Tror ni Firefox tar revansch?

Permalänk
Medlem

Tror ni Firefox tar revansch?

Använt Chrome ett år nu men kanske ett hopp tänds för att emigrera tillbaka till Räven och även använda på Android.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Istället för att bara posta en video hade det varit bra att skriva vad det hela handlar om också.

Ska man gå igenom alla filmklipp som folk länkar till i alla trådar kommer man behöva 120 timmars dygn för att hinna med.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Nej.

Permalänk
Avstängd

För mig finns endast FireFox. Tyvärr finns det ingen annan webbläsare som matchar FireFox.

Permalänk
Medlem

Bara Firefox på desktop är vettig.
Android-Firefox är ganska usel, med omständligt GUI och rumphuggna funktioner/inställningar.

Använder visserligen Android Firefox på Android men drömmer om en surfplatta med en konventionell (Linux Mint) distro.

På Android gillade jag förr Opera men det har helt förstörts av reklam och antagligen telemetri.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Använder tilläggen:

Ghostery
Magic Actions for Youtube - Mörkläggning m.m.
NoScript
Stylish - Mörkläggning av allt..
uBlock Origin

Modifierar även alla sidor som går till svart bakgrund med tilläggen p.g.a. ljuskänslighet så att använda något annat än just Firefox är inte på tapeten.
Vet dock inte till vilken grad om andra webläsare skulle kunna fungera så..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem

Totalt innehållslös video. Kan sammanfatta videon med: "Firefox 57 i November. HYPE!"

För att Firefox ska komma tillbaka så krävs det helt enkelt att det är tillräckligt mycket bättre än vad Google producerar för att folk ska orka byta. Det måste också vara annorlunda än Chrome på något meningsfullt sätt som gör att man kan välja det ena framför det andra. Just nu känns Firefox bara som en Chrome-kopia som är ungefär lika bra. Motiverar inte mig att lära om och byta i alla fall..

Permalänk
Medlem

Laddade ner Firefox v55.0b9 beta x64 versionen. Man kan packa upp filen och köra direkt från mappen om man inte vill installera betan. FF startade väldigt snabbt kan jag säga

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har kört Firefox sedan den hette Phoenix, och version 57 är verkligen inte något jag ser fram emot. Firefox kommer då gå över helt till WebExtensions-plugins, och de gamla pluginsen kommer sluta fungera. Jag använder plugins (som t.ex. Pentadactyl) som i dagsläget inte går att implementera via WebExtensions, och just nu verkar det inte finnas några planer på att fixa det. När de slutar fungera kommer det inte längre finnas något som håller mig kvar vid Firefox, och det är jag nog inte ensam om.

Permalänk
Medlem

@perost: Visste jag inte. Tja, så var det roliga slut med andra ord.

Men tycker nästkommande mobilversionen ser lovande ut och kommer nog till Android också. Lite Windows Phone stuk på UI. Men avsaknaden av Hemknapp i mobilversionen håller mig fortfarande kvar vid Chrome på mobilen men tyckte mig i videon se en inställning av Home skymta förbi.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag gillade den nuvarande versionen av Firefox, men är för van med Chrome. Speciellt när Firefox blev segare med tiden. Förhoppningsvis fixas även det i nästa, stora uppdatering. Jag kommer garanterat testa webbläsaren igen, efter uppdateringen

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Länk till artikeln videon snackar om:

https://www.cnet.com/special-reports/mozilla-firefox-fights-b...

Som sagt, det kommer inte vara lätt för dom och det enda som folk verkligen bryr sig om är hur snabb webbläsern är. Men man får verkligen hoppas att de lyckas så att inte Google får monopol på webbläsarmarknaden också.

Det är alltid bra med konkurrens; se bara på AMD hur de har lyckats skaka om marknaderna för processorer och grafikkort med Intel och Nvidia som plötsligt börjar tidigarelägga produktlanseringar och sänka priserna på deras produkter. Varför gjorde de inte det tidigare? Jo för att de inte hade några konkurrenter som erbjöd några konkurrenskraftiga alternativ så de behövde inte anstränga sig för att tjäna pengar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7800X3D GPU: MSI GeForce RTX™ 4080 16GB VENTUS 3X OC RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI HDD:Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB CPU-Kylare: Noctua NH-D15S Chromax Svart PSU: Corsair RM850X 2021 850W Chassi: Fractal Design North Svart Skärm: MSI 27" 165Hz 1440p Optix MAG274QRF-QD DAC/AMP: JDS Labs Element III MK2 Boosted Power Hörlurar: Hifiman HE-400i

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till Firefox av två anledningar:

1. Jag kan kategorisera mina bokmärken och både bokmärkena och kategorierna synkas över via Firefox sync till min telefon och vice versa. Bokmärkena vill jag ha enkelt åtkomliga direkt i webbläsaren - viktigt för mig.

