Permalänk
Inaktiv

Reparera skärmar

Tjo, har en skärm (XL2411T) som behöver reparation (byta kondensator) men jag känner ingen som kan det. Någon som vet en butik eller privatperson som utför skärm reparation? Naturligtvis så hade jag gjort det själv men jag saknar lödpenna och jag litar inte på mig själv att sätta ihop skärmen för det ser krångligt ut.

Permalänk
Skrivet av anon285805:

Tjo, har en skärm (XL2411T) som behöver reparation (byta kondensator) men jag känner ingen som kan det. Någon som vet en butik eller privatperson som utför skärm reparation? Naturligtvis så hade jag gjort det själv men jag saknar lödpenna och jag litar inte på mig själv att sätta ihop skärmen för det ser krångligt ut.

att ens göra ett sån jobb kommer att kosta mellan 500-1000kr
en lödkolv 40/60lödten, lödfläta går väl på 300-400kr plus att du lärt dig hur man löder.

instruktionsvideor på hur man gör är gratis på youtube och kondensatorerna finns på elfa eller kjell&co för några tior.

på ett "jobb" har du då betalat av lödkolv och allt + att du vet hur man gör nästa gång..

edit köp nån billig multimeter för 99kr du kan behöva den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

att ens göra ett sån jobb kommer att kosta mellan 500-1000kr
en lödkolv 40/60lödten, lödfläta går väl på 300-400kr plus att du lärt dig hur man löder.

instruktionsvideor på hur man gör är gratis på youtube och kondensatorerna finns på elfa eller kjell&co för några tior.

på ett "jobb" har du då betalat av lödkolv och allt + att du vet hur man gör nästa gång..

edit köp nån billig multimeter för 99kr du kan behöva den.

Jag vet hur man löder men jag vet inte hur man sätter ihop skärmen efter man har tagit bort allting.

Permalänk
Skrivet av anon285805:

Jag vet hur man löder men jag vet inte hur man sätter ihop skärmen efter man har tagit bort allting.

menar du vilka skruvar som går vart eller flexkablar och kontakter ?

om du fotar av kretskortet med alla kontakter i och markerar varje sladd med frystejp och penna så borde det funka.
du behöver inte själv komma på hur allt fungerar, först dokumenterar du vilka skruvar/kablar som sitter vart, sen när skärmen ska sättas ihop så följer du din egen guide.

det som är svårt är flexkablar och dom kontakter då om du gör fel så går plasten sönder..
fotografera av kontakten med kabeln i så kan jag förklara.

med kondensatorer så har dom +- sätt dom åt rätt håll annars förstör du mer,
hur vet ja hur dom ska sitta det ser du på den gamla kondensatorn det finns en markering med -

Meme /(moderator
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

om du vill testa hur man gör för att allt ska komma på rätt ställe när det sätts ihop igen så testa med nån gammal bärbar som är död.. tekniken är den samma, skruvar du ut en skruv ur baksidan av chassit tejpa då fast den i hålet eller i närheten så du vet att den ska dit sen..

skulle nog gissa att det är 4-5 flexkablar och lika många kablar med kontakter så värst många är det inte i en skärm.. skaffa ett ESD-armband om du redan inte har ett.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag tog isär en BenQ 2420xt för något år sedan, helt och hållet. Jag hade fått kryp mellan skikten mellan lagren I LCDn, och var då tvungen att ta isär ALLT för att komma åt dem. Dvs även lagren av olika plastskivorna Inuti själva LCDn. När jag väl var färdig satte jag ihop den igen och sedan provade jag den bara för att upptäcka att jag missat ett kryp. Öppna, plocka bort det och testa igen, denna gång satte jag bara ihop elektroniken och tur var det för jag hade missat ännu ett kryp. En gång plockade jag alltså isär skärmen 3 gånger, och det var inte så svårt. Jag tog dessutom isär mer än vad du kommer behöva göra.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Livsnjutare 😎

Testa sig fram och våga... kommer man långt på!
Bara man är villig att misslyckas ibland, men det är först då man lär sig på djupet och kommer utvecklas !

Lycka till.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Byt dom kondensatorer som är kullriga på toppen. Kolla antalet uF och V (Volt) det är på dom. uF måste vara densamma men V kan vara högre värde. Men högre V ger större kondensator så kolla att dom får plats. Jag bytte kondensatorer i en Samsungskärm. Men den la snart av igen. Då köpte jag dom dyraste från Elfa och nu har den hållit i många år.

Permalänk
Inaktiv

@stigw: kondensatorn är 680 uF 16V , fungerar 680 uF och 25V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@stigw: kondensatorn är 680 uF 16V , fungerar 680 uF och 25V?

Ja, det funkar. Kolla bara att den passar. Ibland kan de ha olika dimensioner.

