E-ink skärm för PDFer och andra textfiler?

Permalänk
Medlem

E-ink skärm för PDFer och andra textfiler?

Diskuterade med en kollega på jobbet PPI vid textläsning, då jag läst att en del tycker det blir för skarpt, intensivt kanske? Att läsa en text på en skärm med högre PPI än 100.
Kom o tänka på passiva läsplattor och hur skönt det hade varit att ha en sån bredvid skärmen, så kan man bara dra in pdf'er, txt, doc. Eller vad det nu kan vara.
Hade även varit grymt om man kunde öppna en hemsida och konvertera texten på sidan till o fungera på skärmen.

Googlade väldigt hastigt, men verkar inte som detta nånsin har kommit?

Vet själv från när jag pluggade att jag tyckte det kunde vara jobbigt att läsa även på en 24" 1080p VA panel, googlade en del om det skulle hjälpa med IPS eller TN. Men kom inte fram till något.
Har koncentrationssvårigheter och det hjälper verkligen inte med glimret från skärmen för mig.

Någon annan som haft denna tanken eller sett någon intressant lösning? Kanske går att sätta upp en Kindle eller iRiver eller dyl bredvid skärmen bara? Man hade ju gärna velat ha drag n drop dock. Möjligtvis högerklicka och öppna i iRiver.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kompisen köpte en android e-paper platta (svindyr) för att läsa pdfer och skolböcker på med upplösning 1366x768. Jättetrevlig att läsa på men inte särskilt snabb. Har kollat någon minut hur PDF stöd och liknande är i Kindle men jag glömmer bort direkt och har aldrig orkat undersöka ytterligare för min laptop är fullt tillräcklig
Hade varit trevligt med en e-paper skärm över hdmi dock

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Såg något dylikt för några veckor sedan, kan ha varit här eller på någon syskonsajt. Vet inte om det var just denna men det verkar vara på lut iaf.

http://www.dasung.com/english/

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

@infigo: Kindle stöder pdf, man får maila den till en mailadress man får när man köper kindle så omvandlas den i "molnet" till kompatibelt format. Detta har jag själv använt och det fungerar helt ok, enligt Amazon ska man även kunna omvandla word-dokument, html och vissa bilder den vägen. Ren text ska den stödja rakt av.

Edit: Tilläggas kan att pdf'er lätt kan se lite udda ut, de är ju tryckfärdiga och sidformatet kanske inte nödvändigtvis passar in på Kindles skärmratio.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB