Dela mitt GSM internet i Linux mint 17.2

Permalänk
Medlem

Dela mitt GSM internet i Linux mint 17.2

Jag har återkommande tittat på detta utan att finna hur man gör.. Tidigare idag fann jag en video, men den handlade om Mint 16.. Såg inte alls ut som i min dist. ( Kör Mint 17.2 Mate )

Vad jag vill göra är:
Att internet ska kunna delas till andra enheter, då främst via wifi till min Samsung Galaxy S3.. Börjar tröttna på att jämt behöva springa ner till bibblan o koppla upp mig på nätverket där, då jag ibland inte har tid med det.

Internet får jag till linuxdatorn via ett telia GSM modem som sitter i USBporten.

Trådlöst nätverkskort sitter i datorn, med extern antenn..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

@vilzen:

Nu är inte jag mint användare.
Min ubuntu försökte jag liknande, gick inte alls och berodde i slutändan på hårdvaran i datorn dvs nätverkskort hade ingen stöd för detta.

Om du ändå har separat simkort till data köp en oberoende router.
Kör själv en liten huawei som mindre än en mobil i storlek.

Gör detta dock via ebay eller nåt, dom har helt grisiga priser bla telia på denna router (om du inte kan lyckas pruta till en sådan ifall du kör nåt abb). Köpte min i Finland med ett kontantkort och 1mån fri surf för 49 €.

Då sålde Tre samma modem för 999kr och låst till tre.

Är olåst tom kört även Telia i den då när Telia fortfarande var utan begränsning....så det måste du ju kolla innan köp.

Permalänk
Rekordmedlem

I version 18 gör man så här >
Inställningar/systeminställningar/nätverkning
Välj skapa surfzon på menyn.
Klart.
Verkar lite bökigare i 17 men jag har inte provat då jag har 18 installerat men det är ju inte så svårt även om det inte bara är ett enda menyval.
https://community.linuxmint.com/tutorial/view/1832

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för er input!!

Förstår att jag behöver använda terminalen i steg 2.. Är verkligen inte bra på engelska så fattar inte helt hur exakt jag ska skriva.. Punkt 1 i texten, är väl ungefär det jag gjort redan.

Denna text mer förklarat för den som är mindre van att pyssla med detta, är ytterst sälla i terminalen.. Då endast med exakta instruktioner vad jag ska göra.

"Hallo, today we will make from our Linux Mint 17 machine a Wi-Fi access point, for this we do not need any additional software, just easy as 1-2-3:

1. Go to Main Menu -> Preferences -> Network Connections click on Add and choose Wi-Fi. Choose a network name (SSID), Infrastructure mode. Go to to Wi-Fi Security and choose a WPA/WPA2 Personal and create a password. Go to IPv4 settings and check that it is shared with other computers.

2. Do sudo vi /etc/NetworkManager/system-connections/YOUR_CONNECTION_NAME and change mode=infrastructure to mode=ap and save it.

3. Click on Network Manager near clocks and choose connect to hidden wireless network --> choose your connection --> enjoy.

P.S. If it does not work, run iw list and check in Supported interface modes: * AP, if you do not have AP there, probably your Wi-Fi card does not support this mode. "

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

@vilzen: du kan skriva "sudo nano /etc/NetworkManager/system-connections/YOUR_CONNECTION_NAME" utan dubbelfnuttar och sedan trycka ctrl+w (motsvarar ctrl+f i notepad, chrome osv) och skriva "mode=infrastructure" för att hitta raden det står på, sedan suddar du bara ut infrastructure och skriver ap istället. Sedan trycker du ctrl+x för att stänga, då kommer den att fråga om du vill spara över filen osv. Vilket du såklart vill göra.

Permalänk
Medlem

Precis såsom @klisk skriver borde du kunna göra via terminalen.

Om du inte känner dig bekväm med hur terminalen fungerar och hellre vill göra det via GUI kan nedan sätt fungera:

När det gäller att editera vanliga text/konfigurationsfiler i Linux-baserade OS brukar man kunna fixa sådant via GUI också.
Man kan (vill jag minnas) i Linux Mint versioner, välja att öppna filhanteraren som "administratör" genom att högerklicka på någon mapp och välja det alternativet.
Man får därmed skriva in sitt sudo lösenord och när det väl är gjort; öppnas ett privilegiehöjt (admin)fönster för filhanteraren(allt som du gör i detta fönster görs med sudo/adminrättigheter).
Du kan därmed "browsa" eller skriva in sökvägen till filen du vill editera via det grafiska gränssnittet och sedan öppna den i ex. gedit eller något annan GUI-baserad texteditor, göra förändringen i textfilen, och sedan trycka på "Spara" som vanligt i texteditorn.
Sedan stänger du bara ner alla fönster kopplat till admin-filhanterarfönstret.

Om du i förväg vet vilken filhanterare Linux Mint 17.2 Mate använder sig av kan man ta hjälp av terminalen för att få upp ett "admin-fönster" för filhanteraren.
Starta terminalen och skriv: (Exemplet är för Ubuntu Desktop så jag vet inte om du använder exakt samma filhanterare i Linux Mint 17.2 Mate)

sudo nautilus

Då öppnas också ett admin-fönster förutsatt att man angav namnet på en installerad filhanterare efter "sudo".

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

@vilzen: du kan skriva "sudo nano /etc/NetworkManager/system-connections/YOUR_CONNECTION_NAME" utan dubbelfnuttar och sedan trycka ctrl+w (motsvarar ctrl+f i notepad, chrome osv) och skriva "mode=infrastructure" för att hitta raden det står på, sedan suddar du bara ut infrastructure och skriver ap istället. Sedan trycker du ctrl+x för att stänga, då kommer den att fråga om du vill spara över filen osv. Vilket du såklart vill göra.

Fick meddelandet " [ "mode=infrastructure" kunde inte hittas ]" =(

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

@vilzen: la du till dubbelfnuttar? Om de inte var där från början så ska de inte vara där nu heller!

Den raden finns alltså inte i filen? Prova tryck ctrl+w (när du är i nano) och skriv bara "mode=" utan " och se om du hittar raden. Eller så går du igenom filen själv om den inte är för stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

@vilzen: la du till dubbelfnuttar? Om de inte var där från början så ska de inte vara där nu heller!

Den raden finns alltså inte i filen? Prova tryck ctrl+w (när du är i nano) och skriv bara "mode=" utan " och se om du hittar raden. Eller så går du igenom filen själv om den inte är för stor.

Nej hade inte med några " " Testa göra som du föreslog, fick raden: [ "mode=" kunde inte hittas ]

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag fatta lite, det där är en terminalbaserad textdeditor som vill öppna filen med namnet "YOUR_CONNECTION_NAME" i sökvägen "/etc/NetworkManager/system-connections/" Har nu manuellt gått in bland mapparna, hitta filer med namn som Telia , "Trådlös anslutning 1 " mm. I den sist nämnda filen finns den rad jag letar efter.

Högerklickade på mappen, som en ovan föreslagit i en kommentar.. Öppna som admin. ( Vet man kan göra så sen tidigare, då jag använt detta kopiera filer jag annars inte kunde koma åt ) Då dyker det upp rader som påminner om Windows .ini filer.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Äntligen!!! TACK!! Nu funkar det!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p