Intel Core i3-8300 "Coffee Lake" med fyra kärnor hittar ut på webben

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Det har bokstavligt talat gått 7 generationer av core processorer där lineuppen ser EXAKT likadan i varje generation. Och sen så helt plötsligt så släpper AMD 8-kärniga till priset av en Intel 4-kärnig och helt plötsligt så ökas kärnorna hos Intel.

Det är rätt solklart som jag ser det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju bara rena spekulationer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket härmapa Intel gör av AMD.

Ryzen 3 bär 4/8.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Fast det är ju bara rena spekulationer.

Ja? Jag har aldrig påstått annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag vet inte hur mycket härmapa Intel gör av AMD.

Ryzen 3 bär 4/8.

Jag vet inte hur mycket härmapa AMD gör av Intel.
Vad jag minns så var Intel först med att köra dubbelt upp mot antalet kärnor på trådarna för konsumenter.. AMD började med det i Ryzen. Har du glömt det?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Fast det är ju bara rena spekulationer.

vi har sett en situation urarta sig för det bättre. ja alla kan se med ena ögat stängt att så fort amd kom ut med massa kärnor skulle intel göra samma. iaf blir de bra för oss konsumenter, undrar hur denna hade funkat med gta v eller Arma3

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag vet inte hur mycket härmapa AMD gör av Intel.
Vad jag minns så var Intel först med att köra dubbelt upp mot antalet kärnor på trådarna för konsumenter.. AMD började med det i Ryzen. Har du glömt det?

Snarare vad det med Bulldozer AMD började med 2 exekveringsenheter/kärna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Snarare vad det med Bulldozer AMD började med 2 exekveringsenheter/kärna.

Intel har väl haft HT väldigt länge? Minns att jag hade det i min gamla Pentium 4(Prescott) ganska långt tillbaka.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Intel har väl haft HT väldigt länge? Minns att jag hade det i min gamla Pentium 4(Prescott) ganska långt tillbaka.

Korrekt, kom till P4 Northwood i nådens år 2003.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vangen:

Jag vet inte hur mycket härmapa Intel gör av AMD.

Ryzen 3 bär 4/8.

Ryzen 3 har 4/4.
Ryzen 5 1500(x) har 4/8.
Ryzen 5 1600(x) har 6/12.

Skrivet av Bael:

Snarare vad det med Bulldozer AMD började med 2 exekveringsenheter/kärna.

Bulldozer är tekniskt sett CMT (Cluster-based Multithreading) och inte SMT (Simultaneous Multithreading).

För en lekman är skillnaden inte jättelätt men om läser på lite är det inte svårt att förstå.
I grund och botten är SMT:
Endast ett extra register och alla exikveringsenheter(ALU:er) delas mellan de två beräkningsregisterna i Pipeline/kärnan. (Två trådar delar på alla beräkningsenheter).

CMT:
De två trådarna i samma modul har egna och beräkningsenheter som inte delas. De två registerna kan inte dela varandras beräkningsenheter (Specifikt ALU:erna). Det som dock delas per modul är att varje modul kan låna den andras FPU (Flyttalsberäkningsenhet). Samt fetch-decode och enheten som skriver till minnet.

SMT: Alla trådar i samma kärna delar beräkningsenheter.
CMT: Alla trådar har egna och unika beräkningsenheter men har vissa gemensamma resurser.

Intel kallar sin SMT för "Hyperthreading".
Både PowerPC och SPARCS har SMT, SPARCS har dessutom allt mellan 1 till 32 trådar per kärna.
Vissa SPARCS kan dock inte exekvera på samtliga tråd samtidigt utan roterar vilken tråd som får beräkna får ny instruktion per varje cykel. (En så kallad Barrel-processor).

Om du är sugen på mer info kring CMT har Yoshman en intressant tråd om Freescale och att de även använder sig av en implementation av CMT här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1329136-amd-ar-inte-ens...

Dock är det en skala då SMT kan dela mer eller mindre resurser, och färre resurser resulterar alltså i en CMT processor. Distinktionen finns dock där.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ryzen 3 har 4/4.
Ryzen 5 1500(x) har 4/8.
Ryzen 5 1600(x) har 6/12.

Bulldozer är tekniskt sett CMT (Cluster-based Multithreading) och inte SMT (Simultaneous Multithreading).

För en lekman är skillnaden inte jättelätt men om läser på lite är det inte svårt att förstå.
I grund och botten är SMT:
Endast ett extra register och alla exikveringsenheter(ALU:er) delas mellan de två beräkningsregisterna i Pipeline/kärnan. (Två trådar delar på alla beräkningsenheter).

CMT:
De två trådarna i samma modul har egna och beräkningsenheter som inte delas. De två registerna kan inte dela varandras beräkningsenheter (Specifikt ALU:erna). Det som dock delas per modul är att varje modul kan låna den andras FPU (Flyttalsberäkningsenhet). Samt fetch-decode och enheten som skriver till minnet.

SMT: Alla trådar i samma kärna delar beräkningsenheter.
CMT: Alla trådar har egna och unika beräkningsenheter men har vissa gemensamma resurser.

Intel kallar sin SMT för "Hyperthreading".
Både PowerPC och SPARCS har SMT, SPARCS har dessutom allt mellan 1 till 32 trådar per kärna.
Vissa SPARCS kan dock inte exekvera på samtliga tråd samtidigt utan roterar vilken tråd som får beräkna får ny instruktion per varje cykel. (En så kallad Barrel-processor).

Om du är sugen på mer info kring CMT har Yoshman en intressant tråd om Freescale och att de även använder sig av en implementation av CMT här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1329136-amd-ar-inte-ens...

Dock är det en skala då SMT kan dela mer eller mindre resurser, och färre resurser resulterar alltså i en CMT processor. Distinktionen finns dock där.

Bulldozer FX8xxx är 4st kärnor som kan köra 8st trådar pga. att varje kärna har 2st exekveringsenheter, men visst vi kan fråga @Yoshman istället!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bael:

Bulldozer FX8xxx är 4st kärnor som kan köra 8st trådar pga. att varje kärna har 2st exekveringsenheter, men visst vi kan fråga @Yoshman istället!

Yes, helt rätt tankesätt, men annan terminologi.
Kärnor/modul är nästan samma sak.
Intels Hyperthreading och AMD Ryzens SMT är två trådar per kärna då varje kärna har dubbla register. En kärna definieras här som den enhet/pipeline som består av "egna" exekveringsenheter som inte delas.

En enhet som har flera fristående exekveringsenheter bör således inte definieras som en kärna utan som ett kluster.

Tråden jag länkade till var just av Yoshman, Kenneth tror jag har en snarlik syn på kluster/kärn-biten som jag har eller åtminstone kan resonera kring tankesättet. Han är självklart välkommen att kommentera eller dementera då jag värdesätter hans kompetens, kunnande och resonerade högre än de flesta här på forumet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bael:

Bulldozer FX8xxx är 4st kärnor som kan köra 8st trådar pga. att varje kärna har 2st exekveringsenheter, men visst vi kan fråga @Yoshman istället!

Inte denna igen

Fråga inte mig, fråga AMD...

Just ja, du får ett svar från PR-avdelningen, de anser att det är 8 kärnor.

Däremot kommer ingenjörerna säga att det är 4 kärnor med två trådar per kärna, det är även vad CPUn själv rapporterar till det OS den kör på. x86 CPUer har en metod där OS kan fråga om saker som cache-storlek, antal kärnor, antal trådar per kärna etc, FX8xxx säger att den har fyra kärnor och två trådar per kärna.

Rent tekniskt har Bulldozer en delar front-end, en delad flyttalsdel och två heltalsdel (varje heltalsdel har 2 exekveringsenheter och två minnesenheter). Tar man Ryzen-kärna har den en delad front-end, en delad flyttalsdel och delad heltalsdel (finns totalt fyra exekveringsenheter samt två minnesenheter).

