Permalänk

Fiber blev segare på min smart-tv

Jag bor i villa och har bredband 100/10 via kabel-tv-nätet från Comhem och nu testar jag bredband 250/100 via fiber från Ownit. Planen är att gå över till enbart fiber men när jag testar fiber på smart-tv så blir det sämre. Det började med att frugan klagade över att hennes streaming-sida via tv:ns webläsare var mycket segare. Se nedan mätning med bredbandskollen, samma nätverkskabel har använts i tv och laptop och inga routrar. Smart-tv:n är en Samsung UE55JU7005.

Comhem bredband 100/10 via kabel-tv-nätet
Smart-tv
~80 Mbit/s ned och ~10 Mbit/s upp
Laptop
~100 Mbit/s ned och ~10 Mbit/s upp

Ownit bredband 250/100 via fiber
Smart-tv
~33 Mbit/s ned och 88 Mbit/s upp <------ Sämre nedladdning jämfört med Comhem!
Laptop
~220 Mbit/s ned och 100 Mbit/s upp

Vad ska jag göra för att få fibern att funka bättre på smart-tv:n?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sorry men behöver du mer än 33Mb/s på en TV?

Allt anslutet via kabel enbart? Pröva WiFi och se vad du får, är det bättre så byt kabel.
Webbläsaren ljuger säkert också, testerna brukar ju inte riktigt reflektera verkligheten, hur är det testat btw?

Permalänk
Medlem

Det kan inte ha nåt å göra med att hon ser igenom webbläsaren och inte app som netflix då? Dem flesta kända stora streaming tjänsterna finns i appstore sen kan det kräva bättre internet om man ska streama i 4k som din tv har.
Hur många enheter använder Internet samtidigt kan också påverka hastigheten. Men jag tror det måste ha o göra med streaming tjänstens servrar, om ni tex skulle köra någon mindre legal streamingtjänst som är gratis så brukar dem ha mindre budget och sämre hastighet. Om det är en Legit sida får man fråga vilken tjänst ni använder?

Edit: är det samma problem med en annan streamingtjänst?
Har din tv senaste programvaran /software?
Testa uppdatera till nyaste versionen
http://www.samsung.com/au/support/skp/faq/1115168

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd

Jo jag kör själv en UE55 samt har en 250/100 Mbit/s lina.

Har själv aldrig kollat bandbredden mot TV'n och jag landade på 30/50 Mbit/s.

Normalbandbredd om tex C-More streamas är ca 5 Mbit/s och jag/vi märker aldrig någon seghet eller buffring.

Däremot så buffrar det friskt om man enbart ansluter via WiFi till TV'n och då härsknade min sambo till

Man menar du med "inga routrar" som du skriver??

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Har du fått en ny router när du bytte?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

@tcntad:

33mb/s är nog okej i prestanda men att streama filmer på tv:ns webläsare blev mycket sämre jämfört med comhem.

Allt är anslutet via kabel, jag har inte testat wifi.

Jag har testat med bredbandskollen i tv:ns webläsare.

Permalänk

@Ziggy_:

Ja det stämmer att det inte är en så legit sida hon streamar film från och det finns ingen app för denna. Kan mitt problem handla om att olika internetleverantörer streamar samma websida olika snabbt?

Permalänk

@plunn:

Via Ownit så är det kabel från fiberboxen direkt till tv:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrChang74:

@Ziggy_:

Ja det stämmer att det inte är en så legit sida hon streamar film från och det finns ingen app för denna. Kan mitt problem handla om att olika internetleverantörer streamar samma websida olika snabbt?

Okej då jag vet att gratis är godast så kommer det ofta med en nackdel och i det här fallet är det dåliga servrar som dem streamar ifrån, jag skulle rekommendera att byta till netflix HBO eller viaplay då dem har relativt billiga abonnemang runt hundralappen i månaden och även om man har tajt budget så går det säkert få in den dära hundringen igenom att välja mer prisvärda produkter i affären när man handlar mat, exempelvis handla på rea när det är två Arvid nordkvist kaffe för 65-70kr ist för 45kr st, köpa en chipspåse mindre per månad, handla med skanner på Coop eller ica för att enklare hålla koll på summan.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrChang74:

@plunn:

Via Ownit så är det kabel från fiberboxen direkt till tv:n.

Jo det behövs nog fler ledtrådar...

Vad kör du för utrustning?
https://www.ownit.se/kundservice/guider/koppla-in-hardvara-hu...

Själv har jag då en Inteno 6846 som mediaomvandlare som då har en separat TV-utgång (körs via vanlig koax antennkabel)

Smart-TV kommer då via vanliga nätverket dvs inkopplat till LAN och routern.

Vad säger nätverksstatus under TV menyn?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo det behövs nog fler ledtrådar...

Vad kör du för utrustning?
https://www.ownit.se/kundservice/guider/koppla-in-hardvara-hu...

Själv har jag då en Inteno 6846 som mediaomvandlare som då har en separat TV-utgång (körs via vanlig koax antennkabel)

Smart-TV kommer då via vanliga nätverket dvs inkopplat till LAN och routern.

Vad säger nätverksstatus under TV menyn?

Jag har ingen utrustning från ownit, kan det påverka prestandan?

Nätverksstatus säger:
IP hämta automatiskt
IP-adress 84.216.142.x
Nätmask 255-255.255.0
Gateway 84-216.142.x
DNS-inst hämta automatiskt
DNS-server 37.247.0.27

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

Okej då jag vet att gratis är godast så kommer det ofta med en nackdel och i det här fallet är det dåliga servrar som dem streamar ifrån, jag skulle rekommendera att byta till netflix HBO eller viaplay då dem har relativt billiga abonnemang runt hundralappen i månaden och även om man har tajt budget så går det säkert få in den dära hundringen igenom att välja mer prisvärda produkter i affären när man handlar mat, exempelvis handla på rea när det är två Arvid nordkvist kaffe för 65-70kr ist för 45kr st, köpa en chipspåse mindre per månad, handla med skanner på Coop eller ica för att enklare hålla koll på summan.

Jo jag håller med och vi har netflix, hbo etc. men det hon tittar på (thai) finns inte att erbjuda via dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrChang74:

Jag bor i villa och har bredband 100/10 via kabel-tv-nätet från Comhem och nu testar jag bredband 250/100 via fiber från Ownit. Planen är att gå över till enbart fiber men när jag testar fiber på smart-tv så blir det sämre. Det började med att frugan klagade över att hennes streaming-sida via tv:ns webläsare var mycket segare. Se nedan mätning med bredbandskollen, samma nätverkskabel har använts i tv och laptop och inga routrar. Smart-tv:n är en Samsung UE55JU7005.

Comhem bredband 100/10 via kabel-tv-nätet
Smart-tv
~80 Mbit/s ned och ~10 Mbit/s upp
Laptop
~100 Mbit/s ned och ~10 Mbit/s upp

Ownit bredband 250/100 via fiber
Smart-tv
~33 Mbit/s ned och 88 Mbit/s upp <------ Sämre nedladdning jämfört med Comhem!
Laptop
~220 Mbit/s ned och 100 Mbit/s upp

Vad ska jag göra för att få fibern att funka bättre på smart-tv:n?

Hastigheterna är fullgoda för 4k streaming.
Det är inte där problemet ligger, problemet ligger i stamnät och framförallt routing, vilken route som comhem använder vs ownit spelar enorm roll.
Hade galna problem med IPTVn med Bahnhof länge, de byggde dock ut sitt eget stamnät i början av året, var klart i Maj. Har blivit så mycket bättre sen dess, nu är det ju sommar och folk kanske inte tittar lika mycket längre, får se hur det ser ut i höst.
Att hastigheten på TVn är så låg skulle kunna vara en slump med, testat flera gånger? Hastigheten i sig räcker som sagt utan problem, det är senare i ledet problemet uppstår. Jag brukar rekommendera Bredband2, troligen de jag haft minst problem med, har Bahnhof för att stötta deras kamp i nätneutralitet och nätsäkerhet. Om de fortsätter vara bra så kommer jag börja rekommendera Bahnhof.

