Steam har 33 miljoner aktiva användare varje dag – 67 miljoner varje månad

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Airikr:

Mycket stort tack för ett väldigt tydligt inlägg! Nu förstår jag. Dock så är texten i artikeln och på bilden som finns i artikeln, väldigt missledande. Med din förklaring, så är det inte 33 miljoner unika spelare som använder Steam varje dag. Det är mindre varje dag under en hel månad, men att 33 miljoner är det genomsnittliga antalet... eller nått sånt. Detsamma gäller för varje månad. Eller tänker jag helt fel nu igen?

Rimligen kan vi utgå från att statistiken säger att varje dag används Steam av 33 miljoner olika människor, inte att det finns 33 miljoner människor som var och en använder Steam varje dag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Tack för ett ännu tydligare inlägg. Tyvärr får jag fortfarande inte ihop det, men det är säkerligen för att jag har antingen värmeslag eller någon influensa. Började i går -.- Jag får försöka förstå bättre när jag mår bättre.

Hur många har varit i Sverige senaste dygnet? Ca 10 miljoner give or take.
Hur många har varit i Sverige senaste månaden då? Är det 30 gånger fler? Nä troligen inte va?
En bättre gissning är väl att kanske ca 11 miljoner personer varit i Sverige senaste månaden. Många svenskar, men även ett gäng turiser, en del som jobbat, en del har passerat landet och så vidare.

På samma sätt kan det vara så att det i stor utsträckning är samma personer som loggar in på steam varje dag vilket inte måste öka på antalet nya unika besökare så mycket.

Edit:
Jaha, det har kommit en förklaring som godtagits under tiden jag skrev svar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

DYNGA

DYNGA!
Fy f** för denna online skit, varje gång man startar upp eländet, skall det uppdateras i timmar innan men ens kan starta spel.
Kan säga att det avhåller mig från ytterligare köp eller spelande, finns roligare saker att göra än att sitta där som en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ja, såklart det är unika användare, men 33*31 är fortfarande inte 67. Det står ju klart och tydligen i både artikeln och på bilden i artikeln, att 33 miljoner aktiva spelare varje dag använder Steam. En månad har antingen 30 eller 31 dagar, förutom februari - inte 2 dagar. Antingen så ljuger de, eller så är deras statistik helt fel.

Om du och jag loggar in varsin gång på 2 dagar är vi 1 unik användare per dag och 2 unika per månad. Vad är som är fel i deras statistik menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem

Okej, det var mig mycket.

Men jag hade helt ärligt trott att 67 miljoner var aktiva varje dag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

DYNGA!
Fy f** för denna online skit, varje gång man startar upp eländet, skall det uppdateras i timmar innan men ens kan starta spel.
Kan säga att det avhåller mig från ytterligare köp eller spelande, finns roligare saker att göra än att sitta där som en idiot.

Konstigt. Har aldrig varit med om att Steam uppdateras i timmar. Endast i några fåtal sekunder eller minuter, oavsett storlek på uppdateringen. Kanske du som har för dålig Internetuppkoppling?

Det enda som jag vet som kan ta lång tid, är installationen av DirectX efter nästan varje nyinstallerat spel. Tycker de ska kolla om DirectX redan är installerat på datorn. Om det inte är installerat, installera det. Skippa annars den processen.

Till er andra som har svarat mig angående statistiken
Ni har rätt och jag har fel. Orkar inte prata mer om det. Får bara ångest av det hela.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

Känner fortfarande att jag inte "litar" på andra PC plattformar (Uplay, etc). I kontrast verkar det rimligt att förmoda att jag fortfarande kan nå mitt Steam-bibliotek om 50 år.

Permalänk
Medlem

67 miljoner unika spelare per månad, de flesta spelar dock inte varje dag, så dagstoppen för unika spelare blir 33 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har ju gått länge att köpa film genom tjänster som iTunes.

Jag vill köpa Valerian eller senaste Game of Thrones säsongen?
Nope.
Stenålders-distibution och månads-trams är det enda möjliga.
Inte konstigt att de aldrig får bukt på piratkopieringen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det är ju mest uppseendeväckande att så många använder PS Network?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av JD:

Jag vill köpa Valerian eller senaste Game of Thrones säsongen?
Nope.
Stenålders-distibution och månads-trams är det enda möjliga.
Inte konstigt att de aldrig får bukt på piratkopieringen.

Är ju bara att vänta tills säsongen släpps på det sättet du föredrar att konsumera det. Klart de håller kvar vid premunationstänket eftersom det i längden ger högre intäkter. Men kör du på piratkopiering om det gör dig glad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Bara 33 miljoner. Många spel kan bara spelas via steam. Har Steam inte för att jag gillar dom, finns inget annat att välja på i många fall som sagt. Har även Uplay och Origin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

DYNGA!
Fy f** för denna online skit, varje gång man startar upp eländet, skall det uppdateras i timmar innan men ens kan starta spel.
Kan säga att det avhåller mig från ytterligare köp eller spelande, finns roligare saker att göra än att sitta där som en idiot.

va yrar du om vadå dynga ? felet ligger nog hos dig och inte steams tjänst, steams uppdateringar brukar inte ta lång tid,, däremot när doom fick en uppdatering på 30gb? var mindre kul..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

33 miljoner unika spelare använder Steam varje dag. Hur kan då 67 miljoner vara under en hel månads tid? Om statistiken ska vara korrekt, så ska det vara 1,23 miljarder unika spelare varje månad över Steam, eller hur? Det här är som att säga att någon webbsida har 100 unika besökare varje dag, men att antalet unika besökare per månad bara är 30. Visst låter det helt fel?

Han förstår inte att räknaren för dag nollställs dagligen, medan månad räknaren varje månad... Annars hade det vart skrivet "spelare" och inte "unika spelare".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är ju bara att vänta tills säsongen släpps på det sättet du föredrar att konsumera det. Klart de håller kvar vid premunationstänket eftersom det i längden ger högre intäkter. Men kör du på piratkopiering om det gör dig glad.

Han tycker att 2005 års konsumtion av media är något att hurra för. Ist för moderna sätt, exempel steam där det "mest" populära är samlat. Visst inte allt, men varför förespråka nerlåsning och "exklusivitet". Då får vi problem som "steam/origin/uplay/MSstore/nintendo/sony" exclusive™ (4months)® then PC/Console© skit. Varför inte när möjlighet finns, en gemensam plattform. Visst släpp olika tjänster osv, men ha det också på en gemensam plattform för den som vill samla allt på ett ställe. Så kan du fortsätta på alla andra logins och undra vilken tjänst film/spelet låg på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Inaktiv

Spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Många som trodde att detta inte skulle funka när det kom i början på 2000-talet.

Mitt minne av releasen av steam var att många trodde på tekniken och att det var framtiden men att klienten och människors uppkopplingar var för dåliga vid lanseringen 2004. Många gillade inte att bli tvingade att använda steam till hl2 heller...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Han tycker att 2005 års konsumtion av media är något att hurra för. Ist för moderna sätt, exempel steam där det "mest" populära är samlat. Visst inte allt, men varför förespråka nerlåsning och "exklusivitet". Då får vi problem som "steam/origin/uplay/MSstore/nintendo/sony" exclusive™ (4months)® then PC/Console© skit. Varför inte när möjlighet finns, en gemensam plattform. Visst släpp olika tjänster osv, men ha det också på en gemensam plattform för den som vill samla allt på ett ställe. Så kan du fortsätta på alla andra logins och undra vilken tjänst film/spelet låg på

Skickades från m.sweclockers.com

De vill alla ha sin del av kakan, standard är 30% av varje spel de säljer. Vi pratar miljarder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Mitt minne av releasen av steam var att många trodde på tekniken och att det var framtiden men att klienten och människors uppkopplingar var för dåliga vid lanseringen 2004. Många gillade inte att bli tvingade att använda steam till hl2 heller...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag minns frustrationen över att man vart intvingad i steam innan de fått ordning på sina servrar. Lång "beta" period med ständiga disconnects utan någon upplevd plussida.
Men nu typ 13-14år senare så funkar ju tjänsten bra i alla fall.