Permalänk
Medlem

Retromaskinen

Så jag har plockat upp en retromaskin, planen är att kör XP specc, för närvarande sitter jag på en Athlon 1.1Ghz, 160mb SD ram och att nvidia fx5600, grafikkortet håller på att dö, elementen flimrar i rött när man spelar quake3 t.ex, så jag undrar vad jag borde skaffa för kort o sätta i istället. Also, hur mkt ram är rimligt att uppgradera till?

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

@Twidash: Athlon 1,1 GHz låter som riktigt tidig XP-tid. I så fall är väl även FX-kort lite för moderna?

Beträffande ram vore väl allt under 1 GB tidsenligt, om jag inte helt missminner mig. Den begränsade faktorn här är väl mest vad moderkortet har plats för.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@Twidash: Athlon 1,1 GHz låter som riktigt tidig XP-tid. I så fall är väl även FX-kort lite för moderna?

Beträffande ram vore väl allt under 1 GB tidsenligt, om jag inte helt missminner mig. Den begränsade faktorn här är väl mest vad moderkortet har plats för.

Stämmer, men den klarar det mesta som tanken är att spela på den, spelen är mest äldre än XP tid men det blir så mycket enklare att köra XP än att vela med t.ex 98, FX kortet är mkt nyare men det är var som satt i när jag tog över den, från början var det ett geforce 2mx i den, men det känns lite slött o sätta i ett sånt? Eller? Var det beträffar ram får det platts 2st SDRAM stickor

Ber om ursäkt för att jag filmade på fel håll men såhär renderar mitt nuvarande grafikkort quake3 arena IAF
https://youtu.be/a0Pfyy7tsVI
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

@Twidash: Gillar retroskärmen också! Ser dock verkligen ut som om kortet har sett bättre dagar.

Ja, prestandaskillnaden lär ju vara markant om du byter ner dig till ett så gammalt kort. Skulle gissa på att ett FX-kort eller kanske, som nyast, 6000-serien skulle kunna kännas tidsenligt om du lägger stor vikt vid det. Annars är det ju i slutändan en fråga om hur hardcore du vill vara.

Rörande RAM skulle jag råda dig att installera de största moduler du får tag i, dock borde 256 eller 512 MB räcka ganska långt. Vet dock inte var man får tag i SDRAM numera. Loppmarknad?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk

Hur mycket RAM har du nu??

Permalänk
Skrivet av EmulatorII:

Hur mycket RAM har du nu??

Var för snabb, Du har ju skrivit hur mycket RAM burken har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@Twidash: Gillar retroskärmen också! Ser dock verkligen ut som om kortet har sett bättre dagar.

Ja, prestandaskillnaden lär ju vara markant om du byter ner dig till ett så gammalt kort. Skulle gissa på att ett FX-kort eller kanske, som nyast, 6000-serien skulle kunna kännas tidsenligt om du lägger stor vikt vid det. Annars är det ju i slutändan en fråga om hur hardcore du vill vara.

Rörande RAM skulle jag råda dig att installera de största moduler du får tag i, dock borde 256 eller 512 MB räcka ganska långt. Vet dock inte var man får tag i SDRAM numera. Loppmarknad?

SDram importeras lättast från Kina via eBay skärmen ska bytas till en hederlig CRT jag fick tag på här en dag också men jag letar väl så nytt jag hittar på AGP som mitt nätagg klarar, som drivrutinerna vill vara med, försökte sätta i ett HD2600 som min bror hade liggande men det gick inte att få in drivrutiner till det av nån anledning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III