Så antal exekveringsenheter har inget relation till om det ska räknas som en eller flera kärnor, normalt räknar man alla designer som har minst en av fetch, decode eller execute delad mellan CPU-trådar som "SMT".

I Zen/Skylake delas alla dessa tre steg mellan de två trådarna, i Bulldozer delas fetch+decode, vilket uppfyller kriteriet "minst en" så rent tekniskt är det SMT. För flyttal delas även execute medan det är separat för heltal, irrelevant då SMT som sagt kräver "minst en" något som är uppfyllt både för heltal och flyttal.

Edit: de flesta CPUer som implementerar SMT delas alla tre steg. Enda två undantagen jag känner till på rak arm är just Bulldozer (delar fetch+decode samt separat execute för heltal) och PowerPC e6500 (separat fetch + decode samt delad execute). Vet inte varför AMD hittade på CMT, FreeScale har aldrig kallat e6500 för något annat än SMT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Yes, helt rätt tankesätt, men annan terminologi.
Kärnor/modul är nästan samma sak.
Intels Hyperthreading och AMD Ryzens SMT är två trådar per kärna då varje kärna har dubbla register. En kärna definieras här som den enhet/pipeline som består av "egna" exekveringsenheter som inte delas.

En enhet som har flera fristående exekveringsenheter bör således inte definieras som en kärna utan som ett kluster.

Tråden jag länkade till var just av Yoshman, Kenneth tror jag har en snarlik syn på kluster/kärn-biten som jag har eller åtminstone kan resonera kring tankesättet. Han är självklart välkommen att kommentera eller dementera då jag värdesätter hans kompetens, kunnande och resonerade högre än de flesta här på forumet.

Skrivet av Yoshman:

Inte denna igen

Fråga inte mig, fråga AMD...

Just ja, du får ett svar från PR-avdelningen, de anser att det är 8 kärnor.

Däremot kommer ingenjörerna säga att det är 4 kärnor med två trådar per kärna, det är även vad CPUn själv rapporterar till det OS den kör på. x86 CPUer har en metod där OS kan fråga om saker som cache-storlek, antal kärnor, antal trådar per kärna etc, FX8xxx säger att den har fyra kärnor och två trådar per kärna.

Rent tekniskt har Bulldozer en delar front-end, en delad flyttalsdel och två heltalsdel (varje heltalsdel har 2 exekveringsenheter och två minnesenheter). Tar man Ryzen-kärna har den en delad front-end, en delad flyttalsdel och delad heltalsdel (finns totalt fyra exekveringsenheter samt två minnesenheter).

Så antal exekveringsenheter har inget relation till om det ska räknas som en eller flera kärnor, normalt räknar man alla designer som har minst en av fetch, decode eller execute delad mellan CPU-trådar som "SMT".

I Zen/Skylake delas alla dessa tre steg mellan de två trådarna, i Bulldozer delas fetch+decode, vilket uppfyller kriteriet "minst en" så rent tekniskt är det SMT. För flyttal delas även execute medan det är separat för heltal, irrelevant då SMT som sagt kräver "minst en" något som är uppfyllt både för heltal och flyttal.

Edit: de flesta CPUer som implementerar SMT delas alla tre steg. Enda två undantagen jag känner till på rak arm är just Bulldozer (delar fetch+decode samt separat execute för heltal) och PowerPC e6500 (separat fetch + decode samt delad execute). Vet inte varför AMD hittade på CMT, FreeScale har aldrig kallat e6500 för något annat än SMT.

Man skulle för skojs skull kanske fråga grabbarna på MAXON hur många kärnor en FX8xxx har, speciellt med tanke på Cinebench singlecore testet? Om man avser att köra ett enkelkärns test eller på engelska singlecore test vad avser man då? Testa kärnans hela prestanda eller en del av kärnans prestanda bara? Blir väldigt missvisande då för AMD eftersom man i Bulldozers fall bara belastar ca 70% av kärnan, eller hur var det nu Yoshman?

Eller man ska torrt konstatera att Bulldozerns design är så udda att hur man än vrider & vänder på den så blir det inte rätt i någon ända?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless