Panasonic-TV hittar inte 3D signal (kopplat från pc).

Permalänk
Medlem

Panasonic-TV hittar inte 3D signal (kopplat från pc).

Hej. Tar lite förinformation innan problemet. Jag har en ca 5år gammal Panasonic TX-P50VT30Y, 50" 3D-tv.
Har en blu-rayspelare som jag kopplar PC till TV genom, har ett antal köpfilmer i 3D som funkar utmärkt, har även en del klipp/filmer på dator som både är SBS 3D, men även "Real/Full Bluray 3D".
Allt jag spelar upp som är SBS 3D hittar tvn direkt som 3D-källa och kan därmed välja på tv-dosan att slå ihop dessa så jag kan använda mina aktiva glasögon och kolla på. Då jag däremot har testat de större filerna för "riktig" 3D (SBS ca 6-12gb oftast, Real/full 3D ca 20-40gb oftast), så hittar tvn inte dessa filer som 3D, utan jag kan enbart konvertera från 2D<3D, och den skillnaden är knappt märkbar om man jämför vanliga SBS.

Jag har uteslutit ett antal olika saker som jag listar nedan

*Jag använder Cyberlink PowerDVD 17 för uppspelning, har inga problem att få filerna att fungera i 3D därigenom
*Jag har haft TVn som primärskärm (som bara klarar 60hz gentemot spelskärmen på 180hz), testat olika uppdateringsfrekvenser, 24hz, 50hz och 60hz, ingen skillnad (hade läst andra som haft något annat tvmärke där de var tvungen att sätta ned till 24hz för att det skulle funka i full hd).
*Jag har testat flera olika filer som ska vara "real 3D" med samma resultat.

Höll på att försöka lösa detta i 3-4 timmar igår, men kommer ingenvart. Tar gärna emot förslag på eventuella lösningar.

Permalänk
Medlem

@Sewer1n:
Har du provat med en annan HDMI kabel? Kan vara så att du har en kabel som inte klarar att föra över så mycket information som en "riktig" 3D-film behöver?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

@Sewer1n:
Har du provat med en annan HDMI kabel? Kan vara så att du har en kabel som inte klarar att föra över så mycket information som en "riktig" 3D-film behöver?

Det har jag inte, men det är ju en s.k 1.4 HDMI-kabel, så har svårt att tro att den behöver bytas, det finns inga andra bättre vid min vetskap i alla fall.

Permalänk
Avstängd

@Sewer1n:
1.4 hare inte fullt stöd för 3d nej. Du behöver 2.0
https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=71190

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

@Sewer1n:
1.4 hare inte fullt stöd för 3d nej. Du behöver 2.0
https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=71190

Ah k! då har jag förklaringen i så fall! tack

Permalänk
Medlem

HDMI-kablar har inga versionsnummer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

HDMI-kablar har inga versionsnummer.

Förklara vad som menas med 1.3, 1,4, 2.0 och varför de har olika funktioner då man hänvisar till HDMI då?
http://denon.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/192/~/diffe...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Bildexpert 📺

Får man 1080p/60 att fungera över kabeln finns bandbredden för framepacking 3D-bild. I övrigt har HDMI-kablar ingen som helst inverkan på huruvida 3D-bild fungerar eller inte utan detta styrs av metadata som skickas över EDID.

Problemet ligger alltså någon annanstans. Skulle i första hand misstänka att källan till uppspelning inte genererar rätt sorts signal eftersom det verkar (?) som att 3D-film på Blu-ray fungerar.

Permalänk
Medlem

Det är dessa kablar jag har använt. Förstod vad som menades med att det inte egentligen heter 1.4, men att det ofta specificeras som olika versioner för att lättare förstå skillnaderna mellan olika. Men bör dessa i så fall vara tillräcklig för full hd för bluray 3D?

https://www.elbutik.se/product.html/deltaco-platt-hdmi-kabel-...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sewer1n:

Förklara vad som menas med 1.3, 1,4, 2.0 och varför de har olika funktioner då man hänvisar till HDMI då?
http://denon.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/192/~/diffe...