Om du kan, så kör en tracert (Trace Route) från TVn till målservern.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Hastigheterna är fullgoda för 4k streaming.
Det är inte där problemet ligger, problemet ligger i stamnät och framförallt routing, vilken route som comhem använder vs ownit spelar enorm roll.
Hade galna problem med IPTVn med Bahnhof länge, de byggde dock ut sitt eget stamnät i början av året, var klart i Maj. Har blivit så mycket bättre sen dess, nu är det ju sommar och folk kanske inte tittar lika mycket längre, får se hur det ser ut i höst.
Att hastigheten på TVn är så låg skulle kunna vara en slump med, testat flera gånger? Hastigheten i sig räcker som sagt utan problem, det är senare i ledet problemet uppstår. Jag brukar rekommendera Bredband2, troligen de jag haft minst problem med, har Bahnhof för att stötta deras kamp i nätneutralitet och nätsäkerhet. Om de fortsätter vara bra så kommer jag börja rekommendera Bahnhof.

Om du kan, så kör en tracert (Trace Route) från TVn till målservern.

Körde tracert i laptopen (vet inte hur man kör på tv:n) med följande resultat:

Comhem kabel-tv:

Tracing route to webc.sunet.se [192.36.171.231]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 7 ms 7 ms 11 ms DESKTOP-4MSTPC1 [0.0.0.0]
3 7 ms 7 ms 8 ms ksk-bbr-2-be10-10.net.comhem.se [213.200.164.177]
4 14 ms 13 ms 14 ms mtc-core-1-be124.net.comhem.se [213.200.163.21]
5 20 ms 16 ms 14 ms nap-peer-1-be2.net.comhem.se [213.200.162.32]
6 14 ms 13 ms 13 ms se-tug.nordu.net [195.245.240.24]
7 13 ms 13 ms 13 ms tug-r1.sunet.se [109.105.102.18]
8 12 ms 13 ms 13 ms stockholm-tug-r2.sunet.se [130.242.4.97]
9 14 ms 13 ms 13 ms webc.sunet.se [192.36.171.231]

Tracing route to www.aftonbladet.se.cdn.cloudflare.net [104.20.54.70]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 7 ms 7 ms 7 ms DESKTOP-4MSTPC1 [0.0.0.0]
3 7 ms 7 ms 6 ms ksk-bbr-1-be10-10.net.comhem.se [213.200.164.175]
4 19 ms 19 ms 24 ms nap-core-1-be124.net.comhem.se [213.200.163.19]
5 21 ms 20 ms 21 ms lib-core-1-be2.net.comhem.se [213.200.162.7]
6 21 ms 23 ms 23 ms lib-peer-1-be1.net.comhem.se [213.200.162.42]
7 20 ms 20 ms 21 ms 195.69.117.246
8 22 ms 27 ms 22 ms 104.20.54.70

Tracing route to www.seesantv.com [45.55.186.62]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 12 ms 6 ms 7 ms DESKTOP-4MSTPC1 [0.0.0.0]
3 6 ms 7 ms 9 ms ksk-bbr-1-be10-10.net.comhem.se [213.200.164.175]
4 11 ms 11 ms 11 ms nap-core-1-be124.net.comhem.se [213.200.163.19]
5 11 ms 12 ms 13 ms mtc-peer-1-be2.net.comhem.se [213.200.162.34]
6 13 ms 11 ms 12 ms s-b5-link.telia.net [62.115.48.153]
7 12 ms 13 ms 12 ms s-bb3-link.telia.net [62.115.133.24]
8 42 ms 23 ms 23 ms kbn-bb3-link.telia.net [62.115.120.56]
9 116 ms 103 ms 102 ms nyk-bb3-link.telia.net [80.91.254.89]
10 101 ms 103 ms 102 ms nyk-b3-link.telia.net [62.115.140.211]
11 135 ms 102 ms 103 ms digitalocean-ic-306497-nyk-b3.c.telia.net [62.115.45.6]
12 * * * Request timed out.
13 116 ms 109 ms 109 ms www.seesantv.com [45.55.186.62]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ownit fiber:

Tracing route to webc.sunet.se [192.36.171.231]
over a maximum of 30 hops:

1 * * * Request timed out.
2 1 ms 1 ms 1 ms 213-238-223-242.customers.ownit.se [213.238.223.242]
3 1 ms 1 ms 1 ms 213-238-223-241.customers.ownit.se [213.238.223.241]
4 2 ms 2 ms 3 ms ti3041d400-xe8-0-0.ti.telenor.net [146.172.87.169]
5 6 ms 6 ms 7 ms ti3163c360-ae10-0.ti.telenor.net [146.172.99.210]
6 5 ms 5 ms 5 ms ti3001b400-ae3-0.ti.telenor.net [146.172.105.62]
7 5 ms 5 ms 5 ms netnod-ix-ge-b-sth-4470.sunet.se [195.69.119.19]
8 7 ms 5 ms 5 ms stockholm-tug-r2.sunet.se [130.242.4.97]
9 6 ms 6 ms 6 ms webc.sunet.se [192.36.171.231]