2. Med en wide gamut-skärm är Firefox i dagsläget den enda browsern förutom Safari på Mac som sköter färger på ett korrekt sätt. Surfa på internet är som att få ett stoppljus i ansiktet annars... Chrome är dock på g med bättre färgstöd, men tror inte det kommit än.

Edit: Verkar som att Chrome fixat det nu om man aktiverar flaggan "Color correct rendering". Då har jag bara 1 anledning kvar.

Permalänk
Medlem

Kör Firefox sen mååånga år på mina datorer men gillar det inte alls på Androiden, där kör jag Yandex browser som jag tycker är mycket bättre (dessutom är det en av få browsers som har URL-fältet i nederkant på skärmen)

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Jag håller mig till Firefox av två anledningar:

1. Jag kan kategorisera mina bokmärken och både bokmärkena och kategorierna synkas över via Firefox sync till min telefon och vice versa. Bokmärkena vill jag ha enkelt åtkomliga direkt i webbläsaren - viktigt för mig.

2. Med en wide gamut-skärm är Firefox i dagsläget den enda browsern förutom Safari på Mac som sköter färger på ett korrekt sätt. Surfa på internet är som att få ett stoppljus i ansiktet annars... Chrome är dock på g med bättre färgstöd, men tror inte det kommit än.

Edit: Verkar som att Chrome fixat det nu om man aktiverar flaggan "Color correct rendering". Då har jag bara 1 anledning kvar.

Akta dig bara för Google Chrome bokmärkessynkning. Har brottats med det ett par år nu men fortfarande öser G-synk på med dubbletter. Har nu gett upp och använder enbart Xmark. Lite synd då man vill synka till mobilen också men klarar inte sitta i timmar och städa upp en gång till. Har sparat på viktiga och intressanta bokmärken sedan 1999

Kanske dags att gå över till Firefox både på mobil och PC. Har testat Nightly sedan jag skapade tråden och den är bra Men just Xmark lirar inte med det nya. Men är Firefox synk bättre än Google Synk så spelar det ju ingen roll. Ska göra ett försök.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Firefox är den enda webbläsare som duger för min del, men 57:an ser tyvärr ut att kunna bli lite problematisk eftersom en av de extensions jag gillar bäst förmodligen inte längre kommer fungera: Self-Destructing Cookies (då utvecklaren säger att det tar för mycket tid att skriva om den som en WebExtension, plus att viss funktionalitet skulle gå förlorad). Men det får jag leva med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tänker inte titta på videon, men kör FF57 (Nightly) redan och har inga problem med förändringarna direkt, WebExtensions kommer nog lira. Photon har jag inga problem med, inte för att jag har haft något emot XUL eller tycker det är bra att Mozilla distanserar sig från projekt som Thunderbird osv. Tillägg som försvinner är de som till stor del redan slutat fungera, och inte underhålls eller utvecklas längre, inte mycket att göra åt och man får leva med nyare alternativ istället.

Opera tycker jag är poänglöst i stort sett sedan de övergav sin egna layoutmotor.

Permalänk

Jag har faktiskt använt Opera nu ett längre tag och tycker verkligen om deras webbläsare. Antar att de nästan är mer underdog än vad Firefox är?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Blir nog inget mer firefox för mig, Chrome fungerar såpass bra

Använder förvisso Firefox på mobilen, men det är för att den låter youtube spela upp musik i bakrunden även när man gör annat eller har telefonen låst

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Kör främst Firefox för att jag har uppfattningen att dom inte samlar in lika mkt användardata som Goole och Microsoft gör. Sen har jag så klart diverse tillägg också för att förhindra det så mycket det går. Men visst, det är inte den snabbaste webbläsaren tyvärr och för utveckling kör jag främst Chorme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Använt Chrome ett år nu men kanske ett hopp tänds för att emigrera tillbaka till Räven och även använda på Android.

https://youtu.be/Am4pKF5T_jU

På vilka grunder tror man att Firefox ska ta revansch?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har faktiskt använt Opera nu ett längre tag och tycker verkligen om deras webbläsare. Antar att de nästan är mer underdog än vad Firefox är?

