Intel tar fram ny formfaktor för SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

Intel tar fram ny formfaktor för SSD-enheter

Datacenter måste tillgodose kunder där hög överföringshastighet och redundant data prioriteras högt och därtill måste lagringsmedierna fysiskt rymmas, något som Intel jobbar på en lösning för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jiipii... mer "standarder" som troligen kräver royalty för att använda.

Idén är säkert bra, men ska formfaktorn lyckas så måste den också vara öppen standard... Intel har lite konkurrens nu om de inte märkt det.

Permalänk
Medlem

Jasså?? Vad är det för fel på M.2 nu plötsligt? Det här känns som något de bara gör för att kunna mjölka B2B-kunder på pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: hehe exakt min tanke! "En till standard" :). Som om vi inte redan nu har nog många :). iofs så är det för servrar så inget som direkt berör en själv.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

http://xkcd.com/927/ ...

Nä men kul att utvecklingen går framåt. Ska bli spännande att se om detta färgar av sig på konsumentsidan i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Paddanx: hehe exakt min tanke! "En till standard" :). Som om vi inte redan nu har nog många :). iofs så är det för servrar så inget som direkt berör en själv.

Lite det som förvånar mig dock då SAS med 4x anslutning är en standard som funnits länge, men inte behövts, och nu börjar användas. Så du har redan en väl byggd standard för detta. Och U.2 är en redan gjord standard för det också. Båda ska kunna skala med mer bandbredd.

U.2 är dessutom full PCI-E anslutning, så precis lika användbar som en PCI-E kort.

@Ozzed vi har gått igenom det. M.2 är redan död, och har aldrig varit ens aktuell på servermarknaden. Den har ingen framtid när vi behöver mer prestanda.

Permalänk
Medlem

The Ruler - One form to rule them all!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jasså?? Vad är det för fel på M.2 nu plötsligt? Det här känns som något de bara gör för att kunna mjölka B2B-kunder på pengar.

Ursäkta men va? m.2 är en rätt bökig standard för detta ändamål eftersom man ända måste montera dom på expanderkort vilket gör det hela rätt värdelöst för hotswap. Är ju knappast någon svenne standard vi snackar om.

1PB på 1u är helt galet, proprietär formfaktor eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite det som förvånar mig dock då SAS med 4x anslutning är en standard som funnits länge, men inte behövts, och nu börjar användas. Så du har redan en väl byggd standard för detta. Och U.2 är en redan gjord standard för det också. Båda ska kunna skala med mer bandbredd.

U.2 är dessutom full PCI-E anslutning, så precis lika användbar som en PCI-E kort.

@Ozzed vi har gått igenom det. M.2 är redan död, och har aldrig varit ens aktuell på servermarknaden. Den har ingen framtid när vi behöver mer prestanda.

På så vis. Ja då får vi hoppas att de fläskar på som bara den med PCI-E banor så att den här standarden står sig ett bra tag. Jag kan hålla med om att m.2 var ett misslyckande i och med att det redan finns enheter som maxar bandbredden där.

Jag är av den bestämda uppfattningen att när en ny standard sätts så skall den tålas att växa i, inte vara gammal redan vid lanseringen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Varför skulle detta på något sätt vara en proprietär standard?

Redundans via dual-port gränssnitt specificerades första gången i NVMe v1.1 (hösten 2012).

Formfaktorn är rätt mycket ett resultat av hur 1U-servers ser ut. Hint: de är platta, relativt djupa med väldigt lite utrymme på höjden.

Så produkten som nu lanseras använder NVMe v1.2 som gränssnitt och den har en formfaktor som gör det möjligt att få in relativt mycket NVRAM inom ramen för 1U-formatet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir nog dyrt med 1PB SSD på 1U. Men antagligen finns behovet. Eller så tänker de att lika bra att ha marginaler så vi slipper byta formfaktor igen när behovet uppstår.

Permalänk
Snusfri

Intel: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Boooh! Totalt kasst, kommer vara skitdyrt, onödigt och slött. DÖD ÅT INTEL!!

AMD: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Fan vad jävla grymt, så underbart med innovation, AMD4LYFE!!

Tyvärr så ser det ut på detta viset idag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intel: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Boooh! Totalt kasst, kommer vara skitdyrt, onödigt och slött. DÖD ÅT INTEL!!

AMD: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Fan vad jävla grymt, så underbart med innovation, AMD4LYFE!!

Tyvärr så ser det ut på detta viset idag.

Buhuhu.

