Permalänk
Medlem

Köpråd Ultrawide Gaming

Letar efter en ultrawide gaming skärm men sortimentet med upplösningar, paneler osv har mig fundersam.
Spelen jag tänker spela är väl World of Warcraft, Overwatch, lite CS:GO

Jag letar att lägga ca 5500-7000kr vill ej gå högre, vad jag har tittat på än sålänge är:

LG Skärm
https://www.proshop.se/Bildskaerm/LG-34-Bildskaerm-34UC79G-B-...
AOC Skärm
https://www.komplett.se/product/921844/gaming/skarmar-tillbeh...

Någon med mer erfarenhet och råd?

Permalänk

Det är bara LG skärmen som du nämner som är ultrawide och 21:9 och AOC skärmen är 16.9.

Går själv i köp tankar och tittat på benq xr3501 eller vänta på samsung chg70/chg90 eller Acer X35/ASUS ROG Swift PG35VQ. Svårt att bestämma mig men inte riktigt nöjd med kvaliten på x34/PG348Q...

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

Jag hade samma funderingar men efter att ha kollat runt, läst tester och testat. Insåg att allt annat blir en kompromiss, så gick jag all in och köpte en Asus P348Q, har inte ångrat mig en sekund.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt sugen på att lägga ca 10-12k på en bildskärm oavsett hur bra den är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanstroem:

Är inte riktigt sugen på att lägga ca 10-12k på en bildskärm oavsett hur bra den är

Det var inte jag heller, men vill man köra UltraWide utan en massa kompromisser så har man inget val. 1080P ser ju ut som skit och överlag så var de billigare UltraWide skärmarna rentav av tragiska när man kollar på dom irl. Eftersom jag kanske byter skärm var 5 år så blev det inte speciellt mycket pengar om man räknar över tid. Då tycker jag det är värre när man köper nåt för 5K för att behöva handla igen om ett år...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lanstroem:

Är inte riktigt sugen på att lägga ca 10-12k på en bildskärm oavsett hur bra den är

Men du är fortfarande beredd att betala rätt stora summor för en skärm som är medioker eller rent av kanske dålig ur din synvinkel?

Mycket handlar förstås om perspektiv, prioriteringar och ekonomiska möjligheter. Man kan välja en produkt som är så bra att man är nöjd med den så länge den lever. Man kan också spara pengar och köpa en produkt som man kanske aldrig riktigt är nöjd med. Så går man och suktar efter en ny skärm hela tiden för att inom ett par år köpa nästa mediokra och halvbra/halvdliga skärm. Cirkeln fortsätter.

Har man satt ribban och kraven på den nivå som kostar 10kkr+ är det vanligtvis svårare att bli nöjd med skärmen som kostar hälften. Men, men: dina pengar och ditt beslut. Hittar du en ultrawide-skärm för 7000 kronor och du kan leva med dess nackdelar kan den skapa nöje under lång tid den med.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte blåsa liv i denna tråd med den ytterst simpla frågeställningen, vilken skärm med ultrawide (21:9) är egentligen bäst till allsidigt användande (som surf, film och spel)?

I dagsläget har jag tittat på AOC AG352UCG, Acer Predator X34A och Asus MX34VQ. Dock, efter en del läsning om allihop, känns det som att ingen är helt komplett eller ett solklart köp. De uppfyller alla mina krav (1440p, 100+ Hz, 21:9 och annan panel än TN) men de med IPS kan ha en del glow eller bleed medan de med VA kan ha skuggningar och ghosting. Med andra ord känns det osäkert att köpa en så pass dyr skärm utan garanti att man blir nöjd.

Trots detta verkar ändå majoriteten ge Acer Predator X34A mest positivt och minst negativt, eller vad säger ni? Har jag missat något uppenbart alternativ? Borde man vänta med inköp till senare i år om det är några tillverkare som tänker uppdatera sina kataloger?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Kanske kan beställa en mindre känd koreansk skärm för att spara pengar, tex igenom ebay
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=0...

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag tänkte blåsa liv i denna tråd med den ytterst simpla frågeställningen, vilken skärm med ultrawide (21:9) är egentligen bäst till allsidigt användande (som surf, film och spel)?

I dagsläget har jag tittat på AOC AG352UCG, Acer Predator X34A och Asus MX34VQ. Dock, efter en del läsning om allihop, känns det som att ingen är helt komplett eller ett solklart köp. De uppfyller alla mina krav (1440p, 100+ Hz, 21:9 och annan panel än TN) men de med IPS kan ha en del glow eller bleed medan de med VA kan ha skuggningar och ghosting. Med andra ord känns det osäkert att köpa en så pass dyr skärm utan garanti att man blir nöjd.

Trots detta verkar ändå majoriteten ge Acer Predator X34A mest positivt och minst negativt, eller vad säger ni? Har jag missat något uppenbart alternativ? Borde man vänta med inköp till senare i år om det är några tillverkare som tänker uppdatera sina kataloger?

Men då är det ju bra att vi i Sverige har rätt till 14 dagars öppet köp

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag tänkte blåsa liv i denna tråd med den ytterst simpla frågeställningen, vilken skärm med ultrawide (21:9) är egentligen bäst till allsidigt användande (som surf, film och spel)?

I dagsläget har jag tittat på AOC AG352UCG, Acer Predator X34A och Asus MX34VQ. Dock, efter en del läsning om allihop, känns det som att ingen är helt komplett eller ett solklart köp. De uppfyller alla mina krav (1440p, 100+ Hz, 21:9 och annan panel än TN) men de med IPS kan ha en del glow eller bleed medan de med VA kan ha skuggningar och ghosting. Med andra ord känns det osäkert att köpa en så pass dyr skärm utan garanti att man blir nöjd.

Trots detta verkar ändå majoriteten ge Acer Predator X34A mest positivt och minst negativt, eller vad säger ni? Har jag missat något uppenbart alternativ? Borde man vänta med inköp till senare i år om det är några tillverkare som tänker uppdatera sina kataloger?

Jag har nyligen införskaffat en AOC AG352UCG. Den är väldigt trevlig och så kallad ghosting förekommer inte mycket alls. Det enda klagomålet jag har, förutom priset (lol), är att jag sett mild "flickering" i Company of Heroes 2. Ska tydligen ske pga G-Sync. Har däremot inte märkt av något i andra spel.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlosBananos:

Jag har nyligen införskaffat en AOC AG352UCG. Den är väldigt trevlig och så kallad ghosting förekommer inte mycket alls. Det enda klagomålet jag har, förutom priset (lol), är att jag sett mild "flickering" i Company of Heroes 2. Ska tydligen ske pga G-Sync. Har däremot inte märkt av något i andra spel.

Tack för input! Hur långt bort sitter du från skärmen (alltså avstånd från ögon till skärm)? Jaha! Vad tråkigt. Just nu tänker jag skaffa RX Vega, vilket vore dumt när den har Gsync, men gillar röda laget och det finns inga vettiga skärmar med Freesync.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

@Wifi
Jag är jättenöjd med min Acer Predator X34, visst var den dyr då den köptes, men jag har inte ångrat mig en sekund sedan inköpet för snart 1 år sedan.
Min skärm enl många reviews skall kunna ha backlight bleed, och det har den till viss del i de två översta hörnorna, men den ända gång jag har sett det var när jag släckte alla lampor i rummet och tog ner en speciell video för att testa backlightbleed, sedan har jag aldrig störts av det igen.

Kan tänka mig att man kan se det om det är väldigt mörka scener i en film, men då jag väldigt sällan ser film på den så har det inte haft inverkan på mig.

Jag surfar kollar lite youtube, alldagliga saker med 2 browsers öppna samtidigt som är super soft.
Att sedan spela på den är ju vad som ger den 10 poäng, helt fantastiskt, och då kom jag från en Asus 24" 144Hz.

Jag sitter ca 90cm -1.10m från skärmen , så det krävs att man har ett stort bra skrivbord
Och skall man nu köra 21/9, så är nog curved att föredra.

Jag valde mellan denna och Asus skärmen, men föll slutligen för denna efter många reviews som gav den ett litet men nätt försprång...

Summering= Once you go Superwide, you never want to go black.. Pun intended

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

@Wifi
Och skall man nu köra 21/9, så är nog curved att föredra.

Summering= Once you go Superwide, you never want to go black.. Pun intended

Håller med förutom att jag valde Asusen efter eftersökningar I nån månad. Pga panelen sitter fast på ett bättre/annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

samma som de 2 överstående. Jag gick på asusen för hade fått bättre reviews på dom sidorna jag läste på.

Tycker inte man idag borde lägga mer än 10k på skärmen däremot. Många av de stora återförsäljarna har dessa på kampanj ner mot 10 000 ganska ofta (både acer och Asus)

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.