Bort med Tv-licensen, ny utrustning. Råd och tips.

Permalänk
Medlem

Bort med Tv-licensen, ny utrustning. Råd och tips.

Hej,

jag tänkte säga upp tv-licensen och skrota tv'n. Tänkte ersätta tv med en bildskärm eller tv utan mottagare men är väldigt dåligt insatt på vad som finns och vad man ska tänka på, har kollat men blir mest förvirrad.
Tanken är att kolla mer på stream så som tex netflix. Är ute efter en skärm på ca 42 tum eller mer.
Funderade på om man skulle köpa en mediaspelare och en bildskärm.

Finns det något smidigt sätt att koppla in smarttelefonen för att visa lite filmklipp?
Hur gör man med ljudet? Vilken mediaspelare är vettig?

Jag behöver inte det allra värsta utan vill att det ska vara prisvärt.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

http://swedx.se/ har nog det du söker, de har en mängd skärmar som uppfyller dina krav, storlek, prisvärdhet och utan TV-mottagare.
Alternativt kolla prisjakt som @giplet säger under.

Sen hade jag själv skaffat en liten dator, NUC eller en computestick för själva streamingen av video, då de är ju en hel dator och på så sätt inte lika begränsade som vissa mediaspelare kan vara.
Apropå mobiltelefon så är väl det enklast med en Chromecast.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett bra ställe att börja är Prisjakt. Sök på bildskärmar av den storlek du är ute efter. Du kan inte köpa en TV utan mottagare. Den sortens produkt finns inte. En TV utan mottagare är en bildskärm. I övrigt är det precis samma grej som att köpa en TV.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s3282124...

För ett halvår sedan köpte jag en Xiaomi Mi Box som är en TV-box som kör Android. Den funkar mycket bra och jag har pensionerat min HTPC sedan jag köpte den. När jag köpte denna var den en av de få som klarade 4k material. Dock har jag ingen 4k skärm så jag kan inte uttala mig om det stödet. Den har även inbyggd Chromecast för att streama från tex telefon.
Enda nackdelarna så här långt är att jag flyttat boxen några gånger och ibland har den då haft svårt att koppla ihop sig med fjärrkontrollen (bluetooth). Det underliga är att hemma funkar det alltid. Det är inte överdrivet svårt att para ihop dem igen, så det är mest lite meck. Sedan så tar den en stund att starta om den varit strömlös. Men från standby går det ruskigt snabbt.
http://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_426056.html?wid=4

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av masjevel:

Hej,

jag tänkte säga upp tv-licensen och skrota tv'n. Tänkte ersätta tv med en bildskärm eller tv utan mottagare men är väldigt dåligt insatt på vad som finns och vad man ska tänka på, har kollat men blir mest förvirrad.
Tanken är att kolla mer på stream så som tex netflix. Är ute efter en skärm på ca 42 tum eller mer.
Funderade på om man skulle köpa en mediaspelare och en bildskärm.

Finns det något smidigt sätt att koppla in smarttelefonen för att visa lite filmklipp?
Hur gör man med ljudet? Vilken mediaspelare är vettig?

Jag behöver inte det allra värsta utan vill att det ska vara prisvärt.

Tacksam för hjälp.

Finns en del monitorer att vraka bland, t.ex. denna: 4K, IPS, USB3, VGA, HDMI, MHL samt DisplayPort, inbyggda högtalare.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/PHBDM4350U/philips-brilliance-bdm4350uc-43-4k-monitor

Som mediaspelare skulle jag personligen föredra en dator/HTPC alla dagar i veckan då du kan ha många olika tjänster rullandes på den, Kodi (tidigare XBMC) är t.ex ett underbart bra mediacenter med mängder av plug-ins och tillägg för ex. Twitch.tv, YouTube och SVTPlay.
Kör du med en dator kan du dessutom (lite beroende på val av OS) välja vilken webbläsare du vill använda ex. Chrome, Firefox, Edge mm. då Netflix har inbyggt stöd i somliga browsers.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@masjevel: Bästa boxen för tv är wetek, dom andra kina boxarna som länkas till har flera nackdelar så som saknar licens för netflix så dom max kan få 480p mot 4k med en med licens, samt är wetek boxarna otroligt mycket mer stabila samt jäkligt bra support.
(testat så sjukt många boxar, det finns ingen som jag testat som funkar så bra som wetek)

kör du med en wetek play 2 så har den även antenningång (går ta bort med ett klick) vill du vara helt utan mottagare har dom det med.
Jag personligen föredrar dock play 2 för möjligheten att kunna ploppa i mottagen när jag känner för det.
kostar 99dollar utan mottagare och 109dollar med valfri mottager (går som sagt tabort)
https://wetek.com/shop/wetek-play2 dom har två andra modeller med som kan vara värt att titta på.

Vill du ända köra på en billig kina box är nog bästa budget valet en TX5 pro, den stödjer ota uppdateringar och sedan senaste uppdateringen är dom stabila och klarar h265 i 4k, tänk dock på att som alla andra kina boxar saknar dom licensen för Netflix.
boxen ligger på 30-40 dollar

oavsett vilken av dom du väljer rekommenderar jag att du köper till en annan fjärr, tex mele 10 delux med tangentbord

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.