Nyinstallation - LAN fungerar inte?

Permalänk

Nyinstallation - LAN fungerar inte?

Hej!

Hoppas på att någon kan hjälpa mig med något som måste vara ett väldigt simpelt problem som jag missat nu när hjärnan stängt av under semestern...

Tänkte börja köra dual-boot igen på klienten och inte bara köra linux på vms på servern, för jag gillar helt enkelt inte win.
Första OSet som är installerat på klienten (se sign) är Win10.
Är 100 på att jag körde dual-boot på detta moderkortet för något år sedan utan problem.

Så, glad i hågen satte jag igång och installerade Mint 18.2 KDE.
Märkte att den inte tankade hem några paket under installationen som den brukar. Bootar första gången, ingen anslutning på LAN.
Drivrutinen för nätverkskortet verkar vara installerad eftersom den hittar det som ett Intel I217V, men det står "inte ansluten".

Aha tänkte jag, testar att installera Mint 18.1 då. Samma sak. Nähe, provar Opensuse Leap 42.2 då. Samma sak igen.

Secure boot på moderkortet är ställt på "Other OS", ist för "Windows", eftersom det var det enda jag kom på som kanske kan strula men det hjälper ju inte heller.

Vad är det jag missar eller har glömt?!
Har helt för mig att jag för ett år sedan körde på denna setupen med dual-boot till någon distro (kommer inte ihåg vilken dock).

Har det kanske något att göra med att jag installerar båda osen på samma SSD? (vild gissning för jag kommer inte på något annat)
Kan ha varit så att jag installerade linux på en separat SSD förra gången men kommer inte ihåg.

Tacksam för hjälp, är helt tom på fler ideer nu...

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

Kan inte stå för mjukvaran men klassikern Pluggat ut och i igen? eller fungerar det i win?

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Kan inte stå för mjukvaran men klassikern Pluggat ut och i igen? eller fungerar det i win?

Sorry, glömde skriva det i första posten;
Ja lanet funkar kanon i win 10... Så inget fel på kort, kabel, switch eller router.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Sorry, glömde skriva det i första posten;
Ja lanet funkar kanon i win 10... Så inget fel på kort, kabel, switch eller router.

Skickades från m.sweclockers.com

(jag gissar hej vilt)
Något med RAID/RAID-kort kanske? någon möjlighet att plugga in en tom disk i mobots sata och testa? alternativt usb/live usb för att testa? annars har jag ingen aning

Permalänk
Skrivet av Dravond:

(jag gissar hej vilt)
Något med RAID/RAID-kort kanske? någon möjlighet att plugga in en tom disk i mobots sata och testa? alternativt usb/live usb för att testa? annars har jag ingen aning

Haha samma här 😂
Använder inget raid-kort i klienten.
Allt sitter i sata eller mpcie portar. Hmm, Mjo kan ju tömma en utav dem andra ssderna till servern och testa installera på den. Men drygt jobb om det inte funkar.
Har för mig att jag inte fick någon anslutning ens i live-läge, därför jag misstänker något helt annat än diskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk

Skapar en ny live-usb av mint just nu, så ska jag dubbelkolla igen om jag får anslutning då. Men ganska säker på att jag inte fick det.

Misstänker något annat än diskar faktiskt, någon som har en idé?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

Jag har haft en hel del problem med nätverkskort som inte fungerar ordentligt i dual boot. Det har löst sig med några ordentliga "stäng av och sätt på datorn". Inte omstart alltså, kallboota in i Mint ett par gånger och se om det fungerar. Windows har en tendens att flagga nätverkskortet i något limbo vid omstart som man vanligtvis gör när man byter mellan operativen.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Skrivet av Pl4yGround:

Jag har haft en hel del problem med nätverkskort som inte fungerar ordentligt i dual boot. Det har löst sig med några ordentliga "stäng av och sätt på datorn". Inte omstart alltså, kallboota in i Mint ett par gånger och se om det fungerar. Windows har en tendens att flagga nätverkskortet i något limbo vid omstart som man vanligtvis gör när man byter mellan operativen.

Men SHIT! Va fan?!
Jag sa ju att det var något simpelt lökigt som ställde till det...
Kallstartade in i Opensuse-installationen för första gången, och gissa?! Nu funkade det... -.-
Så det var alltså Win10 som ställde till det?

Tack som fan för hjälpen! Att jag inte testade det innan... -.-

Nu har jag bara en fråga till;

Iom att jag testat hej vilt här med distros så verkar det vara lite stökigt med bootloaders just nu såg jag när jag tryckte F8. Har en Windows, en ubuntu(mint) och en opensuse...
Hur städar jag upp detta?
Tänkte att jag installerar om OpenSuse nu när du löste problemet åt mig, men vill gärna bli av med den där ubuntu-bootloadern. Hur gör jag det?
Båda OSen ligger på samma SSD om det spelar roll...

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Men SHIT! Va fan?!
Jag sa ju att det var något simpelt lökigt som ställde till det...
Kallstartade in i Opensuse-installationen för första gången, och gissa?! Nu funkade det... -.-
Så det var alltså Win10 som ställde till det?

Tack som fan för hjälpen! Att jag inte testade det innan... -.-

Nu har jag bara en fråga till;

Iom att jag testat hej vilt här med distros så verkar det vara lite stökigt med bootloaders just nu såg jag när jag tryckte F8. Har en Windows, en ubuntu(mint) och en opensuse...
Hur städar jag upp detta?
Tänkte att jag installerar om OpenSuse nu när du löste problemet åt mig, men vill gärna bli av med den där ubuntu-bootloadern. Hur gör jag det?
Båda OSen ligger på samma SSD om det spelar roll...

Det tror jag du kan lösa om du går in på msconfig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@BerraBing: Samma fenomen kan uppstå om du bootar från linux till Windows faktiskt, operativet gör något med nätverkskortet vid omstart(Jag gissar att det sätter nätverkskortet i något viloläge eller liknande).
Gällande ominstallation är nog det enklaste formatera partitionen i Windows innan du börjar med installationen.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Men SHIT! Va fan?!
Jag sa ju att det var något simpelt lökigt som ställde till det...
Kallstartade in i Opensuse-installationen för första gången, och gissa?! Nu funkade det... -.-
Så det var alltså Win10 som ställde till det?

Tack som fan för hjälpen! Att jag inte testade det innan... -.-

Nu har jag bara en fråga till;

Iom att jag testat hej vilt här med distros så verkar det vara lite stökigt med bootloaders just nu såg jag när jag tryckte F8. Har en Windows, en ubuntu(mint) och en opensuse...
Hur städar jag upp detta?
Tänkte att jag installerar om OpenSuse nu när du löste problemet åt mig, men vill gärna bli av med den där ubuntu-bootloadern. Hur gör jag det?
Båda OSen ligger på samma SSD om det spelar roll...

sudo os-prober
sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av Pl4yGround:

@BerraBing: Samma fenomen kan uppstå om du bootar från linux till Windows faktiskt, operativet gör något med nätverkskortet vid omstart(Jag gissar att det sätter nätverkskortet i något viloläge eller liknande).
Gällande ominstallation är nog det enklaste formatera partitionen i Windows innan du börjar med installationen.

Ursäkta sent svar, hållt på med detta i flera veckor nu och bara strul samt mycket på jobb. se nedan.

Skrivet av ronnylov:

Ursäkta sent svar, hållt på med detta i flera veckor nu och bara strul samt mycket på jobb.
Tack så mycket för tipset! Satt och svor åt att jag inte kunde mounta mina andra diskar (NTFS) i linux och ha skrivrättigheter.
Inaktiverade "fast startup" precis, löste problemet med skrivrättigheter i linux, men jösses vilket strul jag har nu ist!!
Efter att ha inaktiverat "fast startup" och inaktiverat "hibernate" helt i win10 så funkar inte IPV4 alls i linux!!?
Får en IPV6 adress i fedora, men ingen IPV4 alls. Resultatet är att varken LAN eller http funkar i fedora...
Har startat om, cold reboot (shutdown), allt, men inget avhjälper problemet?
Så fort jag startar win 10 så funkar LAN och http utan några som helst problem. Men inget utav det fungerar helt plötsligt i fedora?!
Bootade en live-usb av fedora, ingen IPV4, inget LAN och inget http (firefox). Inget fungerar via "eno1"/lan-adaptern?!
Innan jag inaktiverade "fast startup" och "hibernate" så funkade eno1, LAN och web, som det skulle..?

Är problemet att jag inaktiverade "fast startup" och "hibernate" efter att jag installerade Fedora?

Vad är det jag missar? kommer inte på rätt sökterm på google för att hitta hjälp...

Skrivet av mini-ryttge:

sudo os-prober
sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

Ursäkta sent svar, hållt på med detta i flera veckor nu och bara strul samt mycket på jobb.
Tack så mycket för tipset!
Får använda det om jag måste installera om igen.

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Ursäkta sent svar, hållt på med detta i flera veckor nu och bara strul samt mycket på jobb.
Tack så mycket för tipset! Satt och svor åt att jag inte kunde mounta mina andra diskar (NTFS) i linux och ha skrivrättigheter.
Inaktiverade "fast startup" precis, löste problemet med skrivrättigheter i linux, men jösses vilket strul jag har nu ist!!
Efter att ha inaktiverat "fast startup" och inaktiverat "hibernate" helt i win10 så funkar inte IPV4 alls i linux!!?
Får en IPV6 adress i fedora, men ingen IPV4 alls. Resultatet är att varken LAN eller http funkar i fedora...
Har startat om, cold reboot (shutdown), allt, men inget avhjälper problemet?
Så fort jag startar win 10 så funkar LAN och http utan några som helst problem. Men inget utav det fungerar helt plötsligt i fedora?!
Bootade en live-usb av fedora, ingen IPV4, inget LAN och inget http (firefox). Inget fungerar via "eno1"/lan-adaptern?!
Innan jag inaktiverade "fast startup" och "hibernate" så funkade eno1, LAN och web, som det skulle..?

Några saker att kolla nedan:

- Kolla så att alla tjänster är igång som behövs, NetworkManager som exempel
- Har du länk på nätverkskortet när du startat Linux?
- Får du en IP via DHCP? Om inte sätt en statisk IP och testa pinga GW och jobba dig utåt. Kan du ping IP(8.8.8.8) men inte som exempel google.se så är det DNS-relaterat
- OM du får IP via DHCP, kolla så datorn sväljer default routen den ska få(skriv bara "route" i consolen så får du upp tabellen

Vi börjar i ovan ände så ser vi vart vi landar.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Skrivet av Pl4yGround:

Några saker att kolla nedan:

- Kolla så att alla tjänster är igång som behövs, NetworkManager som exempel
- Har du länk på nätverkskortet när du startat Linux?
- Får du en IP via DHCP? Om inte sätt en statisk IP och testa pinga GW och jobba dig utåt. Kan du ping IP(8.8.8.8) men inte som exempel google.se så är det DNS-relaterat
- OM du får IP via DHCP, kolla så datorn sväljer default routen den ska få(skriv bara "route" i consolen så får du upp tabellen

Vi börjar i ovan ände så ser vi vart vi landar.

Tack för tipsen! Är på jobbet nu så får kolla ikväll.

Networkmanagern borde vara igång eftersom jag kan göra inställningar på interfacet..?
- Ingen länk på interfacet när jag startat Linux.
- Får ingen ipv4 adress.
- Har statisk ip i pfsense, men får ingen ip från dhcp i Linux. Dock i win 10. Så kan inte pinga någonting..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk

Erm okej, hmm tror jag hittade felet...

Startade win10 och gick in i egenskaper på drivrutinen för Intel-nicet, kryssade ur alla val under "Power management". Körde en "cold shutdown" av win10 och bootade sedan Fedora.
HOPPSAN SA! nu funkar lan-nicet utan problem i Fedora!!

Alltså; Efter att ha inaktiverat "fast startup" och "hibernate" i win10, så måste man även inaktivera alla (?) energispar-funktioner i Intel-nicets driver för att nicet ska fungera i Linux... Go figure -.-

Tack alla för tips och hjälp!

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system