Permalänk
Medlem

Hackig bild på tv genom hdmi via dator

Hallå!

Har ett litet mindre problem som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.
Det är så att när jag kör film på min dator (ASUS ux430uq pure 4) och har den inkopplad till tven (Samsung ue55fu105), kabeln är en hama guldplätterad med vanlig HDMI i ena och Micro HDMI i andra änden, så är bilden hackig ibland som den inte hänger med riktigt. Framförallt i scener där det händer mycket saker snabbt, men även ibland, mer sällan, i lugnare scener.
Någon som har någon idé eller tips vad det kan vara och om det går att lösa?
Detta problemet sker enbart när jag kör datorn i tven, inte genom ps4 eller vanlig tv-box. Så problemet borde ju inte vara i tven?
Datorn är förövrigt hyfsat ny och inte slö med massa skit på hårddisken. Har även stängt ner alla andra program i bakgrunden så inte det ligger o kräver massa kraft.
Så idéer och tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är inte så att du kör TVn i 30hz? Klicka start, gå till inställningar och display, och klicka sen på "Display adapter properties". Under andra fliken "monitor" kan du se uppdateringsfrekvensen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är inte så att du kör TVn i 30hz? Klicka start, gå till inställningar och display, och klicka sen på "Display adapter properties". Under andra fliken "monitor" kan du se uppdateringsfrekvensen.

Detta är på datorn jag går in och kollar på? Hittar i alla fall inget liknande på tven. Och på datorns inställningar är det 60hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

Steg 1 i denna felsökning är att se ifall datorn helt själv kan spela upp filmer utan hack. För är det ett problem kan du utesluta TV:n ur ekvationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Steg 1 i denna felsökning är att se ifall datorn helt själv kan spela upp filmer utan hack. För är det ett problem kan du utesluta TV:n ur ekvationen.

Det glömde jag skriva, kollar jag film direkt i datorn är det inga problem.

Permalänk
Inaktiv

TV modellen du nämner verkar inte existera. Är det en 4k TV? Kör du 4k filmer på den via datorn?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mrall: Beroende på hur du aktiverar TV:n som primär eller sekundär skärm samt spegling kan du få olika resultat. Just spegling kan leda till att den speglade skärmen inte ligger i synk med den primära, till exempel med tearing.

Tearing i kombination med att TV:n har någon form av interpolering påslagen = ingen höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

TV modellen du nämner verkar inte existera. Är det en 4k TV? Kör du 4k filmer på den via datorn?

Såg nu att det blev lite fel i modellbeteckningen, skriver från mobilen så är lätt att det blir lite fel ibland.
Modellen heter ue55f6105.
Införskaffades sommaren 2013 och var ingen värstingmodell då. Är med andra ord ingen 4k och kör vanliga 1080 filmer.
Kanske är tven som inte riktigt hänger med då? Men tycker annars att det borde vara hackigt när jag kör ps4 eller tvbox med?

Skrivet av Laxpudding:

@Mrall: Beroende på hur du aktiverar TV:n som primär eller sekundär skärm samt spegling kan du få olika resultat. Just spegling kan leda till att den speglade skärmen inte ligger i synk med den primära, till exempel med tearing.

Tearing i kombination med att TV:n har någon form av interpolering påslagen = ingen höjdare.

Nu vart det lite mycket ord för mig som jag inte riktigt hängde med på.. har kört på spegling tror jag, det som visar på datorns skärm visas på tven. Har dock locket på datorn nere.
Finns det något bättre alternativ än det andra? I så fall vad?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mrall: Får du den bärbara att fungera normalt mot en datorskärm på samma sätt? Kanske inte möjligt att testa enkelt, men det säger en hel del om var du ska felsöka.

Testa också att ställa om TV:n till PC-läge. Om du bara trycker in sladden rakt upp och ned kör TV:n fabriksläge har den interpolering påslagen vilket kan skapa hack och ryck, särskilt i snabba rörelser.