Tracing route to www.aftonbladet.se.cdn.cloudflare.net [104.20.54.70]
over a maximum of 30 hops:

1 * * * Request timed out.
2 1 ms 1 ms 1 ms 213-238-223-242.customers.ownit.se [213.238.223.242]
3 1 ms 1 ms 1 ms 213-238-223-241.customers.ownit.se [213.238.223.241]
4 3 ms 2 ms 3 ms ti3041d400-xe8-0-0.ti.telenor.net [146.172.87.169]
5 16 ms 16 ms 16 ms ti3163c360-ae10-0.ti.telenor.net [146.172.99.210]
6 15 ms 15 ms 15 ms ti3003c400-ae2-0.ti.telenor.net [146.172.98.46]
7 15 ms 15 ms 15 ms ti3218b400-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.105.22]
8 17 ms 17 ms 17 ms 195.69.117.246
9 17 ms 17 ms 17 ms 104.20.54.70

Tracing route to www.seesantv.com [45.55.186.62]
over a maximum of 30 hops:

1 * * * Request timed out.
2 1 ms 1 ms 1 ms 213-238-223-242.customers.ownit.se [213.238.223.242]
3 91 ms 6 ms 207 ms 213-238-223-241.customers.ownit.se [213.238.223.241]
4 2 ms 2 ms 2 ms ti3041d400-xe2-1-1.ti.telenor.net [146.172.80.233]
5 6 ms 5 ms 6 ms ti3163c360-ae10-0.ti.telenor.net [146.172.99.210]
6 5 ms 5 ms 6 ms ti3002b400-ae3-0.ti.telenor.net [146.172.105.57]
7 6 ms 5 ms 5 ms lag-110.ear1.Stockholm2.Level3.net [213.242.69.249]
8 * * * Request timed out.
9 109 ms 108 ms 108 ms 4.16.90.106
10 * * * Request timed out.
11 108 ms 108 ms 108 ms www.seesantv.com [45.55.186.62]

Permalänk
Medlem

@MrChang74: Ser ju bra ut rätt långt, gissar på att sista testet är TV tjänsten hon brukar kika på.
Verkar ju vara ett problem med 213.238.223.241.
Du kör direkt i uttaget när du testar fiber o via router när du kör comhem? Inte för att det ska påverka negativt, men bara så jag är med
Request Time Out behöver inte nödvändigtvis vara dålig responstid, kan även vara så att enheten inte svarar på Ping (Echo Paket).
Väldigt konstigt att 213.238.223.241 hade så bra responstid till dina två andra tester, du kan ju haft otur, det kommer dippar när man kör över wan, frågan är hur ofta. Testa kör detta kommando:
ping -w 1000 213.238.223.241
Kommer ta nästan en timme troligen o köra, men då får du bra med info om hur noden mår.
Finns ju även en risk att det är någon av noderna som inte svarar på ping.

Om du vill nörda ner dig lite:
Annars att dömma av testerna, så går ComHem, efter sitt eget nät , ut på Telia. Eftersom att måladressen för seesantv, ligger på en cloudtjänst av DigitalOcean (superbra företag), så går det via Telia International Carrier (Level 3 ISP), då DO inte har några servrar i Sverige.
Ownit verkar av allt att dömma använda sig av Telenors stamnät i Sverige och sedan ut via Level 3 (Också en Level 3 ISP).
Så visst kan det vara skillnad att på tjänsterna, de går olika vägar.

Krasst så verkar Level 3 ett bättre val, färre "hopp" och i stort sett samma responstider.

Från att ha jobbat på en level 1 isp (Tele2), dock bara 1st line support, så vet jag att dom kommer vilja ha testar vid 3 olika tider, om du ska få dom o kika på det, vet inte alls hur medgörliga Ownit är till enstaka adresser som har problem. Men låter konstigt att det ska vara 100ms högre för den IPn än för aftonbladet och sunet, så stora routing tabeller är inte möjligt att ha.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.