Den informationen du länkar till är endast sammanfattningar av vad som står i HDMI-specifikationen. Det vill säga att de refererar till vad som beskrivs i ett pdf-dokument. Tyvärr är det ett stort problem att man blandar ihop funktion och specifikation när det gäller HDMI vilket leder till oändligt med förvirring. Informationen i länken säger egentligen inte ett dyft om hur individuella produkter fungerar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sewer1n: Det finns inget i Deltaco-kablarna som hindrar 3D. Klarar kabeln 1080p/60 klarar den också bandbredden för 3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Får man 1080p/60 att fungera över kabeln finns bandbredden för framepacking 3D-bild. I övrigt har HDMI-kablar ingen som helst inverkan på huruvida 3D-bild fungerar eller inte utan detta styrs av metadata som skickas över EDID.

Problemet ligger alltså någon annanstans. Skulle i första hand misstänka att källan till uppspelning inte genererar rätt sorts signal eftersom det verkar (?) som att 3D-film på Blu-ray fungerar.

Det kan vara källan som genererar fel signal

Låter troligt, är alldeles för dåligt insatt i detta. Men programmet PowerDVD 17 tog jag hem enbart för att spela upp filer i 3D.
Det enda jag kan tänka mig annars är att något händer med filen då den mountas i daemontools, för iso-filen i sig kan inte spelas upp i VLC direkt. Vanligtvis kan jag spela upp SBS 3D-filer i VLC med då de är t.ex. Iso. Men eftersom jag testat på åtminstone 3 filmer nu så känns det inte som att det är filerna det är fel på heller.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sewer1n: side-by-side och top-bottom 3D är alltså en helt vanlig bildsignal. Därför fungerar de varianterna i alla lägen. Frame Packing 3D med full upplösning kräver en annan timing av signalen och då måste det finnas hårdvarustöd hela vägen. Du måste alltså få grafikkortet att generera en annan signal än vanlig 1080p/60.

Har aldrig gjort detta med en dator så tyvärr inga mer konkreta tips än så. Det har så länge jag minns alltid varit ett problem att få 3D från PC-till-TV att fungera enkelt.

Permalänk
Medlem

Du måste in i inställningarna i ditt grafikkort och ställa in rätt, förutsatt att du har ett kort som stödjer 3D output.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sewer1n: side-by-side och top-bottom 3D är alltså en helt vanlig bildsignal. Därför fungerar de varianterna i alla lägen. Frame Packing 3D med full upplösning kräver en annan timing av signalen och då måste det finnas hårdvarustöd hela vägen. Du måste alltså få grafikkortet att generera en annan signal än vanlig 1080p/60.

Har aldrig gjort detta med en dator så tyvärr inga mer konkreta tips än så. Det har så länge jag minns alltid varit ett problem att få 3D från PC-till-TV att fungera enkelt.

Skrivet av Bozzeta:

Du måste in i inställningarna i ditt grafikkort och ställa in rätt, förutsatt att du har ett kort som stödjer 3D output.

Ah.. svårgooglat med verkar det som.

Jag har ett gtx 1070 så det stödjer 3D. Ställa in rätt är ju lite lättare sagt än gjort :), försökt leta febrilt igår också då jag testade olika upplösningar och uppdateringsfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewer1n:

Ah.. svårgooglat med verkar det som.

Jag har ett gtx 1070 så det stödjer 3D. Ställa in rätt är ju lite lättare sagt än gjort :), försökt leta febrilt igår också då jag testade olika upplösningar och uppdateringsfrekvenser.

Har du kollat runt ifall det är några problem med drivrutinerna? Jag hade ett jäkla helvete med 670 vars drivrutiner aldrig fungerade. Fick gå tillbaka till riktigt gamla versioner för att få korrekt bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har du kollat runt ifall det är några problem med drivrutinerna? Jag hade ett jäkla helvete med 670 vars drivrutiner aldrig fungerade. Fick gå tillbaka till riktigt gamla versioner för att få korrekt bild.

Näe jag har inte haft några problem med drivisarna, har uppdaterat varje gång ny version kommer och datorn är bara ca 8 månader gammal med.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag hittade en lösning för eventuella andra som försökt lösa samma problem.
Det var antingen att jag hade 2st PC-skärmar inkopplad samtidigt som gjorde att TV'n inte hittade signalen, eller så var det för att jag ändrade GPU's uppdateringsfrekvens till vad TV'n kunde mata ut i 3D, i detta fall 100hz.
PowerDVD som jag använt mig av som mediaspelare kan dock bara ha alternativ att spela upp i 1080p@24hz eller 720p@60hz, men det gjorde ingen större skillnad på dem alternativen.
Troligtvis var det pga den andra skärmen som det spökade tidigare.