Får se om detta kan tillföra nånting positivt till marknaden.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intel: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Boooh! Totalt kasst, kommer vara skitdyrt, onödigt och slött. DÖD ÅT INTEL!!

AMD: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Fan vad jävla grymt, så underbart med innovation, AMD4LYFE!!

Tyvärr så ser det ut på detta viset idag.

Om jag inte minns fel så har du erkännt att du är Intel-fanboy. Har för mig det var i någon Zen-tråd. Om det stämmer så är det ju inte jättekonstigt att du upplever att medlemmarna är positiva till AMD och negativa till Intel eller hur?

Oavsett var ens sympatier ligger så måste man vara dum i huvudet om man tror att Intel och AMD tävlar på lika vilkor. Intel har magnituder större kapitaltillgångar än AMD så det är såklart mångdubbelt lättare för dem att satsa på RnD, så det är klart att det inte blir lika imponerande när de gör något nytt som när AMD med sin betydligt mindre kassa gör det. Det är ju en helt naturlig reaktion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av THB:

Intel: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Boooh! Totalt kasst, kommer vara skitdyrt, onödigt och slött. DÖD ÅT INTEL!!

AMD: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Fan vad jävla grymt, så underbart med innovation, AMD4LYFE!!

Tyvärr så ser det ut på detta viset idag.

3D-Xpoint har åtskilliga gånger utpekas som total flopp, det trots att tester visar att tekniken mosar traditionella flash-baserade diskar i en rad enterprise-laster (och det innan man fått till 3D-Xpoint via RAM-bussen).

Non-Volatile Memory Solutions Group, den avdelning inom Intel som jobbar med 3D-xpoint/flash, stängde Q2 med omsättning på $874M (upp 58 % på året), sätt det i relation till AMDs kombinerade omsättning för CPU+GPU på $659M (varenda GPU man lyckades tillverka hamnade i händerna på en miner) så förstår man vidden av Intels flopp här.

Eller har "marknaden" kanske helt missat insikten här på forumet kring vilka tekniker som är heta och vilka som floppar?

Spänn av: det är ett forum. Det är alltid mer spännande att vifta med sina pompoms för utmanaren, så länge det inte är direkta felaktigheter får man ta det för var det är.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Snusfri

@Ozzed, Det stämmer och inget jag hymlar med, att jag föredrar Intel.

Det jag tycker är tråkigt är att om Intel gör något bra så måste det utpekas som dåligt, just för att det är Intel.

Sedan så tycker jag att det är riktigt bra att AMD lyckats så pass bra med Ryzen som de gjort då Intel har varit allt för "lata" (i brist på bättre ord) tack vare sin position, de behövde verkligen kängan som AMD gett dem med Ryzen, det kommer att gagna alla.

@Yoshman, det jag syftar på är att oavsett vad Intel gör så är det dåligt och oavsett vad AMD gör så är det bra.
Det är den mentaliteten jag ogillar.

Jag har varit väldigt negativ mot AMD tidigare och klankat ner på dem fast dem varit bra, så jag har inte varit bättre själv.
Dock så har jag ändrat på mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Yoshman: enheten U (unit) används i 19tums rackservrar och sattes på 1920talet.
Svårt att föreställa mig att de då kunde förutspå att den standarden skulle leva kvar 100 år senare.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@Ozzed, Det stämmer och inget jag hymlar med, att jag föredrar Intel.

Det jag tycker är tråkigt är att om Intel gör något bra så måste det utpekas som dåligt, just för att det är Intel.

Sedan så tycker jag att det är riktigt bra att AMD lyckats så pass bra med Ryzen som de gjort då Intel har varit allt för "lata" (i brist på bättre ord) tack vare sin position, de behövde verkligen kängan som AMD gett dem med Ryzen, det kommer att gagna alla.

Det återstår att se. Om de gör det här till en proprietär standard som bara funkar med deras egna enheter (typ som tramset med x299) så tycker jag att det är dåligt. Inte just för att det är intel men för att jag starkt ogillar inlåsning och artificiella begränsningar, oavsett vem som ägnar sig åt det.

Helst skulle jag vilja se att sockeln på cpu, chipset osv blev öppen standard så att man kunde blanda friskt efter eget önskemån istället för den inlåsning som både Intel och AMD sysslar med idag.

Det är klart att företagen vill ha inlåsning men det är ju dåligt för konsumenten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jasså?? Vad är det för fel på M.2 nu plötsligt? Det här känns som något de bara gör för att kunna mjölka B2B-kunder på pengar.

Detta är naturligtvis till för servrar, de lär också vara hot-swappable.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte mer ghettoservrar som har sina egna hårddiskar monterade i samma rack och SAN och liknande blir vanligare? Att ha ett långt hårddisk i dessa servrar känns fel.

Jag är tveksam till formfaktorn för det känns för mig som extremt mycket ssd på en och samma ssd-sticka och är det något som kommer bli en hit.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jasså?? Vad är det för fel på M.2 nu plötsligt? Det här känns som något de bara gör för att kunna mjölka B2B-kunder på pengar.

Håller med. Kan vi inte börja nå PCIe 3.0 x16 SSD enheter INNAN vi lämnar PCIe SSDer? Den här standarden känns bara onödig. M.2 duger bra och har blivit standard. SATAe samt U.2 var bra, men misslyckades, det här kommer nog inte ersätta PCIe och jag ser inte varför de skulle vara bättre än PCIe

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Lite det som förvånar mig dock då SAS med 4x anslutning är en standard som funnits länge, men inte behövts, och nu börjar användas. Så du har redan en väl byggd standard för detta. Och U.2 är en redan gjord standard för det också. Båda ska kunna skala med mer bandbredd.

U.2 är dessutom full PCI-E anslutning, så precis lika användbar som en PCI-E kort.

@Ozzed vi har gått igenom det. M.2 är redan död, och har aldrig varit ens aktuell på servermarknaden. Den har ingen framtid när vi behöver mer prestanda.

Jo, men faktum är väl att PCIe anslutningen är inte en bottleneck. Inte så vi ser full x16 PCIe 3.0 bandbredden bli använd.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Heh vad sägs om att fylla upp 3.5 tums platserna först med fulla SSDer? Ingen ny form behövs då. Är ju bara för fan luft i dagens SSDer

2.5 används bara för att tjäna mer pengar

Permalänk
Medlem

So this is some new HARDware....

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är det inte mer ghettoservrar som har sina egna hårddiskar monterade i samma rack och SAN och liknande blir vanligare? Att ha ett långt hårddisk i dessa servrar känns fel.

Jag är tveksam till formfaktorn för det känns för mig som extremt mycket ssd på en och samma ssd-sticka och är det något som kommer bli en hit.

Tvärtom, SAN är gammal teknik som kommer minska framöver, nu är det converged storage och software defined storage där man utnyttjar servrarnas kapacitet till att tillhandahålla storage och på så sätt få en billigare, snabbare och mer skalbar infrastruktur.
Finns en anledning till att alla servertillverkare numera har 2U servrar med 24-26 2.5" diskar med 4-8 NVMe platser eller 4U som klarar 50-90 3.5" diskar, lösningar som Cisco Hyperflex, Nutanix Acropolis, CEPH, Compuverde vNAS , EMC IOScale, DataCore SANsymphony och många fler tar över mycket från SAN-marknaden.
Därmed inte sagt att SAN är dött, men den typen av infrastruktur har fått konkurrens och betydelsen av SAN kommer minska.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Håller med. Kan vi inte börja nå PCIe 3.0 x16 SSD enheter INNAN vi lämnar PCIe SSDer? Den här standarden känns bara onödig. M.2 duger bra och har blivit standard. SATAe samt U.2 var bra, men misslyckades, det här kommer nog inte ersätta PCIe och jag ser inte varför de skulle vara bättre än PCIe

M.2 är inte skalbar och totalt värdelös utanför konsument marknaden då den saknar kylning och möjlighet till konstant server jobb utan termisk throttle.

Så nej... "M.2 var bra men misslyckades". U.2 har nu börjat komma från server marknaden in på entusiast moderkort och SATA kommer finnas kvar i säkert 10 år till för enklare jobb. e-SATA är standard i typ samtliga moderna moderkort, genom att aktivera hotswap, och är användbar ibland. M.2 kommer endast finnas kvar inom laptop pga sin formfaktor, men även där börjar man ersätta dessa med fast-lödd SSDer då dessa är billigare att göra.

Skrivet av Bloodstainer:

Jo, men faktum är väl att PCIe anslutningen är inte en bottleneck. Inte så vi ser full x16 PCIe 3.0 bandbredden bli använd.

PCI-e 4X är en begränsning, där redan server-klassade system mättar 8x portar redan idag. Konsumentmarknaden klarar sig ett bra tag till på 4x portar, men diskar som 960 EVO slår redan i det taket, och om man inte kan få mer prestanda så kommer det på sikt begränsa utvecklingen.

Detta är dock server klassad anslutning som Intel gjord, och där är kraven på bandbredd högre. Kraven inkluderar hotswap-bart, väl-kylt, uppgraderingsbart, rackmonterat och lätt åtkomligt. Inget av detta gör M.2 anslutningen.

U.2/SAS kan göra 4 av dessa 5, där själva grunden inte är rackmonterat, vilket är varför Intel gjorde sin.

Skrivet av THB:

Intel: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Boooh! Totalt kasst, kommer vara skitdyrt, onödigt och slött. DÖD ÅT INTEL!!

AMD: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Fan vad jävla grymt, så underbart med innovation, AMD4LYFE!!

Tyvärr så ser det ut på detta viset idag.

Intel: Vi jobbar på en egen designad standard som ingen annan får använda... tex Thunderbolt *host*. Kanon produkt, men var fram till nyligen låst, och därav totalt värdelös.

AMD: Vi jobbar på en öppen standard som alla de andra öppna vi har släppt de senaste 5 åren... varsågod att använda.

Tro fan inte man bu-ar stängda egengjorda standarder. Sen om Intel väljer att göra något unikt som att släppa användandet av denna standard fritt, så all heder åt dem. Men vi behöver inte mer stängt på marknaden, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Heh vad sägs om att fylla upp 3.5 tums platserna först med fulla SSDer? Ingen ny form behövs då. Är ju bara för fan luft i dagens SSDer

2.5 används bara för att tjäna mer pengar

Många har haft samma undran..... Men, det är inte så konstigt ändå.
Och när man tänker efter, när man läst på lite om frågan, så är det helt plötsligt inga frågetecken kvar.

Varför är alla SSD 2.5"? (en länk från 2012)

Sen så handlar ju nyheten om lagring i ett serverchassi (1U) och kommer never ever beröra folk ( läs:Kids) med en "vanlig" dator.

felstavning o radbyte
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av houze:

Tvärtom, SAN är gammal teknik som kommer minska framöver, nu är det converged storage och software defined storage där man utnyttjar servrarnas kapacitet till att tillhandahålla storage och på så sätt få en billigare, snabbare och mer skalbar infrastruktur.
Finns en anledning till att alla servertillverkare numera har 2U servrar med 24-26 2.5" diskar med 4-8 NVMe platser eller 4U som klarar 50-90 3.5" diskar, lösningar som Cisco Hyperflex, Nutanix Acropolis, CEPH, Compuverde vNAS , EMC IOScale, DataCore SANsymphony och många fler tar över mycket från SAN-marknaden.
Därmed inte sagt att SAN är dött, men den typen av infrastruktur har fått konkurrens och betydelsen av SAN kommer minska.

Ok, jag jobbar inte så mycket med servrar. Men upplever att det vanligare att flera servrar ska dela på exakt samma hårddiskar, så om en maskin går ner så tar den andra över det den andra servern gjorde genom hypervisorn.

Men converged storage är väl vad jag tror än SAN på många ställen och det kanske fungerar liknande.
*edit*
Jag hittade en lättförklarlig artikel här om converged storage: http://virtual-hike.com/hyper-converged-or-a-traditional-sann...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intel: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Boooh! Totalt kasst, kommer vara skitdyrt, onödigt och slött. DÖD ÅT INTEL!!

AMD: Vi jobbar med en ny standard för bättre SSD i servrar.
Medlemsreaktioner: Fan vad jävla grymt, så underbart med innovation, AMD4LYFE!!

Tyvärr så ser det ut på detta viset idag.

Vilken ny standard från AMD syftar du på och vilken artikel berör detta med sådant beteende som du påpekar?

En förklaring till en sådan reaktion skulle förstås vara Intels historia. Samtidigt så tycker jag att om någon gör något bra, oavsett vem det är som gör det, ska förstås få det beröm de förtjänar. Det ska bli intressant att se hur den här formfaktorn går framåt med kostnad, prestanda, utrymme och tillgänglighet.

Tro det eller ej, men idag såg jag ett annat inlägg (inte på det här forumet) där en person sa exakt samma sak. "Om det vore AMD och inte Intel så skulle ingen kritiseras etc etc" och om man studerade personens historik så användes varje tillfälle till att hylla Intel och varje tillfälle till att säga att AMD minsann är skit, oavsett om något bra eller dåligt gjordes. Jag önskar att ett sådant beteende försvann, för då skulle man kunna se saker objektivt och samtidigt få en trevligare ton i inläggen .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jasså?? Vad är det för fel på M.2 nu plötsligt? Det här känns som något de bara gör för att kunna mjölka B2B-kunder på pengar.

Är väl kul när utvecklingen går framåt.
Inget att och gnälla över som du verkar göra i varenda tråd man läser, börjar bli tröttsamt