Bygg flygplan med mulle meck startar inte windows 7/10

Permalänk
Medlem

Bygg flygplan med mulle meck startar inte windows 7/10

När jag rensade lite bland gamla datorprylar hittade jag mina gamla mulle meck spel (bygg båtar, bilar, flygplan) och kände för att spela dem.

Jag kan installera bygg flygplan utan problem men när jag försöker starta det så startar endast introfilmen men efter den när själva spelet ska starta händer ingenting.

Detta har jag försökt på 2 st datorer med windows 7 64 bitar och på en dator med windows 10.

Jag har försökt att starta spelet som administratör i kompatibilitetsinställningar för windows xp/98/95 samt installerat spelet som administratör och i kompatibilitetsläge för windows 98.

Då det finns 2 exe filer, en för introfilmen och en för själva spelet testade jag också ett no cd crack för att se om det var ett problem med just min exe fil men så var inte fallet.

Om jag kör programmet i 640x480 går skärmen ner till den upplösningen i några sekunder (men jag ser fortfarande inte spelet utan bara skrivbordet) innan det blir svart och jag är tillbaka på skrivbordet igen i originalupplösningen.

Jag har försök söka runt men har inte hittat någon med samma problem som jag verkar ha.

Permalänk
Medlem

@Matlef: Hmm, får testa om jag får samma problem

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur just flygplan ser ut men de tidigare båt/bil använde väl typ Shockwave som kanske inte finns tillgänglig för Win 7/10?

Testa en virtuell maskin av XP eller tidigare skulle vara mitt tips.

Permalänk
Medlem

@Matlef: Jag får det att fungera, använde CD och installerade så mycket det gick (~600MB enligt installationen), sedan valde jag hårdvaruaccelaration och hittils verkar det flyta på utan problem

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

@Matlef: Jag får det att fungera, använde CD och installerade så mycket det gick (~600MB enligt installationen), sedan valde jag hårdvaruaccelaration och hittils verkar det flyta på utan problem

Tyvärr verkar jag inte kunna ha hårdvaruacceleration på min windows 10 laptop och kan inte heller ställa in det på min stationära med windows 7 och ett Nvidia gtx 970

(jag kan inte ens hitta hur jag ska kolla om jag kan starta hårdvaruacceleration, den guiden jag följer på engelska föreslår tyvärr att jag ska gå in på en ikon i kontrollpanelen som inte finns på min laptop med windows 10 på svenska från vad jag kan se. :S )

Edit: Nu inser jag att du antagligen menade hårdvaruaccelerationsalternativet som man får när man startar spelet, men då inget händer när jag försöker starta efter introfilmen får jag aldrig det alternativet. Då låter det iofs mer som min kopia är något trasig/korrumperad. :/

Permalänk
Medlem

@Matlef: För mig dyker det upp varje gång jag startar det om jag vill välja hårdvaruacceleration eller mjukvaru. Installerade du det från CD?

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

@FlygarStenen: Ja, full installation från CD, om jag testar att köra setup från cd:n igen så får jag en meny med "starta spel" "avinstallera" och exit/avbryt

Väljer jag starta ser jag introfilmen och sen händer inget mer.