Permalänk
Inaktiv

@foxzox7: Var kan man beställa 330 uF med 35V eller kan man strunta i det och använda något med högre värde?

Permalänk
Medlem

@anon285805:
Elfa har det mesta. Men det går bra med ett högre värde på spänningen också.

Permalänk
Skrivet av anon285805:

@foxzox7: Var kan man beställa 330 uF med 35V eller kan man strunta i det och använda något med högre värde?

du kan ta en kondensator med högre värde på Volt men ska inte på Farad.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Köp Panasonic caps, jag bytte 4x 220 uf på inverterkortet på min Samsung Syncmaster för några månader sedan. Jag har iof jobbat på Kabel-TV och reparerat dekoder-utrustning så inget lödjobb är nytt.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Hur tömmer man kondensatorerna man ska byta ut innan man börjar löda? Fick höra av en elektriker att man bör göra detta för att undvika att få en rejäl stöt.
Hittade en guide på youtube hur man gjorde med en multimeter men jag får inte det att fungera med den jag har. Nu har skärmen stått urkopplad i ett par dygn, då kanske dem har tömts ändå?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i7 8700K - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance - Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB - Fractal Design Celsius S24 240mm - Corsair RM750x 750W - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS - Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiaken:

Lånar tråden lite.
Hur tömmer man kondensatorerna man ska byta ut innan man börjar löda? Fick höra av en elektriker att man bör göra detta för att undvika att få en rejäl stöt.
Hittade en guide på youtube hur man gjorde med en multimeter men jag får inte det att fungera med den jag har. Nu har skärmen stått urkopplad i ett par dygn, då kanske dem har tömts ändå?

Räcker med att kortsluta polerna... Om den stått ett par dygn är de tomma. Sedan är det rätt små kondensatorer i skärmar.. Värre i en förstärkare eller något som drar mer ström!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Då märker jag ikväll om jag lyckats..

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i7 8700K - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance - Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB - Fractal Design Celsius S24 240mm - Corsair RM750x 750W - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS - Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Vet inte vart du håller till, men https://homemedia.se/ reparerade min gamla laptop för 7-8 år sedan där det behövde lödas fast en ny ströminput på moderkortet. Så kolla på liknande reparationsfirmor, eller kanske "Tv- och radio service".

Det var inget som de skyltade med att de gjorde, men jag ringde och frågade om de gjorde sådana reparationsjobb och det gick bra då. Minns inte vad det kostade, men troligen runt 150-400 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Vet inte vart du håller till, men https://homemedia.se/ reparerade min gamla laptop för 7-8 år sedan där det behövde lödas fast en ny ströminput på moderkortet. Så kolla på liknande reparationsfirmor, eller kanske "Tv- och radio service".

Det var inget som de skyltade med att de gjorde, men jag ringde och frågade om de gjorde sådana reparationsjobb och det gick bra då. Minns inte vad det kostade, men troligen runt 150-400 spänn.

Jo jag har en firma i grannsocknen, det var där jag köpte kondensatorerna också.
Får lämna in om jag inte lyckas klura ut hur man gör själv, men det ser väldigt enkelt ut, plocka bort och sätta tillbaka som det satt, fast med nya kondensatorer.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i7 8700K - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance - Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB - Fractal Design Celsius S24 240mm - Corsair RM750x 750W - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS - Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det var inga problem o byta ut och löda dit nya. Nu fungerar skärmen perfekt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i7 8700K - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance - Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB - Fractal Design Celsius S24 240mm - Corsair RM750x 750W - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS - Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

att ens göra ett sån jobb kommer att kosta mellan 500-1000kr
en lödkolv 40/60lödten, lödfläta går väl på 300-400kr plus att du lärt dig hur man löder.

instruktionsvideor på hur man gör är gratis på youtube och kondensatorerna finns på elfa eller kjell&co för några tior.

på ett "jobb" har du då betalat av lödkolv och allt + att du vet hur man gör nästa gång..

edit köp nån billig multimeter för 99kr du kan behöva den.

Är så lätt att man faktiskt kan komma undan med 99-149kr kitt där skit tenn ingår även om jag föredrar lödstation och fläta eller tennsug och finns firmor som är billigare än så där man kan komma undan med 300-500kr då det är ett enkelt ingrepp som går snabbt och kondingar är billiga men håller med att det är bättre att köpa någon vettig station och lära sig och är bra kretsar att börja på

Skulle säga att med moderna skärmar ligger ofta "inte alltid" svårigheten i att få i tur dom då många sitter med nästan bara plastklips som är ganska besvärliga att få lös på en del modeller även om man har spuddgers i metall och väl inuti är det inte svårt att få bort kretsarna och sen löda dom och ihop med sakerna är enklare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w