läste bara första inlägget med

"Man kan ju skaffa 1 GBPS för ca 500 kr som privat person, men hur är det när man behöver mer, säg 10GBPS ?"

Haha

Permalänk

worldstream erbjuder 10 gigabit servrar https://www.worldstream.nl/unmetered
börjar på 290 euro i månaden exlusive moms (21%)
för streaming krävs speciellt tillstånd från företaget

Permalänk
Medlem

Hur gick det för dig?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |