Intel avtäcker åttonde generationens Core "Coffee Lake" 21 augusti

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker åttonde generationens Core "Coffee Lake" 21 augusti

Efter månader av spekulationer avslöjar nu Intel datumet då Coffee Lake avtäcks den 21 augusti. Det mesta pekar dock mot att detta inledningsvis endast gäller för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns son Intel sätter krokben på sig själva nu? KabyLake släpptes för desktop i januari och nu kommer CoffeLake?

Edit: CannonLake väntar runt hörnet på att komma som 10nm.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Undrar om det är någon form av påverkan från Zen arkitekturen som gör att Intel skyndar på lite?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Sitter bara och väntar på något som kan ersätta min 3570k. Det är nästan en besvikelse att se lanseringarna, aldrig något som får mig att känna att "nu tar jag den där!".

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv

2st extra core i toppmodellen + troligen ny iGPU, det är det stora som vi kan förvänta oss. Plus att de flesta av oss kommer få köpa nytt moderkort.

Så min åsikt är, ska man köpa en ny dator eller göra en jättestor uppgradering javisst. Men för oss andra som vill göra en liten så känns det som att man bör avvakta eller välja en annan cpu som i9 o AMDs. Det blir annars för mycket pengar i förhållande till vad uppgraderingen ger.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur frampressad "cowfefe lake" är. Det känns som att AMD kopplat ett rätt bra grepp om Intel (iaf i flertrådat) och att Intel släpper processorer i ren panik.

Nåja, snart får vi se.

Permalänk
Medlem

Cannonlake kommer närsom efter denna så känns som detta är helt onödigt

Väntar till Cannonlake för att uppgradera min i7 2600k

Permalänk
Medlem

Lite högre klockfrekvenser och lite bättre energieffektivitet är ju "som det brukar vara" och inte så spännande. Däremot blir det kul att se om 2 extra kärnor räcker för att klå Ryzen i multitrådade workloads. Men oavsett vad så känns inget av det här särskillt revolutionerande. Det verkar ju vara samma IPC vid en given klockfrekvens om man ska tro ryktena.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så varför väntade inte Intel med att släppa i9 med att samtidigt släppa ut den 9de generationens core processorer?

Det skulle ha varit bättre så.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Lite högre klockfrekvenser och lite bättre energieffektivitet är ju "som det brukar vara" och inte så spännande. Däremot blir det kul att se om 2 extra kärnor räcker för att klå Ryzen i multitrådade workloads. Men oavsett vad så känns inget av det här särskillt revolutionerande. Det verkar ju vara samma IPC vid en given klockfrekvens om man ska tro ryktena.

Håller med, för de som köper nytt ska självklart inte köpa någon gammal dritt, Men vi som redan har det kan behålla den.
Så det var väl bra att den kom, det känns dock meningslöst med ett nytt moderkort för denna som troligen snart igen får bytas ut för Cannonlake.

Skrivet av Equilibrium:

Så varför väntade inte Intel med att släppa i9 med att samtidigt släppa ut den 9de generationens core processorer?

Det skulle ha varit bättre så.

Håller ej med, i9an borde ha släpps 2014 eller något. Att i9 och 9 generation en gång kommer ha samma namn kvittar. Folk har ju inget problem med i7 och gen 8 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Sitter bara och väntar på något som kan ersätta min 3570k. Det är nästan en besvikelse att se lanseringarna, aldrig något som får mig att känna att "nu tar jag den där!".

Jag tänker lite likadant, själv sitter jag på en första generationens i7 920, 2,67Ghz. Har parat ihop den med en GTX 1070 och undrar hur mycket mer prestanda jag faktiskt skulle få och uppleva av att uppgradera cpu? Min nuvarande cpu är både lågt klockad och har fyra kärnor så det kanske börjar bli dags att uppgradera snart Är det någon som vet hur min processor står sig mot t.ex. senaste ryzen och i7or i spel?

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk

Tror ni dom kan ha fixat lite värmeproblem kanske?

Permalänk
Medlem

Motsvarande g4560 med förbättrad (30%?) Iris pro med crystal lake från broadwell och en mini-stx bräda skulle sitta fint här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olovskiij:

Tror ni dom kan ha fixat lite värmeproblem kanske?

Nej, och det kommer de aldrig att fixa..Intel är för snåla att fixa riktig lösning mellan värmespridaren och chipset..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Datavetare

Sant att Cannon Lake ligger nära i röret. Dock har Intel i något läge nämnt att 10 nm processen kommer initialt inte nå lika höga frekvenser som 14 nm++ (den Coffee Lake använder). Så rimligen kommer Cannon Lake i första hand vända sig till =<15 W TDP bärbara och servers (räkna ut effekten per kärna hos de största server-kretsarna, de har långt mer gemensamt med bärbara än stationära sett till strömförbrukning...).

Detta är ju inget nytt. Även vid övergången till 14 nm fick man initialt lägre frekvenser. För överklockare gav ju länge 32 nm högre tak än någon senare nod, är först med 14 nm+ (Kaby Lake) som överklockare matchar 32 nm.

Nodkrympningar ger överhuvudtaget ingen automatiskt boost i frekvenstak, det fick man tidigare av en "lag" som kallades Dennard scaling (också känd som MOSFET scaling). Denna "lag" upphörde att gälla någonstans vid 65 till 45 nm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller med, för de som köper nytt ska självklart inte köpa någon gammal dritt, Men vi som redan har det kan behålla den.
Så det var väl bra att den kom, det känns dock meningslöst med ett nytt moderkort för denna som troligen snart igen får bytas ut för Cannonlake.

Jag har ju varit inne på det innan, men jag tror de lever farligt när de tvingar folk att köpa nytt moderkort för då kan man lika gärna gå över till AMD utan större besvär än det skulle vara att köpa ny Intel.

Tittat man på 7700K's Cinebenchprestanda, tar den X 1.5 (för 2 extra kärnor) och X 1,1, (för trolig IPC-ökning), så slår den fortfarande inte 1800X i flertrådat, så det var ju en döfödd lansering det här får jag säga.

Möjligen kan de vinna folks kärlek om det kommer en version med lödd IHS men det lär väl inte hända det heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Tittat man på 7700K's Cinebenchprestanda, tar den X 1.5 (för 2 extra kärnor) och X 1,1, (för trolig IPC-ökning), så slår den fortfarande inte 1800X i flertrådat, så det var ju en döfödd lansering det här får jag säga.

Undantaget Cinebench, vilket program hittar du där 7700K * 1,5 inte blir snabbare än 1800X?

Och sedan ignorerar du även att >90 % av alla program som körs på skrivbordet fortfarande har väldigt dålig skalning förbi fyra kärnor, majoriteten skalar inte ens förbi 1-2 kärnor.

S-serien är mainstream desktop, den ska vara optimal för den stora massan (well, den stora massan som fortfarande kör en stationär då den riktigt stora massan flyttat till bärbara och nöjer sig med två kärnor). Den stora massan kör inte program som skalar perfekt, dessa program existerar knappt på skrivbordet utanför benchmarks.

Enkeltrådprestanda är (och kommer förbli) långt viktigare än vad man förleds tro när man läser t.ex. SweClocker forum. Var själv inte helt övertygad om att i7-8700K faktiskt skulle vara ett självklart lyft över i7-7700K, hade frekvensen för den förra legat på 4,0 GHz eller lägre hade det varit en lika meningslös produkt som i7-6800K och i7-7800X (i7-7700K är i de flesta fall snabbare än dessa, drar mindre ström och är billigare).

Om vikten av riktigt hög enkeltrådprestanda försvinner är x86 en död plattform då ARM-tillverkarna kommer kunna göra väsentligt billigare kretsar med många kärnor. x86 har en rad nackdelar, i en "big-core" design där prestanda per tråd är allt blir dessa nackdelar ett avrundningsfel i transistorbudget men i en krets med många enkla kärnor är det en kvarnsten som 64-bitars ARM inte har.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller med, för de som köper nytt ska självklart inte köpa någon gammal dritt, Men vi som redan har det kan behålla den.
Så det var väl bra att den kom, det känns dock meningslöst med ett nytt moderkort för denna som troligen snart igen får bytas ut för Cannonlake.

Håller ej med, i9an borde ha släpps 2014 eller något. Att i9 och 9 generation en gång kommer ha samma namn kvittar. Folk har ju inget problem med i7 och gen 8 nu.

Det har ju ingen skillnad, Intel har bara gått downhill sedan dom blev rädda när AMD släppte ut Ryzen och Threadripper.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undantaget Cinebench, vilket program hittar du där 7700K * 1,5 inte blir snabbare än 1800X?

Och sedan ignorerar du även att >90 % av alla program som körs på skrivbordet fortfarande har väldigt dålig skalning förbi fyra kärnor, majoriteten skalar inte ens förbi 1-2 kärnor.

S-serien är mainstream desktop, den ska vara optimal för den stora massan (well, den stora massan som fortfarande kör en stationär då den riktigt stora massan flyttat till bärbara och nöjer sig med två kärnor). Den stora massan kör inte program som skalar perfekt, dessa program existerar knappt på skrivbordet utanför benchmarks.

Enkeltrådprestanda är (och kommer förbli) långt viktigare än vad man förleds tro när man läser t.ex. SweClocker forum. Var själv inte helt övertygad om att i7-8700K faktiskt skulle vara ett självklart lyft över i7-7700K, hade frekvensen för den förra legat på 4,0 GHz eller lägre hade det varit en lika meningslös produkt som i7-6800K och i7-7800X (i7-7700K är i de flesta fall snabbare än dessa, drar mindre ström och är billigare).

Om vikten av riktigt hög enkeltrådprestanda försvinner är x86 en död plattform då ARM-tillverkarna kommer kunna göra väsentligt billigare kretsar med många kärnor. x86 har en rad nackdelar, i en "big-core" design där prestanda per tråd är allt blir dessa nackdelar ett avrundningsfel i transistorbudget men i en krets med många enkla kärnor är det en kvarnsten som 64-bitars ARM inte har.

Då blir narurligtvis frågan vad som är meningen med att öka antalet kärnor från 4? Förutsatt att det är anledningen till att moderkorten inte kommer vara kompatibla så hade de ju kunnat köra vidare på 4 kärnor och bara ökat frekvensen lite, och då kanske förmått vissa som sitter med 7700K att uppgradera.

Jag själv sitter mycket med Adobe Audition och håller på med effekter och sådant. Jag belastar min Ryzen till 100%, och även i VirtualDub och liknande program ser jag en belastning på 100%, så det är klart att det finns helt normala program som folk använder som klarar fler än 4 kärnor.

Och som jag varit inne på förut. Om nu single core IPC var allt som räknades, så hade ju intel kunnat sälja en "färdigklockad" 7700K som gick i 4.9Ghz, då nära nog 100% av alla 7700K verkar klara den frekvensen,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av awe m:

Jag tänker lite likadant, själv sitter jag på en första generationens i7 920, 2,67Ghz. Har parat ihop den med en GTX 1070 och undrar hur mycket mer prestanda jag faktiskt skulle få och uppleva av att uppgradera cpu? Min nuvarande cpu är både lågt klockad och har fyra kärnor så det kanske börjar bli dags att uppgradera snart Är det någon som vet hur min processor står sig mot t.ex. senaste ryzen och i7or i spel?

Lyckades hitta en gammal test där man tar en i7-965 mot Skylake,

http://www.pcgamer.com/bloomfield-takes-on-skylake/

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Jag kommer sitta som fastklistrad framför skärmen! Ska bli kul att se vad de har att komma med.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Denna är jag lite taggad på...

Intel ligger mig fortfarande varmt om hjärtat, trots Ryzen och mer prisvärdhet hos AMD.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Då blir narurligtvis frågan vad som är meningen med att öka antalet kärnor från 4? Förutsatt att det är anledningen till att moderkorten inte kommer vara kompatibla så hade de ju kunnat köra vidare på 4 kärnor och bara ökat frekvensen lite, och då kanske förmått vissa som sitter med 7700K att uppgradera.

Jag själv sitter mycket med Adobe Audition och håller på med effekter och sådant. Jag belastar min Ryzen till 100%, och även i VirtualDub och liknande program ser jag en belastning på 100%, så det är klart att det finns helt normala program som folk använder som klarar fler än 4 kärnor.

Och som jag varit inne på förut. Om nu single core IPC var allt som räknades, så hade ju intel kunnat sälja en "färdigklockad" 7700K som gick i 4.9Ghz, då nära nog 100% av alla 7700K verkar klara den frekvensen,

Jag tror svaret på din första fråga mer handlar om att Intel har ett problem med att allt för många är nöjda med den dator de redan har, man måste då hitta på något som i alla fall känns som en relevant uppgradering.

Säger absolut inte att ingen har nytta av många kärnor, säger att S-serien är mainstream och majoriteten har uppenbarligen inget problem att sitta med två kärnor på sin dator. På jobbet har vi möjlighet (programmering) att välja mellan 2C/4T bärbara och 4C/8T tanks, ingen på vårt kontor har valt den senare då det är i stort sätt noll vinst med fler än två kärnor när man skriver kod. Maxfrekvensen är nu uppe i 4,0 GHz på 15 W modellerna, att max boost ökat ca 1 GHz på ett par år är däremot något man märker.

Finns absolut folk som har nytta av HEDT, finns de som är överlyckliga över att Ryzen ger oss relativt billiga 8C/16T modeller. Men det är på det stora hela nischer!

Är en väldigt skillnad på vad som räknas som "stabilt" på svenne banans överklockade gaming-rig och vad som Intel kan påstå är stabilt utan att få en "class action lawsuit" på halsen. Vidare klarar ingen i7-7700K att hålla sin maxeffekt under 95 W i den frekvensen och i det läget är man utanför officiell specifikation för LGA 1151.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite högre klockfrekvenser och lite bättre energieffektivitet är ju "som det brukar vara" och inte så spännande. Däremot blir det kul att se om 2 extra kärnor räcker för att klå Ryzen i multitrådade workloads. Men oavsett vad så känns inget av det här särskillt revolutionerande. Det verkar ju vara samma IPC vid en given klockfrekvens om man ska tro ryktena.

Jo precis , hade det inte varit för 6C/12T så hade det ju varit ganska *gäsp*

Men det ska ju bli intressant att se hur nära den kommer i multitrådat. Även om det känns som att man gott kan vänta på nästa gen. (som inte lär dröja allt för länge)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Lyckades hitta en gammal test där man tar en i7-965 mot Skylake,

http://www.pcgamer.com/bloomfield-takes-on-skylake/

Thääänks, ska bli intressant att se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Medlem

Börjar bli rätt trött på att vänta själv, känns som att man papperslanserar nu enkom för att kontra ryzen för att sedan släppa i december. Lite som man rushade x299 för att sedan släppa i9 12c-18c långt senare enkom för att kontra TR. Förhalningstaktik blir för mig mest irriterande och nästan motsatt till ett incitament att vänta.
Intels roadmaps ger inte mycket hopp/förtroende heller där man nu övergett tidsplaner helt och därför också skapar rätt underliga livslängder på plattformar, z370 verkar få extremt kort livslängd då sockel byte varit på tal för cannonlake men en del hävdar att coffee & cannon kommer dela på z370 så då kanske vi får se en mer rimlig längd på plattformen, just nu är det ingen som vet då Intel är tystare än graven på vad som egentligen gäller vilket för mig skapar än mer osäkerhet om plattformen i stort. Vore långt bättre om Intel kunde prata ur skägget och öppet tala om vilken sockel som gäller och vilket chipset som krävs för respektive arkitektur.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av awe m:

Thääänks, ska bli intressant att se

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.gamersnexus.net/guides/2980-intel-i7-930-revisit-n...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Jag känner mig inte lockad att uppgradera.

Intel har haft multipla säkerhetsproblem med deras AMT teknik, och nya Coffee Lake 300-series chipset kommer med inbyggt Wi-Fi. Det bådar inte för säkerhet, kombinationen AMT och Wi-Fi.
Hela Intels arkitektur känns osäker med AMT, System Management Mode (SMM), Intel Management Engine (ME), etc.
x86 är för proprietär, jag finner det mer lockande med öppna arkitekturer som RISC-V.

Coffee Lake blir samma som sina föregångare. 14 nm igen och igen och igen. Samma arkitektur, samma mikroarkitektur. En smärre revision. En liten inkrementell uppgradering.

Det blir antagligen samma IPC och således samma prestanda som sina föregångare. Intel säger 30% snabbare, jo kanske genom något tillägg till instruktionsuppsättningen för någon video codec men absolut inte för generella beräkningar.

6 kärnor är futtigt. PlayStation 4 och Xbox One från 2013 har 8 kärnor.
Jag hoppas grafikdelen är väsentligt förbättrad eller ska den fortsättningsvis bli utklassad av en 5 år gammal APU från AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag tror svaret på din första fråga mer handlar om att Intel har ett problem med att allt för många är nöjda med den dator de redan har, man måste då hitta på något som i alla fall känns som en relevant uppgradering.

Säger absolut inte att ingen har nytta av många kärnor, säger att S-serien är mainstream och majoriteten har uppenbarligen inget problem att sitta med två kärnor på sin dator. På jobbet har vi möjlighet (programmering) att välja mellan 2C/4T bärbara och 4C/8T tanks, ingen på vårt kontor har valt den senare då det är i stort sätt noll vinst med fler än två kärnor när man skriver kod. Maxfrekvensen är nu uppe i 4,0 GHz på 15 W modellerna, att max boost ökat ca 1 GHz på ett par år är däremot något man märker.

Finns absolut folk som har nytta av HEDT, finns de som är överlyckliga över att Ryzen ger oss relativt billiga 8C/16T modeller. Men det är på det stora hela nischer!

Är en väldigt skillnad på vad som räknas som "stabilt" på svenne banans överklockade gaming-rig och vad som Intel kan påstå är stabilt utan att få en "class action lawsuit" på halsen. Vidare klarar ingen i7-7700K att hålla sin maxeffekt under 95 W i den frekvensen och i det läget är man utanför officiell specifikation för LGA 1151.

När man sitter och kollar tester på hur "lite" flertrådat används i tex spel tror jag många missar att de flesta har igång annat än bara ett spel/program i vardagssituationer, till skillnad från tester. Mumble, chrome, spotify, antivirus, videocatch, streamning osv.
Sällan jag iaf bara kör ett enda program...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Jag tror:
1) Samma IPC som Skylake och Kaby lake
2) Lite högre klock
3) Uppdaterad iGPU
4) Ny sockel, inte bakåtkompatibel med 1151
5) Rörigare modeller, i3or med 4 kärnor, i5or med HT
6) Överlag dyrare än AMDs motsvarigheter
7) Inget för folk som redan sitter på Skylake eller Kaby lake

Kort sagt; -"Same same but different"