Opera var stora en kort tid, mellan netscape och firefox

Opera var först att börja med flikar bland annat, så man kunde surfa på flera hemsidor samtidigt i samma browser.
Mozilla kopierade mycket från Opera och lanserade Firefox som blev extremt populär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Totalt innehållslös video. Kan sammanfatta videon med: "Firefox 57 i November. HYPE!"

För att Firefox ska komma tillbaka så krävs det helt enkelt att det är tillräckligt mycket bättre än vad Google producerar för att folk ska orka byta. Det måste också vara annorlunda än Chrome på något meningsfullt sätt som gör att man kan välja det ena framför det andra. Just nu känns Firefox bara som en Chrome-kopia som är ungefär lika bra. Motiverar inte mig att lära om och byta i alla fall..

Så en browser lanserad 2004 är en kopia på en browser lanserad 2008? Imponerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kör främst Firefox för att jag har uppfattningen att dom inte samlar in lika mkt användardata som Goole och Microsoft gör. Sen har jag så klart diverse tillägg också för att förhindra det så mycket det går. Men visst, det är inte den snabbaste webbläsaren tyvärr och för utveckling kör jag främst Chorme.

Jepp, vad Firefox tillåts samla in ställs in under fliken Data Choices (vet inte vad den heter på svenska) här: about:preferences#advanced

Jag föredrar Firefox dev tools och har inte märkt att Chrome skulle vara snabbare (men käkar mer systemresurser gör den). Använder Firefox, Chrome, IE och Edge i jobbet, men bara Firefox för utveckling - de andra för test.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Så en browser lanserad 2004 är en kopia på en browser lanserad 2008? Imponerande

Just nu skrev han...
Mozilla/FF har slutat gå sin egen väg enligt mig och har därmed blivit mer och mer av en kopia av Chrome.

Kanske kan no57 vara vändningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag föredrar Firefox dev tools och har inte märkt att Chrome skulle vara snabbare (men käkar mer systemresurser gör den).

Käkar FF mer resurser än Chrome?
Längesen jag körde FF nu, men hade fått för mig att den ska vara snål?
Särskilt i förhållande till Chrome med 6-7 extensions?

Mitt Chrome äter just nu 550MB med 7 extensions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Käkar FF mer resurser än Chrome?
Längesen jag körde FF nu, men hade fått för mig att den ska vara snål?
Särskilt i förhållande till Chrome med 6-7 extensions?

Mitt Chrome äter just nu 550MB med 7 extensions.

Jag formulerade mig otydligt, det jag menade är att det är Chrome som käkar mer resurser.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag formulerade mig otydligt, det jag menade är att det är Chrome som käkar mer resurser.

Ok, tack. Kanske var jag som läste lite dåligt också...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Laddade ner Firefox v55.0b9 beta x64 versionen. Man kan packa upp filen och köra direkt från mappen om man inte vill installera betan. FF startade väldigt snabbt kan jag säga

Det här påminner om folk som mäter hur snabbt datorn startar upp. Är det vanligt att folk stänger ner browsern hela tiden? Mina har 100+ tabbar var och stängs ner en gång om dagen (på jobbet) eller när patch tuesday kommer (hemma)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Just nu skrev han...
Mozilla/FF har slutat gå sin egen väg enligt mig och har därmed blivit mer och mer av en kopia av Chrome.

Kanske kan no57 vara vändningen.

Men allt fanns ju i firefox först? Det enda jag kan komma på som chrome var före med är html5 på youtube. Men utseendemässigt och funktionsmässigt så har ju chrome aldrig tillfört något alls? Och som sagt firefox kom 4 år före... blir väldigt märkligt att kalla firefox för en chrome-kopia då

Kör själv med båda två, firefox funkar bättre på min zenbook med klen m3'a och chrome passar bättre på min stationära med oändligt med resurser (8core intel, 32gb quad channel ram etc) så är inte så att jag hatar den ena eller andra, men om något är väl chrome en kopia av firefox?